PDA

View Full Version : [Zelfbouw gitaar] Hoogte hals correct?



vesper
9 juni 2013, 13:33
Goedemiddag,

Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard (http://i1285.photobucket.com/albums/a588/vesper1990/IMG_0188_zps420b5fcb.jpg). Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar. :)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

jan jansen
9 juni 2013, 14:03
Goedemiddag,

Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard (http://i1285.photobucket.com/albums/a588/vesper1990/IMG_0188_zps420b5fcb.jpg). Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar. :)

Alvast bedankt voor jullie reactie. De neckpocket zou normal 20 mm diep zijn. Als hij te hoog staat zit er maar 1 ding op..dieper frezen.

barno
9 juni 2013, 14:54
diepte neckpocket hangt uiteraard af van de dikte van hals(hiel). bij fenders is het overigens geen 20 mm maar eerder 17 mm (soms enkele tienden dieper). zijkant toets tot aan de bovenkant pickguard zit rond de 9 mm.

Ike57
9 juni 2013, 14:58
Even meten, dan weten we het verschil: Hoe diep is de pocket en hoe dik is de nek (exclusief fretboard)?

Ray_W
9 juni 2013, 15:14
Goedemiddag,

Ik heb een aantal weken geleden bij Vox Humana een Telecaster style zelfbouwkit gekocht. Ik was bezig met het monteren van de hals toen ik zag da er een behoorlijke afstand zit tussen het overhangende deel van het fretbord en de pickguard (http://i1285.photobucket.com/albums/a588/vesper1990/IMG_0188_zps420b5fcb.jpg). Helaas zit er geen beschrijving bij de kit waardoor ik jullie mening hierover wil vragen. Ik moet bekennen dat ik ook een mailtje naar Vox Humana heb gestuurd maar ik hoop dat ik via deze weg een sneller antwoord krijg zodat ik weer aan de slag kan met mijn gitaar. :)

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Om goed op weg te worden geholpen is het verstrekken van zoveel mogelijk data van belang.
Ter illustratie is het toevoegen van meerdere foto's die het probleem weergeven geen overbodige luxe. Overzicht + detail eventueel vanuit diverse kijk hoeken.
Foto's met een meetmaat (schuifmaat) toegevoegd geven nog meer informatie.

Ervaren lezers zullen dan vaak je zo op weg kunnen helpen.

Ik vermoed dat je die overhang van die toets moet gelijkmaken met de vorm van je hals. Daarvoor is een kopier frees (in een bovenfrees) vaak een veel gebruikt stuk gereedschap.

Verder spelen voor de frees diepte een paar zaken een rol hoe lopen de snaren nu over de toets naar de brug?
Heb je dan de juiste speling op de diverse meet fretjes? Dit bepaald namelijk de action.
Met een rechte stalen / RVS liniaal al goed te bepalen.

Ik ben zelf geen tele bouwer / kenner, anderen hier op dit prachtige doe het zelf forum kunnen je wellicht verder helpen!

Suc6 Ray.

Ike57
9 juni 2013, 15:24
Ik vermoed dat je die overhang van die toets moet gelijkmaken met de vorm van je hals. Daarvoor is een kopier frees (in een bovenfrees) vaak een veel gebruikt stuk gereedschap.


Denk het niet. Het lijkt me meer een manier zoals verschillende strats het ook hebben: De slagplaat schuift dan onder de overhang van de toets. Maar een foto van boven zou ook al helpen. Dan kunnen we direct zien of de toets aan de onderkant haaks is of afgerond.

Zoals ik het nu kan zien op de foto zou het gelijkmaken van de toets met de hals waarschijnlijk problemen opleveren bij de onderste fret.

stijnkenens
9 juni 2013, 18:27
Monteer de brug en de tuners en zet er snaren op, dan weet je het toch direct, of het kan of niet.
Zo'n bouw setje lijkt op een tele, maar hoeft daarom niet exact het zelfde te zijn.

En dat gelijkfrezen is een optie die hier er niet toe doet !


Even meten, dan weten we het verschil: Hoe diep is de pocket en hoe dik is de nek (exclusief fretboard)?

Bedoel je niet inclusief? Dikte van de hals is toch altijd inclusief toets.



s.

Ike57
9 juni 2013, 18:34
Bedoel je niet inclusief? Dikte van de hals is toch altijd inclusief toets.

s.

Ik denk toch dat je het fretboard boven de body wilt houden? Is dan het deel van de hals dat IN de pocket moet vallen niet relevant?

stijnkenens
9 juni 2013, 19:43
Diepte van de pocket hangt af van de hoogte van de brug en de dikte van de totale hals, incl frets en actie die je wil bekomen ...

Het is niet enkel de toets die er bovenuit komt piepen, maar ook een deel van de hals (normaal gezien ! )



s.

Ike57
9 juni 2013, 20:09
Diepte van de pocket hangt af van de hoogte van de brug en de dikte van de totale hals, incl frets en actie die je wil bekomen ...

Het is niet enkel de toets die er bovenuit komt piepen, maar ook een deel van de hals (normaal gezien ! )



s.

Stijn, je hebt gelijk (zoals zo vaak) ;)

(ik haat het dat ik je altijd gelijk moet geven :sssh: )

vesper
9 juni 2013, 20:43
Zo wat een hoop reacties :) De neckpocket heeft nu een diepte van 17mm. Zoals op de foto te zien is moet de hals +- 3 mm uitgefreest worden zodat het 'overhangende' deel van het fretbord netjes aansluit op de pickguard.

Hier nog een link (http://s1285.photobucket.com/user/vesper1990/library/) met meer foto's

barno
9 juni 2013, 21:14
Hold your horses: de overhang mag niet aansluiten op de pickguard ! dat zou je ook kunnen afleiden uit de 9 mm die een toets boven de body uitsteekt, zoals ik eerder schreef. ik zie trouwnens niks abnormaals op de foto's.

Als je de pocket toch gaat uitdiepen, gaat de toets te laag komen. mss kan je de zadels nog net zo laag afstellen maar gaat oncomfortabel spelen omdat de snaren gewoon te dicht tegen de slagplaat gaan komen. dus niet doen.

vesper
10 juni 2013, 00:05
Dus eigenlijk is het gewoon heel lelijk? ;). Ik vind het zelf een beetje een vreemde situatie. De afwerking lijkt door het gat heel lelijk zijn, maar de afstand tussen de neck-pickup en de toetsen lijken opzich prima met een beetje afstel werk.

Overgens. De afstand van de fret tot aan de pickguard is 9,2mm.

Paul Schermer
10 juni 2013, 18:25
Er zijn hier vast wel een paar lieden die een fototje van hun échte tele willen maken om even te vergelijken...
Toch?

Tabula Rasa
10 juni 2013, 20:43
Laat je toets, het deel achter de 22ste fret gewoon een klein beetje zweven boven de slagplaat. Als je dan ooit moet shimmen aan de kopkant van de neckpocket, dan druk je in ieder geval de toets niet van de hals af.

Martin_
10 juni 2013, 20:52
Er zijn hier vast wel een paar lieden die een fototje van hun échte tele willen maken om even te vergelijken...
Toch?

Deze pagina (klik) (http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/faq2Pop.aspx) er nog maar eens ingooien dan?

RS-Rik
10 juni 2013, 21:45
Als je hals een toets heeft die een beetje oversteekt is zo'n gap tussen toets en body/ slagplaat toch niet ongebruikelijk? Volgens mij is het eerder normaal. Soms heb je zo'n gap niet: bij een LP zit de toets ook óp de body geplakt, dan moet het hout van de neck waar de toets op komt volledig flush liggen met de body. Dat is moeilijker fabriceren (het is dan ook een gelijmde neck). Bij geschroefde necks zie je deze methode (met kleine gap bij overstekende toets) meer.

Sommige strats & tele's hebben geen overstekende toets, dan zie je het niet.

Niks aan 't handje, het is pas n probleem als het zó hoog is dat je de brug en/ of elementen niet meer afgesteld krijgt omdat de snaren een soort hoogspanningsmastkabels zijn worden.

oigun
10 juni 2013, 21:50
Bij een tele of strat met 22 frets is die overhangende toets normaal:
http://www.tdpri.com/telephoto/data/519/Reg_scale_neck_join.jpg
Bij 21 frets steekt de toets niet over de slagplaat:
http://www.electric-guitar-info.com/images/neck-comparison.jpg

vesper
10 juni 2013, 22:08
Krijg nou wat. Dit is mij nog nooit opgevallen bij andere tele's. Ontzettend bedankt voor jullie hulp!!! De afmetingen kloppen aardig met jullie gegevens. Super! Ik kan weer met een gerust hard aan de slag met mijn projectje :)

oigun
10 juni 2013, 22:31
Krijg nou wat. Dit is mij nog nooit opgevallen bij andere tele's.
Waarschijnlijk omdat de meeste tele's 21 frets hebben :D

ernieman
11 juni 2013, 02:17
Leuk he zo'n kit. Iedereen kan gitaren bouwen zou je haast denken zo. Helaas komt er dus vaak meer bij kijken en is het niet enkel schroef en plakwerk.
Stijn heeft gelijk hoor. Eerst maar eens de brug erop, halsje vast en dan zien hoe het met je actie zit. Is die te laag en kun je dit niet afregelen bij de brug, dan zul je, waarschijnlijk, je hals moeten verdiepen. Is je actie te hoog en kun je dot niet aanpassen aan de brug, dan zit je met een probleem :)

vesper
11 juni 2013, 12:21
Door schade en schande wijs worden heet dat toch? ;) Ik zet het eerst helemaal in elkaar en dan kijk ik of het allemaal goed gaat. Ik verwacht nu van wel.

stijnkenens
11 juni 2013, 12:31
Eerst maar eens de brug erop, halsje vast en dan zien hoe het met je actie zit. Is die te laag en kun je dit niet afregelen bij de brug, dan zul je, waarschijnlijk, je hals moeten verdiepen. Is je actie te hoog en kun je dot niet aanpassen aan de brug, dan zit je met een probleem :)

Beetje shimmen naar eender welke kant gaat ook, dat werd blijkbaar zelfs vanuit het fabriek gedaan ...
Dan kan je zonder veel moeite toch een leuke gitaar hebben !


s.