PDA

View Full Version : HNGD Fender CS strat



Sinner1980
1 juni 2013, 16:45
Hi allen,

Het was even een speurtocht maar uiteindelijk geslaagd. Ik was op zoek naar een goede strat en gezien ik er inmiddels een aardige berg versleten heb ben ik op zoek gegaan naar een Custom Shop; Fender's ultieme ervaring, aldus hun marketingafdeling...

Een Fender CS naar eigen specs bestellen is een jongensdroom van me en dat blijft het ook nog wel even, alles op zijn tijd. Budgettechnisch was een tweedehandse CS strat een handigere stap en zodoende op pad gegaan. Eigenlijk wilde ik voor een strat gaan met 'vintage correct' uiterlijk en al snel liep ik in Amersfoort tegen een CS '56 strat aan. Mooi ding in two tone sunburst met vintage specs en zeer lichte relic. Aanbetaling gedaan en wachten op de vakantiecenten.

Tijd/wachten zet aan tot denken en naarmate de tijd vorderde matigde mijn enthousiasme. Met name de de vintage radius en frets waren toch een beetje een issue voor mij. Daar komt ook bij dat ik eigenlijk niet zo gek ben van het hele relic principe; dat wil ik eigenlijk gewoon zelf doen. Twijfel sloeg toe maar daar was ineens het vakantiegeld en al snel was het met gierende banden richting Amersfoort. Onder het genot van een glas fris alles van de muur getrokken en aan een uitgebreide testrit onderworpen.

Vervolgens liep ik tegen een strat aan die eigenlijk niet helemaal aan het vintage correcte plaatje voldeed. Moderne tuners, 2 point trem, etc. De strat klonk echter als een klok en speelde als een droom. Nog wat andere strats en teles geprobeerd maar de keuze was eigenlijk al gemaakt. Ik moet zeggen dat er ook een geweldige tele de revue passeerde en de verleiding enorm was om die mee te nemen. Het geval wil echter dat er 'as we speak' een tele in elkaar geknutseld wordt door de vriendelijke heren van MJT.

Anyway, eerst maar eens wat plaatjes!

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/IMG_1102.jpg (http://s294.photobucket.com/user/mikezeeuw/media/IMG_1102.jpg.html)

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/IMG_1104-1.jpg (http://s294.photobucket.com/user/mikezeeuw/media/IMG_1104-1.jpg.html)

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/IMG_1100.jpg (http://s294.photobucket.com/user/mikezeeuw/media/IMG_1100.jpg.html)

Het is een custom classic strat geworden. De gitaar klinkt echt, tja hoe zeg je dat, organisch en levendig. Mooi sprankelend geluid en heeft ballen wanneer nodig. Verder een thin skin nitro finish en een met zijdeglans afgewerkte, birdseye maple hals met verder een 9,5 radius en medium jumbo frets.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee!

Kom nu maar op met die tele...;)

Shredder Mike
1 juni 2013, 16:52
Mooi hoor. Gefeliciteerd. Wat voor elementen zitten erin ?

jutter
1 juni 2013, 16:57
Kerel, dit is een mooie! Maakt niet uit of hij vintage-correct is, als hij maar aan jouw wensen voldoet! Gefeliciteerd!

Sinner1980
1 juni 2013, 17:18
Mooi hoor. Gefeliciteerd. Wat voor elementen zitten erin ?

Daar kaart je meteen mijn enige punt van kritiek aan... Het zijn modern classics. De brug klinkt prima; best vet voor een strat zelfs, misschien ook wel door de baseplate die er standaard op zit. Midden en hals pickup zijn wat minder en klinken een beetje laf zelfs. Tzt maar eens op zoek naar een ander setje, Lollar Blackface of iets dergelijks.

Sinner1980
1 juni 2013, 17:20
Kerel, dit is een mooie! Maakt niet uit of hij vintage-correct is, als hij maar aan jouw wensen voldoet! Gefeliciteerd!

Thanks Alex! Die tele wordt ook vet hoor; fiesta red met donkere rosewood toets, kan niet wachten!

jutter
1 juni 2013, 17:23
Thanks Alex! Die tele wordt ook vet hoor; fiesta red met donkere rosewood toets, kan niet wachten!

Ben benieuwd! Zal vast wel goed eruit zien, jou kennende!!

arjanb01
1 juni 2013, 18:29
Nice! Heel mooi stratje! Wat mij altijd tegen heeft gehouden bij fender cs gitaren is de radius die vaak 7,25 is, zowel in de 56er als 60er range, tenzij je een masterbuild of teambuild neemt maar die zijn dan vaak 2x zo duur. Vandaar dat ik destijds een haar strat heb laten bouwen voor de prijs van een custom classic!
Gefeliciteerd met je aankoop en ik zou er cs 69 ers inzetten als ik jou was!

Sinner1980
1 juni 2013, 23:52
Nice! Heel mooi stratje! Wat mij altijd tegen heeft gehouden bij fender cs gitaren is de radius die vaak 7,25 is, zowel in de 56er als 60er range, tenzij je een masterbuild of teambuild neemt maar die zijn dan vaak 2x zo duur. Vandaar dat ik destijds een haar strat heb laten bouwen voor de prijs van een custom classic!
Gefeliciteerd met je aankoop en ik zou er cs 69 ers inzetten als ik jou was!

Je komt ze 2e hands ook wel eens tegen met 9.5 radius en medium jumbo's maar dat moet je maar net treffen. Ik snap uiteraard wel je keuze om een strat te laten maken door Haar; jouw specs en een gitaar laten bouwen zorgt weer voor een stukje beleving. Zelfde verhaal bij mijn aankomende MJT tele eigenlijk, ik wilde graag een fiesta rode tele met een hals die een mooie donkere slab rosewood toets heeft. Onvindbaar, zeker voor het geld wat ik ervoor betaal.

Die CS69's schijnen idd erg lekker te zijn. Voorlopig laat ik de originele pickups er nog even in en ga ik eerst op jacht naar lekkere 60's style tele pickups. Pickups voor mijn strat komen daarna.

apekop
2 juni 2013, 00:35
Daar kaart je meteen mijn enige punt van kritiek aan... Het zijn modern classics. De brug klinkt prima; best vet voor een strat zelfs, misschien ook wel door de baseplate die er standaard op zit. Midden en hals pickup zijn wat minder en klinken een beetje laf zelfs. Tzt maar eens op zoek naar een ander setje, Lollar Blackface of iets dergelijks.

hele vette strat hoor! en 22 frets, die laatste fret mis ik soms op mijn strats. Zouden ze van mij standaard op alle strats mogen zetten 22 frets. Ik vraag ook af waarom ze 21 frets halzen maken. Is dat alleen vanwege het vintage correcte, of maakt het echt iets uit qua klank op snaarspanning? maar is misschien een andere discussie.

Wel jammer dat je zelfs bij een CS Fender andere elementen er in 'moet' zetten, zeker gezien de niet geringe prijs van een CS.

SantaX
2 juni 2013, 00:55
Mooie gitaar! Ga je heel veel plezier aan beleven.

De elementen van zelfs een standard strat moeten wat mij betreft zeker niet vervangen worden. Sterker nog, ik heb zo een limited edition run uit 2009 en ik wil geen andere elementen erin. Ding is af zo. Elementen zijn gewoon zo ontzettend smaak en zelfs mode/tijd gebonden, maar kwalitatief gezien is er niets mis mee wat fender in de standard en customshop modellen zet.

Sinner1980
2 juni 2013, 09:14
hele vette strat hoor! en 22 frets, die laatste fret mis ik soms op mijn strats. Zouden ze van mij standaard op alle strats mogen zetten 22 frets. Ik vraag ook af waarom ze 21 frets halzen maken. Is dat alleen vanwege het vintage correcte, of maakt het echt iets uit qua klank op snaarspanning? maar is misschien een andere discussie.

Wel jammer dat je zelfs bij een CS Fender andere elementen er in 'moet' zetten, zeker gezien de niet geringe prijs van een CS.

Het is niet zo dat het 'moet' hoor. Met name de neck pickup komt gewoon wat tekort vind ik. Uiteraard mijn smaak; ik hou erg van een vintage strat geluid.

Komt ook bij dat ik vaak een drang heb om iets wat gewoon goed is nog verder te perfectioneren/fine tunen.

arjanb01
2 juni 2013, 09:42
Dat is het voordeel van strats, elementen zijn makkelijk te wisselen. Als de basis goed is, hout, afwerking en speelcomfort dan ga je je eigen voorkeur in geluid bepalen.

apekop
2 juni 2013, 09:52
ja, jullie hebben gelijk. Ik zeg ook niet dat het moet. Maar ik vind het toch jammer als je een dure CS koopt dat je dan toch nog iets wil/moet vervangen. Bij een goedkope Squier of Fender mex kan ik me ik me dat dan sneller voorstellen. De keren dat ik elementen heb vervangen bij gitaren en bassen vond ik het verschil dusdanig subtiel dat ik het achteraf niet de moeite waard vond. Ik zeg niet dat elementen niks doen, maar het echte karakter van een gitaar zit hem voor mijn gevoel meer in andere dingen.

Martin_
2 juni 2013, 10:07
ja, jullie hebben gelijk. Ik zeg ook niet dat het moet. Maar ik vind dan toch jammer als je een dure CS koopt dat er dan toch nog iets wil/moet vervangen. Bij een goedkope Squier of Fender mex kan ik me ik me dat dan sneller voorstellen.
Dat is ook mijn gedachte. Misschien kun je neck pickup op een andere manier meer laten klinken. Bijvoorbeeld door hem iets omhoog te schroeven (dichter op de snaren) of anders te schakelen. Zelfs met aanslaan is misschien nog wat mogelijk.

jutter
2 juni 2013, 10:27
Dat is ook mijn gedachte. Misschien kun je neck pickup op een andere manier meer laten klinken. Bijvoorbeeld door hem iets omhoog te schroeven (dichter op de snaren) of anders te schakelen. Zelfs met aanslaan is misschien nog wat mogelijk.

En wat de meesten vergeten is wat voor plectrum je gebruikt. Bij donker klinkende gitaren gebruik ik plectrums van een hard materiaal en andersom. Dat doet heel veel.

Sinner1980
2 juni 2013, 10:30
Voorlopig laat ik de gitaar lekker zoals ze is. De pickups zijn geen grote minpunten hoor; puur iets wat mij opviel en wat tzt wellicht eens aan de beurt komt.

Nog even voor de duidelijkheid; ik ben enorm blij met deze geweldige strat!

arjanb01
2 juni 2013, 10:42
Grappig is dat, ik gebruik 1,5 mm plectrums voor alle gitaren die ik heb gehad, die groene dunlops zijn dat. Met die dikte kan ik heel dynamisch aanslaan bij mijn strat, van heel vet tot heel subtiel en fluisterend. Ideale dikte vind ik.

Sinner1980
2 juni 2013, 10:53
Welke plectra ik gebruik is wisselend; varieert van oranje tot groene Dunlops. Veel oranje de laatste tijd, 0.65 volgens mij.

jutter
2 juni 2013, 10:54
Grappig is dat, ik gebruik 1,5 mm plectrums voor alle gitaren die ik heb gehad, die groene dunlops zijn dat. Met die dikte kan ik heel dynamisch aanslaan bij mijn strat, van heel vet tot heel subtiel en fluisterend. Ideale dikte vind ik.

Probeer voor de gein eens een nylon en een hardplastic:

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/dunlop_nylon_100_plectrum_zps9fe50372.png
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/big_stubby_1_zpsd7ef5643.jpg

Sinner1980
2 juni 2013, 11:01
Eerste onderdelen al besteld trouwens. Er zitten standaard straplocks op/bij de strat en ik wil gewone strap buttons...

Vrij drastische ingreep ;)

SantaX
3 juni 2013, 02:43
Eerste onderdelen al besteld trouwens. Er zitten standaard straplocks op/bij de strat en ik wil gewone strap buttons...

Vrij drastische ingreep ;)

Ben je niet bang voor deuken? (tijdens het op de grond vallen :makeup:) Het eerste wat ik heb gedaan met mijn strat was straplocks erop zetten :seriousf:

Sinner1980
3 juni 2013, 08:10
Welnee, ik wissel regelmatig van strap en vind die straplocks daarom vervelend. Bij eventueel optreden/repetitie doe ik er de befaamde rode Grolsch rubbertjes op.

SantaX
3 juni 2013, 08:47
Ah, tegen grolsch rubbertjes kan niets op :ok:

Sinner1980
3 juni 2013, 18:05
Alleen jammer van die vervelende groene flesjes met dat vieze spul...;)

geert1976
3 juni 2013, 18:10
gefeliciteerd, een mooie plank!.

Ik maak ook altijd gebruik van Grolsch rubbertjes en straplocks kunnen ook kapot gaan (maar misschien heeft dit ook wel te maken met het bavianengedrag als ik in de oefenruimte/optredens bezig ben)

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 18:17
Mooie gitaar zeg! Ik ben nu ook op zoek naar een cs fender strat, het blijft lastig... Zeker als je wilt ruilen zoals ik....

Sinner1980
3 juni 2013, 18:55
Mooie gitaar zeg! Ik ben nu ook op zoek naar een cs fender strat, het blijft lastig... Zeker als je wilt ruilen zoals ik....

Er staat genoeg moois op MP. Ik weet niet wat je te ruil hebt, maar is verkopen geen betere optie dan? Ik kan je een CS strat zeker aanbevelen, ik heb wel een aardig scala productie Fender strats gehad maar die mogen niet in de schaduw staan van deze.
Een echte custom build door Fender, naar mijn specs dus, blijft de ultieme droom...ooit!

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 19:01
Er staat genoeg moois op MP. Ik weet niet wat je te ruil hebt, maar is verkopen geen betere optie dan? Ik kan je een CS strat zeker aanbevelen, ik heb wel een aardig scala productie Fender strats gehad maar die mogen niet in de schaduw staan van deze.
Een echte custom build door Fender, naar mijn specs dus, blijft de ultieme droom...ooit!

Ik heb de meeste van marktplaats al benaderd. Ik wil de top in mijn sig ruilen... Verkoop is ook een optie, hij staat al op MP.

Naar eigen specs lijkt me een droom van iedereen ;) ik denk dat als ik ooit zo iets zou bestellen ik het door vince cunetto of don grosh zou laten bouwen. Maar een master build is natuurlijk ook niet verkeerd... John cruz ofzo....

arjanb01
3 juni 2013, 19:29
En dan mag je een hypotheek erbij nemen. Zulke masterbuilds beginnen bij 5000eu. Er staat op mp een mooie 1954er sunburst strat met maple toets voor 4995eu. Pfff, wat zijn die fenders te duur.

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 19:34
En dan mag je een hypotheek erbij nemen. Zulke masterbuilds beginnen bij 5000eu. Er staat op mp een mooie 1954er sunburst strat met maple toets voor 4995eu. Pfff, wat zijn die fenders te duur.

Ja dat sowisow! Hoewel voor bijoorbeel violisten is 5000 nog maar een gemiddeld ding. Oor een serieuze gitarist die er zijn hele verdere leven gebruik van zou maken lijkt het mij op zich niet verschrikkelijk duur gezien de kwaliteit die je ervoor terug krijgt en hoe lang je er plezier van kunt hebben. (Niet dat je niet lang plezier kan hebben met een squier ofzo, maar je begrijpt wel wat ik bedoel)
Een gitaar van dergelijke kwaliteit kost nou eenmaal wat en de tijd, kwaliteit en ervaring van zulke bekende topbouwers kost ook nog is wat...

Ik zou het mezelf er ooit wel aan zien uitgeven als ik zeker zou weten dat het precies naar mijn specs zou zijn en ik er lang gebruik van zou gaan maken.
Aan een auto geef je wel meer uit, en een goede gitaar vind ik denk ik wel belangrijker dan een auto. Nou ben ik ook wel heel veel met gitaren bezig moet ik toegeven.

Maar ik ben op dit moment nog aan het kijken naar reguliere CS fenders...

arjanb01
3 juni 2013, 19:55
Nah, het is dat ik een auto heel erg nodig heb, anders had ik allang een masterbuild strat of een Gibson lp cc 59 er gekocht! Maar die gitaren brengen mij helaas niet naar m'n werk 40km heen en 40km terug😜

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 20:13
Tsja da's ook weer waar. Ik heb geen auto, maar als ik er een ging kopen zou ik 5000 euro erop besparen en een goedkopere auto kopen om een mooie gitaar aan te schaffen!

Sinner1980
3 juni 2013, 20:55
En op een auto schrijf je een stuk sneller af. Ook een afstelbeurtje is een stuk duurder...

arjanb01
3 juni 2013, 21:01
Weet ik niet over dat afschrijven, op een fabrieksgitaar schrijf je ook wel heftig af vind ik.

jutter
3 juni 2013, 21:18
Ik heb gitaren gehad van 3500-4000 euro. Op een gegeven moment vond ik het zonde om er op te spelen want er kon eens een kras op komen... laat staan dat ik ze mee zou nemen naar de oefenavonden en/of optredens....
Nu ben ik superblij met mijn '60CP die ik net zo goed vind als die dure die ik gehad heb! En afschrijving? Mha....!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Fender%2060%20SBlue/relic002_zpscf072247.jpg

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 21:33
Ook een afstelbeurtje is een stuk duurder...

Met een gitaar kun je dat zelf, met een auto is dat lastiger...

lespaulnmarshall
3 juni 2013, 21:40
Ik heb gitaren gehad van 3500-4000 euro. Op een gegeven moment vond ik het zonde om er op te spelen want er kon eens een kras op komen... laat staan dat ik ze mee zou nemen naar de oefenavonden en/of optredens....
Nu ben ik superblij met mijn '60CP die ik net zo goed vind als die dure die ik gehad heb! En afschrijving? Mha....!

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Fender%2060%20SBlue/relic002_zpscf072247.jpg

De prijs zegt niet altijd alles ik heb een classic vibe met wat upgrades die ik echt heel goed vind....

Persoonlijk zou ik niet bang zijn voor krassen etc... Het blijft een gebruiksvoorwerp. Hij is gemaakt om te gebruiken en jou op je best/conortabelst te laten spelen en zo goed mogelijk te laten klinken. Een stuk gereedschap, ookal raak je er wel echt gehecht aan, en just daarom is het niet zo erg naar mijn idee als er beschadigingen op komen, zeker niet als je hem toch helemaal af gaat spelen en nooit meer verkoopt. Enkel enstige beschadigingen ben ik bang voor, maar ja, moe vaak sloop jij je '60CP nou helemaal? Nooit toch? Tenzij je ritchie blackmore heet...

Nu zul je vast denken; jouw gitaren zien er zeker helemaal versleten uit? Nee niet echt eigenlijk. Valt me enorm mee. Krasje hier en daar verder niets.

Versterkers ben ik echter een stuk zuiniger op. Maar die koop en verkoop ik ook maandelijks dus daar probeer ik ook wel zuinig op te zijn.

soundbound
5 juni 2013, 20:42
supermooi man! die van jou lijkt een iets meer een geeltint dan de mijne te hebben, maar heel erg gaaf hoor!

Sinner1980
5 juni 2013, 23:23
Thanks! Ik ben benieuwd hoe die thinskin nitrolaag zich staande houdt. Het is echt een heel dun laagje (butsje onder de brug). Wordt uiteindelijk een mooie natuurlijke relic hoop ik!

Montecristo
7 juni 2013, 20:38
Tsja da's ook weer waar. Ik heb geen auto, maar als ik er een ging kopen zou ik 5000 euro erop besparen en een goedkopere auto kopen om een mooie gitaar aan te schaffen!

Ik heb nog nooit een auto gehad die uberhaupt 5000,- kostte.