PDA

View Full Version : Oude viool gevonden. Waarde?



marienusje
5 juni 2013, 19:58
Hallo,

Ik heb laatst op een rommelmarkt een oude viool gevonden. hij ziet er erg oud uit, maar helaas staat er nergens een merk op. niet aan de binnenkant en ook niet aan de buitenkant. aangezien ik helemaal niks geen verstand van violen heb, ( en ook niet van plan ben het te bespelen ) zou ik m willen verkopen. Maar hoeveel zou ik voor zo'n viool vragen? heb m al is op marktplaats gezet en er was €300 op geboden. Zou ik er misschien nog meer voor kunnen vangen? snaren heb ik er zelf op gelegd.

http://imageshack.us/a/img198/2351/20130605184018.jpg

http://imageshack.us/a/img24/2277/20130605183928.jpg

http://imageshack.us/a/img838/2356/20130605183950.jpg

http://imageshack.us/a/img833/866/20130605183938.jpg

http://imageshack.us/a/img827/9412/20130605183942.jpg

http://imageshack.us/a/img18/435/20130605184025.jpg

Merijn Peters

Bassa
5 juni 2013, 20:06
Volgens mij is elke viool wel duur, maar verder heb ik er geen verstand van. (mag ik misschien vragen wat je ervoor betaald hebt)

marienusje
5 juni 2013, 20:07
ik heb t zelf ook al een beetje opgezocht. de een kost rond de 200 en andere rond 800.. maar deze ziet er wel erg oud uit dus daarom ben ik benieuwd. Ik heb er maar een 10tje voor betaald! :)

Han S
5 juni 2013, 20:18
Als iemand 300 euro biedt is de kans heel groot dat hij meeer waard is. Ziet er idd uit als een oude viool en ik zou nog eens goed kijken want er moet ergens wel een teken te vinden zijn van de bouwer of een of ander merkteken.

Ik heb er verder geen verstand van, maar het ziet er niet uit als een Chinees barrel.

pueblo
5 juni 2013, 20:25
Misschien is het verstandig om eens langs te gaan bij een schatter? ik denk niet dat er hier veel vioolkenners zitten op het forum :p
Sommige instrumenten zien er ook heel wat ouder uit dan ze zijn, maar je weet natuurlijk nooit :)

marienusje
5 juni 2013, 20:31
Ik zal er nog eens goed naar kijken! Mij lijkt het ook geen chinees kloteding. al klinkt het wel zo maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :P

marienusje
5 juni 2013, 20:33
@pueblo dat was ik al van plan. maar ik zal niet weten waar. Ik ken niemand uit mn omgeving (rond doetinchem) die er verstand van heeft :S Ook kan ik me niet registreren bij www.strijkersforum.nl. dus daar kan ik me ook niet laten informeren..

marienusje
5 juni 2013, 20:51
Heb nog eens goed gekeken, ik kan echt nergens n merkteken of logo vinden. Heb er nog eens goed met een zaklamp in geschenen, maar ook binnenin de viool is niets te vinden.

Jovl
5 juni 2013, 22:05
Misschien even langs bij de vioolbouwer? (die weten meestal wel wat hij waard is)

Hoe klinkt en speelt hij/zij eigenlijk?

pueblo
5 juni 2013, 23:38
Je kan inderdaad eens langs gaan bij een vioolbouwer, de ene weet er wat meer van dan de andere.
Het kan ook altijd zijn dat er iets aan de binnenkant van het klankblad staat ( met een spiegeltje aan een stokje en een lampje valt dat vrij eenvoudig te checken)

Javaca
6 juni 2013, 08:27
Probeer www.maestronet.com eens.

