PDA

View Full Version : Mijn eerste vibe?



lindstrom
7 juni 2013, 23:48
Eigenlijk niet helemaal, want ik heb al eens een mojovibe gehad maar die nooit echt goed gebruikt.
Nu heb ik er werkelijk een doel voor en heb ik een lovepedal picklevibe aangeschaft.

Nu dan, afgezien van de volgorde faq, toch even een volgorde vraag.
Kan ik een vibe zien als een chorus? (dus na de drive?)

All I need to know!

Graag advies gezien de vibe in de faq niet is genoemd!

Tristan
8 juni 2013, 00:09
Welk advies, gewoon uitproberen zou ik zeggen! :)
Ik heb 'm zelf voor m'n drives staan omdat het meer een phaser achtig iets is, maar goed, mijn Small Clone en sommige andere chorus pedalen vind ik ook vetter en extremer klinken voor m'n drives.
Ik heb het dus zo:
Pickle Vibe -> Small Clone -> Amp50 (boost) -> Big D (drive)

Liquitone
8 juni 2013, 00:55
Hoewel je er wel enigzins chorus achtige leslie geluiden uit kan halen is een vibe technisch gezien een phaser.
Een vibe na de drive accentueerd de sweep sterk, waardoor het wat te overdreven aanwezig kan zijn.
Een vibe voor de drive klinkt wat subtieler.
Maar inderdaad, gewoon proberen...

lindstrom
8 juni 2013, 12:06
Ok, proberen zal ik zeker. wilde gewoon een beeld krijgen van wat doorgaans de standaard is met vibe pedalen.
Ik heb mijn chorussen ook altijd na de drive gehad en ben geneigd de vibe daar ook te plaatsen.
Maar het kan idd geen kwaad om beiden eens een kans te geven.

Tristan
8 juni 2013, 12:15
Bij googlen op "Hendrix FX Chain" kwam ik meteen op dit grappige stukje:
http://www.effectrode.com/tube-vibe/vibe-pedal-placement/

whoosh
8 juni 2013, 13:32
Ik heb 'm zelf voor m'n drives staan omdat het meer een phaser achtig iets is
Dat is ook mijn voorkeur, voor de drive heb je dat lekker dik-kauwend geluid a la Hendrix en Trower, erna lijkt hij mij teveel op "normale" modulatie.

lindstrom
8 juni 2013, 16:06
Haha, die term kende ik nog niet maar geeft wel weer zoals het moet klinken.
Ik ben nu best geneigd om hem voor de drive te plaatsen. ook vanwege de uitleg op die site.

Brum
8 juni 2013, 16:14
Welk advies, gewoon uitproberen zou ik zeggen! :)
Ik heb 'm zelf voor m'n drives staan omdat het meer een phaser achtig iets is, maar goed, mijn Small Clone en sommige andere chorus pedalen vind ik ook vetter en extremer klinken voor m'n drives.
Ik heb het dus zo:
Pickle Vibe -> Small Clone -> Amp50 (boost) -> Big D (drive)

Ik heb het zojuist ook even geprobeerd, m'n Maxon Phase Tone voor m'n drive en dat klinkt met flink wat gain echt te gek man! Veel meer 'wobbel wobbel' om het zo maar te zeggen. Ik had 'm al voor m'n versterker staan, maar nu ook voor m'n OD808 en dat heeft veel meer effect dan dat ik dacht. Ik vond die Phase Tone altijd een moeilijk pedaal, omdat ie over een clean signaal wel lekker klinkt, maar met scheur niet goed hoorbaar meer is en da's nu echt een pak beter, haast vibe-achtig. Dank!:)

Tristan
8 juni 2013, 16:38
Graag gedaan! :)
Overigens is het van de subtielere phasers als de Ibanez / Maxon varianten en de Phase 90 wel bekend dat ze vaak lekkerder voor de drive werken, inderdaad net wat geprononceerder en meer wobbel, EVH deed het ook zo. :)
Naar mijn ervaring is het echt gewoon uitproberen, ik dacht dat ik gewoon een gek was die modulatie voor de drive lekkerder vond klinken maar het hangt ook van het pedaal af heb ik inmiddels gemerkt.

lindstrom
8 juni 2013, 20:55
Tristan, kan het dan ook zijn dat het wellicht kan verschillen welke drive je gebruikt? En uiteraard pickup keuze?

Ik merk dat, gewoon clean al, de pickle vibe heel intens is.
Wellicht kan het zijn dat dat komt omdat ik met een Dimarzio Norton Humbucker er in ga, en niet met single coils.

Ik ga sowieso die trimpot eens iets terugdraaien.

Tristan
9 juni 2013, 01:49
Oh, dat zou kunnen hoor, ik weet het niet echt eerlijk gezegd want ik heb geen high output elementen en gebruik al een tijd dezelfde drive.

The Lo Lands
9 juni 2013, 10:52
Tristan, kan het dan ook zijn dat het wellicht kan verschillen welke drive je gebruikt? En uiteraard pickup keuze?

Ik merk dat, gewoon clean al, de pickle vibe heel intens is.
Wellicht kan het zijn dat dat komt omdat ik met een Dimarzio Norton Humbucker er in ga, en niet met single coils.

Ik ga sowieso die trimpot eens iets terugdraaien.
Dit is de reden dat ik een Univibe met level instelling wilde hebben. Ik had de Voodoo Lab Microvibe die naast veel ruis soms wat te dominant klonk in clean maar ook overstuurde settings. Nu heb ik de MXR Jimi Hendrix Univibe (limited edition) met level control welke vaak op de helft staat ingesteld dat het effect niet te aanwezig is!

Pickup keuze (single of humbucker) en instelling van EQ op je amp zal allemaal kunnen bijdragen aan een te intens univibe effect. Eventueel kun je middels een EQ pedaal de te aanwezige frequenties iets temperen?

Tristan
9 juni 2013, 14:02
Haha, grappig, voor mij is het vaak juist niet intens genoeg, ik kan me herinneren dat ik die Micro Vibe maar slap en dunnetjes vond klinken, evenals de Fulltone en eigenlijk ook de Roger Mayer varianten, ze hebben gewoon niet die vette throb en wobble zeg maar. :D
De Black Cat Vibe is tot nu toe mijn favoriet.

The Lo Lands
9 juni 2013, 14:52
Haha, grappig, voor mij is het vaak juist niet intens genoeg, ik kan me herinneren dat ik die Micro Vibe maar slap en dunnetjes vond klinken, evenals de Fulltone en eigenlijk ook de Roger Mayer varianten, ze hebben gewoon niet die vette throb en wobble zeg maar. :D
De Black Cat Vibe is tot nu toe mijn favoriet. Ieder zijn voorkeur zeg ik dan maar :-) Een level of volumeknop kan daarbij handig zijn als je iets minder of juist meer wil.

Harm
13 juni 2013, 12:06
Gewoon proberen in de keten!
Ik heb de Pickle en de PL Vibetool, beide zet ik ze voor od en dus amp... vind ik persoonlijk het lekkerst! :D
tsja, waar lijkt het op... Phaser inderdaad met soms chorus achtige kenmerken?
Ik vind het een te gekke sound!
my 2 cents...