PDA

View Full Version : Ibanez TS9 30th anniversary en Blackstar HT-5 combinatie geeft feedback



Josha
4 juni 2013, 15:00
Ik heb gisteren voor een leuk prijsje een ongebruikte Ibanez TS9 30th anniversary op de kop getikt. De bedoeling is om deze te gebruiken als boost voor het overdrive kanaal van mijn Blackstar HT-5 combo om het geheel strakker te maken. Na wat rondspelen is goed te horen dat ik kan bereiken wat ik zoek!

Nu heb ik tijdens het testen wel een probleem gevonden. Wanneer ik het pedaal als boost gebruik (met of zonder gain) terwijl ik ook de gain van de versterker zelf ook gebruik heb ik last van vrij ernstige feedback. Deze verdwijnt wanneer ik de gain van de versterker terugdraai maar dan wordt het geluid zeer modderig met 0 sustain. Met de gain open heb ik tijdens het spelen precies het geluid wat ik hoopte te bereiken, maar zodra ik de snaren niet meer aanraak begint de versterker als een gek te piepen. Ik heb dit met mijn beiden gitaren getets, een Ibanez met passieve pickups (starterdingetje) en een LTD met actieve EMG's en met beiden gitaren is het probleem aanwezig. Ik heb filmpjes gezien van mensen die dezelfde combinatie gebruiken (met reissue TS9 ipv 30th) en met exact dezelfde settings heb ik daar geen feedback waargenomen. Ook lijkt de combinatie van beiden nogal last te hebben van ruis. Wederom met beide gitaren.

Een mogelijke boosdoener die ik vermoed is de kabel die loopt van mijn gitaar naar het pedaal. Deze is al goed oud en vrij lang (waarvan ik dacht dat dat signaal problemen kan opleveren). Ik heb alleen geen andere kabel voorhanden om te kijken of het verwisselen het probleem oplost. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

paulusdeBKB
4 juni 2013, 16:20
Feedback wil nog wel eens aan de elementen op je gitaar liggen, maar door met 2 gitaren te testen heb je dat eigenlijk al uitgesloten. Feedback kan ook komen door de buizen in je HT-5 combo - misschien zijn die mettertijd een beetje microfonisch geworden? En over hoeveel boost praten we? Staat je TS9 level/output regelaar op 1 uur of op 5 uur?

Josha
4 juni 2013, 21:06
De feedback lijkt voornamelijk veroorzaakt te worden door de level switch, maar is aanwezig van 8 tot 5 uur. Het draaien aan de gain en tone maakt een klein beetje verschil, maar alleen wanneer level onder de 8 komt verdwijnt het volledig, maar dan komt er ook vrijwel geen geluid meer uit... Of de buizen microfonisch zijn geworden durf ik niet echt te zeggen, zonder de TS9 heb ik bijna nooit feedback, komt heel af en toe opzetten maar is met het simpelweg dempen van de snaren (volgens mij, gebeurd namelijk vrijwel nooit) te verhelpen. Heb het nog niet eerder echt storend meegemaakt.

Erik70
4 juni 2013, 23:59
Met de gain op de amp hoog ingedraaid en er ook nog een pedaal voor om te boosten...tja...dan moet je nou eenmaal je snaren altijd afdempen. Daar is geen ontkomen aan als je ernstige bijgeluiden zoals feedback brom of ander gegil wilt beteugelen.

Josha
7 juni 2013, 09:43
Hoewel ik de gain op mijn amp wel open heb, staat deze niet volledig open. Daarnaast is de gain op mijn pedaal helemaal dicht gedraaid en gebruik ik dus enkel de level en tone. Level staat hierbij wel vrij ver open maar tone veranderd voornamelijk de voicing. Is het dan nog steeds normaal dat hij zo erg piept? De piep houdt ook pas op als de level knop bijna volledig terug gedraaid is...

rudolf
7 juni 2013, 10:11
hoe ver sta je van je versterker vandaan? en sta je met je elementen gericht op je versterker?

Josha
7 juni 2013, 10:20
Ik zit vrij dichtbij mijn versterker, ongeveer 1 a 2 meter. De elementen zijn meestal 90 graden van mijn versterker weg gedraaid maar ook wel eens gericht op mijn versterker.

Brum
7 juni 2013, 12:13
Als ik met een tubescreamer m'n versterker boost cq strakker maak, dan heb ik een noisegate nodig om de boel niet teveel te laten feedbacken en dan staat de level op de tubescreamer nog maar op 2 uur of zo en ook de gain helemaal dicht. Dan praat ik wel over andere volumes, maar ik kan me voorstellen dat het op een laag vermogen versterkertje op lagere volumes al begint te feedbacken. Misschien toch 's uitkijken naar een noisegate?

the sure thing
7 juni 2013, 12:28
1 a 2 meter is wel erg dichtbij.... En zolang je geen hyper metal speelt, vind ik een noisegate zo'n onzin....

Josha
9 juni 2013, 22:22
Ik heb getest of het misschien de afstand was, maar zelfs als ik een stuk verder van mijn versterker ga staan blijft hij feedbacken.

Brum
10 juni 2013, 07:52
1 a 2 meter is wel erg dichtbij.... En zolang je geen hyper metal speelt, vind ik een noisegate zo'n onzin....

Je hoeft geen hyper metal te spelen om met aardig wat gain feedback te krijgen, dat doe ik ook niet. Niet echt onzin wat mij betreft en in dit geval misschien een hele simpele, niet eens zo'n dure oplossing.