Ik vermoed dat het een oost-europees viooltje is van rond de jaren '30-'50, maar dat is een zéér grove schatting

7ender
6 juni 2013, 10:10
Volgens mij is elke viool wel duur, maar verder heb ik er geen verstand van. (mag ik misschien vragen wat je ervoor betaald hebt)

Je wilde 'm overnemen voor 't dubbele ? :soinnocent:

:D

7ender
6 juni 2013, 10:14
Ik denk dat 't een "Stradivarius" is ,.........het beste is , om 'r dan 's nachts maar met een geweer naast te gaan slapen ...


.....en om valkuilen rondom je huis te spitten .....

:D

pueblo
6 juni 2013, 11:17
Probeer www.maestronet.com eens.

Ik vermoed dat het een oost-europees viooltje is van rond de jaren '30-'50, maar dat is een zéér grove schatting

ik dacht ook zo iets (om de een of andere reden dacht ik onmiddellijk aan Tsjechië, waarom weet ik niet :p ), maar omdat ik niet zeker was postte ik het niet :p

marienusje
6 juni 2013, 16:50
@pueblo heb net even met een tandartsspiegeltje en lampje de binnenkant bekeken. Ook daar was helaas niets te zien.

Riny
6 juni 2013, 17:16
Je kan er je aardig op verkijken.
Ik zou de strijkstok even harsen en beluisteren hoe de viool klinkt.
Voordat je er mogelijk geld aan uit zou geven, kijk even of de stapel op de goede plaats staat en waar de zangbalk zit.
De stapel is een klein rond stokje welke aan de rechterzijde van de brug zit en deze dient +/- 1 tot 2 cm van het voetje van de kam te staan.

Verder zou ik er mee naar een vioolbouwer in de buurt gaan want die kunnen dit aardig inschatten.

P.s. wat is er slecht aan een chinees? Er kunnen goed exemplaren tussen zitten.
Een dergelijke heb ik zelf, mooi van klank en goed afgewerkt en beslist geen viool van een paar tientjes van een dozenschuiver.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L7EEY3R3.jpg

Hoogie
6 juni 2013, 18:33
ik dacht ook zo iets (om de een of andere reden dacht ik onmiddellijk aan Tsjechië, waarom weet ik niet :p ), maar omdat ik niet zeker was postte ik het niet :p
Komt zeker door het behang wat in de koffer zit:)

marienusje
7 juni 2013, 15:15
Ennn er is al 350 op geboden.. wat zouden jullie er voor geven? Zal ik meer kunnen krijgen?

pueblo
7 juni 2013, 16:19
zo op het zicht valt dat niet te zeggen.
Het kan zijn dat ze er prachtig uit ziet, maar ze kan klinken als een halfoverreden kat.
Voor hetzelfde geld speelt ze super goed.
Het ontbreken van een naam is ook tricky, een naam geeft altijd een aanduiding, al zitten er natuurlijk ook altijd uitzonderingen op. Ik zou eens langs gaan bij een vioolbouwer om te laten schatten.
natuurlijk is 340 euro winst niet mis :p (het zou kunnen dat ze daarna voor 700 verschijnt of dat een vioolbouwer er meer voor vangt, of dat ze voor dezelfde terugkomt omdat ze niets blijkt te zijn)

marienusje
7 juni 2013, 17:48
@pueblo, het probleem is dat de vioolbouwer niet bij ons om de hoek zit.. Of ik zou mijn ouders natuurlijk over moeten halen :P En dat er geen merk of naam op staat, dat weet de koper dan ook want op de advertentie heb ik er ook geen naam/merk bij vermeld.

Han S
7 juni 2013, 17:59
Het lijkt me dat men niet zomaar 350 euro biedt. Dat moet iemand zijn met verstand van die dingen waarschijnlijk en straks blijkt hij nog veel meer waard. Of niet natuurlijk. Ik ging naar een kenner, een vioolbouwer bijvoorbeeld.

Dirk_Hendrik
7 juni 2013, 22:04
@pueblo, het probleem is dat de vioolbouwer niet bij ons om de hoek zit..

Het feit dat iemand 350 biedt zou dus nu voor jou de reden moeten gaan worden om informatie bij een expert in te gaan winnen. En dus wat meer geduld te hebben om dat voor elkaar te krijgen.

Daarnaast,
Die expert gaat jou 2 dingen vertellen. Een richtwaarde voor die viool, en een richtwaarde voor de strijkstok.
Om je een idee te geven, m'n echtgenote heeft jaren viool gespeeld en heeft die viool ook nog steeds. De viool is niet verzekerd want daarvoor is de waarde te laag. De strijkstok is al jarenlang wel verzekerd (buitenshuis) en speciaal in de boedelverzekering vermeld (binnenshuis).

Enne,
stap effe op de trein. Zit je zo in Arnhem en volgens google zit daar een bosje experts. Daar hoef je je ouders toch niet voor te charteren? (Stoot je meteen 75% minder co2 uit dan met de auto)

Dutch66
7 juni 2013, 22:09
Onbegrijpelijk dit...., kom op er word "blind" al flink op geboden...., oftewel
z.s.m. laten taxeren, (of naar een "inschatter" las ik net..)

Ja daar moet je wel even wat voor doen.. pfff :???:

marienusje
7 juni 2013, 22:14
Jaa heb mn moeder al zover gekregen! Was ook wel hoe dan ook van plan er heen te gaan. Kan altijd evt nog met de trein idd.

Dutch66
7 juni 2013, 22:29
Ok, en dan de viool weer lekker mee naar huis, en te koop aanbieden via meerdere sites..

marienusje
9 juni 2013, 13:26
http://www.ebay.com/itm/Viennese-school-antique-master-violin-circa-1780-/321061910113?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac0c7f661

Komt deze niet erg in de buurt? ik denk dat ik maar is écht een geweer op m'n nachtkastje moet leggen :P

Bassa
9 juni 2013, 13:29
Ik zie best veel verschillen.

beruk
9 juni 2013, 14:34
Je moet met dat ding (en de stok overigens ook) langs een vioolbouwer. Dat zijn de enige die je betrouwbaare informatie kunnen geven. Niet afgaan op uiterlijk. Verschillen zijn alleen door kenners te herkennen.
Een goede vioolstok kan ook (verbazendwekkend) veel kosten. Worden vaak apart verkocht. Dus in ieder geval niet samen in de markt zetten.

Dutch66
9 juni 2013, 14:50
Ik begin nu pisnieuwsgierig te worden, kom op Marienusje op naar de "inschatter" met dat ding!

Plant
9 juni 2013, 15:03
Ik moet meteen denken aan dit nieuws van verleden jaar, met het verschil dat deze man wel kan spelen en zelf al wist dat hij iets waardevols in handen had.


http://www.youtube.com/watch?v=tllm2qlZo4Q

edit: Zat er bij jou geen echtheidscertificaat bij? :D

marienusje
9 juni 2013, 15:20
Haha nee helaas geen echtheidscertificaat.. ik kan zelf natuurlijk ook niet wachten om langs een kenner te gaan!! Ik laat het jullie iig weten als ik er langs ben geweest! ;)

GuitarFX
9 juni 2013, 16:41
2 woorden, 9 letters.. ;)

marienusje
9 juni 2013, 17:25
Bier halen? ;)

pueblo
11 juni 2013, 19:22
al langs geweest?

marienusje
11 juni 2013, 22:34
Waarschijnlijk zaterdag pas. Heb door de weeks geen tijd ivm school.

Dutch66
13 juni 2013, 16:46
Jongen met die viool van jouw;


http://www.youtube.com/watch?v=VBEcLxnXVAc

marienusje
15 juni 2013, 15:34
Ja jonges, net terug van de vioolbouwer! Hij wou m voor 180 euro overnemen.... had ik het over de 375 euro op marktplaats maar dat vond hij teveel.. helaas. K zet m nog even opnieuw op marktplaats en kijken wie dan het hoogste bied. Bedankt voor jullie hulp! :)

Bassa
15 juni 2013, 19:43
Gewoon op dat bod 375 reageren.

Swaag
15 juni 2013, 21:14
Gewoon op dat bod 375 reageren.Inderdaad. Je had de viool al eens eerder op MP gezet zei je in je openingspost. Toen had je een bod van 300 euro maar heb je de advertentie weer verwijderd. En nu heb je zelfs een bod van 375,-? Laat je die bieders wel wat weten?

Plant
15 juni 2013, 22:20
Ja jonges, net terug van de vioolbouwer! Hij wou m voor 180 euro overnemen.... had ik het over de 375 euro op marktplaats maar dat vond hij teveel.. helaas. K zet m nog even opnieuw op marktplaats en kijken wie dan het hoogste bied. Bedankt voor jullie hulp! :)

Da's erg mooi allemaal, maar ... weet je nou al wat het is? Bouwer, herkomst, dat willen we weten :)

Gerard1793
16 juni 2013, 12:18
Hij wilde hem voor 180 kopen, maar wat is ie nou waard? Ik wil ook wel een Peavey Vandenberg kopen voor 200 euro, maar dat betekend niet dat ie dat waard is :soinnocent:

jtangelder
22 juni 2013, 15:53
@pueblo dat was ik al van plan. maar ik zal niet weten waar. Ik ken niemand uit mn omgeving (rond doetinchem) die er verstand van heeft :S Ook kan ik me niet registreren bij www.strijkersforum.nl. dus daar kan ik me ook niet laten informeren..

In arnhem zit in het centrum een viool bouwer, tegenover de bibliotheek. :ok:

Swaag
22 juni 2013, 18:47
Ik denk dat Marienusje door de vioolmaffia gekidnapped is.

GuitarFX
24 juni 2013, 21:18
...of hij is op wereldreis gegaan nadat ie 'm verkocht heeft...
We want info! Wat had je nu precies in handen?

marienusje
30 juni 2013, 21:58
Ja sorry jonges! Ik heb hem nog niet verkocht. De vioolbouwer wou me er 180 voor geven wat ik uiteraard niet deed. maar ik werd laatst ook ineens gebeld door een onbekende. Hij zag mijn advertentie en zei dat ik eens langs een vioolbouwer in Amersfoort moest gaan. hij is zelf trouwens ook vioolbouwer, maar amersfoort was voor mij dichter bij om even langs te gaan. Hij vond t een super mooi ding, maar was zelf niet geïnteresseerd, maar wou me alleen wat meer info geven. Hij zei ook dat de foto wat onduidelijk was en het niet gauw aansprak als je op marktplaats keek. goede gozer dus! Ik heb de laatste tijd ook niks meer van hem gehoord.. Ik denk dat ik de viool tijdelijk nog even bij me hou totdat ik zelf Nederland door kan knappen als ik mn rijbewijs heb :cooler: . Dan zie ik de viool toch maar ergens te taxeren en wie weet vang ik er meer dan 180 voor, haha!

Bassa
30 juni 2013, 22:00
Heb je nog steeds niet op dat hoge bod gereageerd dan???

marienusje
30 juni 2013, 22:07
neu.. als ik wil verkoop ik m pas over 5 jaar ofso. Wie weet kan ik er nog meer voor krijgen

beruk
30 juni 2013, 22:19
Ongetwijfeld is dan de waarde exponentieel gestegen, echt!
Zo gaat dat bij strijkinstrumenten:crazyhappy:

Plant
30 juni 2013, 22:30
Leer er zelf maar op spelen. Als je dan later beroemd word, stijgt de waarde helemaal :)

marienusje
30 juni 2013, 23:01
@beruk haha nee zo bedoel ik het nou weer niet..

wireman
2 juli 2013, 15:22
Volgens mij is ie gewoon gereetlikt.. Ik heb fenders gezien die compleet afgekloven waren.. minstens 150 jaar oud!! :dontgeti: Waren ze ONBESPEELD!!! Stelletje oplichters!!!

:???: