PDA

View Full Version : Dimarzio Superdistortion of Duncan JB?



Marc Oblivian
6 juni 2013, 09:53
Ik heb al een beetje gegoogled, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.
Ik heb een Dean V met Super Distortions erin. De gitaar klinkt goed, maar er zijn wel wat dingen die beter kunnen vind ik.
Allereerst vind ik hem in de bastonen net niet strak genoeg en ik mis op de een of andere manier wat punch lijkt wel...soort gebrek in de middentonen ofzo..: redelijk wat laag, helder in het hoog, maar daartussen in ontbreekt er wat.
In mijn Les Paul zit een Seymour Duncan JB en over het geluid van die gitaar ben ik erg tevreden: meer punch, het geluid is meer 1 geheel if that makes any sense. Klinkt iets voller/warmer met meer "druk".
Maar goed: dat kan natuurlijk ook aan de gitaar liggen. Een V en een Les Paul zijn natuurlijk verschillende gitaren.
Heb wat filmpjes met vergelijkingen tussen de 2 PU's gezocht, maar eigenlijk weinig bruikbaars kunnen vinden.

Wat ik me afvraag is: zal het veel verschil in geluid opleveren als ik een JB in de Dean V zet? Zal dat wat punchier/voller gaan klinken Heeft er iemand ervaringen met deze Dimarzio Superdistortion en Seymour Duncan JB in dezelfde gitaar? Maakt dat veel uit?
Ik weet het: kan de PU's ook even uit mijn LP halen en ze in de Dean zetten, maar dat is wel weer een werkje...

Graag gebruikerservaringen dus!

Rinze
6 juni 2013, 10:30
Ik heb een aantal gitaren waar ik jb en sd in heb gehad. De sd eigenlijk altijd om even te proberen. Laatst nog een sd in een van mijn Indie ipr's gezet. Het ding bleek te microfonisch, dus vooral thuis geprobeerd. Maar kan van alle keren je indruk bevestigen. Sd mist ook bij mij iets, druk in het laag-mid of zo. De jb drukt wat meer, is homogener. Volgens de theorie zou een keramisch element meer compressie opleveren dan en alnico element maar mijn indruk was anders. Zelfde ervaring met mijn korina tele maar die mist toch wat druk, zou bij je V ook zo kunnen zijn.

Ik zou een sd meer gebruiken voor rock, vindt de jb geschikter voor metal. Maar bijvoorbeeld HaroldA speelt wel metaal met een sd..

HaroldA
6 juni 2013, 11:27
Ik zou een sd meer gebruiken voor rock, vindt de jb geschikter voor metal. Maar bijvoorbeeld HaroldA speelt wel metaal met een sd..

Danku! ;)

Ik heb eigenlijk overal SD's in zitten, zelfs in P90-vorm (http://www.dimarzio.com/pickups/soap-bar/p90-super-distortion) ;)

Ik lees nog even mee of ik over moet stappen naar de JB ...

Bijl
6 juni 2013, 11:32
Ik zou toch een kruistest doen, JB in de Dean, en als het bevalt laat je 'm zitten. Daarna hoef je alleen maar een andere JB te kopen en weer in de LP solderen.

Zo heel erg verschillend zijn een V en een Les Paul trouwens niet. Zelfde mensuur, halsconstructie en houtsoorten.

HaroldA
6 juni 2013, 11:39
Ik zou toch een kruistest doen, JB in de Dean, en als het bevalt laat je 'm zitten. Daarna hoef je alleen maar een andere JB te kopen en weer in de LP solderen.

Oja: dat wou ik ook nog voorstellen ...

Marc Oblivian
6 juni 2013, 11:57
Ja, dat heb ik ook al overwogen (zie mijn eerste post), maar is toch weer een werkje.
Nog meer mensen met ervaringen met beide pickups en de verschillen?

Agent_Smith
6 juni 2013, 12:30
Nog meer mensen met ervaringen met beide pickups en de verschillen?

Ja, ik heb beiden wel vaak in mijn LPs gehad, maar ik kom altijd op Duncans uit. De SuperDistortion (en dat vind ik eigenlijk ook in het algemeen van Dimarzio's) vind ik keer op keer te vlak/kil van karakter. De JB (en Duncans in het algemeen) liggen mij beter omdat ze naar mijn smaak dynamischer en levendiger zijn.
Op dit moment gebruik ik nog maar één Dimarzio (SuperDist in P90 vorm). Die doet het overigens prima :-)

Marc Oblivian
11 juni 2013, 10:29
Oke, even een update.
Ik heb van het weekend een Seymour Duncan JB gekocht voor de Dean.
Was even een soldeerklusje, maar viel uiteindelijk eigenlijk best mee.
De klank van is er erg op vooruit gegaan vind ik.
De Dimarzio had zoals gezegd een vrij aanwezig laag en hoog, maar het middengebied viel mij wat tegen. Verder geen slechte pickup, maar ik vond dat het beter kon.
Met de JB is dat gelukt. Deze pu heeft een veel completer/mooier middengebied vind ik. De bas van de JB is flink wat strakker.
Qua hoge tonen ontlopen de beide pu's elkaar het minst: beide voldoende hoge tonen zonder te overheersen (let wel: ik gebruik mahonie gitaren, dus in andere gitaren zou dat wel eens anders kunnen uitpakken).
In algemene termen vind ik de JB wat meer oldschool aandoen en wat evenwichtiger klinken dan de Superdistortion. Eigenlijk vreemd, omdat de Dimarzio eerder op de markt was en zelfs wat minder output heeft. Misschien is het de keramische magneet van de Dimarzio vs de Alnico van de Seymour Duncan. I don't know, maar het klinkt voor mij beter zo.
Iemand nog een Superdistortion nodig? Ik heb er 1 over :-)

geert1976
11 juni 2013, 20:15
de SD en de JB zijn elementen met een totaal verschillend karakter en het is sterk afhankelijk welk geluid je wilt.

De JB is uitermate geschikt voor de moderne gladde metal sound en klinkt clean voller en sprankelender, waardoor die wel wat veelzijdiger is als de SD, maar old school is die beslist niet, no way hozee, zet dat even uit je hoofd.
De SD klinkt bassiger en korreliger en iets vlakker, maar als je de oude old school metal sound wilt is de SD geschikter, hij klinkt grover en donkerder dan de JB wat meer een alround element is.

Ik heb zelf onlangs een nieuwe Jackson USA Kelly gekocht (ik vind ze godslelijk maar ja) die ik er eerst uit wilde schoppen, maar bij nader inzien toch maar niet gedaan, die heeft fabriek af de JB TB4 in de brug en SH2n in de neck en alhoewel het uiterlijk doet vermoeden is de gitaar veelzijdiger dan je denkt, je speelt er zonder problemen metal mee, maar de grap is dat die ook prima bruikbaar is voor rock en zelfs blues is prima te doen (waarschijnlijk trap ik nu tegen een paar tere zieltjes maar soit zo is het nu eenmaal).

Tel er ook even bij op dat een LP een maple top heeft en hierdoor de hoge en middentonen iets beter uitfiltert als een volledig mahony gitaar.

Ik zou graag ook even weten welke amp je gebruikt en eventuele pedalen, want als je bijvoorbeeld een Marshall JCM 800 gebruiktzal die, omdat die graag laag en midden spuugt (sorry, zijn en blijven in mijn ogen one trick pony's) dit extra gaan benadrukken bij een Dimarzio en Marshalls klinken ook graag vlak dus. (ja ik heb een teringhekel aan Marshalls gekregen de afgelopen jaren).

Ik gebruik zelf een Koch Multitone top en Koch T412 cabinet en eigenlijk kun je daar vele kanten mee op van vol clean tot over de neck gaande distortion en dan ding heeft verschrikkelijk veel mogelijkheden en ook nog eens een fijne reverb.

old school is bij mij nog wel steeds een LP, V, Explorer of een Strat met Dimarzio's erin icm een Marshall Plexi of JCM en als je echt old school wilt de hele oude metal volstaat met een gitaar met Gibson PAF elementen erin icm een snel oversturende amp.

Marc Oblivian
11 juni 2013, 22:01
Zo zie je maar weer hoe men verschillende ervaringen met geluid kan hebben.
Ik vind de Dimarzio juist wat moderner overkomen, door het wat helderder karakter en hoeveelheid aan bas en wat minder middengebied. Maar dus eigenlijk ook best sprankelend/helder.
De JB mist juist wat meer bas, maar maakt dat qua middentonen weer goed. Of hij daardoor clean voller klinkt? Hmmmm, daar vind ik de Dimarzio door de vollere bas en het toch vrij heldere karakter eigenlijk ook goed uit de bus komen hoor. Juist met oversturing vind ik de JB prettiger omdat hij wat strakker in de bas is en een beter middengebied heeft. Bij clean gebruik vind ik wat meer bas en minder mid juist niet zo storend.
Een paf is inderdaad meer oldschool, maar daarbij een snel oversturende amp? Nee, snel oversturende amps associeer ik juist weer met modern. Vroegah gingen die beestjes niet zo snel over hun nek, vandaar de uitvinding van de hotte PU's zoals juist de Superdistortion en daarna de JB.
Ik gebruik overigens een JCM 800. Geen gebrek aan bas en mid inderdaad (maar ook niet aan hoge tonen, heheh). Bas en hoog hou ik altijd laag overigens.
Pedalen is bij mij niet zo spannend: Maxon OD808, oude Boss SD-1 en een equalizer in de loop voor volumeboost bij solo's (ja, ik heb een reissue JCM800).
Nou vind ik de amp allesbehalve vlak klinken (juist erg dynamisch) en met dat ene kanaal is hij verrassend veelzijdig, maar goed da's weer een kwestie van smaak/inzicht :-)

geert1976
12 juni 2013, 01:31
Zo zie je maar weer hoe men verschillende ervaringen met geluid kan hebben.
Ik vind de Dimarzio juist wat moderner overkomen, door het wat helderder karakter en hoeveelheid aan bas en wat minder middengebied. Maar dus eigenlijk ook best sprankelend/helder.
De JB mist juist wat meer bas, maar maakt dat qua middentonen weer goed. Of hij daardoor clean voller klinkt? Hmmmm, daar vind ik de Dimarzio door de vollere bas en het toch vrij heldere karakter eigenlijk ook goed uit de bus komen hoor. Juist met oversturing vind ik de JB prettiger omdat hij wat strakker in de bas is en een beter middengebied heeft. Bij clean gebruik vind ik wat meer bas en minder mid juist niet zo storend.
Een paf is inderdaad meer oldschool, maar daarbij een snel oversturende amp? Nee, snel oversturende amps associeer ik juist weer met modern. Vroegah gingen die beestjes niet zo snel over hun nek, vandaar de uitvinding van de hotte PU's zoals juist de Superdistortion en daarna de JB.
Ik gebruik overigens een JCM 800. Geen gebrek aan bas en mid inderdaad (maar ook niet aan hoge tonen, heheh). Bas en hoog hou ik altijd laag overigens.
Pedalen is bij mij niet zo spannend: Maxon OD808, oude Boss SD-1 en een equalizer in de loop voor volumeboost bij solo's (ja, ik heb een reissue JCM800).
Nou vind ik de amp allesbehalve vlak klinken (juist erg dynamisch) en met dat ene kanaal is hij verrassend veelzijdig, maar goed da's weer een kwestie van smaak/inzicht :-)

Ik vind de JCM 800 een kut versterker, het enige wat dat ding doet is laag en midden braken en vlak klinken, moet je eens een Koch proberen, die hebben juist dynamiek.
Een Koch tettert een JCM er van alle kanten uit en nee een JB is niet old school.
En dan ga je nog op een vlak klinkende amp een SD-1 zetten ook, dat vind ik niet echt een lekkere combo, dat ding is een moordenaar voor je geluid, voor boosting gebruik ik een Hau Rustdriver en een Blackcat FUZZ-OD, werken veel fijner wat mij betreft.
Vroeger kwam alles uit de amp, tegenwoordig vind ik het allemaal wat te glad en te gillerig klinken ook nog en EMG's vind ik al helemaal niet te pruimen.

Brum
12 juni 2013, 12:32
Een JCM800 en geen hoog??? Als ze nou ergens juist om bekend staan...:chicken: Juist het laag is niet zo prominent aanwezig, da's juist meer iets van de modernere high gain versterkers.

Ervaring met de SD heb ik niet, dus daar kan ik qua klank weinig zinnigs over zeggen. De JB wel, maar dat vind ik persoonlijk weer niet zo'n bijzonder element, tenminste niet in mijn set-up. Het enige wat dat element wel doet is, in mijn geval, in een superstrat nog enigszins een strat karakter te behouden. Ze hebben wel gigantisch veel mid en dat vind ik niet altijd wenselijk.

Het is de vraag niet, maar als alternatief voor de SD kan ik je absoluut de Seymour Duncan Distortions aanraden. Zitten ook ceramische elementen in, maar, vind ik, zijn toch nog redelijk dynamisch. Alles is alleen meer aanwezig, het hoog, het laag, alles behalve dun. Ik heb nu een setje in een SG zitten en ben er ontzettend tevreden over. Ook clean is gewoon erg goed te doen, ze blijven zelfs langer clean dan een SD 59'er in een tele van mij, maar met meer gain echt scheuren als een malle met die dingen. Ik kan zo snel even het filmpje niet vinden, maar er staan wat vergelijk filmpjes op YouTube tussen de twee element en ook daar klinkt de Distortion aanmerkelijk dikker dan de SD.

