PDA

View Full Version : Kraak op clean hotrot deluxe



SantaX
2 juni 2013, 09:06
Ik heb jullie hulp weer eens nodig.

Op de het cleane kanaal van mijn hotrod deluxe heb ik sinds kort een kraakje dat zich het beste laat omschrijven alsof er ergens een draadje in een gitaarsnoer sluiting maakt/breuk heeft.

Bij sommige tonen is dit geluidje zeer opvallend aanwezig, maar niet constant. Het lijkt alsof het kraakje aan het reageren is op de dynamiek en met name hardheid van de aanslag waarmee ik speel. Speel ik hard genoeg, kan ik het gekraak als het ware tot een climax laten komen waarna het kraakje weer even weg is. Vooral op de A snaar lijkt zich dit voor te doen.

Op het drive en extra drive kanaal werkt de versterker prima.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Dutch66
2 juni 2013, 12:18
Microfonisch buisje?

cluseau
2 juni 2013, 12:28
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Veel :ok:

maw niet echt een onderdeel aan te wijzen zonder gedegen onderzoek. Je kan natuurlijk eenvoudig een buisje wisselen maar daar houd het toch wel zo'n beetje op.

davidof
2 juni 2013, 12:36
Heb net een 2dehands HRDeluxe opgeknapt. Speaker was stuk, lampen moesten vervangen worden EN er is een lamp die meeresoneert als ik een A speel, daarvoor heb ik net rubberen ringen besteld. Check anders mijn topic voor meer info: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161077-Lampen-6-jaar-oud-fender-deluxe

Heb je de rest al uitgesloten? Andere kabel, andere gitaar, ... op de HRD testen

cluseau
2 juni 2013, 12:46
Heb net een 2dehands HRDeluxe opgeknapt. Speaker was stuk, lampen moesten vervangen worden EN er is een lamp die meeresoneert als ik een A speel, daarvoor heb ik net rubberen ringen besteld.

Weet je dat zeker?


tss dit meen je niet .. Bestel ik een celestion v30 bij bax-shop.nl. Speel ik nog eens op de Fender HRD met 'kapotte' speaker en blijkt ineens dat het gekraak weg is. Terwijl ik 100% zeker was dat het aan de speaker lag.. W T F!

En als er een lamp resoneert kun je beter een lamp bestellen dan een lapmiddel als een rubber ring.

davidof
2 juni 2013, 12:48
Weet je dat zeker?



En als er een lamp resoneert kun je beter een lamp bestellen dan een lapmiddel als een rubber ring.

Ik heb 3 verschillende buizen in het betreffende 'slot' getest en het bleef enkel bij diezelfde slot. Dus ergens anders gaf de buis geen problemen

nico verduin
2 juni 2013, 14:33
Ik heb 3 verschillende buizen in het betreffende 'slot' getest en het bleef enkel bij diezelfde slot. Dus ergens anders gaf de buis geen problemenJa Frans. Zo doe je dat. Dan ga je met rubberen ringen het symptoom bestrijden :). Je gaat toch niet uitzoeken wat het echte probleem is.......Zo repareer je anno 2013 :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

jacky
2 juni 2013, 14:37
Ja Frans. Zo doe je dat. Dan ga je met rubberen ringen het symptoom bestrijden :). Je gaat toch niet uitzoeken wat het echte probleem is.......Zo repareer je anno 2013 :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

waar is het vind ik leuk knopje ;-)

flo123
2 juni 2013, 14:43
Dan denk ik eerder dat het aan de buisvoet ligt ofwel de soldeer punten daarvan.

SantaX
2 juni 2013, 14:47
Veel :ok:

maw niet echt een onderdeel aan te wijzen zonder gedegen onderzoek. Je kan natuurlijk eenvoudig een buisje wisselen maar daar houd het toch wel zo'n beetje op.

Ja dat wist ik al een beetje wel. Helaas voor mij ben ik tussen het posten van dit bericht en het lezen van de antwoorden met spoed met de hond naar de dierenarts moeten gaan, dus ik moet maar even afwachten of en wanneer ik hem naar een versterkerdokter kan brengen. Hondje gaat voor en dat kan wel eens een prijzige aangelegenheid gaan worden :(

davidof
2 juni 2013, 18:04
Ja Frans. Zo doe je dat. Dan ga je met rubberen ringen het symptoom bestrijden :). Je gaat toch niet uitzoeken wat het echte probleem is.......Zo repareer je anno 2013 :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Help liever met het probleem op te lossen ipv zo belachelijk te reageren ;) ik heb al veel te lang gezocht naar het echte probleem maar dacht toch even die ringen te proberen om te zien of het geluid dan weg is.

nico verduin
2 juni 2013, 19:07
Help liever met het probleem op te lossen ipv zo belachelijk te reageren ;) ik heb al veel te lang gezocht naar het echte probleem maar dacht toch even die ringen te proberen om te zien of het geluid dan weg is.Ik ga het probleem niet voor je oplossen. Daar heb je techneuten voor die dat kunnen(en ik ben ermee gestopt). Je kan altijd naar Yves Pexters gaan in Tongeren of Den Haag Frans of uiteraard gewoon door klooien met symptoom bestrijding.

SantaX
2 juni 2013, 19:14
Persoonlijk zou ik het ook wel waarderen als dit topic over mijn vraag ging eigenlijk... geloof dat voor hetgeen jullie bespreken al een topic is toch?

nico verduin
2 juni 2013, 19:21
Persoonlijk zou ik het ook wel waarderen als dit topic over mijn vraag ging eigenlijk... geloof dat voor hetgeen jullie bespreken al een topic is toch?Wegbrengen naar iemand die inhoudelijk wordt gehinderd door kennis. Probleem zit mogelijk in een matige soldering of slecht contact. Maar....Frans had al gezegd dat hij doorvoor op de meetbank moet....

cluseau
2 juni 2013, 19:39
Persoonlijk zou ik het ook wel waarderen als dit topic over mijn vraag ging eigenlijk... geloof dat voor hetgeen jullie bespreken al een topic is toch?

Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in maar voor je zomaar een speaker gaat vervangen moest ik toch even een signaaltje kwijt, sorry.

Little Jay
2 juni 2013, 19:47
Met een beetje mazzel kun je het probleem oplossen door alle soldeerpunten op de prints (ook die waar de buisvoeten op zitten) opnieuw te laten vloeien: is een notoir manco van vooral de 1e lichting HotRod- en Blues-modellen.

Maar als je je weg in buizenversterkers niet kent of geen ervaring hebt met solderen: het risico van (dodelijke) elektrische schok bestaat (elco's ontladen of wachten tot ze ontladen zijn --> meten!!) en zeker bij deze prints bestaat het risico van verbranden van de kopersporen en/of componenten als je te lang en te heet soldeert.

Aan jou de overweging om zelf te gaan experimenteren of om 'm weg te brengen naar de versterkerdokter.......

(Overigens is in het verleden het gaan storen en uitvallen van mijn Blues Deluxe wel de aanleiding geweest voor mezelf om me een beetje in buizentechniek te verdiepen om het zelf op te lossen omdat ik toen én geen cent te makken had én een gezonde nieuwsgierigheid had én ik erg slechte ervaringen met de technici waar ik 'm naar toe gebracht had, maar toen kende ik de juiste mensen nog niet......;-) ).

SantaX
3 juni 2013, 00:50
Bedankt heren. Zoals ik al zei, onverwachte dierenartskosten tussen het openen van dit topic en het lezen er van. Waarvan het einde ook nog niet in zicht is. (Sodeju zeg, had ik m'n school maar afgemaakt, dat gaat hard daar!) Dus ik laat weten hoe het gaat aflopen, maar het kan nog wel even duren.

Zoals gewoonlijk neem ik jullie advies ter harte :)

Dutch66
3 juni 2013, 17:02
@Santax, succes met je hond!

En ik heb nog even gemist of je nu inderdaad al een ander buisje hebt geprobeerd, (of even omwisselen...)

Het is in ieder geval even de moeite waard om te proberen toch?

En Davidof was even z'n eigen post(s) vergeten, dus nog maar ff geen nieuwe speaker denk ik zo ;)

SantaX
3 juni 2013, 17:22
Heej, nee ik heb ook geen buizen hier. Bedacht me wel nog dat ik laatst de reverbtank heb los moeten maken omdat ik geen reverb meer had. Ik meen me te herinneren dat ik die na het testen (werkte weer na het loshalen en opnieuw aansluiten van de tulpjes) niet meer heb vastgezet.

Dus dat ga ik wel nog even voor de zekerheid doen, gewoon om het uit te sluiten en omdat het toch nog moet gebeuren. Wel toenstraks nog even getest en het is echt de A440 waarop het geluid steeds komt. Dat vind ik zelf zo vreemd, je zou toch denken dat er dan iets op die specifieke frequentie gaat resoneren. Dus ben wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk zal zijn.

Hoop in elk geval niets ernstigs, heb hem pas en had gehoopt dat ik voor die 400 euro geen problemen zou krijgen. Had beter moeten weten eigenlijk want ik heb echt met elke tweedehands versterker die ik ooit heb gekocht problemen gehad.

Heb nog een LAB L5 staan waar ik gek op ben die ook al kuren heeft. Zucht. Naja, als ik het weer wat breder heb gaat die ook nog eens gemaakt worden. Ding gaat nog eens gezocht worden, zodra B.B. hemelen is.

En dank je! beestje heeft een acute hernia gekregen na een kleine fittie met een andere hond. Is een jack russell en dit is de eerste keer dat ik aan hem kan zien dat hij echt pijn heeft. Daar is nog nooit een piep uitgekomen, dus dat baart me nogal zorgen.

EDIT: Omwisselen! Dat ga ik ook nog testen! Goeie, hebben we dat in elk geval uitgesloten.

cluseau
3 juni 2013, 21:23
...... je zou toch denken dat er dan iets op die specifieke frequentie gaat resoneren.......

Waarschijnlijk is dat ook zo, zelfs iets in de kast zou kunnen.

Jammer dat je altijd pech hebt met je 2e hands spul. Ook nieuwe apparatuur kan al snel problemen geven hoor, misschien een schrale troost :makeup:

SantaX
4 juni 2013, 04:49
Mwaw, meestal heb ik geluk, maar met versterkers... Misschien is het mijn straf omdat ik nooit kwam opdagen tijdens de electro-opleiding. Om me eraan te herinneren dat ik met iets meer inzet in mijn jeugd dat ding zelf had kunnen fixen :seriousf:

SantaX
5 juni 2013, 06:37
SantaX je bent een schlemiel.

Net even de reverbtank goed vastgezet en de kraak is weg. Ik neem dan ook maar voor het gemak aan dat die veren hebben liggen resoneren. Overigens klopte mijn titel ook al niet. Met de drive bijna dicht om op het 2de kanaal toch clean te krijgen kon ik de ratel daar ook waarnemen.

Helaas is de reverb nu ook weer weg, dus moet hem zo weer losmaken. Dat is een probleem met deze amp trouwens. Als ik hem verplaats, dikke kans dat de reverb het niet meer doet. Haal ik de tulpjes los en maak ze weer vast, doet ie het weer. Erg betrouwbaar is dat natuurlijk niet. Handig ook niet, omdat ik er de tank voor moet uithalen. Ik lees wel dat ik zeker niet de enige hot rod bezitter ben met dit euvel, verschillende mensen solderen daarom de tulpjes vast. Zijn er nog nadelen hieraan die ik over het hoofd zie? Anders denk ik dat ik ze ook maar gewoon vastsoldeer, want dit begint me wel aardig te irriteren en is ook niet echt fijn voor m'n rug, steeds met dat ding naar de werkbank slepen.

De oplossing voor het gekraak bleek in elk geval onder handbereik. Stom van me, dat had ik gewoon als eerste even moeten doen, voor ik dit topic opende.

cluseau
5 juni 2013, 06:43
Ik zou de tulpjes niet solderen (solderskills???) maar het kabeltje vervangen. Chassisdeeltjes ff schoonmaken voor je ze er in steekt want die oxideren vaak.

SantaX
5 juni 2013, 06:53
Schoonmaken is wel handiger eigenlijk. Zou een schuurpapiertje erover voldoende zijn of kan ik beter andere middelen gebruiken?

nico verduin
5 juni 2013, 07:14
blauwe kant van een rood/blauw gummetje gebruiken. Veeg je het er zo af.

SantaX
5 juni 2013, 07:19
Ah, net te laat Nico. Ik ben creatief geweest en heb een luciferdoosje gebruikt. Daarna de tulpjes nog even een klein zetje gezeten met een tangetje om ze vaster te zetten. Het probleem lijkt nu opgelost. Kraak weg, reverb terug. Versterker verplaatst. Reverb nog aanwezig. Kortom voor nu ben ik een happy camper :ok: