PDA

View Full Version : 2dehands aankoop?



den titten
3 juni 2013, 15:15
Stel nu dat je een gitaar wil kopen om de huidige te vervangen (en alsmede te verbeteren). Je wil dit bij voorkeur op de 2dehands markt doen en je vindt, volgens eigen beperkte kennis, een interessant instrument. Maar het gaat over redelijk wat centen en je wil toch zeker zijn dat je een goede koop doet. Hoe kan je dan weten dat een gitaar x-euro waard is als je het moet vergelijken met de enige kennis die je momenteel hebt: een gitaar die minder dan 200 € gekost heeft?

Ik kan op internet zoeken wat de nieuwprijs is van deze gitaar en vergelijken. Maar dan denk ik aan het feit dat sommige gitaren exemplarisch kunnen verschillen. Maar ik herhaal: hoe kan ik weten dat dit het geval zou zijn? Want een slechte exemplarische gitaar van (neem nu) 1000 € zal vermoedelijk nog steeds beter klinken als mijn huidige.

Moet men dan gewoon vertrouwen hebben in de 2dehands markt ? De gitaar kopen en indien het niet klikt deze voor hetzelfde bedrag opnieuw van de hand doen ? Dit is nu eenmaal de tweedehandsmarkt.
Of zeg je dan : "koop in dit geval een nieuwe" (en stop met zagen :p)

HaroldA
3 juni 2013, 15:22
Neem iemand mee die er meer verstand van heeft?

Hotpepper01
3 juni 2013, 15:22
Niks in het leven is zonder risico's. In jouw geval lijkt het me handig om je eerst goed te orienteren wat je precies zoekt. En dat is een kwestie van uitproberen. Je bent niet verplicht te kopen, ook niet als je een gebruikte gitaar bekijkt. Meldt dat vooraf als je er naar eentje gaat kijken dat je niet overtuigd bent of die gitaar nu wel is wat je zoekt. En... vergeet niet om iemand mee te nemen met meer ervaring dan jezelf.

Riny
3 juni 2013, 15:50
Ik sluit mij geheel aan bij de bovenstaande 2 reacties, neem iemand mee met verstand van zaken.

Mr.Fingers
3 juni 2013, 19:45
Ik koop vooral tweedehands op de reden die je zegt: "is het niets, dan kan ik het van de hand doen voor eenzelfde bedrag". Nieuw kopen houdt ook risico's in, het kan immers goed zijn dat je compleet smitten bent door je nieuwste GAS-object, je koopt het (nieuw), maar als de wittebroodsweken over zijn, en je bekijkt het wat nuchterder, blijkt toch dat je nieuwste aanwinst toch niet dat was wat je ervan verwacht had. Kun je gaan verkopen, met verlies. Ik probeer niet te categoriek te zijn, en mocht iets me initieel/na een tijdje niet 100% bevallen, probeer ik toch op z'n minst met dat euvel te leven. Mocht het onoverkomelijk zijn, is het wel hard, en gaat het zonder pardon de verkoop in.

Als ik in de markt ben voor iets, dan lees ik me eerst goed in (recenies op ultimate-guitar, harmony central, fora), en ik durf ook wel eens gerichte vragen stellen aan mensen die die gitaar hebben (zij het direct, als ik ze ken, of via youtube, of...). Stel dat ik het object dat ik begeer zie op een tweedehandssite, mail ik altijd (vriendelijk!) naar de verkoper met het bericht dat ik zeker interesse heb, en probeer ik erachter te komen, indien niet vermeldt in de advertentie, WAAROM iets verkocht wordt.

Ik zie het een beetje als totaalpakket. De verkoper is zeker een belangrijk deel van het "ik wil iets kopen"-pakket. Aan de toon van de mails weet ik direct of ik met een liefhebber te maken heb (en een liefhebber zal waarschijnlijk beter voor z'n instrument gezorgd hebben dan een niet-liefhebber). Als de toon in de mails al goed is, heb ik sowieso al meer vertrouwen.

En altijd in het achterhoofd houden: "geen twee stukken hout zijn hetzelfde", dat gaat op voor de goedkoopste instap-squiers, maar ook voor pre-CBS Fenders die 100 keer zoveel moeten kosten.

den titten
3 juni 2013, 22:37
Bedankt voor alle reacties.

Ik ken niet direct iemand met een goede kennis over deze dingen. Dat wordt dus nogal moeilijk.
Is er iemand die tijd en zin heeft om de advertentie eens te bekijken ? Ik weet dat je daar niet alles uit kan afleiden, maar toch iets... Dan stuur ik het even in een PM :)

smullie
3 juni 2013, 22:52
Wat mij overtuigt is het gevoel dat ik heb als ik de gitaar bespeel. Let thuis een paar licks en speel die thuis nog een tijdje net voor je vertrekt. Als het goed is lukken die licks op die aangeboden gitaar direct minstens even goed dan op je huidige gitaar. In het beste geval heb je direct het gevoel dat die andere gitaar je instantly een betere gitarist maakt.

hole
5 juni 2013, 13:05
Als je al een concrete advertentie op 't oog hebt: linkje?

den titten
6 juni 2013, 08:10
Ja... de advertentie. Omdat ik dacht iets leuks gevonden te hebben, had ik niet direct het idee om het aan iedereen te tonen. Maar ik heb nu een afspraak vast.

Feedback is nog steeds zeer welkom : Advertentie (http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/akoestische-gitaar/furch-d-22-sr-shadow-pick-up-118821586.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email)

Dutch66
7 juni 2013, 22:20
Ja... de advertentie. Omdat ik dacht iets leuks gevonden te hebben, had ik niet direct het idee om het aan iedereen te tonen.

Oh..., maar wel om advies vragen...

Geeft niet hoor, er is echt bijna niemand hier die op 2ehands kijkt.... ;)