PDA

View Full Version : Custom build



Eric van Esch
2 juni 2013, 22:51
Stel je overweegt om een gitaar te laten bouwen, een cocobolo met Adirondack top OM, wie zou je daarvoor voor kiezen? Welke bouwer zou je voorkeur hebben? Voor de goede orde, het is alleen maar een losse gedachte op dit moment, maar wie weet in de toekomst. Wat ik nu aan gitaren zie op het internet is het elke keer net niet en laten bouwen geeft de mogelijkheid het zo te laten maken als je zelf wilt. Wie zou het werk van jullie krijgen?

northernlake
3 juni 2013, 13:19
Ligt er maar helemaal aan wat je zoekt. Mijn hart ligt bij de 'klassieke' Amerikaanse steelstrings uit de jaren 30. Er zijn legio bouwers met naam op dit gebied. Veel in de States, maar hoog op mijn lijstje zouden Blazer en Henkes komen. Die mannen hebben ongeloofelijk veel ervaring met retauratie van die instrumenten en bouwen tot in detail voort op die traditie. http://www.antique-acoustics.de/en/index.htm

Maar er zijn er nog zoveel die ik zou overwegen... Minder traditionele bouwers zijn er ook te over. Begin dit lijstje eens door te akkeren: http://guitarfestival.lmii.com/participants/luthiers-2013.html

In ieder geval heb je even lol met plaatjes kijken ;)

Eric van Esch
3 juni 2013, 15:00
Bedankt voor de mooie plaatjes ;). Nu kom ik wel regelmatig in de US, maar ik zou inderdaad wel een graag een bouwer op dit continent willen zoeken, maakt het wat makkelijker om te communiceren. Ik neem aan dat wij in Nederland ook goede bouwers hebben, of zijn we zo arm?

Javaca
3 juni 2013, 15:06
Voor een klus als deze zou ik hier in NL eens informeren bij Febo Waanders (http://www.waanders-gitaren.com/contact.4.html#Home) (zit ook aardig bij jou in de buurt).

Een andere is Maikel van der Wel (Welguitars - Goes), Jan Zonjee (Utrecht) of Angelo van Merrienboer (Den Haag)

Er zijn genoeg goede bouwers hier in Nederland en anders over de grens in Belgie:

Stijn Kenens (forumlid, Antwerpen), Kurt Plasschaert, en ik vergeet er nog velen...

Merelvh
3 juni 2013, 15:29
Ligt aan je budget.. Topbouwers van het moment zijn Kraut, Kostal, Greenfield, Bashkin. Dit zijn wel echt modern klinkende gitaren, voor de meer traditionele zal ik niet 1,2,3 een goede naam kunnen noemen. Ben ik niet zo in thuis.
In Nederland zal ik Richard Heeres (traditioneel) of Febo Waanders (moderner geluid) aanbevelen. Maar dat zijn dan wel totaal andere instrumenten dan bijv Kraut. Ik zal pas echt custom doen als je zo'n bouwer kunt betalen (5000+).

edit: Froggy Bottom is een bekende traditionele bouwer.

Eric van Esch
3 juni 2013, 15:59
Froggy Bottom kwam ik ergens anders al eens tegen, leuke zaak met hart voor gitaren voor zover ik heb begrepen.

Hoogie
3 juni 2013, 18:22
HIER (http://www.kwakkel.com/nl/)misschien?

Kwakkel uit gaanderen( niet al te ver van deventer)

Eric van Esch
3 juni 2013, 20:32
Kwakkel Gaanderen lijkt me vooral klassieke gitaren te bouwen, maar wie weet bouwen ze ook steelstrings.

Wat me vooral opvalt is dat de indeling van bouwers vooral op basis van klank is, traditioneel tegenover modern. Nu vraag ik me af wat ik me daarbij moet voorstellen. In het verleden werd er ladder brased tops gebruikt terwijl tegenwoordig X-brased tops gebruikt worden. Is dit dan het verschil? Verschil door brasing is verschil in klank?

Harald
3 juni 2013, 21:16
Kwakkel heeft voor Sacksioni meen ik iig 12 string gebouwd. De klassieke van Harry was een andere bouwer. Kan even niet op de naam komen.

stijnkenens
4 juni 2013, 12:32
@ eric:

Het onderverdelen van bouwers in hun bouwstijl wordt wel meer gedaan.

Als traditioneel kan je dan alle gibson en Martin kopieën zien, al dan niet met X bebalking, maar meestal zeer robuust gebouwd, en kort door de bocht: goed voor strummen en blues.

Als je meer naar de modernere fingerpicking style wilt gaan, maar ook in jazz worden tegenwoordig flattops gebruikt, zou je eigenlijk moeten aankloppen bij bouwers die de limieten van het instrument opzoeken, vaak zijn die instrumenten lichter gebouwd, meer responsief, ze passen ook vaak de bebalking aan (De ene X-bracing is de andere niet !)

En als je echt modern wil gaan, dan moet je opzoek naar double-top gitaren, maar ik ben daar geen voorstander van (teveel werk (dus te duur) voor wat het uiteindelijk maar opbrengt in klankkwaliteit ... )



s.

Eric van Esch
4 juni 2013, 20:27
Febo Waanders is in ieder geval behoorlijk duidelijk op zijn website van mogelijkheden en kosten.

@Stijn, bedankt voor de uiteenzetting wat betreft het bouwen, het is nu wat duidelijker wat bedoeld wordt. Een bouwer vinden dus die durf heeft als je modern wilt gaan. Strummers heb ik staan, dus het zo dan de andere kant opgaan voor mij.

jazzie1
5 juni 2013, 17:21
Ooit eens voorbij zien komen, Ellio Martina in Eefde ? Maar of hij custom modern bouwt dat weet ik niet, wel lekker dichtbij mocht de beste man nog bestaan...:)

Eric van Esch
9 juni 2013, 12:47
Volgens de website van Ellio Martina is hij nog steeds in business, echter nauwelijks ervaring met het bouwen van akoestische steelstrings. Wil natuurlijk niet zeggen dat hij het niet zou kunnen, maar ervaring is natuurlijk altijd mooi.