PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar!



Orpheo
29 mei 2013, 21:06
He? orpheo aan de akoest?! jazeker! 2013 is het jaar van de veranderingen: strats, tele's en nu dus de akoest. Ik luister steeds meer muziek die voornamelijk geschreven is voor en op een akoestische gitaar en ik ontkom er dus zo gewoon niet aan. Ik had wel een paar wensen. Ik wilde vooral een kleine body. Dreadnoughts zijn tof maar niet voor mij. Veel te groot en te boomy. Een parlor achtige die niet te diep is vind ik veel toffer. Smoother, romiger en toch helder. Dus ik toog naar de gitaarzaak en ging dus wat testen. Ik had nog een extra eis en een wens. De eis was: geen mahonie zij- en achterblad. Ik weet niet waarom, maar mahonie staat me enorm tegen. Ook wilde ik graag een ebben toets maar dat was geen hoofdzaak.

Een gitaar die redelijk hoog op mijn lijst stond was de PRS angelus SE custom. Het leek me een leuk ding, voldeed aan m'n wensen en zag er goed uit. Dus huppa, testen.

Wat een schijtbak. Vlak en saai met een enorm irritante galm. Ik vond het gewoon geen fijne gitaar.

Ik heb daarna een Eastman geprobeerd. Enorm gehyped en m'n verwachting was behoorlijk hoog. Ik heb de 412 geprobeerd, ongeveer 800E dus. Ik werd hier al een stuk vrolijker van. Warmer en soepeler, minder stijf. Maar hij was te groot naar mijn smaak, te hoekig en vierkant. Er was ook nog een grand auditorium en die was al veel beter doch een pak duurder (vanwege de sjiekere inleg ofzo?).

Ik heb toch geprobeerd om m'n horizon te verbreden, dus ik pakte ook nog een USA built-Guild erbij en een Canadese Larrivee. Beiden mahonie zij en achterblad en een spruce top (de guild had een rosewood board en de Larrivee heeft ebben). Krijg nou wat: dit is veel meer wat ik zoek! De guild was toch wat boomy en het geluid bleef wat in de kast 'hangen', maar die Larrivee: holy shit. De afwerking is spot-on en dat geluid... Romig doch helder, vol maar niet boomt. Enorm lekker geluid. Die bredere toets is ook zeer zeker een plus!

het is dus duidelijk: ik heb een nieuwe Larrivee. Toch mahonie (maar wel ebben!). Ik ben echt ENORM happy met de gitaar. Het geluid, de bespeelbaarheid en de prijs maakt het dat dit een werkelijk fijn gitaartje is. Ik vond 'm lekkerder dan menig Taylor ;)

Foto's komen zo. Effe spelen!

Elvee
29 mei 2013, 21:24
Gefeliciteerd met je aanwinst, want dat is het zeker! Sinds een paar weken ben ik ook een zeer tevreden, gelukkige eigenaar van een Larrivée 03 en ik ben het met je beschrijving eens: prima geluid en bespeelbaarheid. Veel plezier ermee.

beruk
29 mei 2013, 22:35
het is dus duidelijk: ik heb een nieuwe Larrivee. Toch mahonie (maar wel ebben!). Ik ben echt ENORM happy met de gitaar. Het geluid, de bespeelbaarheid en de prijs maakt het dat dit een werkelijk fijn gitaartje is. Ik vond 'm lekkerder dan menig Taylor ;)

Begrijp ik wel ja! Van harte!

LaurentB
30 mei 2013, 10:07
Hehe, gefeliciteerd! Ja, vooral bij akoestische gitaren kun je rare verrassingen hebben mbt je ideeën vooraf, dat is wel het leuke.

Orpheo
30 mei 2013, 10:40
Heb de hele avond gespeeld. Letterlijk. Geen enkele elektrieke is gebruikt. En dit smaakr naar meer!!

Rizz
30 mei 2013, 10:43
Heb de hele avond gespeeld. Letterlijk. Geen enkele elektrieke is gebruikt. En dit smaakr naar meer!!

Lekkah! En gefeliciteerd!. Maar allemaal leuk, komaan met die foto's! Welk model is het eigenlijk?

Orpheo
30 mei 2013, 10:51
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20130529_180559_zpsad9ef7be.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20130529_180602_zps30d59abd.jpg


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20130529_1806270_zpsea0bc43b.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20130529_180716_zps1229debb.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/20130529_180956_zps8cb757f5.jpg

Orpheo
30 mei 2013, 10:53
Het randje rosewood als binding en de ronding van het klankgat vind ik echt geweldig. Net als de microdots en de vlekken in het ebben. Ebben is niet zwart: laat het hout zien!

Oh god what happened to me? !

Rizz
30 mei 2013, 11:09
Het randje rosewood als binding en de ronding van het klankgat vind ik echt geweldig. Net als de microdots en de vlekken in het ebben. Ebben is niet zwart: laat het hout zien!

Oh god what happened to me? !


:seriousf: Ik voorzie een nieuwe verzameling van minstens 50 gitaren. Sitka, engelmann, adirondack, cedar en redwood tops met mahonie/palissander( verschillende soorten)/noten/enz.. zij- en achterkanten. Bearclaw, curly tops. Bursts, 3400 verschillende slagplaten en trc's. Palissander toetsen, ebben toetsen, snakewood, peren, blablablabla, enz.. :D veel plezier! ;)

Kan je de klankgatelementen en pickups voor akoesten gaan recenseren...

Edit: vergeet helemaal te regeren op de foto's: Mooi! Een soort slope-shoulder Grand Auditorium ofzo.. Sierlijk, mooie top ook!

Orpheo
30 mei 2013, 11:38
Haha nee zo ver ga ik niet. Sowieso schuif ik naar meer utilitarian guitars. Tone en looks en bespeelbaarheid, maar geen 1000 varianten op één thema.

Orpheo
30 mei 2013, 11:41
Hij is overigend ook enorm resonant... de body is maar iets groter dan een parlor en beduidend kleiner dan een jumbo of dread.

Ik zie het niet gebeuren dat ik al die houtsoorten neem simpelweg omdat ik de sound veelal niet chill vind ;)

den titten
30 mei 2013, 12:03
Het moet een Larrivee LS-0... en nog wat zijn volgens de laatste foto. Maar die snaar zit in de weg. Ik heb mijn hoofd al links en rechts gehouden maar dat werkt niet... Een 3, 8 en een 9 zijn mogelijk.

Op de site larrivee.com bestaat dit type zelfs niet (wel een vermelding van LS)
Op google kom ik een 3 en een 9 tegen...

Orpheo help je ons ? :)

In ieder geval : proficiat met dit mooie instrument

Rizz
30 mei 2013, 12:11
Het moet een Larrivee LS-0... en nog wat zijn volgens de laatste foto. Maar die snaar zit in de weg. Ik heb mijn hoofd al links en rechts gehouden maar dat werkt niet... Een 3, 8 en een 9 zijn mogelijk.

Op de site larrivee.com bestaat dit type zelfs niet (wel een vermelding van LS)
Op google kom ik een 3 en een 9 tegen...

Orpheo help je ons ? :)

In ieder geval : proficiat met dit mooie instrument

Ff de foto aanklikken tis een LS03

den titten
30 mei 2013, 12:14
Thnx Rizz !

(Omdat ik niet lui wil overkomen : de computer die ik nu gebruik kan die site niet openen door security reasons :p)

LaurentB
30 mei 2013, 13:25
Mooi hoor, die palissander binding ook, en erg elegant model!

synapse
30 mei 2013, 13:45
Komt deze bij Dijkman vandaan?
Dan heb je geluk gehad, ik had hem vorige maand bijna gekocht!
Veel plezier met deze aanschaf!

Orpheo
30 mei 2013, 14:49
Jep tis een 03. De 03 heeft nu geloof ik maple binding maar ik vind t rosewood subtieler.

En ik ga hier zeer veel plezier mee hebben ;) hij is ietsjes groter dan een parlor en beduidend kleiner dan een dreadnought. Ik wil eigenlijk ook die guild dread erbij. .. :(

Orpheo
30 mei 2013, 14:50
Jep. Dijkman. Waarom nam jij m niet?

synapse
30 mei 2013, 15:03
Ik kwam voor een vakantiegitaar, lieft OM of OO. Dat is de Blueridge BR 63 geworden.
Ik wil in de vakantie geen gitaar mee waarvan het geluid mij ergert, dus het moet wel een beetje klinken.
Mijn overige gitaren klinken (en spelen) allemaal heel fijn.
Als referentie speelde ik daarom ondermeer op de L'Arrivee.
Speelde en klonk geweldig.

Ik heb me daarna echt heel erg moeten inhouden om deze toch niet te kopen....
Heb zelfs nog overwogen om de Blueridge terug te brengen en om te ruilen...
Gelukkig heb jij deze optie weggenomen, dank! (Dat meen ik).

Nogmaals, hier ga je zeker geen spijt van krijgen.

Orpheo
30 mei 2013, 15:34
Uhu

Zie dat jij de ac612 ook hebt. Die stond ook op mijn lijst. Ga echter liever voor die guild haha.

Orpheo
30 mei 2013, 15:36
Oh ja.in januari ben ik te gast bij larrivee. Ga praten mey frank falbo over een akoest. De tone en respons van een parlor in de verpakking van een grand auditorium.

synapse
30 mei 2013, 19:04
Ik heb maple Guild gehad. Daarmee ontstond mijn voorliefde voor dat "houterige" maple body geluid. Dat exemplaar legde het echter af tegen de AC 612 die ik nu heb.

Orpheo
10 juni 2013, 01:23
Ik ga toch voor een larrivee draad ipv de guild dread. scheelt maar 100E, maar de larrivee is zoveel soepeler en smeuïger en veel, veel meer in balans ;)

vulvasonic
10 juni 2013, 07:01
Mooi ding. Ik kan me geen voorstelling maken van het geluid, maar de gitaar is absoluut een 'looker'. Schitterend.
En jij lijkt er zelf ook nogal van onder de indruk, dus dat zit wel snor. Vorig jaar heb ik mijn eerste akoestische staalsnaar gekocht. Sindsdien is er een wereld voor me open gegaan.
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst! :)

its_me_leon
10 juni 2013, 11:38
Mijn zoektocht ging vergelijkbaar. Ik heb een Takamine TAN16KOA en wilde een iets kleinere gitaar met een bredere hals er bij hebben.
Heb diverse gitaren geprobeerd, waaronder Eastman OM10 en OM20, Taylor 414 en 412, uiteindelijk is het een Larrivee LV03RE geworden.

Orpheo
10 juni 2013, 12:22
Mooi ding. Ik kan me geen voorstelling maken van het geluid, maar de gitaar is absoluut een 'looker'. Schitterend.
En jij lijkt er zelf ook nogal van onder de indruk, dus dat zit wel snor. Vorig jaar heb ik mijn eerste akoestische staalsnaar gekocht. Sindsdien is er een wereld voor me open gegaan.
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst! :)

Ik herken dat laatste helemaal. De sound is lastog te beschrijven. Warm maar helder. Als een j45 maar dan minder boomy en wat meer sprankel in t hoog. De dread van larrivee die ik erbij wil voor weer heel andere stijlen is wat meer boomy: projecteert strakker en is luider.

Ik ben echt onder de indruk moet ik toegeven. De enorme eenvoud van de gitaar staat me enorm aan en het hout spreekt.

Hij moet wep opnieuw afgesteld worden. De actie is iets te hoog.

Nog maar 2 weken... dan krijg ik de dread <3 leuk hoor, vrienden hebben bij de juiste bedrijven zodat je leuke gear nagenoeg gratis krijgt ;)