PDA

View Full Version : in ear spelen???



Nocki
25 juni 2003, 09:37
hoi.

wie spelen er in ear?? het lijkt me wel wat.
maar het schijnt heel steriel te zijn. (kwa geluid dan toch)

wie doet het en hoe is het?

nocki

Bates15
25 juni 2003, 12:40
Geen problemen mee. Scheelt me een heleboel gehoorsbeschadiging (sta naast de drummer) Als je de mix goed hebt en je hebt een mic ergens in de zaal staan ben je niet geheel afgesloten van de buiten wereld. Soms is dat geen probleem maar soms wil je wat van het publiek horen.....

Als je monitor man een beetje weet wat hij doet heb je een wereld monitor...... En je kan nog lang blijven genieten van je oortjes....... Oja, ik heb een Shure ULX serie met de middelste oortjes. Ik kan gewoon oortjes kopen bij de Dixons als ik wil die passen ook, ik kan de receiver ook als standalone gebruiken, dus rechtstreeks een lijntje erin, of als geheel draadloos systeem. !e keer is wel wennen hoor..... dat schrikt de meeste mensen ook af.

habberdoedas
25 juni 2003, 13:38
Ha die Nocki,

Met de band waar ik in speel gaan we eerdaags ook over op inear. Reden we zijn die zware monitors zat. Het gesleep en gezeul alsmede het rondzingen en overspraak nee dankje... We zijn eruit, het wordt inear.
Als we het spul hebben en we hebben er een paar keer mee opgetreden dan informeer ik je verder. Zal wel ergens na de zomervakantie worden.
groet Habberdoedas

De Teng
25 juni 2003, 14:43
En hoe zit het dan met de bescherming van je oren? Mag ik concluderen uit je verhaal dat je en gehoorbescherming hebt en monitor in 1? Zeg maar oordopjes met filter met een speakertje erin.

Het lijkt me nl. dat je je oren nou niet bepaald beschermt als je een klein monitortje in je oor doet. Deze zal de rest van het geluid blokkeren lijkt me.. is dat zo?

ch@rlie
25 juni 2003, 16:51
als ze uitstaan zijn het heel effectieve oordopjes (er zijn trouwens ook soorten die geluid doorlaten)

het klinkt heel mooi, behalve je gitaargeluid. het maakt een boel uit of je stereo hebt. ik hou er niet zo van, ik hou van de natuurlijke ambience van een zaal. maar je gaat wel een stuk strakker spelen.

De Teng
25 juni 2003, 17:07
Hoe kan het dat je gitaargeluid kut klinkt dan? Heeft het niet meer met je eigen gitaarsound te maken, dan met het ear micje zelf? Als dat toch al zo goed van kwaliteit is kan ik me niet echt voorstellen dat dat niet goed klinkt en alle andere instrumenten wel, terwijl bvb de piano hetzelfde toonbereik heeft.

Bates15
26 juni 2003, 00:04
Je krijgt wat je er in stopt. Slechte basis, slecht eindresultaat.

De dopjes zijn eigenlijk een koptelefoon in een oorplug. Die sluit je oor af van de buiten wereld. (verschillend per model tussen de 10db en de 40db eraf)

Dan zit er een limiter in je receiver. Die zorgt ervoor dat je nooit boven de 110db komt (piek) zodat je je oren niet kapot maakt met die dingen.

De Teng
26 juni 2003, 10:44
Zoiets dacht ik al ja. Handig om te hebben. Lijkt me ook nog wel eens gaaf om een wireless te hebben voor mijn bas.

Toaster
26 juni 2003, 11:49
Ik heb zelf nu gewone oordoppen maar daar kan ik niet mee zingen want dan hoor je jezelf nauwelijks. Bovendien is het verwarrend omdat je wel een soort van kopstem hoort. Heel apart. Net alsof je onder water aan het zingen bent...

Ik neem aan dat dat met die in ear systemen wel meevalt?

Nog ff een een vraag.
Stel ik heb een Koch powertone en ik wil daar in ear mee? Ik weet dat ik er een speaker op moet aansluiten maar als ik nou een dummy load neem door middel van de loadbox en dan de uitgang van de loadbox gebruik om naar mijn in ear te sturen? zou dat dan werken???

Nocki
26 juni 2003, 11:53
het schijnt dat in ear niet voor jezelf alleen is maar juist voor de gehele mix.
ik dacht ook altijd dat in ear betekende dat ik mn stack gewoon naar die in ear sluisde en dande rest ook nog wel zou horen maar in ear gooi je schijnbaar bij de pa man en die regelt hjouw gehele mix.

of niet?

Nocki

ch@rlie
26 juni 2003, 13:03
- je kan geluid van buitenaf afsluiten, en daardoor een betere mix maken, en ook je gehoor beschermen. de geluidsman maakt een mix voor je.

- het podium geluid wordt veel zachter omdat er geen monitors meer over elkaar heen staan te brullen. hierdoor wordt de zaalmix beter, omdat de geluidsman veel beter kan afregelen

ik vind gitaargeluid het mooiste uit een versterker. het is een kunst om dat mooi op een cd te krijgen, en ook uit een pa is het vaak wat minder mooi dan direct uit mijn versterker.

FNaRK
26 juni 2003, 13:09
@Nocki:
wat wil je eigenlijk met je in-ear ? Is het bedoeld voor je optredens of lijkt het je gewoon leuk / zoveelste GAS aanval ?? :-D

Nocki
26 juni 2003, 13:16
de bedoeling zou zijn om zonder amp te spelen. dus bv een line6 pod naar de pa en in ear terug.
het zou zijn voor de kleine projecten die ik welleens doe waar een amp te veel volume voor heeft.

Nocki

FNaRK
26 juni 2003, 13:39
duidelijkv :D
het lijkt mij ook wel wat, maar dan meer dat ik de complete band hoor tijdens optredens....bij 95% van onze optredens zijn de monitors KUT en hoor ik alleen een hoop drum achter me, en met een beetje geluk mijn eigen gitaar (afhankelijk hoe dicht ik bij mijn stack sta)

Ic3gl0vE
26 juni 2003, 14:04
Ik heb zelf nu gewone oordoppen maar daar kan ik niet mee zingen want dan hoor je jezelf nauwelijks. Bovendien is het verwarrend omdat je wel een soort van kopstem hoort. Heel apart. Net alsof je onder water aan het zingen bent...


Probeer eens Alpine MusicSafe. Dan hoor je je stem nog steeds wel een beetje vreemd, maar het wordt er een stuk beter van. Ik heb ze zelf ook en ben er wel tevreden over.

Verder lijkt een in-ear monitor voor de zang mij echt extreem fijn.

LordRiffenstein
26 juni 2003, 14:41
Hoe kan het dat je gitaargeluid kut klinkt dan? Heeft het niet meer met je eigen gitaarsound te maken, dan met het ear micje zelf? Als dat toch al zo goed van kwaliteit is kan ik me niet echt voorstellen dat dat niet goed klinkt en alle andere instrumenten wel, terwijl bvb de piano hetzelfde toonbereik heeft.

Heb je al eens naar je gitaar-geluid geluisterd via een hoofdtelefoon? Een hoofdtelefoon of zo'n oortelefoontje heeft een heel ander bereik dan een gitaar-speaker, ze kunnen bv de bas niet echt goed aan. Via een hoofdtelefoon klinkt het altijd anders tenzij je er een boel rand-appartuur tussen hangt.

Bates15
26 juni 2003, 15:46
Hmmmmm. Soms ja. Ik heb er echt geen moeite mee. (ben niet zo streng denk ik)

Ik speel ook gewoon uit mijn POD naar de tafel, naar mijn IEM (In Ear Monitor). Ik heb wel een dikke vinger in de pap vwb de mix. Ik zit daar echt wel bovenop. Waar ik dan het meest last van heb is dat de verschillende presets op de POD enig volume verschil hebben. Daar moet ik echt nodig wat aan doen.

De Teng
27 juni 2003, 11:34
Ik heb wel een goede hoofdtelefoon (AKG) en als dingen goed opgenomen zijn, dan hoor je mij niet klagen. Een bassist hoort zichzelf toch ook via zo'n in ear geval? Moet het met gitaar ook kunnen, al snap ik heus wel dat je sound nooit zo mooi wordt als je versterker geluid, zonder oordopjes.

Toch?

Chiel
10 juli 2003, 13:21
Ik speel ook In-ear en wil echt niets anders meer :P . Je moet idd wel een goed basisgeluid hebben. Speel zelf met Ernst Fliek en Soldano voorversterking en gebruik een VHT eindtrap i.c.m. een 12” Bagend speakercabinet. Als je basisgeluid goed is, dan is je monitormix ook goed. Je versterking zonder speaker direct in de PA klinkt echt als een drol. Heb het wel even overwogen, maar dan blijf je concessies maken.

Uiteraard hoor je niet alleen jezelf over de monitor. Ik heb m.n. mijn gitaar, mijn zang en de leadzang erover heen terwijl de rest een beetje op de achtergrond is gemixed. Het fijne is, dat ik nu overal op het podium of in de zaal kan gaan staan en dan toch nog een goede mix blijf houden. Tijdens een optreden is het podiumgeluid minimaal en hoor je jezelf niet goed, dan zet je gewoon je monitor harder. Het totaal geluid is bovendien veel beter te controleren zodat de geluidsman een perfecte mix kan maken. Dat je er doof van wordt is regelrechte onzin :-? . Je hebt het immers zelf in de hand hoe hard je de In-ears zet. Voorheen kwam ik altijd met piepende oren thuis, nu berust dat volledig tot het verleden :lol: .

sash
10 juli 2003, 14:09
Als je monitor man een beetje weet wat hij doet heb je een wereld monitor...... En je kan nog lang blijven genieten van je oortjes.

Das vaak het grote probleem. Veel geluidsmannen weten totaal niet waar ze mee bezig zijn en blijven maar met die knoppen kutten, zelfs als het al goed staat.

En lang genieten van je oortjes... Gewoon oordoppen kopen :)

Dude
10 juli 2003, 18:14
ik speel al jaren in ear.... marshall stack op een meter of 2 afstand.. das pas in ear ! ! ! :o

De Teng
10 juli 2003, 18:28
Da's dom! :o

Je kunt voor je DI out nog een speakersimulator kopen (bvb van H&K) om in te prikken, hoe dat klinkt weet ik niet. Wel beter dan een line-out, want dat is idd wel kut.

bassopotmus
10 juli 2003, 20:06
no offence, maar het lijkt me toch erg moeilijk dat die kleine oortjes je bas frenquenties echt goed weergeven, zeker voor ons bassisten dan. Maar ik heb het nog nooit geprobeerd..

dml
11 juli 2003, 05:00
Dat over lage frequenties klopt gedeeltelijk. Wereldacts die ook IEM's gebruiken hebben een leuk middel op het podium om de lage freq's kracht bij te zetten: zgn. trilplaten. Dat zijn een soort podiumplaten waaraan een soort subwoofer is gemonteerd die vooral het laag door deze platen stuurt. Tis niet zo dat het trilt als een heimachine, maar je ervaart opeens meer laag, je gaat het opeens voelen, dan lijkt het alsof je ook meer laag in je IEM's hebt. Stage Accompany maakt ook dergelijke trilkrukken voor drummers die met IEM's spelen. Op die manier "horen" ze bassdrum weer.
Jullie vergeten nog een belangrijke link. Als je basisgeluid goed is wil nog niet zeggen dat je IEMgeluid goed is, ligt toch echt aan de monitortechneut. Hij kan je mooie basisgeluid echt wel vernXXken en dan heb je nog nix.
Wil je het overigens echt goed doen dan moet je je IEM ook echt stereo aan laten sturen. Bij Celine Dion bijv. staat naast de monitortafel een rack met een stuk of 15 Lexicon LXP 1's, puur en alleen om alle IEM stereo aan te sturen en te voorzien van een beetje natuurlijk galm.
Kost natuurlijk wel wat monitorgroepen!!!
Aardige instapmodellen heb je van Shure en Sennheiser (IEM 300). Topkwaliteit komt van Garwood, maar daar betaal je ook wel naar, zo'n 5500 euro voor een setje......... (dan krijg je er wel een set op maat gemaakte oordopjes bij)

Bates15
11 juli 2003, 15:55
Die oortjes kan je voor 125 ex koptelefoon laten maken, op maat wel te verstaan. Kan je dus zelf kiezen hoe duur je je oortjes maakt.

Garwood is erg goed maar ook weer zwaar overtrokken (mijn mening) Ik heb een Shure, mono. Waanzinning geluid en de monitor tech heb ik opgeleid dus die doet het wel oke.... (op straffe van.....)

Ik ben wel van plan een ambiantmic in de zaal te hangen om wat meer contact te krijgen met de buiten wereld. Dat mis ik wel een beetje maar anders........ :)

Hufke
11 juli 2003, 17:54
Als je dan toch maar mono hebt, dan kan je toch net zo goed maar één oortje indoen...?

Dan heb je ook gelijk geen last meer van totale afsluiting van de rest van de zaal.

Chiel
11 juli 2003, 20:11
Agree. Ik speel meestal ook maar met één oortje in. Gaat erg goed. Af-en-toe met samenzang is het wat lastiger, omdat je je eigen zang dan wat minder goed kunt horen. De eerste paar easy-listening nummertjes heb ik meestal beide oortjes in vanwege het ultra lage volume op het podium. Maar naarmate de avond vordert gaat er meteen ééntje uit.

Bates15
11 juli 2003, 20:22
Ik sta pal naast de drummer en die kan af en toe best hard op die cymbals meppen.... dat doet cht pijn. Nu heb ik en perfecte monitoring en -30dB omgevings demping. Ideaal.

Maar zoals gezegd, als je er eenmaal inzit is het echt gaaf, als je het voor het eerst doet of je tech is een kneuzige IWAB dan kan het echt heel vreemd en vervelend zijn........

Chiel
12 juli 2003, 20:20
... als je het voor het eerst doet of je tech is een kneuzige IWAB dan kan het echt heel vreemd en vervelend zijn........

... net zoals seks dus :-D

Candyman
12 juli 2003, 22:30
Ik speel sinds kort ook met in-ears (Shure E1/Sennheiser IEM300). De eerste keer was echt wennen. Door het minimale omgevingsgeluid hoeven de oortjes niet echt hard te gaan (gehoorbescherming). Als je de oortjes uit doet, komt er heel veel geluid vanuit de zaal. Ik gooi regelmatig (wanneer ik niet zing) één oortje uit om toch het live gevoel te behouden.

Het is allemaal veel directer dan gewone monitors, wat voor de zang erg handig is. Dit geldt ook voor m'n toetsen en gitaar. Je gaat (nog) strakker spelen. Nadeel is dat je totaal afhankelijk bent van de geluidsman, maar dat is een kwestie van afstellen (soundcheck) voordat je de perfecte mix hebt. Doordat je nauwelijks podiumgeluid hebt, is de zaalmix veel beter af te regelen en er is bovendien veel meer ruimte op het podium. :P

Candyman
12 juli 2003, 22:37
... als je het voor het eerst doet of je tech is een kneuzige IWAB dan kan het echt heel vreemd en vervelend zijn........

... net zoals seks dus :-D


Bij jou misschien? :razz: