PDA

View Full Version : Advies gevraagd



flamed28
29 mei 2013, 19:17
Ik heb sinds kort voor het eerst een buizenversterker (Hughes & Kettner 25th Anni, thnx voor de tip Hoogie :D)
Maar ik zit nu met een groot twijfelgeval:
Ik wil al sinds lange tijd een Multi-effectenpedaal.
Het lijkt me gewoon ideaal om dingen als wah, distortion, pitch, etc. in één apparaat te hebben.
Ik denk hierbij dus aan bijvoorbeeld een Zoom G3x of G5 of een tweedehands Boss GT10.

Maar zullen deze (digitale) apparaten m'n buizengeluid niet weer digitaliseren, waardoor ik weer 'terug bij af ben'...? (Ik laat de versterkersimulaties voor wat ze zijn, dus die spelen geen rol in dit geval)

SantaX
29 mei 2013, 19:39
Het eeuwige vraagstuk van de gitarist. Comfort en geld tegenover kwaliteit.

Ik ben ermee gekapt zelf, met het digitale spul. Toegegeven, mijn laatste digitale bak is alweer heel wat jaartjes oud, een digitech gnx2, maar toen het uitkwam was dat (heel even) het apparaat dat je moest hebben. Ik heb er veel plezier van gehad en ook live heeft het apparaat me goede diensten bewezen.

Waar ik uiteindelijk moeite mee had was dat de effecten allemaal ok zijn. Chorus en delays vaak zelfs goed. Maar de rest is dan 'ok'. Live, prima te gebruiken, thuis op slaapkamer niveau miste ik dynamiek. De techniek heeft niet stil gestaan en sommige van die modellers staan heel hoog aangeschreven. Toch denk ik dat je uiteindelijk meer plezier hebt in losse effecten. Omdat je dan echt kunt uitzoeken wat je wil.

Bij een multi-effect is die keuze al voor je gemaakt. Vooral de digitale distortions staan mij zelf een beetje tegen. Ik vind dat niet heel dynamisch spelen of klinken. Tenzij je echt in het extreem dure segment gaat zitten, maar zelfs dan nog ben ik in staat met al die parameters een heel slecht geluid te maken.

Dus ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken, wil je gemak of wil je echt een specifiek geluid. Multi-effect heeft zeker voordelen. Qua kosten, gewicht, etc. Iets om wel rekening mee te houden, net als een gewoon los effect, heb je tijd nodig om een multi-effect goed in te stellen. Vanuit de fabriek heb je vaak over the top gain-settings en dat soort dingen. Als je bereid bent tijd erin te steken om voor jou goede geluiden te maken dan denk ik wel dat een multi-effect je lang kan bezig houden.

vpilot
29 mei 2013, 21:03
Als je toch kiest voor een multi-fx oplossing, dan zou ik zeker overwegen om een apparaat te kiezen waarbij je de 4-kabel methode kan toepassen. Jouw H&K heeft volgens mij een Effects Loop dus maak er gebruik van. Met de 4-kabel methode kan je je sound veel beter tot zijn recht laten komen. Hier is een aardig webdocument die e.e.a. beschrijft:
http://line6.com/support/docs/DOC-2523

Hopelijk heb je er wat aan!

MarkS
29 mei 2013, 22:57
Of, zoals wel vaker geopperd: delay en modulatie in een multi-fx in de loop (bijv.Zoom G3, Line6 M5/9), filters, wah, drives als losse pedalen voor de amp.

miyaru
31 mei 2013, 02:19
Even ter info.... ik ben eigenlijk bassist die voor de lol gitaar speelt. Om het mezelf ooit makkelijk te maken heb ik toen een Line6 Pod mk2 gekocht met een floorboard erbij. Alles in één dus. Leuk voor in de (home)studio en zo de PA in met oefenen en jammen. Nu een 10 tal jaren later speel ik met een Fender Champ en wat losse pedalen (Wah, OD, Dsit, Phaser, Delay en Reverb). Dit is geluidstechnisch en gevoelsmatig zoveel beter!

Nee, het is niet handiger, praktischer of lichter. Maar het verhoogt het plezier, en zoals eerder gezegd geeft meer keuze aan jouw effecten - ook qua kosten. Als het om overdive/distortion gaat: nothing beats analog wat mij betreft. Ik heb een Reverend Drivetrain 1 OD en een zelfbouw Distortion+ SUPER!!!!

Kijk ook vooral naar tweedehands en wellicht is zelfbouw iets voor jou......

flamed28
2 juni 2013, 23:21
Ja ik dacht achteraf ook al dat ik de drives dan beter kan laten zitten. (behalve dan de tube-booster op de evt. G5)
Ik ga het apparaat dan vooral aanschaffen voor de modulatie, delay en waarschijnlijk voorlopig toch de wah.
Ik zal jullie tips zeker in acht nemen.
Het wordt dan waarschijnlijk een tweedehands Boss GT10 (voor de 4CM) of de Zoom G5 (omdat het 'stompbox-systeem' van dit ding me aanspreekt)

Mitch
2 juni 2013, 23:31
Wah is en blijft lastig. Die in de mutlibakken zijn het eigenlijk net niet, de meest breed verkrijgbare en goed betaalbare zijn ook vaak matig en veel geld neerlegen voor een goede..... ik heb 't uiteindelijk maar geslikt en ben bij Teese blijven hangen.
Maar over je vraag om het pure buizengeluid: de dynamiek kan vrij aardig aanwezig blijven. Het is maar net hoe pietepeuterig bent of het je meteen irriteert of niet. Het meest lastig is het als je de natuurlijke drive van de amp gebruikt en veel werkt met je aanslag of volume op de gitaar om cleaner of meaner te klinken. Als je 'm gewoon clean gebruikt: niks aan de hand. Ja, misschien een streepje harder zetten als je iets meer dynamiek terug wil.
De drives op multi bakken is en blijft matig en wat onnatuurlijk. De Zoom is wel wat lekkerder met heavier sounds, de Tonelab is beter in crunch, GT10 is in alles een beetje een Koch. Het klinkt en werkt wel maar het blijft allemaal steriel.

Multibakken moet je nooit doen als je denkt dat je én goed klinkt én alles heel gemakkelijk bij de hand (of voet) hebt. Óf het klinkt matig, óf je moet heel veel programmeren en experimenteren. Ga je naar toegespitste rack apparatuur dan wordt het een ander verhaal, maar die discussie lijkt me hier niet van toepassing. Een multibak is dan wel weer een uitstekend middel om uit te vogelen welke effecten je nou écht belangrijk vindt en veel gebruikt, of als backup, of opname, of...

Liquitone
3 juni 2013, 17:15
Mijn ervaring met muti-effect bakken is dat je erg veel plezier kan halen in het uitproberen en combineren van verschillende effecten, maar dat naar verloop van tijd er een soort vermoeidheid onstaat door de digitalisering.
Roger Mayer zegt dat door de latency en het ontbreken van informatie, je hersenen harder moeten werken om de ontbrekende stukjes in te vullen.
Die latency vond ik ook storend op den duur, het voelt minder direct en dat had een nadelige invloed op mijn spel en spel-plezier.
Nu was mijn korg slechts 20-bit dus misschien dat je dit probleem minder hebt met die Boss of Zoom.
Ik gebruik nog steeds wel eens digitale bakjes, maar dan alleen als ze mixbaar zijn met een direct analoog pad, zoals in veel delay, chorus en galmbakjes van tegenwoordig.

Die 4 kabel methode die vpilot noemde klinkt als een goede oplossing, dan omzeil je het probleem van alles voor de versterker, of alles in de effects loop, envelope filters,wahs en drives (met name germanium boosters en fuzzen, hoewel die niet in een multi-effect zullen zitten) willen tussen de gitaar en versterker zitten om hun werk het beste te kunnen doen.

Toch denk ik dat MarkS' tip de beste methode is. Met name Wah en drives klinken en spelen veel fijner wanneer ze analoog zijn.
Wah's zijn 2de hands spotgoedkoop, en zo behoud je ook de mogelijkheid om met verschillende drives te experimenteren.