PDA

View Full Version : Silverface Twin Reverb met Master Volume



caliban
8 juni 2013, 15:09
Het is al eerder voorgekomen op gitaarnet forum, en ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar door de bomen het bos zien was wat anders.

Ik heb een reissue bassman combo, maar blijf geilen om een fender reverb amp voor dernaast. Ook de vibrato channels daarop lijken me leuk, en zitten niet op mijn bassman. Nu zie ik online een midden jaren 1970 silverface Twin Reverb waar wel een master volume op zit. Zijn deze nu werkelijk minderwaardig aan de oudere silveface twins? Of is het gewoon prima om die master uit het circuit te gaan halen.

Staat in principe in verkeerd forum, 8 jaar te oud, als de mods dat storend vinden, mag het worden verplaatst

Little Jay
8 juni 2013, 20:17
Ik vind alle Silverface Twins in principe lekker klinken, de hele vroege (68-69) zijn nog vrijwel gelijk aan Blackface, dan na '72 of zo komt de Mastervolume knop, klinkt ook prima. Ik meen na '78 (?) de 135W ultraliniaire modellen? Heb ik nog nooit over gespeeld, maar kan me niet voorstellen dat die echt slecht zouden klinken.

Alle modellen vóór de overgang naar ultralineair zijn relatief eenvoudig terug te brengen tot Blackface specs, maar volgens mij is dat toch best een beetje een hype.

Gewoon uitproberen en als 't goed klinkt dan klinkt 't goed toch? Ik zou me niet blindstaren op een MV of ultralineaire OT. Ik vind de juiste speakers in een Twin vele malen belangrijker, die kunnen 'm maken of breken.

the sure thing
8 juni 2013, 20:47
Als de MV een push/pull functie heeft, is het een nog later model, en die SCHIJNEN killer te klinken dan de gewone MV silverfaces

7ender
8 juni 2013, 20:53
Die Twin-Reverb combo's met master-volume zijn gewoon super-goeie versterkers ! :cheerup:

Ultra-lineair zijn ze eigenlijk helemaal NIET ,....de aftakkingen zitten doelbewust te dicht bij de center-tap van die uitg-trafo's,....want anders konden ze ook geen 135 Watt RMS leveren ( wat zelfs méér is dan hun voorgangers )

Het slimme ontwerp diende alleen maar om een smoorspoel uit te sparen in de "hoogspannings-T-sectie"

Het afkraken van die fijne versterkers is gebaseerd op lulkoek en na-praterij .... :confused:

( Het enigste waar wat over valt te mekkeren , is de 2e-functie van die master-volume knop , die je kunt uit-trekken voor distortion ,......vrijwel iedereen vind die oversturing niet erg lekker uit de verf komen ,....de meeste mensen gebruiken dit ook nooit,......so what ? )

Rinze
8 juni 2013, 22:31
Ik heb een 135 watt Dual Showman gehad, nog altijd spijt dat ik hem weg gedaan heb. Beviel mij beter dan de vroege Silverface Bandmaster zonder mv die ik heb gehad. Stak en keihard, maar wel lekker. Zelfs de scheur was helemaal niet verkeerd.

De uit trek functie was idd wel kut.

MaBerY
8 juni 2013, 23:56
Ik heb ook zo'n late SilverFace twin 135 UL geval. Ik heb 'm ooit ingeruild voor een Fender Super Six Reverb.

Ik heb er een smoorspoel in gezet en de fasedraaier weer naar blackface specs gebracht.
Twee van die oranje Fender JBL D120F's er in. Ik heb er twee balkjes achter het doek gemaakt met een CD'tje als beam blocker. Dat werkt heel aardig.


King of clean :-P

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Misc/20130608_234936_zps61510dc1.jpg

7ender
9 juni 2013, 01:59
De Twin- uitvoering met die oranje JBL-luidsprekers vond ik zelf eigenlijk een ietsje minder mooi geluid opleveren .... ( ondanks dat dit duurdere speakers waren )

Die smoorspoel is niet eens nodig ,....daar is die (semi)UL-eindtrafo nou juist voor in de plaats gekomen , om die smoorspoel te laten vervallen.

De fase-draaier ( 12AT7 ) kan beter terug gebracht worden naar de oudere configuratie met twee gelijke 47K , 1W weerstanden tbv het vervelende fenomeen "roosterstroom" van de 6L6 eindbuizen , wat optreedt wanneer deze vol ingestuurd worden.

Een instelbaar roosternegatief aanbrengen is ook geen overbodige luxe ( mbt de huidige kwalitatief slechtere buizen )

En verders zijn er naar mijn mening , geen mooiere of geheimzinnige verhalen over te vertellen.

Het zijn pracht-versterkers ,...atoombomvrij ,... degelijk en onverwoestbaar ! ;)

caliban
9 juni 2013, 13:31
Dank voor de antwoorden, ondertussen niks terug gehoord van de verkoper weliswaar.

caliban
10 juni 2013, 23:03
Versterker was vorige week reeds verkocht. Wat denken jullie trouwens van de gewone twin reverb reissue?

Pepe
10 juni 2013, 23:35
Ik vond hem in de winkel wel goed klinken, zelfde verhaal als voor de Deluxe reissue. Je hoort dat het nieuw is maar ik denk dat nieuwe speakers daar een hoop mee van doen hebben.
However, ik heb niet zo lang geleden op een andere twin reissue gespeeld die door de organisatie geregeld was. Die vond ik vreselijk klinken (normaal speel ik met veel plezier op een '71 deluxe) maar het kan zomaar een sick puppy zijn geweest.

caliban
30 juni 2013, 15:50
Het is uiteindelijk geworden: de reissue. Gisteren nog niet zo lang op kunnen spelen, maar ben er erg tevreden over, heel mooie toevoeging voor naast de bassman ook.

Eko
1 juli 2013, 15:53
Ik blijf eeuwig verliefd op het geluid van een twinreverb. Ik heb er door er jaren heb meerdere gehad en allemaal om dezelfde reden weg gedaan: het gewicht. Eenmaal aangesloten en aan het spelen is het de hemel op aarde qua geluid. Naar en van de gig wil je er zo snel mogelijk vanaf....

Little Jay
1 juli 2013, 17:31
Ik blijf eeuwig verliefd op het geluid van een twinreverb. Ik heb er door er jaren heb meerdere gehad en allemaal om dezelfde reden weg gedaan: het gewicht. Eenmaal aangesloten en aan het spelen is het de hemel op aarde qua geluid. Naar en van de gig wil je er zo snel mogelijk vanaf....

Ja, dat hoor je wel vaker. Afgelopen zaterdag weer opgetreden met de mijne, eerst fluisterzacht op diner-volume (ja hoor, dat gaat prima met een Twin) en later op de avond een stuk steviger met een zangeres soul en funk (en zelfs Lady Gaga :) gedaan en dan krijg ik weer een smile van oor tot oor. Inderdaad hemel op aarde!

Maar ik geef toe, het vereist meer planning, met name om te bezien hoe dicht je met je auto bij het podium kan komen (en daar word je steeds creatiever in). Er zijn wel wat zaken die het leven aangenamer maken met een Twin: auto met lage til-drempel cq gemakkelijk toegankelijke achterbank, opvouwbaar steekwagentje en wieltjes onder de amp zelf. En trouwens, ik ben maar een kleine menneke en zeker geen body-builder maar ik vind het allemaal best meevallen hoor, met dat gewicht...

Eko
2 juli 2013, 11:57
Little jay,

Steekwagentjes en rijden met de twin op z`n wieltjes zorgen voor een nogal grote hoeveelheid trilling ( op stoepen e.d.). Slecht voor bv de buisvoeten en andere onderdelen. Met een oude twin dus altijd zonde. Flightcases zorgen voor meer bescherming , maar maken het gewicht een groter probleem. Zolang er laadkleppen bij busjes zitten is het nooit een probleem. Op de achterbank moeten zetten echter wel. Zeker met een hernia........Het geluid blijft echter betoverend mooi.

caliban
2 juli 2013, 13:11
Fotootje van de fenders-amps naast elkaar.

http://img51.imageshack.us/img51/1015/lmw2.jpg

arjanb01
2 juli 2013, 14:09
Gewoon een 'hondje' of karretje met goede rubberen wielen en de buisvoeten merken er echt niks van. Ja, wieltjes onder die amp zijn vaak waardeloos om mee rond te rijden over stoepjes, maar als je goede rubberen wielen onder een steekwagen heb, geen centje pijn !

Kim Wilson
2 juli 2013, 14:20
Gewoon zorgen dat je als band de spullen versleept. Dus met twee man de basamp, met twee man de Twin Reverb, etcetera.

caliban
2 juli 2013, 14:36
De bassman is alleen nog 'redelijk' te dragen, de twin doet dan wel pijn

Little Jay
2 juli 2013, 14:40
Gewoon een 'hondje' of karretje met goede rubberen wielen en de buisvoeten merken er echt niks van. Ja, wieltjes onder die amp zijn vaak waardeloos om mee rond te rijden over stoepjes, maar als je goede rubberen wielen onder een steekwagen heb, geen centje pijn !

Inderdaad! Met de wieltjes onder de amp rijd ik niet op straat, maar die zijn wel weer makkelijk om 'm rond te rijden op het podium of in de zaal etc.

Ik heb er zo één, en dat gaat al prima, bandjes veren genoeg:
http://www.kampeergoed.nl/images/Bagagewagen%20luxe.jpg