PDA

View Full Version : Strat(achtige) meer ballen geven



dml
7 juni 2013, 12:50
Ik heb zojuist een Strat-achtige gitaar gekocht: 3 single coils, alder body, maple neck met rosewood toets, op zich allemaal niets bijzonders. Maar ik wil ook stevig kunnen scheuren. Ik zit te twijfelen of ik het brugelement vervang voor een SD Hot Rails of een EMG Afterburner in te bouwen. Een los boost-pedaal o.i.d. is geen optie, een LP erbij kopen overigens ook niet. Pro's en con's? Ervaringen met de Afterburner? Post ze hier.

Di Stefano
7 juni 2013, 15:07
Een afterburner zal je een volumeboost geven en je amp iets meer oversturen. Het sprankelende en open karakter van single coils krijg je er niet mee weg. Als je wil scheuren zou ik toch voor een humbucker in de brug gaan, al dan niet in single coil formaat. Hangt natuurlijk ook af van wat voor distortion je zoekt. Yngwie Malmsteen scheurt ook flink met gewone single coils, maar dat is wel andere scheur dan bv Slash.

ar250artist
7 juni 2013, 16:34
Ik heb dat ooit in een mex strat opgelost met een lil killer van GFS. Is ook te splitten en paste er zo in. Ik was er wel tevreden mee moet ik zeggen. Bovendien was de prijs ook niet al te gek.

vulvasonic
7 juni 2013, 16:41
Seymour Duncan Little '59
Er zal een wereld voor je open gaan. :)

Bernardduur
7 juni 2013, 16:54
Alembic stratoblaster installeren! FET boost (a la Xotic EP booster :)) dus meer ballen met een single coil gitaar!

Ijselrobo 07
7 juni 2013, 16:59
gewoon een HSS slagplaat kopen en een humbucker in de brug zetten? (als de pickup routing het toelaat tenminste)

DennisZw
7 juni 2013, 19:41
gewone single coils
nee zijn geen gewone, die yjm dingen, of z'n oude hs3 dingetjes, zijn hum canceling, en neemt veel van de karakter van een single coil weg

Tabula Rasa
7 juni 2013, 22:44
Zvex Super Hard On kan je zo klein opbouwen dat hij aan een potmeter kan hangen. Ideaal!

dml
7 juni 2013, 23:09
Allen bedankt voor de reacties tot dusver.
Andere slagplaat is geen optie, de gitaar is backrouted en de sparingen voor de elementen zijn ter grootte van een EMG S (of SA, zo u wilt) dus geen "V-vorm" aan één zijde. Dus als ik een andere pup erin zou willen, ben ik gebonden aan "flangeless" pups a la EMG en de laatste modellen van SD. Ja, Dimarzio's zijn op verzoek ook flangeless te krijgen maar dan ben je al snel een half jaar verder.
Heb al behoorlijk wat GFS pups gehad, ook de Lil Killers, maar het zijn toch net-niet-elementen.
Op zich spreekt het mij wel aan dat ik met een Afterburner het karakter van single coils behoudt.

Kakihara
8 juni 2013, 12:08
Kijk eens naar de NF-single coils van Wilde Pickups (http://wildepickups.com/Wilde_Bill_s_NF_Singles.html): die hebben dat v-vormpje niet. De L-298 in de brugpositie geeft je in principe meer dan genoeg ballen.

ateng
8 juni 2013, 12:38
Seymour Duncan Little '59
Er zal een wereld voor je open gaan. :)

Yep!! Lekkere humbucker sound in een single coil formaat.
Maar zoek je er een die het karakter van een single coil behoudt?

Di Stefano
8 juni 2013, 21:04
nee zijn geen gewone, die yjm dingen, of z'n oude hs3 dingetjes, zijn hum canceling, en neemt veel van de karakter van een single coil weg

Wel hum canceling maar ze behouden wel een groot deel van het single coil karakter, zeker in een strat.

Venlonaer
8 juni 2013, 22:02
Zie mijn pm...

Johannes
9 juni 2013, 13:46
Ik heb erg positieve ervaringen met de EMG Afterburner. Ik heb er een keer een ingebouwd in een strat voor een klant. Het is een handige boost, die het karakter van de gitaar niet erg aantast. Het geheel wordt er wat vetter en dikker van. Op een mooie buizen amp is het echt feest, je kunt de preamp lekker laten oversturen of juist het volume terug rollen en een mooie clean sound over houden.

Nadelen: Batterij, opofferen van een tone/volume knop (of plaatsen van klein schakelaartje, al zou ik niet voor die versie gaan omdat de boost dan niet meer variabel is)

the sure thing
9 juni 2013, 14:14
Seymour Duncan Little '59
Er zal een wereld voor je open gaan. :)

+1 voor dit element. Klinkt vol dik en vet EN.... Het strat geluid blijft voor 85% in tact. Ik heb deze een tijd gelegen gebruikt voor opnames voor solo's in een hardrock bandje en dit ging prima. de "oempfh" bij dit element ontbreekt wel, dat heb je IMHO alleen met ern goede echte humbucker.

VanDiekum
9 juni 2013, 22:47
Screw the little 59 pak een dimarzio tone zone S of de Super Distortion S klinkt veel meer richting een humbucker doordat de treble terug is geschroefd

the sure thing
9 juni 2013, 23:29
TS wil het stratocaster karakter overeind houden.... Geen moordmachine van zn gitaar maken

Orpheo
10 juni 2013, 01:19
die malmsteen pickups zijn niet hot hoor. ook niet echt meer 'ballen'.

Ik zeg de strabo90 van seymour duncan. wel een pure singlecoil maar met een meer p90 karakter. ronkt als een gek.

Buzzel
10 juni 2013, 07:46
Het kan goedkoper! Ik heb de brug en middle pickup zo bedraad dat ik ze in serie kan zetten met een schakelaar. Dat geeft overtuigend meet ballen!

obiwanjacobi
10 juni 2013, 09:13
Ik vind zelf Dimarzio erg mooi.

Wat dacht je van de Fast track 2? Die schroef je er zo in.
http://www.dimarzio.com/pickups/strat/hum-canceling-strat/fast-track-2

[2c]

apekop
10 juni 2013, 10:40
Ik vind zelf Dimarzio erg mooi.

Wat dacht je van de Fast track 2? Die schroef je er zo in.
http://www.dimarzio.com/pickups/strat/hum-canceling-strat/fast-track-2

[2c]

en weg is de balans met de andere pickups! Dat is tevens het nadeel van een alle 'hetere' brug pickups. Tenzij je alle pickups vervangt.

dml
10 juni 2013, 14:49
Wederom dank voor de reacties.
Voor iedereen die Dimarzio adviseert: nee, dat past er niet zomaar in, de SC-sized-HB's van Dimarzio hebben een V-vorm aan één lange zijde.

Wat betreft het "in balans met de andere pickups", dat kun je prima oplossen door in het tussenstandje brugpup + midpup de brugpup te splitten.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Overigens vind ik het geen probleem die ene tonepot op te offeren voor een Afterburner, ik gebruik de tonepot namelijk nooit. Sterker nog, deze bypass ik meteen na aankoop van een gitaar. Een Little '59 spreekt me op zich ook wel aan, die is net wat minder hot dan een Hot Rails....... Twijfels, twijfels, twijfels. Ik denk dat ik binnenkort bij Thomann of Bax een Hot Rails, Little '59 en Afterburner ga bestellen. Alles één voor één rustig uitproberen, de winnaar blijft dan in de gitaar en de verliezers gaan retour.

apekop
11 juni 2013, 01:11
Wat betreft het "in balans met de andere pickups", dat kun je prima oplossen door in het tussenstandje brugpup + midpup de brugpup te splitten.

hoe bedoel je precies? een normale single coil kun je toch niet splitten?

dml
11 juni 2013, 03:34
Klopt, maar we hebben het hier toch voornamelijk over SC-sized-HB's?

rocker_71
11 juni 2013, 10:32
Een andere tip: SeymourDuncan Pickup booster. Zet die als eerste in je effect chain en dan kun je met de resonance switch een humbucker instellen. Dan heb je een wat vetter geluid, minder schel en meer mids. Ik gebruik hem zelf ook als ik voor rhythm een wat vetter geluid wil.

(is niet zo'n duur pedaal en dan hoef je aan je gitaar nog niets te verbouwen)

edit: 'een los pedaal was geen optie' Sorry

apekop
11 juni 2013, 10:50
Klopt, maar we hebben het hier toch voornamelijk over SC-sized-HB's?

ah op die fiets..haha. Volgens mij ging het niet perse om een humbucker-single coil, maar gewoon om meer ballen te krijgen, dat kan ook met een gewone single coil.
Werkt dat trouwens goed om zo'n humbucker-single coil te splitten (coil tap)? dus dat je die single coil-humbucker zowel als single coil als humbucker kan gebruiken dmv een extra switch. En hoe zit het dan met de volume verhouding/balans t.o.v. de andere pickups? Ik wil zelf namelijk ook mijn strat-achtige pimpen met een nieuwe brugpickup en evt ook de andere pickups vervangen. Ik hecht er zelf heel veel waarde dat elementen in alle standen goed in balans zijn.

oigun
12 juni 2013, 08:36
http://i.123g.us/c/edec_c_newjingle/card/303120.jpg

Hansie
12 juni 2013, 12:49
Ik heb erg positieve ervaringen met de EMG Afterburner. Ik heb er een keer een ingebouwd in een strat voor een klant. Het is een handige boost, die het karakter van de gitaar niet erg aantast. Het geheel wordt er wat vetter en dikker van. Op een mooie buizen amp is het echt feest, je kunt de preamp lekker laten oversturen of juist het volume terug rollen en een mooie clean sound over houden.

Nadelen: Batterij, opofferen van een tone/volume knop (of plaatsen van klein schakelaartje, al zou ik niet voor die versie gaan omdat de boost dan niet meer variabel is)

+ 10!! Gebruik batterij valt trouwens bijzonder mee: in de twee jaar dat ik de Afterburner intensief gebruik, nog niet hoeven vervangen.