HaroldA
12 juni 2013, 13:23
Ik vind de JCM 800 een kut versterker, het enige wat dat ding doet is laag en midden braken en vlak klinken, moet je eens een Koch proberen, die hebben juist dynamiek.

Heel "apart" dit ... :???:

geert1976
12 juni 2013, 13:51
Heel "apart" dit ... :???:

Tja sorry das mijn ervaring, ik kan echt niet overweg met Marshalls, maar ja ieder zijn eigenaardigheden zeg maar;)

HaroldA
12 juni 2013, 13:52
Tja sorry das mijn ervaring, ik kan echt niet overweg met Marshalls, maar ja ieder zijn eigenaardigheden zeg maar;)

Ik kan niets met Koch :ok:

... maar het mafste vond ik je omschrijving: "het enige wat dat ding doet is laag en midden braken en vlak klinken". Jij hebt dan toch wel met een hele rotte 2203 lopen spelen, want dat herken ik ab-so-luut niet.

Agent_Smith
12 juni 2013, 19:07
Ik kan niets met Koch :ok:
Ik ook totaal niet.



... maar het mafste vond ik je omschrijving: "het enige wat dat ding doet is laag en midden braken en vlak klinken". Jij hebt dan toch wel met een hele rotte 2203 lopen spelen, want dat herken ik ab-so-luut niet.

Idd, mee eens. Maar op deze manier komen al die 'internet/fora-wijsheden' in de wereld. Dus iets genuanceerder had wel gemogen.

Maar goed, het ging btw ook helemaal niet over versterkers.

geert1976
12 juni 2013, 20:00
Ik ook totaal niet.



Idd, mee eens. Maar op deze manier komen al die 'internet/fora-wijsheden' in de wereld. Dus iets genuanceerder had wel gemogen.

Maar goed, het ging btw ook helemaal niet over versterkers.

mhwa tis maar mijn mening, niet meer niet minder, dus ik vind dat ik het mag zeggen.
Ik vind de Koch juist een erg prettige versterker en klik er alles op, omdat het gewoon kan.

Marc Oblivian
12 juni 2013, 20:03
Nee, inderdaad: het ging over de verschillen tussen twee elementen, dus het Koch versus Marshall verhaal doet eigenlijk niet zo terzake.
Wat elementen betreft was het voor mij een goede keuze om de Superdistortion te vervangen door de JB. Toch wel een behoorlijk verschil. Mijn V, wat al een goede gitaar was, is er naar mijn mening behoorlijk beter van gaan klinken.
Seymour Duncan Distortion heb ik ook nog overwogen, maar ben bang dat dat weer niet iets teveel van het goede is. Aan laag in mijn gitaren namelijk geen gebrek en ik speel sowieso in D, dus een hele stap lager dan standaardstemming. Ik wil het vooral strak en duidelijk houden en daar is de JB perfect voor. Vind inderdaad dat de Distortion wel in het verlengde ligt van de JB. Als ik nog metal had gespeeld, zou ik denk ik wel voor de Distortion hebben gekozen.
De Superdistortion is waarschijnlijk al verkocht, dus eind goed al goed. Kan ik mooi weer door mijn vlakke, slecht klinkende Marshall gaan spelen.
Just the way I like it ;-)

Brum
12 juni 2013, 20:33
Euh... Ik speel ook geen metal heur en ook een volledige stap omlaag, op een, jawel, JCM800. Gaat goed met die Distortions hoor.;)

jerome
13 juni 2013, 00:59
Hier ook een DiMarzio Super Distortion liefhebber die over een Marshall 2203 speelt, een JMP2203 dan.
Een heerlijke combinatie!!

Marc Oblivian
13 juni 2013, 08:50
Euh... Ik speel ook geen metal heur en ook een volledige stap omlaag, op een, jawel, JCM800. Gaat goed met die Distortions hoor.;)

Hahaha, ja kan ook eigenlijk best denk ik. Bij mij gaat het snel iets te dik klinken naar mijn smaak. Komt denk ik door mijn gitaren. Voor mij is een element met wat strakkere bas en vooral nadruk op het middengebied dus geschikter.
Heb je een linkje naar wat sounds van je band? Ben wel benieuwd geworden eigenlijk.
Groeten!

Marc

Brum
13 juni 2013, 09:52
We hebben nog niet iets online staan, solly... Nog even wachten, preproductie komt er aan.:) Die Distortions zijn juist heel erg geschikt voor downtunen en strakke bassen, daar zijn ze ook voor bedoeld juist. Voorbeeldje is Bill Kelliher van Mastodon, die had ze tot voor kort in al z'n gitaren. Oke, is een metalband, maar de gitaarpartijen zijn niet typisch metal en ook hij heeft z'n gitaren over het algemeen in D, of drop C staan en alles blijft helder bij hem. En ook over een JCM800 (2203).;) Voor mij was hij wel zo'n beetje het voorbeeld om ook voor die elementen te gaan. Mijn SG klonk voor mij altijd te donker, sowieso niet geschikt voor downtunen, maar da's nu wel opgelost. Het leuke is dat ik het ook een tijdje zocht in de hoek van DiMarzio en ook die SD's zijn de revue gepasseerd, maar ik ben toch uitgekomen op de Distortions.

Ik kan op zich wel een sampletje opnemen, maar goed opnemen kan ik dan weer niet. Zal vanmiddag even kijken of het me lukt. Ik heb wel de 2210, maar het idee is wel een beetje hetzelfde.

Marc Oblivian
13 juni 2013, 11:52
Oke, ben benieuwd! Ik heb overigens een 2203. Mastodon heeft wel een lekkere sound ja.
Misschien in de toekomst toch maar eens kijken naar een SD Distortion dan :-)

Brum
13 juni 2013, 17:08
Bij deze twee soundclipjes. Eerst een stukje lead en daarna een stukje accoordenwerk. Bij het tweede stukje heb ik het expres een beetje open gehouden, om de helderheid een beetje weer te geven, voor zover lukte. Vergeef me m'n opname 'kunsten', maar het gaat een beetje om het idee;):

https://soundcloud.com/brummert/sd-distortions-lead

https://soundcloud.com/brummert/sd-distortions

edit: Alles opgenomen met een Marshall JCM800 2210, Maxon OD808 en een heel klein beetje reverb van de Marshall.

Orpheo
13 juni 2013, 21:11
de seymour duncan distortion lijkt heel erg op de JB. zelfde wind, alleen een andere magneet. tone? veel scheurender, iets minder 'liquidy' en iets meer bite en veel meer output en vooral een veel strakker laag.

Marc Oblivian
14 juni 2013, 22:52
Net even de soundclipjes geluisterd. Klinkt lekker! Inderdaad duidelijk te horen dat het erg in dezelfde hoek zit als de JB. Als ik de Distortions zou moeten omschrijven dan is het een soort van JB XL. De JB, maar dan van alles meer :-). Veel meer output. Toch blijft hij wel een goede definitie houden. Goede pickup!!! Thanks voor de clipjes Brum!!!

Brum
14 juni 2013, 23:56
You're welcome!:)

Speeddemon
15 juni 2013, 00:39
Ik sluit me aan bij Brum en co;
JCM800=absoluut niet bassig! Als ik op die versterker speel, zet ik -voor een noot gespeeld te hebben- Bass op 10, Mid ergens boven de 4, en Presence nooit boven de 3.

Mijn ervaring met Super Distortion (heb er in 5 gitaren 1 (gehad)): chunky, doch vintage laag/laagmid. Afhankelijk van het houttype losser of strakker. Mist idd iets in het mid t.o.v. een JB.
JB (ook in 3+ gitaren (gehad) veel strakker laag, maar in sommige gitaren wat dunnig; rijk mid, maar bij sommige gitaren is de hoogmid spike licht irritant. Alnico magneet van de JB klinkt zoals Orph al aangaf iets meer 'liquidy' dan de Duncan Distortion (met ceramische magneet).
Als je een DiMarzio pickup zoekt (bijv. omdat je full creme look wil) die vergelijkbaar is met de JB, maar iets gebalanceerder; de Norton! (maar clean klinkt de JB wel spannender dan de Norton).

Brum
15 juni 2013, 12:24
Wat ook een goeie variant van de JB schijnt te zijn is de Motor City Afwayu. Da's o.a. de Jerry Cantrell pickup. Ik heb zelf geen ervaring met dit element, maar m'n bandmaat heeft ze in een Les Paul en Flying V zitten en die is er heel erg over te spreken. Hij vond z'n Les Paul ook wat aan de donkere kant en heeft dat dus opgelost met die Afwayu. En ik moet zeggen dat z'n geluid heul niet verkeerd is nie.;)