PDA

View Full Version : Mark Iv eerste amp waar ik blij mee blijf



Nocki
25 juni 2003, 08:25
hoi. zoals jullie wel weten heb ik een mark IV van mesa. en ik heb m nu een maand en ik blijf er blij mee. het geluid is top en wat ik ook doe het wordt alleen maar beter.
nooit gedacht dat ikblij zou blijven met mn geluid. dit is echt het einde.

vroeger wou ik altijd mn eigen geluid en fx enzo maar dit is het toch.
waarschijnlik ga ik mn rack verkopen. alles los.... wauw...

ik ben zo blij. het is natuurlijk een onzin topic maar ik wou het gewoon delen...

Nocki

Mithrandir
25 juni 2003, 08:34
Fijn dat je zo blij bent Nocki en bedankt voor het delen, want als jij blij bent zijn we allemaal blij en is deze dag nu alweer geslaagd.

Trouwens, die Mark IV is er toch nog in een speciale versie, die klinkt nog veel beter heb ik gehoord :roll:

Guinness
25 juni 2003, 08:49
Fijn dat je zo blij bent Nocki en bedankt voor het delen, want als jij blij bent zijn we allemaal blij en is deze dag nu alweer geslaagd.

Trouwens, die Mark IV is er toch nog in een speciale versie, die klinkt nog veel beter heb ik gehoord :roll:


Dat had je nou niet moeten zeggen... :razz:

Nocki
25 juni 2003, 08:51
er shijnt idd vershill te zijn in de mark v series. er zijn long en small versies.

dus dat zit m in de breedte van het amp gedeelte. de breede versie zitten wat knoppjes die normaal van achter zitten van voor en de kast is daardoor dus breder. door het minieme verschil van solderen zit er een geluids verschil in. ook natuurlijk door de wat bredere kast. wat het verschil is weet ik niet. en welke het mooiste klinkt ook niet. ik ben in iedergeval heel tevreden.

tevens zijn er natuurlijk de afwijkende versies met andere grill clothes en behuizingen. soorten hout en bekleding spelen allemaal een rol.

wat ik wel jammer vind is dat ik er met haast niemand over kan praten. over de instellingen enzo. das jammer want er is heel veel mogelijk maar weinig mensen hebben m dus moet ik alles zelf uit vinden... wel leuk maar toch,,, :-)

Nocki

Nocki
25 juni 2003, 08:52
guinness a chara

dat is inderdaad waar nu wil ik gelijk die betere versie... :-)

nee ik ben nog steeds heel blij.

Phyrexian
25 juni 2003, 12:20
Hey Nocki,
blij te horen dat je tevreden bent met je amp!

Ken je Chevelle? Da's zo'n heavy band ala Deftones, maar dan meer straightforward. Tschijnt dat die ook met Mark IV spelen en ik vind hun geluid Monsterlijk Goed!

Kan jij soundsamples maken?

Nocki
25 juni 2003, 12:24
zal ik nog wel eens doen.

nocki

Ic3gl0vE
25 juni 2003, 16:22
http://www.thetechguys.com/images/thumbs.up.jpg

Iceman
25 juni 2003, 17:43
Laat ik nou net de Mesa Mark IV Widebody hebben..................... :-D

Negative K3 fan
25 juni 2003, 18:23
WE WANT CLIPS!

Nocki
25 juni 2003, 19:22
het verschil tussen de wide body en de normale is volgens het boogie forum een verschil in strakheid.
de wide body schijnt iets losser te klinken en minder gefocusd

nocki

Nicci
26 juni 2003, 01:05
Ik wil ook eens een mark proberen. ik speel nu over een studio .22 en ben nog steeds niet helemaal tevreden. nu moet ik zeggen dat ik nog weinig tijd heb genomen om echt eens met die knoppen aan de slag te gaan. Ik heb hem maar weer mee naar huis genomen om dat ding eens grondig en goed af te stellen. zijn die mark versterkers ook zo kritisch als het om de afstelling gaat?

Iceman
26 juni 2003, 01:09
Dat widebodyverhaal is zo miereneukerig, verschillen zullen minimaal zijn. Dingen als elementen, houtsoort, manier van spelen (en laten we de speakerkast niet vergeten) zijn veel belangrijker voor een goede opbouw van je geluid. Anyway nocki, ik heb vanavond voor het eerst mijn "4" op oorlogsvolume gehad over een Line6 4x12kast en zit nog na te genieten! Drie verschillende gitaren (dus ook elementen) geprobeerd met verschillende instellingen. M'n oude Single Rectifier valt erbij in het niet wat vetheid, strakheid en volume betreft. Kan je morgen wel de verschillende instellingen mailen, nu ff sociaal doen hiero..........

Polytheme Pam
26 juni 2003, 03:45
Ik heb nu een maand de Mark IV top met 1x12 3/4 Back Cabinet (Celestion Black Shadow) Ik heb er inmiddels 5x mee gegigt (coverband :lol: ) en ben er zeer tevreden over.Wel miste ik het puntige geluid wat niet in de 3/4 cab zat dus heb ik er een H&K closed cabinet met een `12 Celestion Vintage 30 erbij gezet. De enorm gevoelige toonregeling is tegelijk zijn sterke en zwakke punt vind ik. Ik wissel tijdens een optreden vaak van gitaar (2 Fender Strats en een PRS custom 24 :uit 1990, dus zonder toonregeling). De instelling die op de strats lekker klinkt is dus totaal onbruikbaar voor de PRS (vooral de HB`s) en andersom en de toonregeling van de IV is nou niet dat je zegt "dat doe ik ff snel tussen 2 nummers door"(de EQ bypassen is geen optie) Dus wat ik waarschijnlijk nog nodig heb is een `19 equalizer in de loop met instelbare presets zodat ik met 1 voet (of hand) beweging de juiste sound heb :) Verder is het de beste amp die ik ooit gehad heb (en ik heb er echt veel versleten in de loop der jaren)

De instellingen van elkaar overnemen lijkt me bij deze amp overbodig omdat het geluid erg word bepaald door wat voor gitaar je hebt (sterk punt van de IV) en ook je speelstijl weegt mee (de oversturing en de overall sound van kanaal 2 b.v. word vnl. bepaald door de attack van je aanslag: in 1 woord geweldig!, perfect voor Bluesy stuff) Ik begrijp niet waar dat fabeltje vandaan komt dat Mesa `s niet voor blues zouden zijn :???:

Ikzelf heb de gain en drive van het lead-kanaal allebei op "8" en laat de volumeknop het werk doen! Voor de Fenders heb ik een "omgekeerde V" in de EQ en voor de PRS een "V" met de treble en bas op de streep (geen mid-gain) Dit klinkt thuis misschien wat "neuzelig" maar is perfect in een Live situatie. Alle push/pulls staan uit en de waarden in de meest neutrale stand.

Verder staat de amp op simul-class en triode voor 70 watts (veel meer dan ik ooit nodig zal hebben!) en de marshall PB-100 Powerbrake die ik al jaren gebruik neem ik niet meer mee...de amp klinkt ook op laag vermogen zeer goed..

groetjes..

p.s.

Hey Nocki,

ik las hier dat je problemen hebt met de TC-E G-major...ik heb de G-Maj. ook (gebruik hem voor de Chorus en Filters) maar ben er zeer tevreden over, niks wegzuigen toon...je moet alleen de output levels van de TC goed balanceren met je versterker!

Nocki
26 juni 2003, 07:01
het vershil tussen de wide body en de normale komt inderdaad ok doordat de kas groter is en dus daardoor anders klinkt.

De G-major blijft een rot ding. ik ben er 1,5 jaar mee bezig geweets en heb m in mn rack geprobeerd. je zou m een sin je schakelbare loop moeten hangen en op bypass zetten. en dan spelen. en switchen moet je een skijken hoe je geluid anders is..

nou ja bij de mijne was dat zo.


nocki

Iceman
26 juni 2003, 14:24
Dat widebody-smallbody geld dan alleen bij combo's, ik heb een losse top. Wil mijn instellingen toch delen met Nocki aangezien we allebeide metal spelen met de zogenaamde palmmute-riffs.
Allereerst de eindtrap........ stond op "full power, simulclass en pentode". Op half power en triode klinkt ie ook goed, alleen wat minder diep in het laag. zal de "headroom" zijn.

Omdat ik voornamelijk op het leadkanaal speel zal ik die omschrijven.
Standaard......
leadvoicing op harmonics
leadpresence op 0
EQ: in een "V" met de 2200 en de 6600 behoorlijk naar beneden.


ESP LTD EC1000 met EMG81:
leadgain op 6,5
leadtreble op 10
leadbass op 0
leadmid op 10
leaddrive op 8
geen knoppen uitgetrokken

Gibson Explorer met Gibson T500 en Fernandes Steeler (Randy Roads model) met een onbekend Dimarzio element:

leadgain op 8
leadtreble op 10
leadbass op 0
leadmid 4
leaddrive op 8
geen knoppen uitgetrokken

EMG klonk beter (in mijn oren dan..), een wat rondere scheur, strakker en vooral schoner. Een duidelijker onderscheid tussen palmmuten en akkoorden. Bij de passieve elementen ging de gitaar ook eerder ongewenst janken, je hoorde zelfs het verschuiven van de draagband. moet wel zeggen dat het Gibson T500 element de stilste van de 2 was en ook schoner klonk. maar EMG klonk het beste en over de Mark IV zeker niet steriel (zoals ie over andere versterkers vaak wel klinkt, ben ik met de passieve puristen eens).

Gitaargeluid kwam prachtig door de muziek heen zonder op "10" te staan en zonder veel treble of zoiets. Heb juist een behoorlijk afgerond geluid, daardoor heel veel toon. Prachtig geluid waar een zaalmixer blij mee zal zijn.

Polytheme Pam, lijkt me juist een versterker voor blues. Ben het helemaal met je eens dat het een voor- en nadeel van de Mark 4 is ie sterk reageert op wat je er in stopt, hij geeft het karakter van de gitaar extreem juist weer. Of dat een voor- of nadeel is hangt van de gebruiker af. Gitaristen die houden van een dynamisch gitaarspel zullen zich wel vermaken op een Mark 4.


Heeeeeerrrlijk, wat een bak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Tom :)

Nocki
26 juni 2003, 14:31
hee bedankt.

mijn instellingen zijn met een les paul smartwood (dus niet laag en grommend maar wel een leke sustain) harmonics, simull class en pentode.
alles wat uit te trekken valt is uit getrokken behalve r2. die gaat juist minder klinken. de eq staat in een v met iets verhoogde 750 dus niet helemaal alle mids weg.

verder staat alles ondgeveer zoals de handleiding staat. met iets meer treble en gain..
Nocki

Phyrexian
26 juni 2003, 14:37
Die MARK IV's bestaan ook in heads (rackmount?) of zijn het enkel combo's? Wie heeft er foto's? Hoe duur zijn? (peperduur zeker, als ik mag voortgaan op andere M/B prijzen... :) )

Nocki
26 juni 2003, 14:42
ze zijn er in combo, head en rack uit voering. de rack uitvoering is niks anders dan gewoon de korte veris in een speciaal rack geval t in een rack geschroefd kan worden.

ziet er niet uit. de top is zeker heel mooi.

er stond er een te koop laatst op gitaar markt.
Nocki

Polytheme Pam
26 juni 2003, 14:44
er stond er een te koop laatst op gitaar markt


die is nu van mij Nocki...hahaha :-D

Phyrexian
26 juni 2003, 14:45
foto's, iemand?

Polytheme Pam
26 juni 2003, 14:47
foto's, iemand?


ik zal kijken of ik vandaag of morgen het hele spulletje op de foto kan zetten...

Phyrexian
26 juni 2003, 14:50
thanks... spijtig dat het zo'n dure amp is :(

Polytheme Pam
26 juni 2003, 14:51
€ 1650 voor top en cab (occassion).....gaat wel een leven lang mee denk ik

Nocki
26 juni 2003, 15:25
hier de foto's
http://people.zeelandnet.nl/nocki/markiv/
en nog een beetje uitleg voor wie daar op zat te wachten.

Nocki

Ic3gl0vE
26 juni 2003, 15:28
€ 1650 voor top en cab (occassion).....gaat wel een leven lang mee denk ik

valt hard mee...

Phyrexian
26 juni 2003, 15:48
€ 1650 voor top en cab (occassion).....gaat wel een leven lang mee denk ik

valt hard mee...

yeah dat valt mee, zijn ze makkelijk vindbaar eigenlijk? want het is zo'n head waar ik nauwelijks op gelet heb eerlijk gezegd.
hoeveel ongeveer voor de head? 1000 euro?

hoe vergelijk je een Mark IV ten opzichte van een ENGL Powerball bijvoorbeeld, want dat is zowat de enige andere amp die ook veelzijdigheid heeft en ook vette metalgeluiden kan produceren...

Nocki
26 juni 2003, 15:51
ik geloof dat de prijs voor een combo, top of de rackmound allemaal liggen tussen de 1700 en 1300 euro.
een tijdje terug stond er wel een combo voor 1250 maar dat was erg goed koop.
met de engl heb ik geen ervaring.

Nocki

Phyrexian
26 juni 2003, 16:00
Nocki, speel je met die combo in een band?
Luid genoeg voor een zware metalband met een andere gitarist met halfstack en een luide drummer?

Kan je met deze amp bijvoorbeeld een speakercabinet (4x12...) aansturen?

Polytheme Pam
26 juni 2003, 16:02
hier ff wat snelle foto`s (ben aan het oefenen :-D ).....de head heeft meer knoppen aan de voorkant zie ik nu..

http://members.rott.chello.nl/rsahertian/rigSPF/Image000.jpg


de achterkant

http://members.rott.chello.nl/rsahertian/rigSPF/Image002.jpg

totale rig..

http://members.rott.chello.nl/rsahertian/rigSPF/Image001.jpg

Nocki
26 juni 2003, 16:06
zozo... jij hebt mooie spulletjes...

nocki

Iceman
26 juni 2003, 17:29
PolyPam, ik heb dezelfde als jou op het logo na. Op die van mij staat Mesa/Boogie (boeie!!). Jij hebt ook een widebody. Mooi PRSje.

Nocki
1 juli 2003, 16:15
weer een week verder en ik ben nog steeds blij....

Nocki

Phyrexian
1 juli 2003, 16:44
weer een week verder en ik ben nog steeds blij....

Nocki

hehe a boy and his mesa :)

hetzelfde geld voor mij en m'n ampeg =)

Iceman
1 juli 2003, 21:35
Ik wordt steeds blijer...........................

Heb m'n Mark 4 gisteren uitgeprobeerd op een gitaar met EMG-89 (een 85 die je singlecoil kan splitten) en dat klonk VET!! Niet vet van "jeetje, wat veel laag", nee, vet als in krachtig, bruut, massaal en rauw! Een volvet dik geluid wat overal doorheen komt door de toon, niet door snijdend hoog.

Grote nadeel van de Mark 4 is dat de andere gitarist (zonder M4) nu klinkt als een joekalille :zz:

Nocki
1 juli 2003, 21:46
is niet zo moeilijk om een andere als een ukelelle te laten klinken met een mark iv... :-)

Nocki

Iceman
1 juli 2003, 22:03
Wat voor elementen heeft de Nocki in z'n gitaar?


Phyrexian, heb jij zo'n Ampeg top als deze? http://www.leejackson.com/VL1002.htm

Nocki
1 juli 2003, 22:08
goede vraag. gewoon de standaard elementen die in mn gibson lp smartwood zatem.
ik dacht iets met 500 in het nummer ofzo.

NOcki

Iceman
1 juli 2003, 22:13
Zal de T500 zijn, heb ik in een Gibson Explorer zitten. Klinkt overigens ook goed. Je moet echt eens een EMG proberen, strakker in het laag en je hoeftt dan je knoppen niet meer uit te trekken. Zijn ook wat stiller als je je snaren niet aanslaat...

Nocki
1 juli 2003, 22:16
tja. ik denk dat ik mn gibson origineel houdt.
ik heb nu vershillende gitaren op mn mark iv geprobeerd met vershillende elementen en blijf heel erg tevreden.

lekker mijn geluidje.


emg is toch altijd actief? of niet?

NOcki

Iceman
1 juli 2003, 22:24
Er zijn ook EMG-HZ elementen, zijn cheapoo slechte passieve elementen die ik nog niet als dummy in m'n gitaar zou willen. Andere EMG's zzijn aktief, maar vind ze op de M4 niet steriel klinken.
Heb 2 gitaren met EMG 81 die verschillend klinken over de M4, da's toch een compliment voor de versterker, dacht ik zo.

Ieder z'n eigen geluid, zeker!

Polytheme Pam
1 juli 2003, 22:34
Hey Iceman,

wat voor cab(s) heb jij aan je M4 hangen??.....zit een beetje te dubben om er een 4x12 (Engl) aan te hangen..

Iceman
2 juli 2003, 10:05
Ik heb 'em alleen over een Line6 4x12 gehad, wat ik daarvan gelezen heb is dat ze redelijk neutraal zouden klinken in vergelijking met andere speakers. Je zou je mark 4 gewoon mee moeten nemen naar een Musik-productiv om speakers uit te proberen.

Nocki
2 juli 2003, 10:07
ik heb mn mesa thile boxjes er aan gehnagn met de zelfde evm speaker erin en dat daat weinig. wel een andere spreiding op het podium.
mn ex 4x12 met 4 celestions gaf echt een beetje dat chugga chugga geluid maar ik vind de mark in principe alleen voldoende.

Nocki

Phyrexian
2 juli 2003, 11:59
Phyrexian, heb jij zo'n Ampeg top als deze? http://www.leejackson.com/VL1002.htm

Nee ik heb een Ampeg bass-head, deze: http://www.ampeg.com/products.htm?product=5&catid=31

Phyrexian
8 juli 2003, 10:38
Hey Nocki,

ik weet een Mark IV combo staan voor 1300 euro, is dat een goeie prijs.
Ik vraag me af of ik er mee kan spelen in een metalband waarin de andere gitarist een Marshall JCM900 + 4x12 heeft...

Polytheme Pam
8 juli 2003, 10:41
Ik vraag me af of ik er mee kan spelen in een metalband waarin de andere gitarist een Marshall JCM900 + 4x12 heeft...


die wordt achter het behang geplakt...op zeker... 8-)

€1300,-....is niet slecht...vertel `s wat meer...

BLOK182
8 juli 2003, 10:46
Die wordt defenitely achter het behang geplakt, sterker nog, die wordt door de muur geblazen ;-)

Phyrexian
8 juli 2003, 11:07
Dit is em: inclusief footswitch zo te zien...

http://www.rrshop.be/Fotos%202h/MESA%20BOOGIE%20MARK%20V.JPG

meer weet ik er niet over, ik weet wel dat hij verkocht wordt in een tweedehands-shop die goed te vertrouwen valt, die kerel is héél eerlijk en doet reparaties en dergelijke meer...

Iceman
8 juli 2003, 11:16
Da's helemaal niet duur!!

Kunt 'em ook gewoon op een 4x12 kast aansluiten.

Doen!!

Polytheme Pam
8 juli 2003, 11:16
tja....als tie in orde is...zou ik het wel weten.... :roll: (ik heb zelf de Mark IV top)

maar ga `m eens grondig testen...misschien kan je nog wat van de prijs aflullen... :)

Phyrexian
8 juli 2003, 11:35
Yeah,

als m'n gitaar terug is uit reparatie ga ik hem testen...

ik ga dan m'n Valvestate combo verkopen denk ik. Hoeveel zou ik nog voor een Marshall Valveste VS65R (tweede reeks valvestates) kunnen krijgen, da's een 65 watter, twee kanalen, fx-loop, headphones jack, footswitch. Perfecte Staat.

Hoe klinkt die Mark IV trouwens als je hem op laag volume zet? Goed of minder?

Polytheme Pam
8 juli 2003, 11:47
Hoe klinkt die Mark IV trouwens als je hem op laag volume zet

wat noem jij laag volume...ik heb de master in een Live situatie nooit verder dan 4 gehad.....klinkt nog geweldig 8-)

als je slaapkamernivo bedoeld: geen idee, een MIV is gemaakt om te rocken, ik haal hem alleen uit de case voor giggin`! (wel ff een extension eraanhangen, maar dat had je al begrepen lijkt me..)

ps,

Die andere spulletjes zou je kunnen inruilen voor een bodybag voor je collega gitarist :D

LordRiffenstein
8 juli 2003, 11:58
Dit is em: inclusief footswitch zo te zien...

meer weet ik er niet over, ik weet wel dat hij verkocht wordt in een tweedehands-shop die goed te vertrouwen valt, die kerel is héél eerlijk en doet reparaties en dergelijke meer...

Mmm Mark IV in die winkel, moet ik eens langsgaan voor een test :razz:

Polytheme Pam
8 juli 2003, 12:00
Mmm Mark IV in die winkel, moet ik eens langsgaan voor een test


:-D :-D :-D waar staattie??? St. Job in `t Goor??

Phyrexian
8 juli 2003, 12:05
Hehehe,

ga je hem kopen, Yoeri?

Staat in Tongeren... Belgium that is.

LordRiffenstein
8 juli 2003, 12:07
Hehehe,

ga je hem kopen, Yoeri?

Staat in Tongeren... Belgium that is.

Eerst mijn VH4 verkopen en dan ga ik waarschijnlijk een 2de Engl kopen maar er zijn nog enkele anderen die me interesseren maar ik wil een top en geen combo.

Phyrexian
8 juli 2003, 13:49
Even een vraagje, kan je een MesaBoogie Mark IV enigszins vergelijken met een ENGL Sovereign combo? Hoe verschillen ze in sounds?

Nocki
8 juli 2003, 17:42
niet zeuren. Doen!!!! gelijk nu kopen die handel... mooiste amp ever en een 100 watt marshall haalt het er nooit bij... iedereen vind het een te gekken amp. ik kocht de mijne voor `1500 met flightcase. geweldig ding... kopen!!!

Nocki

Polytheme Pam
8 juli 2003, 17:46
da`s duidelijke taal Nocki, daar houden we hier wel van... :D

srv-man
9 juli 2003, 00:50
En voor deze keer heeft Nocki nog gelijk ook!

Maar voor metal zou ik geen MK IV kiezen, daar is ´ie toch te beschaafd voor. Overigens klinkt hij op slaapkamerniveau ook al goed en zijn er mensen die beweren dat dit de beste oefenamp ter wereld is.... :razz: Lekker decadent om hem als oefenamp te kopen.....

1300 euro in een winkel is beslist niet te duur, te meer daar je ook nog wat service kunt verwachten.

Phyrexian
9 juli 2003, 09:59
te beschaafd voor metal? please explain


ps
mijn 'wantlist' van buizen-metal-amps
- ENGL Powerball
- Marshall JCM900 SL-X 2100
- Marshall JCM2000 TSL100
- Peavey 5150
- ...

srv-man
9 juli 2003, 23:13
Ok, het behoeft enige nuance.

Laten we voorop stellen dat een MKIV blaast als een beest en snoeihard kan en op het punt van volume en geluidsdruk niet echt tekort komt. Met het 3e kanaal en de equalizer aan kun je ook een zeer stevige sound neerzetten die je best voor metal in kunt zetten. Maar de andere kanaal zijn zeker niet heavy genoeg en bovendien, het algemene karakter van een MkIV is niet agressief genoeg voor metal, zeker niet vergeleken met de andere beesten die je noemt.
Het sterkst is de MKIV in de niet-metal stijlen: een prachtig clean, een lekkere crunch en vet overstuurd Boogie solo geluid (Santana). Bovendien mis je in een open combo (logischerwijs) de OEMP die een gesloten 4x12 bijvoorbeeld wel heeft. Ik heb zelf een MKIV gehad, prachtig, maar mij te beschaafd. Conclusie: metal kan wel, maar is niet het sterkste punt.

Let wel: ik heb een MKIV gehad en ik vond het een prachtige warme sound (echt heel goed), maar het was me niet agressief genoeg. Voor 1300 euro blijft het overigens een koopje, want ik ken geen amp in die stijl en klasse die beter is.

Phyrexian
10 juli 2003, 09:50
Thanks for the info srv-man...

Als ik binnen dit en twee maand meer geld heb,
dan haal ik die amp misschien op.
Voorlopig heb ik serieuze andere kosten (huurwaarborg ;) )