PDA

View Full Version : Resonerend/feedback-achtig geluid



Brum
7 juni 2013, 15:37
Ik heb een probleempje waar ik maar niet achter kom waar het precies vandaan komt. Uit m'n Marshall JCM 800 2210 komt een vreemdsoortige resonerende pieptoon en dit komt vooral voor als ik zware, lage accoorden afgedempt speel (chunka chunka), met redelijk wat gain uiteraard. Het is op lager volume nog controleerbaar, maar in de oefenruimte absoluut niet meer. Het is ook niet hard, maar precies aanwezig genoeg om irritant te zijn. Ik ben de buizen bij langs gelopen en die lijken goed te zijn, niet microfonisch. Nou zitten die er ook nog geen half jaar in, dus leek me ook al wat onwaarschijnlijk. Kabels gecheckt, rechtstreeks ingeplugt, meerdere gitaren geprobeerd, andere voorversterkerbuisjes op alle posities, ik weet het niet meer...:( Zou het bijvoorbeeld de reverb tank kunnen zijn, dat de veer mee staat te resoneren of iets dergelijks?

HaroldA
7 juni 2013, 15:42
Stukje snaren tussen topkam en tuners al gedempt? ;)

Brum
7 juni 2013, 15:53
Nope, ga ik 's proberen. Zal er even een haarelastiekje van het dinneke omheen doen of zo. Alleen... hij deed het eerst niet en sinds een week of drie wel, da's het gekke juist. Ook echt vanuit het niets en in ieder geval met m'n twee main gitaren, dus niet eentje. Ik denk wel dat er iets staat mee te resoneren, daar het geluid anders ook continu zou moeten zijn en ik de snaren niet eens meer los zou kunnen laten door het feedbacken, ook op lager volume en dat is niet het geval.

Ik heb net de plugjes van de reverb tank even losgekoppeld, dat lijkt het toch ook niet te zijn... Misschien dat ik de complete veer er even uit ga halen. Ik weet alleen niet of dat ongestraft kan.

edit: Ik bedenk me ook dat het sinds een elementenwissel in m'n SG is. Niet dat dat het probleem is, op m'n andere versterker doet ie het ook prima, maar door deze elementen komen de chunka chunka's er wel een stuk beter uit, veel zwaarder ook. Kan zijn dat er daardoor iets is gaan resoneren cq wat los is gaan zitten of zo.

big dooley
7 juni 2013, 18:39
is de in als engels omschreven "ghostnotes" op z'n plaats?
zijn de elco's als eens vervangen? zo niet dan kan dat sowieso geen kwaad, al zou de oorzaak daar niet liggen...

Brum
7 juni 2013, 19:05
Oei... Ik heb geen idee of de term ghostnotes de lading dekt, sorry.;) Het is een licht piepende feedback, vooral na een gemute accoord. Een beetje zoals een zanginstallatie die telkens net even begint te piepen na een zwaardere toon, zoiets.

Elco's zijn denk ik nog niet eerder vervangen nee. Voor zover ik weet heb ik de versterker destijds volledig origineel overgenomen, tot en met de buizen aan toe. Is elco's vervangen goed zelf te doen, of kan ik beter naar een reparateur? En ehm... (schaam), die elco's... dat zijn die blauwe potten toch?:hide:

Heus
7 juni 2013, 19:25
Lijkt me eerder aan de gitaar te liggen. Je zegt het te merken sinds je elementen hebt gewisseld ? Als je chunka chunka palm mutes speelt,en je tilt je hand op zodat ze nog net de snaren raakt,creëer je ongewild een soort van flageoletten. Kan iemand dat bevestigen,of praat ik nu onzin ?

Brum
7 juni 2013, 19:54
Hij doet het bij twee gitaren, dat is het maffe, dus zal het niet aan de gitaar met nieuwe elementen liggen denk ik. Hij doet het wel sinds die nieuwe elementen, maar ook weer niet meteen. Wel vrij kort daarna en met repeteren was het niet te harden. Ik heb me nog een beetje kunnen redden met m'n noise gate, maar echt wenselijk is het niet.:(

nak
8 juni 2013, 12:43
heb je een sounclip ervan?

big dooley
8 juni 2013, 13:06
En ehm... (schaam), die elco's... dat zijn die blauwe potten toch?:hide:

hahaha ja dat zijn die blauwe potten... als je handig bent met solderen is het in principe een fluitje van een cent...
wat wel ontzettend belangrijk is, is om de elco's goed te drainen voordat je er ook maar aan denkt om ze aan te raken...

sommige mensen gebruiken een variac om de nieuwe elco's te formeren (in stappen de ingangsspanning verhogen, terwijl de buizen eruit getrokken zijn) ik heb gevallen gehoord, dat nieuwe elco's het heel soms begeven als ze onder spanning komen te staan... door rustig de spanning te verhogen, is dit beter te controleren, zonder dat gelijk zo'n ding "ontploft" en een smeerboel achterlaat in het chassis...

bij de 2210 van m'n bandmaatje hebben we ook de elco's vervangen en geformeerd...
resultaat was toch zeker te merken... een strakker geheel en wat minder achtergrondruis

Brum
8 juni 2013, 13:17
heb je een sounclip ervan?

