PDA

View Full Version : Grand Suzuki Les Paul opknapbeurt



musicmannetje
8 juni 2013, 09:26
Wijsheid komt met de jaren en in de loop der tijd heb ik een aantal heerlijke gitaren verzameld, voornamelijk stratjes. Alleen mijn eerste echte nieuwe gitaar was een Les Paul van Suzuki (voor de snelle jongens dus..). Deze heb ik gekocht van mijn spaargeld toen ik 13 was, wat inmiddels al zo'n 35 jaar geleden is... :confused:
Destijds nieuw gekocht bij de gitaarafdeling van Spanjaard in Alkmaar.
Met name vanwege dit jubileum (en omdat het toch rotweer is) leek het mij leuk om het beestje een boost te geven zodat het misschien nog wel een goed bespeelbaar instrument wordt.
Op het werklijstje:
- Herfretten (de 18de fret heeft tijdens een aanrijding met een autoportier een deuk opgelopen)
- Standaard TOM brug en tailpiece (de tremolo gaat eraf)
- Nieuwe elementen, knoppen, pots, schakelaar in originele setting (2xVol, 2xTone)
- Nieuwe tuners
- Nieuwe topkam, input cover, en ander klein spul

Dus eigenlijk alles vervangen behalve het hout. :rolleyes:
Vooral het herfretten zal wel even een uitzoekje zijn, omdat het voor mij de eerste keer is.

Dus als je nog tips, ideeën, etc. hebt.. graag!



http://img.tapatalk.com/d/13/06/08/aduquhag.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/06/08/emeda6u3.jpg

Pontimic
16 juni 2013, 13:19
Leuk projectje......en mooie gitaar!!! Succes ermee. Ben benieuwd hoe die wordt.

musicmannetje
22 juli 2013, 22:02
Vandaag voor het eerst tijd en spullen gehad om een serieus begin te maken met het herfretten. Van een standaard kopkniptangetje heb ik een fretpuller gemaakt en dat viel zeker niet tegen. De frets waren de eerste af-fabriek dus niet gelijmd ofzo, waardoor ze er makkelijk en zonder woodchip uitkwamen.
Daarna de toets met een radius schuurblok wat meer (hout) leven gegeven en de fret-gleuven goed schoon gemaakt. Morgen probeer ik een mal voor mijn dremel-kolom te maken om de fret uiteinden te "nibblen" zodat het mooi over de inlay valt.
Er is wel een nieuwe topkam in bestelling maar moet nog zien of ik de oude niet kan hergebruiken. Deze zit namelijk wel gelijmd dus dat wordt ouderwets hak-en-breekwerk.

Ike57
22 juli 2013, 23:02
Er is wel een nieuwe topkam in bestelling maar moet nog zien of ik de oude niet kan hergebruiken. Deze zit namelijk wel gelijmd dus dat wordt ouderwets hak-en-breekwerk.

Bij dit soort gitaren zit de topkam meestal gelijmd aan de hals en niet aan het fretboard. Over het algemeen zal er niet veel lijm zijn gebruikt omdat het alleen nodig is om zijdelings schuiven van de kam tegen te gaan. Hij wordt verder wel op z'n plaats gehouden door de snaarspanning.

Als het een benen topkam is kun je proberen om hem warm te maken met een soldeerbout, hierdoor laat de lijm meestal wel los.

Als het een kunststof kam is kun je proberen om - voorzichtig - met een blokje hout en een hamer hem, vanaf de kant van het fretboard los te tikken. Niet te hard slaan, als hij niet met kleine tikjes loskomt moet je stoppen.

Een andere manier is om de kam in de lengterichting in te zagen tot je bijna aan de hals toe bent. Hierna met een tang de beide helften naar elkaar toe knijpen. Meestal komt hij dan ook wel los.

Waarschijnlijk zijn er nog wel meer methodes, maar dit schiet mij zo te binnen.

musicmannetje
23 juli 2013, 13:32
Dank je.. ik ga eens kijken hoe ik dit varkentje kan wassen :)
Voorlopig eerst eens wat nieuwe frets erin hameren..

musicmannetje
2 augustus 2013, 23:36
Afgelopen week weer stevig bezig geweest met mijn project. Het bleek dat de lijm van de topkam wat veroudering had ondergaan dus die viel er vanzelf al uit. Het herfretten is toch een echt vak, merk ik nu. Het resultaat is acceptabel maar nog niet ideaal, eerlijk gezegd, dus dat vergt nog wat aandacht. Het soldeerwerk, inclusief gk3 kit, leverde minder moeilijkheden op, gelukkig.
Ik heb voor de elementen gekozen voor gibson classic 57 plus humbuckers. Deze zijn niet specifiek voor brug of neck gepolariseerd, dus bedacht me dat ze beiden in dezelfde richting moeten worden gemonteerd, om faseverschillen te voorkomen.
http://img.tapatalk.com/d/13/08/03/ujege3a3.jpg

Plant
3 augustus 2013, 00:07
...dus bedacht me dat ze beiden in dezelfde richting moeten worden gemonteerd, om faseverschillen te voorkomen.

Misverstandje. Faseverschillen tussen elementen worden niet bepaald door de richting van montage. Wel door polariteit van de spoelen en magneten. Maar of je ze met polepieces naar de brug of naar de hals monteert maakt niet uit.

Waarschijnlijk heb je je laten foppen door het Peter Green model met de polepieces in dezelfde richting, maar het uit-fase geluid werd daar niet door bepaald.

Noid
19 augustus 2013, 10:36
En? Hoe is het nu met de Suzuki? (Heb een zwak voor Suzuki gitaren, dus altijd leuk om er over te lezen )

musicmannetje
26 september 2013, 20:23
Met de suzuki gaat het wonderwel goed. in de eerste weken nog wat last van weerbarstige frets die niet op hun plek bleven. Uiteindelijk toch maar de stoute (hand)schoenen aangetrokken en de frets met composite lijm vastgezet. Ik had eerst het idee dat erin hameren wel voldoende zou zijn, maar sommige hebben dus wat meer nodig.

De gibson '57 humbuckers zijn eigenlijk de grootste gok geweest in dit project, want ik hb ze zonder echt te horen gekocht, geheel op basis van specs en reviews. Ik moet zeggen dat ze me uitstekend bevallen. Ik heb voor de pots gekozen voor de pull-switch versie, maar de gibsons hebben standaard geen coil-split mogelijkheid, dus die switches doen nog even niks. Zo blijft er nog een optie voor een later, tweede project.

Ik hou van een lage actie dus het afstellen had even wat tijd nodig, maar eenmaal goed ingesteld speelt het echt weergaloos. Het is wel weer het oude vertrouwde gevoel en ik moet zeggen dat in de laatste tijd weinig van mijn strats meer aangeraakt heb. Helaas zijn de afgelopen maanden er een paar geweest van all work and no play, dus weinig profijt gehad van mijn herboren juweeltje.

Al met al een geslaagd project, waarbij de suzuki weer een volwaardig (meer dan) deel van de collectie is geworden.

BamBuFan1
27 september 2013, 00:07
Met de suzuki gaat het wonderwel goed. in de eerste weken nog wat last van weerbarstige frets die niet op hun plek bleven. Uiteindelijk toch maar de stoute (hand)schoenen aangetrokken en de frets met composite lijm vastgezet. Ik had eerst het idee dat erin hameren wel voldoende zou zijn, maar sommige hebben dus wat meer nodig.

Met wat voor lijm heb je dit gedaan (composite lijm zegt mij zo niets)?

musicmannetje
30 oktober 2013, 14:25
Ik heb de frets gelijmd met twee componenten lijm (composite in het engels). De Kombi Pro XL van Bison, die een verwerkingstijd heeft van 2 uur. Andere versies componentenlijm hebben maar 15 minuten ofzo, dus daar heb ik te kort aan, en met die 2 uur heb je nog even tijd om te controleren of alles goed zit voor het in de (lijm)klemmen gaat.

BamBuFan1
30 oktober 2013, 18:10
Ik heb de frets gelijmd met twee componenten lijm (composite in het engels). De Kombi Pro XL van Bison, die een verwerkingstijd heeft van 2 uur. Andere versies componentenlijm hebben maar 15 minuten ofzo, dus daar heb ik te kort aan, en met die 2 uur heb je nog even tijd om te controleren of alles goed zit voor het in de (lijm)klemmen gaat.

Bedankt! Ik las voornamelijk over het gebruik van secondenlijm, maar ik vrees dat ik bij de eerste refrets wel wat langer nodig heb om alles goed in te klemmen ;)