PDA

View Full Version : Natuurkunde achter de pickups



Nick van Balken
30 mei 2013, 15:18
Hallo,

Ik ga voor mijn profiel werkstuk een gitaar bouwen, maar ik moet er ook een onderzoekje over doen. Nu wil ik de factoren die het geluid van een pickup beïnvloeden onderzoeken. Ik heb op deze site http://www.skguitar.com/SKGS/sk/pickup_factors.htm een aantal factoren gevonden die het geluid beïnvloeden, maar wat is de natuurkunde achter deze factoren? Waarom beïnvloed dit het geluid?

Groet Nick

SantaX
30 mei 2013, 15:21
Het is niet dat ik je niet wil helpen, maar profielwerkstuk - moet onderzoek(je) doen...
Ik ga je huiswerk niet voor je doen. Dat is juist wat jij moet uitvinden toch?

(edit: eigenlijk kun je op die site alles vinden, maar denk eens goed na over hoe het 'geluid' uit de gitaar komt. Dus niet uit je versterker, maar het stadium dat het nog niet hoorbaar is.)

Kim Wilson
30 mei 2013, 15:23
Ik zou zeggen, stuur Orpheo eens een PM.

Nick van Balken
30 mei 2013, 15:25
Daar zit wat in, maar is er iets waar ik kan beginnen. Waar ik ongeveer moet zoeken en of het überhaupt natuurkunde verklaart kan worden

SantaX
30 mei 2013, 15:31
Je vraag is ook erg complex, tenminste je precieze vraag, want er zijn nogal wat factoren die invloed hebben die weer een eigen uitleg hebben. Ik denk dat het helpt als je het oppikken van het geluid in fases ziet.

Dus het element maakt het signaal als het ware. Zo een element maakt dat signaal door verstoringen in het magnetisch veld dat om de pooltjes hangt op te pikken en te versterken. Vanaf dat punt heb je een signaal dat je met een scoop kunt zien. Dus daar zou ik een duidelijke scheiding voor je zelf maken.

Of doen wat Kim zegt, pm Orpheo:ok: Want de precieze natuurkunde erachter durf ik echt geen uitspraken over te doen. Dat is niet mijn kennisgebied vrees ik.

Edit: vraag me ook af of je niet betere reacties krijgt als dit in het techneuten-hoekje zou hebben gestaan.

Hotpepper01
30 mei 2013, 15:44
Pff, school en werkstukken. Da's een halve eeuw geleden, man. Als ik het ooit geweten heb dan ben ik het nu allemaal vergeten.....
Succes met je profielwerkstuk en als het af is, post het dan hieronderaan. Dan kunnen wij er ook weer wat van leren.

caliban
30 mei 2013, 15:51
Enkele dingen zijn nog wel logisch vind ik.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inductie_%28elektriciteit%29
Het verschil wat de magneet maakt: sterkere magneet kan tegelijk je snaren meer 'tegenhouden', en dus minder sustain op je gitaar opleveren. Tegelijk is het veld van een sterker magneet ook sterker (B wordt denk ik groter in de formule, dus U wordt waarschijnlijk ook groter).
Als je meer windingen op de pickup zet, wordt l in de formule groter, dus wederom grotere U.
Etcetera :)

Orpheo
30 mei 2013, 15:56
Eerst moet je kijken hoe een pickup werkt. Dan bepaal je hoe de snaar gedempt wordt door de gitaar en dán kijk je hoe een element sonisch werkt.

Over string pull nog een ding. Een humbuckermagneet pullt nauwelijks omdat ie zo laag ligt. De snaar is te licht wil het echt hinder ondervinden van een magneet. Daarom kan bijvoorbeeld een x2n rustig 3 ceramische magneten hebben.

RS-Rik
31 mei 2013, 00:46
Dat geneuzel over stringpull... De ieniemieniekracht die de magneet uitoefent op de snaar (én de snaar is heel licht) dat heb ik nooit begrepen. En nog nooit gehoord overigens.

flo123
31 mei 2013, 02:18
Het is elektromagnetisme. Een stroom door een spoel wekt een magnetisch veld op en vise versa. Een veranderend magnetisch veld wekt in een spoel een wisselende stroom op. Dat laatste gebeurt in een pickup van een gitaar maar ook in een dynamo op je fiets.
Nu heb je waarschijnlijk genoeg start informatie om een natuurkundig onderzoekje te beginnen... Succes!