Het probleem is dat het vooral op hoger volume goed hoorbaar is, door de extra druk die de gemute accoorden met zich meebrengt en ik ben momenteel thuis, in een flat.;) Op lager volume is het niet echt goed hoorbaar, eigenlijk alleen als ik een laag D accoord mute (ik sta in D gestemd, of van daaruit drop C zo nu en dan) en dan niet heel erg goed hoorbaar. Ik weet dan wat het op hoger volume gaat doen, ook bij hogere accoorden, maar op lager volume is het voor een buitenstaander denk ik niet te herkennen. Ik probeer het zo even op te nemen, maar ik denk echt dat het niet echt goed hoorbaar is...

@big dooley: Ik heb er nu even het geld niet voor, maar tzt zal ik die elco's wel laten vervangen dan. Al zou het alleen al voor de ruis zijn, ik zeg soms gekscherend wel 's in de oefenruimte dat ik even m'n oceaan weer aan zet. Met de wah er bij doet het haast een beetje denken aan dat Nederlandse hitje van Racoon. Die 2210's zijn niet bepaalde de meest ruisvrije bakken...

@HaroldA: Ik heb het even geprobeerd, het afdempen van de snaren achter de topkam, maar helaas niet met het gewenste resultaat. Was wel een goeie tip op zich, waarvoor dank.

cluseau
8 juni 2013, 14:53
Persoonlijk vind ik het niet de juiste weg om zomaar lukraak iets te gaan vervangen zonder redelijke verdenking. Gezien je klacht zou het best een elko kunnen zijn maar dat is geluk hebben. Als je je afvraagt of het die blauwe potten zijn vraag ik me af hoe jouw amp er uit gaat zien na jou reddingsoperatie....met alle respect. Trek zelf je conclusie maar, anyway succes.

Brum
8 juni 2013, 15:20
Daarom zei ik ook, ik laat het doen, mocht het nodig zijn.;)

Er is overigens een tweede klacht bij gekomen. De versterker plopt zo nu en dan, ik hoor soms echt een goed hoorbare 'pop'. Ik ben bang dat het een ritje versterkerreparateur wordt en zal het elco verhaal in ieder geval 's aankaarten.

Er is overigens kort geleden wel een voorversterkerbuisje naar z'n grootje gegaan (notabene m'n JAN NOS buisje :( ), is er enig verband misschien? Voordeel is dat ie met een TAD buisje in de V2 beter klinkt, da's dan een mazzeltje.

cluseau
8 juni 2013, 15:28
Weinig kans op een verband. Als een buisje geheel kortgesloten zou zijn kan dat nog geen schade veroorzaken itt een eindbuis. Plop geluiden zijn wel een teken dat er meer aan de hand is, laat het even bekijken want ik vrees dat je het er zelf niet beter op maakt en bovendien is het niet ongevaarlijk.

Brum
8 juni 2013, 17:19
Ik kom er net wel achter dat de reverb tank niet de originele is. Althans, ik kan me niet voorstellen dat die met drie schroeven vast zitten en bovendien een klein deel voor het rooster zit (waardoor een vierde schroef dus ook niet past). Ik heb veel gezien van Marshall, maar zo slordig kan ik me niet voorstellen dat ze die versterkers hebben gebouwd. Het voelt en oogt ook enigszins fragiel en verklaart denk ik ook waarom dat ding het in het begin niet deed, tot ik 'm uit en weer in plugde. Dat fenomeen liep ik vanmiddag wederom tegenaan. Ik heb me even ingelezen en er hoort een Accutronics 4DB3C1B in te zitten. Wellicht maar 's op zoek naar zo eentje, kijken wat dat doet met het piep fenomeen. Het is maar een theorie, maar gezien dat resonerende geluid begon bij een gitaar met een wat zwaarder geluid bij palm muten en het enigszins los zitten van de reverb tank, kan ik me voorstellen dat één en ander daardoor begint te resoneren met meer gain. Het geluid kan ik zelfs wel plaatsen op zich.

De plop geluiden waar ie nu opeens mee begint kan ik niet verklaren en zal toch even langs de reparateur gaan.

big dooley
9 juni 2013, 00:08
Persoonlijk vind ik het niet de juiste weg om zomaar lukraak iets te gaan vervangen zonder redelijke verdenking. Gezien je klacht zou het best een elko kunnen zijn maar dat is geluk hebben.

ik geloof niet dat ik gezegd heb dat het daadwerkelijk de elco's zullen zijn... al zou het niet de oorzaak zijn, na ca 25/30 jaar is het geen slecht idee om ze te vervangen, zeker niet als de geschiedenis van de bak in kwestie onbekend is

Brum
19 juni 2013, 14:04
Nog even terugkomend op het 'feedback' en plop probleem. Er bleek toch een voorversterkerbuisje gaar te zijn, eentje die ik niet verwachtte. Gek genoeg was het de V1 buis, maar begon moeilijk te doen op het normale kanaal, die soms gewoon niks meer deed en de plopgeluiden veroorzaakte op het boost kanaal. Daarom dacht ik in eerste instantie dus ook dat het de V2 buis was. Buisje verwisseld (voor een veel beter klinkende GE 12BZ7) en het was opgelost. Het resonerende geluid kwam waarschijnlijk uit de reverb tank, die er wat los in zat en dus mee begon te resoneren bij laag gedempte accoorden en op hoger volume ook begon te piepen. Ik heb de tank weer goed vast gezet en het lijkt nu opgelost, in ieder geval op lager volume. Op hoger volume moet ik het één en ander nog testen, maar ik verwacht geen problemen meer.