PDA

View Full Version : Monitor mix op grote podia



hugo
8 juni 2013, 12:55
Hoi,

We doen met mee met een coverband wedstrijd en spelen nu op grotere podia dan ik normaal gewend. We hebben weinig tijd om te wisselen en kunnen niet soundchecken, normaal gesproken geen drama, mijn gitaar hoor ik uit mijn cabinet en zing niet, ik heb op mijn monitor dan alleen de akoestische gitaar van de andere gitarist.

Op grotere podia, is de afstand tot de geluidsbronnen groter en is het geluid veel minder direct. Alsof ik in soort dolby surround system sta. Ik zat te denken om bijvoorbeeld wat kick op de monitor te plaatsen, herkend iemand dit en heb je nog tips?

Thx

lauke_101
8 juni 2013, 13:15
Van een klein beetje kick op de monitor speel je zelfs op kleine podia strakker, is mijn ervaring. Op grote dus absoluut een goed idee! Idem voor wat snare en zelf vraag ik altijd om de bas er duidelijk in te krijgen, maar dat is meer persoonlijk.

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2

Baker
8 juni 2013, 20:47
Ik zou niet te moeilijk denken. In principe alleen zang + over de monitor. Als je je mede gitarist écht niet hoort, dan een beetje gitaar erop. Liever geen galm, en ook geen compressie. Hou het simpel, less is more, tenzij het echt niet anders kan.

hugo
9 juni 2013, 10:44
Het gaat niet zo zeer om dat ik de andere gitarist niet hoor, maar de hele mix is minder direct.

Di Stefano
10 juni 2013, 00:49
Zeker kick, snare en high hat in je monitor vragen. Voor de rest hangt het af van wat je hoort door andere versterkers/monitors. Je moet niet alles horen maar je moet wel in de maat kunnen spelen en ook horen waar de rest van de band mee bezig is als referentie.

skanky
10 juni 2013, 10:52
Ik mix vaak monitors op grote(re) podia en wat mij door gitaristen het meest gevraagd word is: eigen gitaar (en zang), andere gitaar, lead vocals, keys. Pas bij de grote festival podia willen ze nog wel eens wat drums horen. Als een gitarist voor m'n gevoel uit de maat speelt, geef ik 'm ongevraagd altijd een beetje hihat. Die gaat bijna altijd door op de 8sten, en is een constanter ritme dan kick en snare.
Voor beginners die geen idee van monitor hebben, zet ik er altijd een beetje eigen gitaar, andere gitaar en lead zang op (en keys als ze die hebben) Als je daar mee begint dan kom je al een heel eind.
Zet verder je gitaarversterker naast je en richting het podium. Zo hoor jij jezelf en de anderen jou beter dan dat je'm achter je zet en de zaal in laat blazen. Ook de FOH-technicus zal dan blij met je zijn.

showband
10 juni 2013, 14:03
zelfs bij coverbandwedstrijden formaat clash is het podium pas echt in de laatste ronden zo groot dat je de akoestische drums moeilijker gaat horen.
Of je speelt met de versterkers erg had erdoorheen natuurlijk.

hugo
11 juni 2013, 00:17
Dit was in de halve finale in de Boerderij (zoetereer), de finale is waarschijnlijk in de Melkweg of 013. Mijn versterker staat niet zo hard, maar ga bij de komende optredens wat meer op monitor vragen om alvast effe te oefenen, bedankt voor de reacties.