PDA

View Full Version : Samenwerking aan serenade levert smartlap met banjo!



paulusdeBKB
5 juni 2013, 12:03
Luitjes,

Enkele weken geleden studeerde een vriendin van me af als fysiotherapeut. Dus ik een serenade, dat spreekt voor zich :) De live uitvoering was een groot succes, maar een opname zou ook wel leuk zijn natuurlijk. Hier is het resultaat: https://soundcloud.com/paul-van-egmond/madeleine-is-de-beste

Het liedje gaat op en neer van smartlap naar bluegrass, er moest dus een banjo in. 2 problemen: ik heb geen banjo, en ik kan geen banjo spelen. Een zoektocht op dit forum naar een leenbanjo leverde in eerste instantie niets op. Op aanraden van medeforummer Ernieman (thanks voor de tip!) heb ik toen medemedeforummer RB-1 benaderd. Hij wilde zijn vintage Gibson banjo begrijpelijkerwijs niet uitlenen, maar best een partijtje inspelen. Dat werd het begin van een zeer bijzondere samenwerking over e-mail.

Na het opsturen van een ruwe schets van het liedje kwam RB-1 niet alleen met een groot aantal tips en adviezen, maar ook met een werkelijk fantastische banjopartij! Een gitaarpartij en mandolinepartij kreeg ik er ook nog gratis bij, evenals een kleine stoomcursus bluegrass. Lange e-mails heen en weer over het liedje, spelopvatting, geluidsbeleving en energie, helemaal te gek! Ik heb er een online vriend bij :)

Voor wie het wil weten: het is thuis opgenomen met Logic Pro 9 op 44,1 kHz@24 bit, een SE Electronics 2200, Focusrite Saffire LE. Gebruikte instrumenten: Seagull akoestische gitaar. De hoge mandolinepartij is ingespeeld met een Ozark (Roemeens fabrikaat, vorig jaar voor 100 pond gekocht in Schotland), accordeon en contrabas zijn samples uit Logic. Banjo en mando van RB-1 zijn beiden van Gibson - klankverschil met mijn Ozark is werkelijk dag en nacht:).

Ik heb enorm veel plezier gehad aan het proces en ik ben best trots op hoe de opname is geworden. Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Verder publiekelijk een enorme veer in de bibs van RB-1! Bedankt voor je tijd, je talent en je wijze adviezen! We gaan er eentje op drinken. Of twee.

grayfink
5 juni 2013, 12:27
Ik vind het hardstikke leuk in elk geval. :ok:

Harry
5 juni 2013, 14:31
erg leuk inderdaad!!!

Ernest01
5 juni 2013, 15:22
Leuk nummer en een goede opname. Banjo is fantastisch.
Goede samenwerking dus.
Die accordeon is heel mooi; dat dat net Logic kan.

Han S
5 juni 2013, 16:32
Geweldig, vooral omdat jullie dat samen hebben gedaan, wat een forum en wat een feest weer!

Rinze
5 juni 2013, 17:09
Hartstikke mooi gedaan! Ik vind de mix ook lekker droog en helder.

Jedeel
5 juni 2013, 18:10
En daarbij ook nog een hele leuke tekst voor Madeleine de fysiotherapeut!
Hoe heb je het haar laten horen en hoe reageerde zij erop?

paulusdeBKB
5 juni 2013, 19:23
Ik heb het live op gitaar voor haar gespeeld tijdens een etentje ter ere van haar afstuderen, en eergisteravond de (nog niet helemaal definitieve) opname laten horen. Ze is er erg blij mee :)

RB-1
6 juni 2013, 01:23
Ja, dat was lagguh.....:grouphug:

Bij 'serenade' krijg ik altijd associaties met geraniums, geen idee waar dat vandaan komt....:soinnocent:

Wat wilde ik nou ook alweer zeggen...?

O ja: Stel nou, dat er een mandoline break in had gemoeten, hoe had het dan geklonken?

Nou, dan had ik er zoiets -helemaal droog- van gemaakt: https://soundcloud.com/rb-1/mandolin-break-de-beste

Een stuk traditioneler dan de banjo break en zelfs die was nog binnen de lijntjes.... :seriousf:
Maar op de een of andere manier klinken mijn mando lead en banjo back up combinaties altijd tamelijk traditioneel. Hoog tijd om daar eens aan te gaan sleutelen, dus.....:D

Mijn gear:

Audix SCX-25A, RME Fireface 800, Protools 10.
Gibson RB-1 , Gibson A5-L, Martin D-28

ernieman
6 juni 2013, 05:46
Woooot! Ik vind het geweldig! Merci en hulde aan RB-! dat ie op mijn tip is ingegaan. Wat een prachtlied!

paulusdeBKB
6 juni 2013, 09:54
Bedankt voor de lovende woorden allemaal :) En RB-1, je klinkt prachtig, ook in je mandolinebreak.

TW-Pieter
6 juni 2013, 13:47
Ontzettend leuk gedaan, complimenten!

marter544
6 juni 2013, 13:55
Ontzettend cool! De mix is uiteindelijk ook erg goed geworden naar mijn mening!

Martin_
6 juni 2013, 22:44
Geweldig gedaan. Het enige dat ik aan het eind miste, was applaus.

Robdop
7 juni 2013, 17:16
Fantastisch liedje!

(ik wou dat ik bluegrass kon spelen :( )

RB-1
7 juni 2013, 20:19
Fantastisch liedje!

(ik wou dat ik bluegrass kon spelen :( )
Lijkt het je alleen maar leuk of wil je het echt?
In het laatste geval laat zich wel wat regelen.....

RB-1
8 juni 2013, 12:52
In elk geval is dit -voor wie het wil proberen- de banjo break:

http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-150413862013.jpg

Harald
8 juni 2013, 15:07
Leuk gedaan allereerst! en leuke samenwerking :) Blij dat Epe te ver uit de buurt was om die banjo te lenen ;)

@RB1 spike ? capo voor de 5e snaar?
En t=p neem ik aan? Zou ook wat zijn als ze de spaanse namen voor de vingers aan zouden houden, die hillbillies... ;)

RB-1
9 juni 2013, 13:55
Leuk gedaan allereerst! en leuke samenwerking :) Het was inderdaad een leuk experiment, dat on-line samenspelen. :grouphug:
Werken met mijn 'studio' is een kwestie van 2 kastdeurtjes opentrekken, mic's inpluggen en gaan met dat ding....

Blij dat Epe te ver uit de buurt was om die banjo te lenen ;)
Wat voor type banjo had jij in de aanbieding gehad kunnen hebben?

@RB1 spike ? capo voor de 5e snaar?
Soort van, ja.
Miniscule haakjes, gemaakt van 'model railroad spikes'.
Omdat ze onder de snaar liggen, ver genoeg van de fret zitten en heel glad zijn afgewerkt merk je bij het spelen niet dat ze er zijn.
Ik heb ze op de 7e, 8e, 9e en 10e fret gezet.
Kwestie van de snaar er onder schuiven -klemt net voldoende-, even fine tunen en gaan....
Werkt heel veel makkelijker dan al die clumsy schuifcapo's die alleen maar in de weg zitten.
Los:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-142194962013.jpg
Vast:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-244194962013.jpg


En t=p neem ik aan?Nee, dat zijn twee totaal verschillende zaken.
T=Thumb, I=Index en M=Middle Tot zover de rechterhand.
Dan hebben we nog H =Hammer , P= Pull (of Push) Off en Sl =Slide, allemaal linkerhand technieken.
Maar alle middelen voor toonvorming staan onder de balk, deze laatste drie dus ook.
Als er twijfel is over de vingerzetting, dan staat deze boven de balk, waarvoor dan ook nog R=Ring en L=Little finger worden gebruikt.


Zou ook wat zijn als ze de spaanse namen voor de vingers aan zouden houden, die hillbillies... ;)Nou, aangezien spaans de 2e (nog wel) wereldtaal is, geef ik er de voorkeur aan om, in overeenstemming met de internationale standaard voor banjo tab, engelstalige (1e -nog wel ;) - wereldtaal) afkortingen te gebruiken.
Tja, en banjo tab is echt door -geletterde- Yankee's (Pete Seeger, Bill Keith) ontwikkeld en niet door hillbillies (die inderdaad meestal niet eens konden schrijven). Dus ik doe gewoon wat mijn voorgangers deden.
Wel is er een controverse over op- of door de lijnen schrijven.
Door de lijnen maakt de cijfers slechter leesbaar (is het nou een 0 of een 3 of een 8?), dus voor mij was die keuze simpel....

paulusdeBKB
10 juni 2013, 02:09
Wow, een tab! Erg slim bedacht met die spikes trouwens...

De samenwerking was zo leuk dat ik overweeg om nóg een banjoliedje te schrijven ;)

Maar eerst wat andere dingen afmaken - mijn harde schijf slibt dicht met half-affe ideetjes. Dat kan zo niet langer.

budje
10 juni 2013, 06:54
ik hoor m net, mag ik ietwat laat toch nog even toevoegen dat dit wel een heel grappig liedje is?

Harald
10 juni 2013, 08:39
@RB1 mijn banjo is (net als mijn mandoline) een goedkoop Samick dingetje. Niet te vergelijken met het spul waar jij op speelt. Het komt er nooit van om echt diep die bluegrass in te duiken. Gezien mijn ervaring met tokkelen zou ik op zich vrij snel een eind moeten komen, die rolls is het probleem niet. Maar voordat je de taal spreekt, ipv moeizaam lijntjes overtrekt, is een ander verhaal.

Wat betreft t=p, het is wel hetzelfde. In klassieke muziek gebruiken ze de spaanse namen voor de vingers. p = pulgar = duim = thumb = t . Om de verwarring compleet te maken komen i en m ook overeen. Zij het dat de spaanse namen anders zijn. Die ben ik trouwens weer vergeten.

Wat betreft de lijntjes en cijfers, in gitaartab gebeurt dat vrij algemeen op de lijntjes. Veel software geeft je nog de mogelijkheid de lijntjes te onderbreken bij de cijfers. Erboven of eronder werkt altijd wat verwarrend voor mij als simpele gitarist. Maar goed, zo gauw duidelijk is wat de bedoeling is is daar mee te leven.

RB-1
11 juni 2013, 01:51
Wow, een tab!Ga maar vast studeren, dus. O nee, eerst een banjo....;)
De meeste dingen die ik bedenk en instudeer schrijf ik ook uit. Je weet maar nooit....
Maar dit was een tamelijk spontaan gebeuren en ik moest dus achteraf even uitzoeken wat ik nou precies had gedaan.


Erg slim bedacht met die spikes trouwens...Het idee is al heel oud (zeker 50 jaar als het niet meer is) en ondanks dat het allemaal wat meer handelingen kost dan een slide capo (http://www.shubb.com/fs/) laten spikes mijn 'neckgevoel' het meest intact.
Maar ze moeten wel he-le-maal goed staan, anders is het complete ramp.


De samenwerking was zo leuk dat ik overweeg om nóg een banjoliedje te schrijven ;)Nog een banjoliedje.... Luister even wat van dat joeptjoep spul af dat ik had aangeraden.
Dan krijg je vanzelf meer gevoel voor de balans tussen tekst metrum en de puls van de muziek.
En dan een stijlvreemd element introduceren levert vaak de wonderlijkste resultaten op.
O ja, in G, A, Bb of B....:seriousf:
Deze vrolijke jammers (http://www.youtube.com/watch?v=Hdi433Wsrns) hebben het idee wel te pakken, maar als je nog nooit hebt samengespeeld, rammelt de uitvoering hier en daar -of zeg maar: overal :seriousf: - nog behoorlijk.


Maar eerst wat andere dingen afmaken - mijn harde schijf slibt dicht met half-affe ideetjes. Dat kan zo niet langer.Ik kan nog wel even voort met 1,2 Tb back up.
Mijn werkschijf is een SSD van 120 Gb, dus dat gaat ook nog een tijdje goed.....

vulvasonic
12 juni 2013, 06:02
Ik was net van plan te gaan slapen, maar ik denk dat ik toch maar even verder dans met mijn trombosepoot. Wat lekker!

Vannacht voor het eerst een kijkje genomen op dit (sub)forum. Maar wat een leuk forum is dit zeg. Ik krijg zowaar zin om zelf aan de slag te gaan. Ik word er verrekte vrolijk van en dat kon ik goed gebruiken. Bedankt! :cheerup: