PDA

View Full Version : houdbaarheid celluloselak?



jan jansen
5 juni 2013, 19:56
iemand bekend met de houdbaarheid van cellulose lak?volgens mij zolang als het vloeibaar is of vloeibaar te maken met thinner moet je het kunnen gebruiken.
Waarom vraag ik dit?heb net weer een blik gekocht uit de militaire lijn van minstens 20 jaar oud.
Gewoon vloeibaar net of was het van gisteren. fabrikant Sikkens,prjs wel 2 euro 50 cent.

Tabula Rasa
5 juni 2013, 21:03
Ik hbeb zonder problemen net zulke oude lak gebruikt. Het blik dat ik toen had was gewoon prima. Zou het zeker gvewoon proberen.

Heynis
5 juni 2013, 22:22
Nitrolak is opgelost cellulose-acetaat, wat uithardt door uitdroging. Je kunt het op de gewenste dikte brengen met een diversiteit aan oplosmiddelen, waarvan thinner meestal de handigste is. Niet opsnuiven overigens, grote kans dat in zo'n oud blik tolueen als oplosmiddel is gebruikt, dat is kankerverwekkend.

LDB
12 juni 2013, 15:30
NC producten zijn normaal in gesloten verpakking echt onbeperkt houdbaar, enkel de viskositeit gaat na verloop van tijd wat zakken, zodat je iets meer last hebt van lopers.
Niet goed gesloten verpakking ? voeg een beetje butylacetaat toe, meest algemene verdunner voor NC.
NC bestaat in vele verschillende versies, krasvast hard, taai elastisch, vergelend / niet vergelend, hoge of lage vochtbestendigheid, in alle kleuren, tot zelfs polijstbaar .

jan jansen
12 juni 2013, 16:13
NC producten zijn normaal in gesloten verpakking echt onbeperkt houdbaar, enkel de viskositeit gaat na verloop van tijd wat zakken, zodat je iets meer last hebt van lopers.
Niet goed gesloten verpakking ? voeg een beetje butylacetaat toe, meest algemene verdunner voor NC.
NC bestaat in vele verschillende versies, krasvast hard, taai elastisch, vergelend / niet vergelend, hoge of lage vochtbestendigheid, in alle kleuren, tot zelfs polijstbaar .

Vertel waar zit een zaak/website in belgie het dichtst bij NL?