PDA

View Full Version : Kickstart: "OWL Programmable Effects Pedal"



HaroldA
30 mei 2013, 12:02
Volledig open-source programmeerbare "effectpedaal" :ok:


The OWL is an open source, open hardware, reprogrammable effects pedal designed for musicians, coders, and hackers.

http://www.kickstarter.com/projects/marser/owl-programmable-effects-pedal


Heul interessant!

Terminus
30 mei 2013, 18:19
Dit soort dingen zijn al eerder op de markt gebracht. Ik weet de naam van het open source ding niet meer maar Line 6 had ook zoiets. Allebei geen succes.

Het idee is erg leuk, maar ik moet zeggen dat ik de kans van slagen laag inschat omdat je toch behoorlijk wat community nodig hebt voor dit soort dingen. Als die ontbreekt flopt je hele product. Sowieso sla ik niet steil achterover van de specificaties. De processor en het geheugen zijn sufficiënt voor distortions en zo, maar dingen als loopers en delays gaan een uitdaging worden met zo weinig geheugen.

Het idee dat hoe meer je investeert het product beter wordt is nogal raar. 12 bit is gewoon niet van deze tijd, je gaat het verschil zeker horen met 16 bit. 24 bit 192khz is eigenlijk vereiste voor goede distortions en voor dingen als delays. Ter vergelijking: de BOSS DD-2 heeft 12 bit delays en is uit 1983. Als dat doel niet gehaald wordt zal dit product nooit meer dan speelgoed worden voor de effectenfreak.

Eigenlijk zijn alle dingen die alleen erin komen als er meer budget is gewoon bijna verplicht. De R&D kosten van al die dingen zijn miniem: het is vooral meer productiekosten. MIDI over USB kan iedereen die een beetje handig is in een dag implementeren bijvoorbeeld. Stereo vereist een paar euro aan onderdelen en dubbel de processorkracht en het geheugen. De expression pedal input en het extra geheugen zijn praktisch gratis tegenwoordig.

Hoewel ik zelf graag DSP dingen zou willen programmeren, lijkt me dit project dan ook geen succes en zou ik er geen geld in steken.

flo123
30 mei 2013, 19:46
Dan zie ik toch liever een dedicated low latency VST plugin loader apparaat met 24bit/48KHz audio.