PDA

View Full Version : Performance Assessment Rockacademie! (Pink Floyd en Gorillaz...)



BibixMusic
7 juni 2013, 16:53
Dinsdag heb ik mijn zangtentamen gehad in de Paradox (Tilburg) en meteen daarna mijn performance assessment (bandskills).
Hier twee opnames ervan:

Hey You (Pink Floyd):


http://www.youtube.com/watch?v=kYWQ3CQRmIs

Clint EastWood (Gorillaz):


http://www.youtube.com/watch?v=ONs2jc_4c_w

arnoldtims
11 juni 2013, 09:55
Erg stil hier.
Misschien zou je net als in het filmpjes topic er nog wat informatie bij kunnen geven.
Ik en meer hier zouden dit nu misschien op de overall uitstraling beoordelen.
Je vocale prestatie is gewoon goed en ik begreep dat je er een 8 voor hebt gekregen.

paulusdeBKB
11 juni 2013, 11:27
Leuk hoor! Het valt me wel op dat je twee stukken hebt gekozen die oorspronkelijk mannelijke vocalen hebben. Waarom is dat?

Mag ik wat opbouwende kritiek leveren?

Ik vind de podiumpresentatie van het geheel, maar ook van jou, niet zo energiek. Ook de beleving van de stukken komt niet zo binnen bij me. Bij 'Hey you' mis ik de wanhoop, de radeloosheid. En bij Clint Eastwood mis ik het 'fuck it'-gehalte.

Op zich een goed teken dat die dingen me opvallen - dan zijn zuiverheid en timing dus in orde :)

De meespelende muzikanten doen gedegen hun werk, maar ze hadden er best wat meer van mogen maken dan schools naspelen. Voor je volgende live-beoordeling zou ik daar op focussen. Nu kan het best zo zijn dat je lang en diep hebt nagedacht over hoe je wilt dat het klinkt, en tot deze uitvoeringsopvatting hebt besloten. Maar dat is niet uit de uitvoering op te maken. Immers, dit resultaat krijg je vrijwel automatisch als je muzikanten vraagt om deze stukken mee te spelen.

Probeer voor de volgende keer eens om er meer een eigen draai aan te geven; al is het alleen maar om te laten zien dat je daar over nadenkt en de vaardigheid bezit om je band te 'produceren'. Richting geven. Keuzes maken. Andere dingen proberen.

Wil je een paar goede voorbeelden, check dan de covers die bandjes doen als ze bij Giel Beelen op bezoek zijn. Laura Jansen is er een meester(es) in. En Sting al helemaal, al komt die niet bij Giel. Luister naar wat live opnames van hem, dan hoor je hoe hij zijn eigen materiaal kannibaliseert en herschikt om tot een andere sfeer te komen. Dat dat bij hem geen spontaan proces is, hoor je er ook aan af. Maar dat is precies het punt dat ik wil maken: niet jammen maar arrangeren.

Maar goed. Je hebt me wel weten te verleiden tot nadenken over je performance. Ben benieuwd of je wat hebt aan de raad van deze stuurman aan de wal.

BibixMusic
11 juni 2013, 21:45
Thanks!

Ik zal het even opnieuw uitleggen :)

Voor school (voor het vak 'bandskills') moeten we een bandproject starten en uiteindelijk drie nummers uitvoeren, daar worden we allemaal individueel op beoordeeld.
Dit project had een beetje een alternatieve/psychedelische insteek (vandaar de nummerkeuze, vond het zelf wel origineel en heel tof om te zingen!).
Nu was het zo dat de uitvoering helemaal fout liep.
Het was namelijk in een zaal waar het geluid heel slecht was geregeld en ik hoorde mezelf eigenlijk gewoon niet.
Ik kreeg toen een onvoldoende, want het was qua zang gewoon echt verschrikkelijk.
Probleem was toen dat ik daardoor mijn bandskills niet had gehaald (wat een verplicht onderdeel is dat je moet halen) en dus het eerste jaar niet.
Na veel heen en weer communiceren heeft de examencommissie besloten dat ik het over mocht doen (alleen ik, de rest niet).
Dit mocht ik doen direct na mijn zangtentamen, in Paradox.
Ik voelde me hier al een stuk beter bij omdat het geluid daar veel fijner is!
Vlak voordat ik begon werd er door degene die het beoordeelde nog even duidelijk gemaakt aan de geluidstechnicus dat mijn zang goed naar voren moest komen en vooral de gitaren zo zacht mogelijk moesten.
Het ging dus eigenlijk vooral om mijn zang.
Mijn bandje was hier dus puur om me te begeleiden, en eerlijk gezegd voelde ik me daar heel prettig bij.
Het jammere is dat in het filmpje mijn gezichtsuitdrukking niet te zien is, ik denk dat dat namelijk een ander beeld had gegeven van de podiumpresentatie (vooral bij hey you was die heel sterk!).
Verder heb ik er zelf voor gekozen om niet te uitbundig te gaan doen, omdat ik me echt wilde richten op de zang, want daar ging het vooral om.
Waar ik ook bewust voor heb gekozen is om de nummers te houden zoals ze zijn.
Ik wil aan Pink Floyd gewoon niet (te veel) veranderen, want dit is en blijft de beste en leukste versie naar mijn mening.
Gorillaz zelfde verhaal!
Ik vind zelf dat het al een andere draai heeft nu een meisje het zingt :D
Het is naar mijn mening geen must om nummers anders te spelen of helemaal om te gooien, het is inderdaad een keuze.

Lang verhaal... ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel!

paulusdeBKB
11 juni 2013, 22:57
Aha, op die fiets :)

Het was dus erop of eronder, en uiteindelijk dus er bovenop. Top!

BibixMusic
13 juni 2013, 12:59
Dankje! :)

showband
13 juni 2013, 13:22
Je hebt nu de onvervangbare ervaring mogen meemaken dat elke keer telt + het stuk techniek over de schutting gooien een risico inhoud.

en wat is nu je eigen conclusie?
ik bedoel qua technische voorbereiding van een uitvoering?

Daar ben ik nu erg nieuwsgierig naar.
En ik ben ook benieuwd naar de opleiding zijn standpunt daarin. Ik bedoel, als ze jou een uitvoering laten geven in zulke slechte omstandigheden dat ZIJ vinden dat een herkansing redelijk is... Dat vind ik verbijsterend.

Ook verbijsterend dat het niet een onderdeel van het curriculum is. Dat ze jou niet examineren over de nodige tools. Zodat je dat deel van het optreden in goede banen geleid. Dat maakt je straks als schoolverlater kwetsbaar. (is het mogelijk dat op een avond ergens elke willekeurige amateur die wel zorgt dat ie monitoring werkt, straks beter klinkt dan een rockacademie prof....?)

oftewel ik hou hier veel vragen aan over.

BibixMusic
13 juni 2013, 17:04
Het eerste assessment had ik niet kunnen bijwonen doordat ik net ervoor een aanval had gehad...
Het tweede assessment had ik gehaald.
Dit assessment kon ik gelukkig herkansen, want je moest er 2 van de 3 halen om over te gaan naar het volgende jaar.
Maar het ligt eerder aan de geluidstechnici, daar hadden ze eerst namelijk gewoon sound engineer leerlingen voor geregeld terwijl er in Paradox drie man stond die veel meer ervaring ermee hadden.

De school zorgt er echt wel voor dat we dit leren.
Ik heb pas geleden nog een workshop gehad wat alles te maken had met de geluidstechniek, microfoontechniek en hoe je moest soundchecken.
Ook leer je gewoon van het zien van anderen, hoe zei dat aanpakken.
In de beoordeling van je assessment krijg je er ook tips over.

Zelf had ik gewoon toen het mis ging het optreden stil moeten leggen en opnieuw goed moeten soundchecken, totdat ik helemaal tevreden was.
Dat neem ik sowieso mee naar de volgende optredens!

beruk
13 juni 2013, 23:00
Dat neem ik sowieso mee naar de volgende optredens!
Ga ik duimen dat de comissie in hun oneindige wijsheid besluiten jouw versie te willen horen van Nina Hagen's Unbeschreiblich Weiblich.

Godver wat een duffe zooi zeg, wat zijn dat voor levende lijken die docenten? Ik heb op het haags conservatorium bij klassieke zang een stuk pittiger dingen gehoord tijdens overgangsexamens etc.
Je bent toch wel een beetje aan het schoppen (afgezien van je epilepsie ding :mmmm:) op die school, toch?
Rockacademie my arse.

Han S
13 juni 2013, 23:34
http://www.youtube.com/watch?v=eqQG89FH0vQ

Kun je alvast op oefenen. :D

Han S
14 juni 2013, 00:30
En als je dan toch bezig bent:


http://www.youtube.com/watch?v=9xi4O4RvlnQ

Daar hebben we nog eens een bandcontest mee gewonnen, ik mocht drummen.

BibixMusic
14 juni 2013, 07:55
^ dat gezicht :seriousf:

Nee maar dit is niet de schuld van de school hoor.
Ik bedoel, ze hebben me een soort hertentamen gegeven van iets waar je eigenlijk geen tweede kans voor hoort te krijgen.
Daarbij ook nog eens ontzettend gesteund door de docenten zelf.

Harald
14 juni 2013, 08:13
Auf m Friedhof is zelfs NOG leuker.... En niet alleen naar het plaatje kijken, maar die clipjes helemaal kijken. Heb van haar latere werk niets gehoord dat de klasse van de eerste plaat echt haalt. Maar die eerste plaat is zonder meer brilliant. Staat ook een fantastische band achter trouwens.

Rinze
14 juni 2013, 09:15
Geweldige plaat inderdaad. Gek dat ie zo onbekend is bij jonger volk. Een paar jaar terug gaf ik hem aan de moeder van mijn kinderen op haar verjaardag. Zij hem draaien, de kinderen waren verbijsterd over wat er uit de speakers knalde :seriousf:

Problemen met monitors zul je nog vaak hebben, Bibi. En soms is er helaas weinig aan te doen. Onervaren monitormixers, apparatuur die het af laat weten (altijd tijdens het optreden en niet tijdens de soundcheck), noem het maar op. Lastig maar de kunst bestaat er volgens mij uit om door te gaan en het publiek zo weinig mogelijk te laten merken. Heb ook wel opnames van optredens waar heel duidelijk is dat ik mezelf tijdens solo's niet goed hoor in relatie tot de rest van de band :cooler: Deels komt het neer op communicatie en deels op dan maar zonder proberen te knallen. Het vervelende is dat je meteen een stuk gespannener staat te spelen, kost heel wat ervaring om dat kwijt te raken. Maar het is de realiteit, in ieder geval asl je geen eigen geluidsmens mee hebt.

paulusdeBKB
14 juni 2013, 09:51
Ik heb met veel zangeressen gespeeld in mijn jongere jaren (omg ik schrijf het echt!!!) en die waren op 1 uitzondering na technisch totaal onwetend. Ook gespeeld met een zanger: Robin van Beek. Hij had 20 jaar geleden al een eigen zangset:2x EV S200, peavey eindtrap en een Spirit Folio mengpaneeltje. Hij had al jong door dat het kut is om volledig afhankelijk te moeten zijn van derden. Nog steeds vind ik het frappant dat veel vocalisten wel klagen over hun monitors maar niet zelf investeren om dat probleem op te lossen. Geen sneer naar Bibix overigens, meer een algemene constatering.

barno
14 juni 2013, 11:03
Geweldige plaat inderdaad. Gek dat ie zo onbekend is bij jonger volk. Een paar jaar terug gaf ik hem aan de moeder van mijn kinderen op haar verjaardag. Zij hem draaien, de kinderen waren verbijsterd over wat er uit de speakers knalde :seriousf:

Problemen met monitors zul je nog vaak hebben, Bibi. En soms is er helaas weinig aan te doen. Onervaren monitormixers, apparatuur die het af laat weten (altijd tijdens het optreden en niet tijdens de soundcheck), noem het maar op. Lastig maar de kunst bestaat er volgens mij uit om door te gaan en het publiek zo weinig mogelijk te laten merken. Heb ook wel opnames van optredens waar heel duidelijk is dat ik mezelf tijdens solo's niet goed hoor in relatie tot de rest van de band :cooler: Deels komt het neer op communicatie en deels op dan maar zonder proberen te knallen. Het vervelende is dat je meteen een stuk gespannener staat te spelen, kost heel wat ervaring om dat kwijt te raken. Maar het is de realiteit, in ieder geval asl je geen eigen geluidsmens mee hebt.

+1
so far voor goede monitoring, soundcheck (drums! :) ) ... maar wel knallen en juist zingen
<br>
http://www.youtube.com/watch?v=SSOjIL3P5Ok

Han S
14 juni 2013, 12:57
Auf m Friedhof is zelfs NOG leuker.... En niet alleen naar het plaatje kijken, maar die clipjes helemaal kijken. Heb van haar latere werk niets gehoord dat de klasse van de eerste plaat echt haalt. Maar die eerste plaat is zonder meer brilliant. Staat ook een fantastische band achter trouwens.

Nina Hagen is natuurlijk wel vrij extreem, maar wel een stuk interessanter dan dat navelstaren wat veel muzikanten vertonen. Nina heeft een klassieke opleiding, een enorm bereik en snapt heel erg goed dat het publiek ook nog wat wil zien naast dat horen.

En ze heeft Herman gen**kt.

paulusdeBKB
14 juni 2013, 13:12
wie niet? :)

Rinze
14 juni 2013, 13:25
Ik niet in ieder geval.

BibixMusic
16 juni 2013, 14:16
Bijzondere vrouw, moet ik eerlijk toegeven.

Investeren in eigen monitoren e.d. zit ik serieus over na te denken. Wil eerst wel wat regelmatiger kunnen optreden, of beter gezegd, meer kunnen optreden. Heb niet zo veel geld op het moment maar ik ga er wel voor sparen!

Mr.Fingers
16 juni 2013, 16:26
http://www.youtube.com/watch?v=pMYrr0RxRg8

Nul monitoring (voor niemand overigens), en dan nog zo'n strotten kunnen opzetten... Ja, dan ben je een hele grote (zelfs in zo'n spannende broekjes).

Maareh, eigen monitoren, allemaal goed en wel, maar een deel zal toch sowieso moeten komen van jezelf, je gaat toch moeten kunnen "deliveren" in niet-optimale omstandigheden. Een deel komt sowieso wel vanaf je genoeg zelfvertrouwen gekweekt hebt, en je weet wat je kunt.

showband
17 juni 2013, 11:07
Bijzondere vrouw, moet ik eerlijk toegeven.

Investeren in eigen monitoren e.d. zit ik serieus over na te denken. Wil eerst wel wat regelmatiger kunnen optreden, of beter gezegd, meer kunnen optreden. Heb niet zo veel geld op het moment maar ik ga er wel voor sparen!

als je nog even weinig geld hebt.
Koop dan dit ding met een mini-jack verlengkabel.
http://www.thomann.de/nl/samson_smonitor_personalmonitor.htm
Hiermee kun je zonder hulp van buitenaf minimaal je eigen microfoon zelf op een setje in ears zetten voor weinig kosten.

met een setje Philips SHS8100 Oordopjes.
http://www.bol.com/nl/p/philips-shs8100-10-hoofdtelefoon/9000000010918138/?Referrer=ADVNLGSA0020179000000010918138
(deze sluiten de rest van de band niet af. Dat is handig omdat je bij kleine optredens de instrumenten dus waarschijnlijk nog direct zal moeten horen.
Door het beugeltje valt ie niet uit je oor. Dat is handig zolang je geen maat gemaakte dopjes hebt.

5 meter verlengkabel
http://www.thomann.de/nl/pro_snake_20092.htm

en een microfoonkabel om het ding tussen je microfoon te patchen:
http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_sk23315_xlr_patch.htm

Je kan nu je microfoon aftappen en op je oordopjes zetten. En als er een monitorlijn voorhanden is dan kun je die er zelf bijdraaien.

JA, wireless is handiger
JA, custom oordopjes zijn uiteindelijk nodig.
Ja, het is el-cheapo
enz enz

Maar voor 80euro ben je veilig tegen total screwups. Goedkoper gaat het niet worden.

guhlenn
17 juni 2013, 11:31
Bijzondere vrouw, moet ik eerlijk toegeven.

Investeren in eigen monitoren e.d. zit ik serieus over na te denken. Wil eerst wel wat regelmatiger kunnen optreden, of beter gezegd, meer kunnen optreden. Heb niet zo veel geld op het moment maar ik ga er wel voor sparen!

Dit is de eeuwige dooddoener bibi. Heoevel gitaristen ken je op de rockacademie die serieus nadenken over de aanschaf van een versterker? Dit is je kans om mijlen voor de rest te raken. Een zangeres die gewoon haar eigen shit heeft. Een natte droom voor veel muzikanten.

beruk
17 juni 2013, 13:45
Bijzondere vrouw, moet ik eerlijk toegeven.


Dan ken je haar moeder nog niet.

http://www.youtube.com/watch?v=j_c_qXa_Thg
Da's voordragen!

BibixMusic
18 juni 2013, 14:54
Thanks voor de linkjes!

Alles bij elkaar kost het inderdaad helemaal niet veel als ik het zo zie...
Ik denk dat ik het deze vakantie ga kopen :)

Harald
18 juni 2013, 15:43
Onze zangeres gebruikt eigen monitoring. Splitter ertussen zodat de knoppenman gewoon een droog microfoonsignaal krijgt. Meestal geen problemen, maar soms moeten ze er toch even aan wennen. Op festivals soms ook even tricky aangezien er al monitors op het podium staan, en er dus simpelweg geen plek voor is.

En dan kan er nog steeds genoeg mis gaan. ooit een hele set met een vreselijke bassdreun moeten spelen. Op een gegeven moment stond de bassist zowat uit, maar ze kregen het maar niet weg. Ws. overspraak van de bassdrum op de zangmicrofoon en monitor terug naar de bassdrum of zoiets vaags.

Ga er maar van uit dat, tenzij je gelijk alleen maar grotere podia doet, je genoeg geluidsellende mee gaat maken. Kunst is idd. daar een optreden zo weinig mogelijk onder te laten leiden.

BibixMusic
20 juni 2013, 09:24
Om terug te komen op de reactie van showband..
Ik zie het alleen niet zo zitten om met die headseat een snoer hebben die helemaal naar de kastje loopt wat je (volgens mij) op de grond zet..
Wat zijn de wireless mogelijkheden? Of ga je dan eerder naar in-ears?

showband
21 juni 2013, 14:53
in-ears: http://members.ziggo.nl/showband/inear-1.htm

stukje spraakverwarring. In-ears zijn in essentie twee weergevertjes in je oren. Of je nu MP3 dopjes of op maat gemaakte gebruikt geeft alleen een verschil in geluiddemping, comfort en geluidskwaliteit. Maar met een set doppen van 30 euro ben je al in de running. En het heet al in-ears.

dit staat los van de term wireless.
wireless is niets anders dan op de plek van een kabel twee kabeltjes en twee kastjes toepassen.
De rest van de setup blijft gelijk. Of dat nu voor een gitaarkabel of een in-ear setje is maakt niet uit.

Meer spullen = meer kans op problemen.
goedkope spullen = meer kans op problemen.
meer spullen is meer aansluitfouten en omgevingsinvloeden.
Meer technische problemen betekent dat je om goed te draaien afhankelijker wordt van technici.

Terwijl de vraag is "wat kan ik doen dat ik bij slechte techniek niet de mist in ga".
80 euro koopt je een setje die je kan redden als de techniek of de akoestiek problemen geeft.

"het kabeltje is vervelend" = kerrtsjingg een zender erbij kopen. (goedkope werken niet en let AUB op de zendfrequentiebanden! Die zijn net aan het veranderen waardoor er veel waardeloze sets zelfs in winkels te koop staan!)

Maar eigenlijk wil je ook wel goede doppen,
een goed monitortafeltje.
een fijne linedriver met galm, compressie/limiting en toonregeling voor je oren.
en zo dwaal je vanzelf af naar een grote uitgave......

Laat je niet gek maken:
investering 1 is een goede microfoon + kabel + statief
investering 2 is een basis setje monitoring. (in-ear of speakers)
investering 3 is een zanginstallatie voor kleine optredens
en daarna ga je betere spulletjes kopen.

wireless kopen voor in ear? reken op 400 euro om een kabel van 5 euro te vervangen.

BibixMusic
26 juni 2013, 13:29
Goed punt...
Sowieso moet ik niet meteen te hard van stapel lopen qua techniek op het podium, en zo veel geld heb ik ook niet.

Ik wil graag een keer langs een goeie muziekwinkel om wat meer informatie te krijgen hierover, waar kan ik beste naartoe?
Zelf dacht ik aan Feedback in Rotterdam maar daar hoor ik niet al te goeie dingen over.

Duhsjaak
28 juni 2013, 09:30
Hi Bibi
Het maffe vind ik wel dat je een post post (?) waarbij het gaat over performance, en dat de discussie in no time draait om de techniek erom heen.

In een ideale wereld stuwt de backing je op tot hogere prestaties. Je hebt al een aantal liedjes gepost waarbij de backing een beetje slap en lusteloos is. Helaas houdt de backing je ook hier af van optimaal presteren.

Misschien zijn er ook wat zenuwen bij betrokken geweest gezien de lastige aanloop.

Ik zou Beruk's woorden niet hebben gekozen. Ik ben het in grote lijnen wel met hem eens. Als een Rock Academy niet bij machte is voor jou/iemand die een tussentijds examen doet, een fatsoenlijk aantal enthousiaste mede studenten ter beschikking te hebben moeten we misschien afscheid nemen van het instituut. Die gasten staan een beetje stationair te draaien. Een beetje gasgeven is kennelijk teveel moeite. En jouw performance hangt daar mede van af. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Dat jij daar toch weer bovenuit weet te stijgen is een duidelijke plus. Bij zo'n backing valt je goudvis nog in slaap. Mijn idee (niet voor het eerst): ga je eigen backing organiseren en laat ze zien wat een spetterende voordracht betekent op een podium. Met tenminste een paar gasten erbij die overtuigend de indruk kunnen geven dat muziek maken leuk is.

En jij gaat rustig door je verder te ontwikkelen. Doe je goed.
Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
28 juni 2013, 16:20
De reden waarom het eerst mis ging was omdat ik mezelf niet hoorde (geluidstechniek dingetje), daarom mocht ik 'm nu overnieuw doen :)

Ik vond zelf juist deze manier van optreden fijn. Want ik stond op de voorgrond. Het geheel werd niet gebombardeerd met harde gitaren e.d. zoals de vorige keer, het draaide nu echt om mij en dan vooral om mijn zang. Ik heb aangegeven dat ik het zo wilde en de coaches hebben dit bij de geluidsman ook nog even duidelijk gemaakt. Dus het is allemaal niet zo uitbundig misschien, maar mij stoort dat in dit geval totaal niet. Ondanks alles was ik gewoon op m'n gemak en kon me goed focussen op de zangtechniek, en dat heeft geholpen.

Mitch
2 juli 2013, 12:16
Ik had me voorgenomen niet te reageren, maar nu ik Hey You gekeken heb moet ik er toch nog wat over kwijt. Een mening is net als een drol hè.
Ten eerste de zangtechniek: die tweede Hey You is weer met het befaamde kraakje en teveel lucht waardoor je in de momenteel mateloos populaire Adele-stijl een *ey you krijgt in plaats van Hey you. Ik blijf dat irritant vinden en om me heen hoor ik dat ik niet de enige ben. Ik weet dus niet of het opzettelijk is of dat je 't nog aan 't afleren bent of wat dan ook, dus doe er mee wat je wil.
De zangverdeling vind ik een beetje apart. Waarom je in de refreintjes de lage partij neemt en niet door je mannelijke backing laat doen ontgaat me.

Tweede is de presentatie. Die band zal me worst zijn gezien je opdracht, maar je staat er nog steeds erg statisch bij. Eén armpje omhoog en een paar keer het haar uit je gezicht halen als je klaar bent met een coupletje, dat is het wel. Pas als het op het laatste stuk een streepje 'intenser' wordt beweeg je iets. Op mij komt het heel erg bewust en overdacht over, totaal niet spontaan. Er zullen er genoeg zijn die het met me oneens zijn, maar op het moment dat je je als muzikant een béétje kan overgeven aan de muziek ga je vanzelf wel bewegen. Of je nou achter toetsen staat, je verschuilt achter een gitaar of aan een microfoonstatief hangt: de imitatie van een pilaar komt niet over als muzikaal. Je kon je goed op de zangtechniek concntreren zei je zelf, maar als die concentratie zó erg je flow in de weg zit moet je misschien je prioriteiten gaan bijstellen.
Samengevat kom je nog steeds over als een meisje dat wil zingen in plaats van een muzikant. :dontgeti:

BibixMusic
5 juli 2013, 13:11
Qua techniek: 1 keertje meer lucht is toch ook weer niet zo'n ramp? Haha. Vroeger deed ik het heel vaak, I know en ik werk eraan. Het was een bewuste keus om het daar gewoon wel te doen. De verdeling van de partijen.. ik vond het op deze manier mooi. Heb de refreintjes (but it was only fantasy.../hey you, don't help them to bury te light...) driestemmig uitgezocht en ik vond het zelf goed klinken als ik deze zanglijn pakte. De coupletten zijn hoog, en het klinkt nog net niet knijpend.. als ik het hele nummer door zo zou zingen zou ik het zelf irritant vinden.

Dit lied leent zich niet om los te gaan op het podium, naar mijn mening. Ik vind de tekst niet passen bij een uitbundige performance, en daarom heb ik het zo gedaan. Het beeld is niet echt scherp, dus je ziet helaas mijn gezichtsuitdrukking niet. Daar heb ik namelijk meer de emotie mee uitgedrukt. Vragend, en op het eind boos.


http://www.youtube.com/watch?v=eH3x7T99s-c

Hij staat weliswaar achter 'The Wall', maar deze dude in z'n kantooroutfit heeft z'n handen vaak in z'n zakken en anders houdt hij zich stevig vast aan de microfoonstandaard. En toch komt het over.

Ik wil echt niet zeggen dat de performance zo spetterend was, maar ik blijf er wel gewoon bij dat dit lied zich niet leent voor superveel beweging e.d. De tekst vertellen, dat vind ik hier belangrijk.

Mitch
5 juli 2013, 22:04
Good old Paul Carrack :ok: Vergeef hem de late 80s look die hij in de early 90s nog had, het is een erg fijne zanger. Google waard!

Je interpreteert mijn eerdere post als "je beweegt te weinig" maar dan heb ik het niet handig opgeschreven. Mijn belangrijkste punt waarvan ik denk dat je er veel mee vooruit kan gaan is dat je er juist nog iets te bewust mee bezig bent en daardoor niet naturel overkomt. Als je nu zegt dat je je lichaam stil hield maar de emotie met je gezicht uitdrukte, dan is dat meer theater (nou ja, eigenlijk meer televisie, da's meer close up) dan muziekpodium, bij wijze van spreken. Kijk 'm nog eens, evt. zonder geluid. Je ziet het ritme en de nadruk in de tekst in zijn bewegingen, ook al zijn ze minimaal. Vergeef me mijn beroepsafwijking om op beweging te letten, maar het is belangrijk genoeg om over door te zagen. Genoeg leken die onbewust op lichaamstaal reageren met desinteresse als het niet 'echt' overkomt.
't Is gewoon lastig hoor, bijna iedereen die serieus met zingen bezig is heeft er mee geworsteld maar uiteindelijk is het vooral zaak om zoveel mogelijk onbewust te laten gebeuren en zo min mogelijk bewust aan te passen. Maar daar moet je dus wel voor durven jezelf te zijn én met je gevoel in het lied geworteld terwijl alle ogen op je gericht zijn. Niet zo eenvoudig...

BibixMusic
8 juli 2013, 18:25
Ah zo...

Ik denk dat het uiteindelijk ook een kwestie is van veel doen. Als ik me steeds meer op mijn gemak ga voelen naarmate ik vaker op het podium sta zal het bewegen ook natuurlijk worden en meer vanzelf gaan.

showband
9 juli 2013, 08:54
ja en nee.

het bewegen gaat niet vanzelf. Dat moet je trainen.
Pas als je het doet zal het een automatisme worden. En er natuurlijker uit gaan zien.

Het is een populaire misvatting dat show met de tijd wel zal komen.

Als je het niet bij het repeteren meeneemt en je mogelijkheden verkent. Zul je alleen steeds comfortabeler stil blijven staan zonder iets te doen. En iedereen zal zien dat je op een natuurlijke wijze in je habitat gewoon niet beweegt.

Je moet je plaats op het podium veroveren. Vandaar dat sommige conservatoriumdocenten vroeger eerstejaars aanraden om op straat te gaan spelen. Met de pet rond. Dan moet je wel op je kop gaan staan om mensen in de winkelstraat over te halen voor je te stoppen.

BibixMusic
11 juli 2013, 22:05
Ik merk aan mezelf dat ik bij het repeteren veel losser ben hoor.
Daarom zeg ik juist dat het voor mij gewoon een kwestie van veel optreden is.
Het zijn echt voornamelijk de zenuwen waardoor ik niet veel durf.

showband
12 juli 2013, 08:46
plaats dan eens een filmpje van een repetitie zou ik zeggen ;)

BibixMusic
15 juli 2013, 14:37
Hahaha als ik die had..

Heb laatst ook een disco project gehad, stonden we daar met schmink, confetti, boa's en foute kleding te springen.
Was echt geweldig, alleen helaas geen opnames van.