PDA

View Full Version : Klank Marshall 1912?



Jan Buurman
2 juni 2013, 19:16
Ik heb een Blackheart Handsome Devil top waar ik erg blij mee ben. Ik gebruik hem op een Marshall 1933 met een oude celestion G12-65 erin. Nu wil ik eigenlijk iets meer bite. Een mod aan de versterker is vaak duurder dan dat ik voor de amp heb betaald. Nou dacht ik om eens met een speaker te experimenteren. De 1933 laat ik origineel want die kan ik in kleine setting gebruiken onder mijn 4010.
Dus ik dacht aan een G12T75. Toen dacht ik aan een 1912. Nou blijkt dat daar helemaal geen G12T75 in te zitten. Ik kan een 1912 overnemen.
Mijn vraag is: wat is het karakter van een 1912?

Erik70
2 juni 2013, 23:09
Ik heb zelf 2 van die 1912's. De cabs zijn van zichzelf ok. De standaard speakers kunnen me minder bekoren . Inderdaad geen g12t75's. Er zitten 150watt speakers in. Typenummer schiet me even niet te binnen. Ik vind deze speakers erg krasserig en dun klinken. Ik heb ze vervangen voor Eminence legend gb128 een 50 watt greenback-variant.

Rick trodat
3 juni 2013, 09:52
Beste Jan,

Volgens mij zitten er standaard G12B-150 speakers in van celestion ( chinees) Maar je vindt ze ook met gt-75. Sommige noemen ze ook godbacks. Ik heb zelf een tijdje een cab gebruikt van marshall 4x12 ( een hele compacte) Met 4 van die jongens erin. Ik heb ze technisch nooit doorgemeten. Maar ze klinken voor mij als een lager rendement gt75, die alleen iets eerder in een fuzz overgaan dan de gt75.

( ps bestaat 10electric nog? :) )

Jan Buurman
5 juni 2013, 10:53
Het gaat er mij met name om dat er meer hoog wordt weergegeven dan mijn 1x12 1933 met G12-65. Ik zoek wat meer bite.
Lager rendement G12T75? Minder luid dus?

10Electric is still rockin'!!!!!! (Ik ben de connectie tussen jou en 10E even kwijt....:hide:)

Les Paul Reed Smith
5 juni 2013, 19:03
Ik heb al meerdere malen 1912's gehad. Het is niet het beste 1x12 wat te koop is, maar ze zijn ook niet slecht. Ik zou ze karakteriseren als modern gevoiced. Maar voor mij is alles zonder Greenback al snel modern gevoiced ;). Je koopt ze voor rond de €100. Je kan er altijd nog een andere speaker in zetten die wellicht beter bij je past. Voor die prijs kan je je nauwelijks een buil vallen.

Erik70
5 juni 2013, 20:31
Ik heb al meerdere malen 1912's gehad. Het is niet het beste 1x12 wat te koop is, maar ze zijn ook niet slecht. Ik zou ze karakteriseren als modern gevoiced. Maar voor mij is alles zonder Greenback al snel modern gevoiced ;). Je koopt ze voor rond de €100. Je kan er altijd nog een andere speaker in zetten die wellicht beter bij je past. Voor die prijs kan je je nauwelijks een buil vallen.

...dat had mijn tekst zo kunnen zijn. Mee eens dus ;-)

Jan Buurman
11 november 2013, 10:47
Even mijn ervaring delen. Tot voor kort de cab alleen op huiskamerniveau gebruikt. Ik was niet ontevreden maar moest nog steeds bas wegdraaien en hoog bij. Laatst echter heb ik hem live gebruikt icm mijn Blackheart. Wat een drama was dat (voor mij)! Ik heb graag een bijterige, agressieve Marshall sound maar dit was een zompige, dozige sound die helemaal niet door de mix kwam. De volgende ochtend gegoogled op "G12B-150" en kwam ik dit tegen:

“This speaker uses a 2” diameter voice coil which gives it a very solid bottom end and quite a dark neutral top end with very little sparkle.”

Nominal Diameter - 12”
Power Rating - 150W
Nominal Impedance - 8ohm
Sensitivity - 98 db/W
Chassis Type - Pressed steel
Voice Coil Diameter - 2”
Voice Coil Material - Round copper
Magnet Type - Ceramic
Magnet Weight - 50oz
Frequency Range - 60-4000Hz
Resonance Frequency - 77Hz
DC Resistance - 7ohm
Unit Weight - 4.8kg (about 11lb)

Stom, want toen ik de aankoop overwoog heb ik alleen gezocht op "Marshall1912".

Ik ga nu een V30 of eventueel een T75 proberen. Ik denk dat dat veel meer in de buurt komt bij wat ik zoek....

Marc Oblivian
11 november 2013, 12:04
Je kan er een Creamback (G12M-65) ingooien. Zit je op hetzelfde wattage, maar is meer een hoger wattage Greenback. Heeft wat meer hoog en bite in het middengebied dan de G12-65, die wat afgeronder klinkt. ALs je overigens van de G12-65 afmoet wil ik hem wel van je overkopen. Zoek namelijk een wat afgeronde speaker voor mijn JCM800 die vrij aggressief klinkt. Succes!

Jan Buurman
11 november 2013, 12:20
Haha, nee, de G12-65 blijft in de 1933 cab! Die past perfect onder mijn 4010 en daar past hij perfect bij! Het gaat erom dat mijn Blackheart meer richting mijn JCM800 gaat klinken.

Marc Oblivian
11 november 2013, 13:12
Ah, oke...dat had ik niet goed begrepen dan! Maakt niet uit verder: er staan wel wat G12-65 op marktplaats nu, maar die zijn ongetest staat er bij. Daar ben ik niet zo happig op.
Maar die Creamback blijft een leuke optie voor bij je amp. Zag dat je ook evt. een V30 zocht. Is wel behoorlijk fel in het mid en hoog hoor... Maar idd misschien net wat je zoekt.

Jan Buurman
11 november 2013, 14:41
Zag dat je ook evt. een V30 zocht. Is wel behoorlijk fel in het mid en hoog hoor... Maar idd misschien net wat je zoekt.

Het is in combinatie met die Handsome Devil. Ik heb al wat geprobeerd met buisjes, nu zoek ik het in een andere speaker. Ik kan gaan modden maar dat gaat mij meer kosten dan de hele amp gekost heeft.
Voor mijn JCM vind ik de V30 inderdaad niet zo lekker...

Jan Buurman
21 maart 2014, 12:41
De V30 in de Marshall 1912 brengt mij nog niet wat ik zoek. De Handsome Devil is en blijft nog erg bassig klinken en het hoog komt er niet goed uit. Ik weet.... het zit in de amp maar ik wil nog wat proberen met de cab.
Ten eerste: in de baffle (zo heet die plank waarop de speaker gemonteerd zit toch?) zitten twee ronde gaten. Als ik die afdicht, wordt het geluid dan bassiger of meer hoog?
Ten tweede, wat gebeurt er als ik hem (half)openback maak?
Uiteraard kan ik dat gewoon testen maar hij staat niet thuis en ik zit op de bankte Brian stormen..

the sure thing
27 maart 2014, 21:45
Je suggesties hebben geen invloed op de hoge tonen. De gaten dichten ZOU voor een strakkere bas kunnen zorgen, maar dan zou je ze wel met hout moeten dichten.... Een halfopen back kan, het zou tot wat minder laag kunnen leiden.