PDA

View Full Version : Hij is er ! Een Bassman 10



Hendriks
8 juni 2013, 15:37
Tijdje geleden heeft een mede forummer een Bassman voor mijn neus weggekaapt :) , even later kreeg ik een PM van gewaardeerd forummer Nico : hij had er ook nog 1 staan en vanmorgen werd hij ook nog eens persoonlijk door hem afgeleverd . Waanzinnig bedankt Nico!!
Net even geprobeerd en hij klinkt prima , bovendien ook erg stil.
http://imageshack.us/a/img195/553/img1533um.jpg
http://imageshack.us/a/img199/5935/img1534r.JPG

JaKemp
8 juni 2013, 15:55
Proficiat ermee!

Is dat een mastervolume helemaal rechts? Natuurlijke overdrive op aanvaardbaar volume, heerlijk !

Hendriks
8 juni 2013, 17:12
Inderdaad een master . Hij gaat hard zat :) . Er zitten nu 5881 buizen in ,maandag even proberen met 6l6.

jutter
9 juni 2013, 09:40
Mooi Henk! Ben benieuwd hoe hij klinkt met je laatste aanwinst...... Ik hoor het later wel; ben vandaag weg.

Hendriks
9 juni 2013, 10:32
Als ik mij wat fitter voel , ga ik wat kleine mods uitvoeren , hij klinkt helemaal niet slecht , maar er is natuurlijk altijd ruimte voor wat verbetering .
Ik ga eerst deze doen : http://www.premierguitar.com/Magazine/Issue/2010/Dec/Souping_Up_a_bassman_10.aspx , veel uitgevoerde mod naar suerrevreb specs. Nico had hier ook nog wat aanvullingen op.
Ook is het inbouwen van een buizengelijkrichter is relatief eenvoudig , de trafo schijnt een 5 V tap te hebben en het chassis heeft is al pré-punched voor een extra buizenvoet.
Een PPIMV ipv de originele MV ga ik ook uitzoeken.
Een kennis van mij heeft nog 4 Eminence 10" speakers liggen die ik mag hebben en ga proberen.
Maar eerst fit worden , maar ik heb er zin in.

Mr.Bluesbreaker
9 juni 2013, 11:24
Mooi man! Wil je een iets lossere/"saggy" feel omdat je die gelijkrichter erin gaat zetten? Welke speakers zitten er nu in?

Hendriks
9 juni 2013, 11:45
Mooi man! Wil je een iets lossere/"saggy" feel omdat je die gelijkrichter erin gaat zetten? Welke speakers zitten er nu in?
Ik wil hem wat losser idd. Geen idee wat voor speakers erin zitten , hij is nog niet los geweest , maar met die andere set kan ik in iedergeval wat experimenteren.
Ik ga de mods stap voor stap toepassen en mischien zijn die andere speakers al wel voldoende .

Pepe
9 juni 2013, 14:38
Mooi en gefeliciteerd natuurlijk maar het is de ultra lineaire versie van 70 watt? Dat is toch wel een hele harde en stugge amp die flink wat volume nodig heeft om goed te klinken (maar dan zit je op Ahoy niveau) en dan nog is de oversturing pinnig en trashy.
Leuk voor basgitaar, pedal steel of clean country, het lijkt me een hele klus om er een warm saggy bluesy sound uit te modden, eigenlijk het tegenovergestelde waar die amp voor bedoeld is.
Een tubescreamer ervoor is een stuk eenvoudiger lijkt me?

Hendriks
9 juni 2013, 15:08
Het is volgens mij de 50 watt , datum in chassis 1973 , serienummer 1976 , volgens mij kwamen de 70 watt later.

http://ampwares.com/amplifiers/fender-silverfac-bassman-10/

Hendriks
9 juni 2013, 15:50
Spul open gehaalt en overal foto's van gemaakt.
Wat valt op :een allegaartje aan soorten condensatoren , er zijn bias meetpunten gemaakt , de kleine elco's die op het bord zitten zijn redelijk recent vervangen evenals de elco's voor de voeding.
Lekker overzichtelijk verder.
http://imageshack.us/a/img521/6265/img1539l.jpg
http://imageshack.us/a/img834/8682/img1538yy.jpg
http://imageshack.us/a/img441/8664/img1556mn.jpg
http://imageshack.us/a/img854/120/img1555t.jpg
http://imageshack.us/a/img713/9474/img1548je.jpg

tux2
9 juni 2013, 23:52
Gefeliciteerd met je bassman 10
Gr
Tux

Hendriks
10 juni 2013, 09:16
Gefeliciteerd met je bassman 10
Gr
Tux

Dank , ik ben er ook erg blij mee.

Hendriks
10 juni 2013, 12:30
Speakers gedemonteerd , iemand een idee van het type? CTS?
http://imageshack.us/a/img268/1548/img1560k.JPG
Bij het loschroeven kwam er wat verpulvert hout mee , is het ook verstandig om de gaten wat te behandelen met wat kit, lijm ,oid , voordat ik de nieuwe speakers weer monteer?
De schroeven zaten er nu niet echt vast in.
http://imageshack.us/a/img42/1711/img1562el.jpg

nico verduin
10 juni 2013, 18:39
onder een hoek gekeken maar op de sticker staat 465- Dit zijn Oxfords.

Hendriks
10 juni 2013, 19:39
Ok , bedankt Nico.
Ik ga de speakers met deze: http://www.tonefactory.nl/shop2/nuts-nickel-p-4318.html , heb ik toch wat meer vertrouwen in.

flo123
10 juni 2013, 19:40
Ja die zijn tof om je speaker goed vast te zetten.

nico verduin
10 juni 2013, 19:40
M6 waarom niet gelijk keilbouten :). Beetje over de top hoor. M4 is zat en volgens mij gewoon bij de praxis oid.

flo123
10 juni 2013, 19:41
Wat Nico zegt... :)

Hendriks
10 juni 2013, 19:50
:) , ik hou van stevig . Ik zal eens bij de bouwmarkt shoppen.

O'ja , de speakers zijn dus front loaded , er zit een kartonnen rand op het chassis , ik neem aan dat dit tegen het resoneren is . De nieuwe speakers hebben dit niet , is hier een andere oplossing voor?

nico verduin
10 juni 2013, 22:16
:) , ik hou van stevig . Ik zal eens bij de bouwmarkt shoppen.

O'ja , de speakers zijn dus front loaded , er zit een kartonnen rand op het chassis , ik neem aan dat dit tegen het resoneren is . De nieuwe speakers hebben dit niet , is hier een andere oplossing voor?Creatief worden met een paar grote dikke dozen en uitsnijden

Little Jay
11 juni 2013, 07:56
Creatief worden met een paar grote dikke dozen en uitsnijden

Neem dan niet van dat samengesteld karton waar de meeste dozen van zijn gemaakt: daar zitten van die kanaaltjes in met heel veel lucht en dat comprimeer heel erg. Je moet van dat enkellaags karton hebben, van die samengeperste papiervezels. De achterkant van blocnotes schiet me te binnen.

Hendriks
11 juni 2013, 08:16
Neem dan niet van dat samengesteld karton waar de meeste dozen van zijn gemaakt: daar zitten van die kanaaltjes in met heel veel lucht en dat comprimeer heel erg. Je moet van dat enkellaags karton hebben, van die samengeperste papiervezels. De achterkant van blocnotes schiet me te binnen.
Dacht ik ook aan .
Bedankt mannen.

matto
11 juni 2013, 13:02
Of een stuk uit een kurken vloer tegel snijden.

Hendriks
11 juni 2013, 13:59
Of een stuk uit een kurken vloer tegel snijden.

Had ook gekund , ik heb al karttonnen gemaakt. Maar bedankt voor de tip :ok:

refused199
11 juni 2013, 21:01
Tijdje geleden heeft een mede forummer een Bassman voor mijn neus weggekaapt :) ,


Pardon?:soinnocent:


:) Ik moet gewoon wat slagvaardiger zijn.

Maar gefeliciteerd met je aanwinst! Leuk dat je er nu zelf ook 1 gevonden hebt. Wat voor speakers ga je er in zetten?

Hendriks
11 juni 2013, 22:39
Pardon?:soinnocent:



Maar gefeliciteerd met je aanwinst! Leuk dat je er nu zelf ook 1 gevonden hebt. Wat voor speakers ga je er in zetten?

Thanks , ik heb een setje Eminence (Fender) gekregen , komen uit een Hotrod Deville , gaan er morgen in.
Deze week ga ik ook de Super Reverb mod doen , dan heb ik hem in het weekend wel weer inelkaar.

Ace 1.15.19
12 juni 2013, 01:26
http://imageshack.us/a/img441/8664/img1556mn.jpg
Is hij ooit bij Chris geweest of heeft dat er niks mee te maken?

Hendriks
12 juni 2013, 08:09
Is hij ooit bij Chris geweest of heeft dat er niks mee te maken?

Geen idee , zou best kunnen natuurlijk.

Little Jay
12 juni 2013, 08:09
Ga je echt die mooie ouwe Oxfords vervangen door moderne Eminence speakers? Ik ben benieuwd wat je er van zult vinden. Ik vind zelf een paar Oxfords in een Twin heel erg mooi klinken, maar dat is de 12" natuurlijk. Zijn wat minder efficient volgens mij, wat wel past bij de 'sag' die je zoekt denk ik. Tenzij ze natuurlijk helemaal "op" zijn.

Afijn, niets persoonlijkers dan smaak, dus ben heel benieuwd hoe de speaker-swap je zal bevallen.

Hendriks
12 juni 2013, 08:14
Ga je echt die mooie ouwe Oxfords vervangen door moderne Eminence speakers? Ik ben benieuwd wat je er van zult vinden. Ik vind zelf een paar Oxfords in een Twin heel erg mooi klinken, maar dat is de 12" natuurlijk. Zijn wat minder efficient volgens mij, wat wel past bij de 'sag' die je zoekt denk ik. Tenzij ze natuurlijk helemaal "op" zijn.

Afijn, niets persoonlijkers dan smaak, dus ben heel benieuwd hoe de speaker-swap je zal bevallen.

Gewoon eens proberen , ze kunnen altijd nog weer terug gezet.

cluseau
12 juni 2013, 08:23
Is hij ooit bij Chris geweest of heeft dat er niks mee te maken?

Je kan veel van Chris zeggen maar kan niet geloven dat dit zijn werk is. Dit is gedaan door iemand zonder liefde voor zijn vak die het geen reed uitmaakt hoe de binnenkant erbij staat. Duidelijk snel...geld.....geld.

Wat ook kan is dat iemand hem is voorgeweest en alleen de klacht heeft opgelost bij het aanzijn van zo'n troep. Eigenlijk moet je er dan niet aan beginnen om dit soort uitspraken te voorkomen maar ik maak dat ook wel eens mee en ga dan toch overstag om het ding te repareren om de klant te behouden.

Kortom wees voorzichtig met met een uitspraak zoals in het citaat, eens krijg je die bal terug.

Hendriks
12 juni 2013, 11:03
De versterker heeft mischien al wel 10 eigenaren gehad , dus...? Goed beschouwd valt het ook wel mee , meeste is origineel , zoek maar eens foto's op het www . Fender gebruikte allerlei soorten condensatoren , waren het allemaal gelijke leek al een stuk anders.
Wat niet zo "netjes" is zijn de printplaat elco's en de bias weerstanden , maar die ga ik alle vervangen , fluitje van een cent en dan ziet het er alweer een stuk anders uit. Potmeters ,schakelaars ,etc werken allemaal goed.
De werking is prima , hij klinkt goed en hij is super stil.

jacky
12 juni 2013, 16:50
Ik zou wel ff opletten met bedraden van de speakers standaard horen daar 32 ohm speakers in die parralel staan om 8 ohm te meken jij hebt 8 ohm speakers gekocht volgens mij ...kan wel maar even serie en paralel schakelen om aan de 8 ohm te komen

Hendriks
12 juni 2013, 17:32
Ik zou wel ff opletten met bedraden van de speakers standaard horen daar 32 ohm speakers in die parralel staan om 8 ohm te meken jij hebt 8 ohm speakers gekocht volgens mij ...kan wel maar even serie en paralel schakelen om aan de 8 ohm te komen

Klopt , word serie-paralel .

Ace 1.15.19
13 juni 2013, 00:22
Je kan veel van Chris zeggen maar kan niet geloven dat dit zijn werk is. Dit is gedaan door iemand zonder liefde voor zijn vak die het geen reed uitmaakt hoe de binnenkant erbij staat. Duidelijk snel...geld.....geld.

Wat ook kan is dat iemand hem is voorgeweest en alleen de klacht heeft opgelost bij het aanzijn van zo'n troep. Eigenlijk moet je er dan niet aan beginnen om dit soort uitspraken te voorkomen maar ik maak dat ook wel eens mee en ga dan toch overstag om het ding te repareren om de klant te behouden.

Kortom wees voorzichtig met met een uitspraak zoals in het citaat, eens krijg je die bal terug.
How how, even om dingen recht te zetten. Ik bedoelde natuurlijk niet dat Chris deze brei gemaakt zou hebben. Het was puur de paraaf die me opviel. Het is niet dat ik hem ergens van 'beschuldig' ofzo...

JeroenSchaaf
13 juni 2013, 08:47
Blijft maar mooi spul komen naar ''South Denmark'' !:cheerup:

cluseau
13 juni 2013, 09:06
How how, even om dingen recht te zetten. Ik bedoelde natuurlijk niet dat Chris deze brei gemaakt zou hebben. Het was puur de paraaf die me opviel. Het is niet dat ik hem ergens van 'beschuldig' ofzo...

Oke, rechtgezet.

Op de een of andere manier kreeg ik namelijk wel de indruk en daar zal ik toch niet alleen in zijn ;).

nico verduin
13 juni 2013, 09:42
Oke, rechtgezet.

Op de een of andere manier kreeg ik namelijk wel de indruk en daar zal ik toch niet alleen in zijn ;).nope......

Hendriks
13 juni 2013, 11:30
Blijft maar mooi spul komen naar ''South Denmark'' !:cheerup:

Thanks Jeroen , als hij klaar is laat ik het weten , kun je hem proberen ,natuurlijk met een bakkie..

HaroldA
13 juni 2013, 11:43
Op de een of andere manier kreeg ik namelijk wel de indruk en daar zal ik toch niet alleen in zijn ;).

De "CMW"-tag triggerde mij meer dan het soldeerwerk.

Hendriks
13 juni 2013, 12:33
Ik kan helaas de foto niet meer verwijderen .

Is iemand bekend met Pakton condensatoren?Hij zit er vol mee Je ziet SF's met veel verschillende , vaak OD , die zitten er hier ook een paar van in.

nico verduin
13 juni 2013, 13:19
Over het algemeen is de teneur een beetje van:
- de blauwe niks mis mee
- de chocolats matig
- de OD715 erg bright.

HaroldA
13 juni 2013, 13:26
Ik kan helaas de foto niet meer verwijderen.

We leven in een vrije-informatiemaatschappij. Als Chris niet wou dat z'n naam genoemd werd, had hij z'n tag niet achter moeten laten.

Hendriks
13 juni 2013, 14:41
Over het algemeen is de teneur een beetje van:
- de blauwe niks mis mee
- de chocolats matig
- de OD715 erg bright.

Ik heb nog een partijtje OD's liggen , ga ik in iedergeval die bruine vervangen .

Ik twijfel of ik die bias weerstanden eruit haal , die verlagen toch de B+?

Hendriks
13 juni 2013, 14:42
We leven in een vrije-informatiemaatschappij. Als Chris niet wou dat z'n naam genoemd werd, had hij z'n tag niet achter moeten laten.
Is ook zo , het was absuluut niet mijn bedoeling om iemand te beschadigen of om een discussie te starten.

Harry
13 juni 2013, 14:49
ik zag ook CMW staan, en trok er verder geen conclusies bij. Dus niks aan de hand zou ik zeggen.

JeroenSchaaf
14 juni 2013, 09:00
Thanks Jeroen , als hij klaar is laat ik het weten , kun je hem proberen ,natuurlijk met een bakkie..
Klinkt als een plan! :cheerup:

Hendriks
14 juni 2013, 11:27
Klinkt als een plan! :cheerup:

Zeker weten.

Ik heb de speaker bedraad volgens dit schema en als ik meet kom ik op 6 ohm ipv rond de 8 . Kan dit kloppen , zie ik iets verkeerd?
http://imageshack.us/a/img802/1741/jgm.gif

Little Jay
14 juni 2013, 11:42
Impedantie van speakers meten geeft altijd een lagere waarde toch?
Als ik rechtstreeks op een speaker meet zit ik ook altijd lager.

Rinze
14 juni 2013, 11:43
Dat is ook mijn ervaring.

Hendriks
14 juni 2013, 11:59
Ok , dan schroef ik ze vast. Vanmorgen eerst de oude even getest op mijn combo en straks de nieuwe nog even proberen.

nico verduin
14 juni 2013, 15:44
Wat versta jij onder de bias weerstanden?

Hendriks
14 juni 2013, 16:17
Wat versta jij onder de bias weerstanden?

Om de ruststroom te meten ,1 ohm weerstand van pin 1 en 8 naar aarde.

nico verduin
14 juni 2013, 16:19
Die 1 ohmers hoef je niet te vervangen en verlagen de B+ met 1 x 0.040A = toch wel 0.04V :)

Hendriks
14 juni 2013, 16:43
Die 1 ohmers hoef je niet te vervangen en verlagen de B+ met 1 x 0.040A = toch wel 0.04V :)

Laat ik die zitten.

De nieuwe speakers klinken goed op mijn combo , die laat ik erin zitten , net wat strakker , meer midden en hoog .

blindmouse
15 juni 2013, 20:14
Over het algemeen is de teneur een beetje van:
- de blauwe niks mis mee
- de chocolats matig
- de OD715 erg bright.

Mooi geformuleerd door Nico: 'over het algemeen is de teneur een beetje van'
Ik heb nooit begrepen waarom de 'chocolats' minder zijn dan de 'blauwe'. Mijn 1969 Super Bassman zit vol met die 'bruine'. Toen ik deze Bassman in erbarmelijke staat kocht, waren er een paar 'çhocolats' vervangen door mustard caps. Gelukkig had ik nog een stel chocolaatjes liggen. De versterker in originele staat teruggebracht en gereviseerd. Dijk van een geluid. Deze amp doet mee met elk optreden. Laatst in de openlucht met 3x 210" van Eden en SWR, niet doorgelinkt op het PA. No problem. Heftige ronk. Ik laat ze lekker zitten. Je zou ze ook kunnen laten zitten. Als het geluid je echt niet bevalt is het nog de vraag of een uitwisseling van condensatoren je gelukkiger zal maken. Speakers maken volgens mij een groter verschil. Succes in ieder geval.

Hendriks
17 juni 2013, 11:39
Ik heb deze: http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Kondensatoren_TAD_Gold_Cap_axial/25uF_25V_10x19mm_BIPOLAR_Elektrolytkondensator_504 voorde cathodes gekocht ,volgens TAD perfect voor Fender amps :) . Ik begrijp dat ik niet om de polariteit hoef te denken bij deze , er zitten aan beide kanten een rand en polariteit staat ook niet aan gegeven?

Hendriks
19 juni 2013, 14:13
Hij zit weer in elkaar , Oxfords er weer in , "Super Reverb" mods en nieuwe cathode elco's .
Wat een handje vol onderdelen een verschil kan maken , hij is veel "losser" , minder bassy , heeeerlijk.
Ook geen enkele ruis,brom ,resonantie , etc , hij is zo helemaal goed.
Nu nog een reverb bouwen/kopen .

Little Jay
25 juni 2013, 16:51
Oxfords toch lekkerder dan de Eminences?

Hendriks
25 juni 2013, 18:13
Oxfords toch lekkerder dan de Eminences?

Yep , die blijven erin .

Hendriks
27 juni 2013, 15:29
Vanmorgen een setje buizen ontvangen van mijn zwager uit Spanje , o.a. een duo NOS Russische 5881 (6l6) .
Die ga ik er morgen eens inzetten , ik zal dan waaarschijnlijk de Hum-balance anders moeten instellen en nou zijn over het instellen hiervan verschillende meningen.
1. meten en zorgen dat de ruststroom op beide buizen gelijk is.
2. op gehoor : instellen op een punt dat de brom(hum) het laagst is.
3. ook op gehoor , maar ook meten , de ruststroom op de beide buizen net iets laten verschillen , iets met tweede en derde harmonischen. Het hele betoog weet ik niet meer.
Wat is de beste methode? Zijn hier vast wel meingen / ervaringen over?

nico verduin
27 juni 2013, 15:57
Gewoon de hum pot een beetje in het midden
Kijken of de ruststroom niet te heet is. Zo ja dan de bias weerstand vervangen voor andere waarde
Humpot op gehoor "stil" draaien

Vermoedelijk staat de amp koud genoeg afgesteld dat je zo de buizen erin kan prikken.

3e punt creert een onbalans in de output = kunstmatig vervorming creeren.... tja of je daar blij mee moet zijn.....

Hendriks
27 juni 2013, 17:32
Ok, gaat lukken.

edit : waar zou de ruststroom voor die buizen op moeten zitten (koud-hot) ?

Hendriks
27 juni 2013, 20:15
40,2 en 40,6 mV en hij is nog steeds stil en klinkt goed.

matto
11 juli 2013, 23:26
Mocht je de bassman ten in een top willen zetten, ik weet een headshell te koop,