PDA

View Full Version : topkam ?? wel of niet doen ??



bakje
29 mei 2013, 10:40
Beste gitaarnetters,

Ik hoor overal dat het een enorm verschil moet zijn als je een topkam vervangt.
Ik ben in het bezit van een 2011 fender mexicaantje, een classic 50's stratocaster in fiesta red.
deze gitaar is nog helemaal stock. op de snaren na uiteraard hahaha.

Nu is de vraag:

Wat doet een andere topkam met mijn gitaar, en natuurlijk qua geluid (daar is een gitaar voor)

vraag 2 is dan tevens, wat zijn de verschillen tussen de topkammen, en de materialen.

Ik ben zelf een shadows / marvingers en indorock speler.
Momenteel ligt er op mijn gitaar fender snaren in de dikte 0.011 - 0.048
trussrod is ij gebruik van deze snaren ook bijgesteld door de shop.


Met vriendelijke groeten

harrie-beton
29 mei 2013, 10:47
Ik zou niet weten wat voor invloed het op de toon heeft, vast niet veel omdat het effect weg is als er geen losse snaren zijn.
Ik prefereer een topkam van grafiet.

kassie
29 mei 2013, 10:48
Geen absolute expert, maar mijns inziens doet het iets met de stemvastheid. Als de snaren er keurig doorheen glijden en zich niet klemmen of vastsnijden. Je hoort dan minder 'ting ting'. En de enige invloed qua sound zou het moeten hebben met open snaren, dus met de kampvuurakkoordjes.

Heb laatst een graph tech tusq nut op een cheapo les paultje gedaan en die voldoet gewoon. Ik gebruik 010. Ziet er wel wat grijs plastic achtig uit i.t.t tot bot. Ze beloven een fikse verbetering in sound en sustain, maar ik heb het onmogelijk kunnen a/b en.
Ivoor ben ik principieel op tegen, en mammoet bot/ivoor vind ik veel te zonde en duur.

barno
29 mei 2013, 10:48
op het internet wordt nogal vaak puberaal met superlatieven gegoocheld. dat "enorm verschil" van topkam is met een korreltje zout te nemen dus :) Ja, je hoort een verschil tussen een koperen kam een benen en een houten, maar dat zijn de extremen.

een goedgesneden (!) topkam uit been of harde kunststof ga je het verschil niet tussen horen

bakje
29 mei 2013, 10:53
ahaa oke, dus mijn gitaar heeft nu een stock topkam zoals hij af fabriek is geleverd, dat zou dus een bot moeten zijn ??

Dan lees ik verder nog dat een grafiet topkam aan te bevelen is.
Ook lees ik dat je bij een graph tech tusq nut minder tot geen "Ting Ting" hoort, wat word bedoeld met "ting Ting" ??

Rizz
29 mei 2013, 10:56
ahaa oke, dus mijn gitaar heeft nu een stock topkam zoals hij af fabriek is geleverd, dat zou dus een bot moeten zijn ??

Dan lees ik verder nog dat een grafiet topkam aan te bevelen is.
Ook lees ik dat je bij een graph tech tusq nut minder tot geen "Ting Ting" hoort, wat word bedoeld met "ting Ting" ??

Het doorschieten van je snaren als je stemt, er gebeurt niets en dan ineens schieten ze door. Grafiet smeert wat beter en is slijtvaster als plastic.. Is ook op te lossen dor even een zacht potlood door je topkamsleuven te halen, voor je je snaren eroplegt, uiteraard.

bakje
29 mei 2013, 11:00
ah dat word dus bedoelt met "Ting ting" dat heb ik inderdaad nu ook sinds ik nieuwe snaren er op heb, alsof er een stukje metaal kraakt, maar het zijn dus de snaren die door de topkam schieten. alsof ze ineens langer worden of als je je tremolo gebruikt.

rufus
29 mei 2013, 11:01
Een verschil in geluid, daar kan ik niet op antwoorden.
Wat ik wel weet is dat een goed afgewerkte topkam een wereld van verschil maakt voor de verdere afstelling van de gitaar en dus ook de bespeelbaarheid.
Als je een goede luthier een topkam laat plaatsen en je gitaar laat afstellen zal je er niet rouwig om zijn dat het wat geld heeft gekost.
Van alle gitaren die ik al heb gehad had er geen enkele een topkam die goed was ingevijld, zelfs de duurdere merken.

Rizz
29 mei 2013, 11:26
Een verschil in geluid, daar kan ik niet op antwoorden.
Wat ik wel weet is dat een goed afgewerkte topkam een wereld van verschil maakt voor de verdere afstelling van de gitaar en dus ook de bespeelbaarheid.


Absoluut! Verschil in geluid, mwoah, topkam zal minder effect hebben, maar toch wel wat, schat ik zo, idd vooral met open snaren. Een benen zadel bij een akoest tov plastic is wel een wereld van verschil en hoor je direct! Maar goed verkeerde subforum.. :)

Hotpepper01
29 mei 2013, 11:28
Het doorschieten van je snaren als je stemt, er gebeurt niets en dan ineens schieten ze door. Grafiet smeert wat beter en is slijtvaster als plastic.. Is ook op te lossen dor even een zacht potlood door je topkamsleuven te halen, voor je je snaren eroplegt, uiteraard.

+1. Topkammen worden ook wel vervangen terwijl er eigenlijk alleen maar onderhoud nodig is. Gebruik van een zacht scherp potloodpuntje in je topkam-gleufjes elke keer als je de snaren verwisseld. Een snaar moet kunnen lopen over de sleuf van topkam en brugzadel.... ik smeer zelf ook het zadeltje van mn brug...

bakje
29 mei 2013, 13:02
oke, dus potloodje zou moeten kunnen helpen ?
Kreeg ook al te horen dat de snaren er wellicht verkeerd opgelegd zijn ?? kan dit ??

smeren ?? waarmee doe je dat dan, bedoel is er speciaal spul voor ?

arnoldtims
29 mei 2013, 13:08
Die smering doe je met het potlood. het grafiet in het potlood werkt als een smeermiddel. Je kan een redelijk zacht potlood door de groeven halen. Je hebt kans dat het pingen/ontstemmen dan over is.
Verkeert opgelegde snaren zou kunnen beteken dat de snaren met te veel windingen om het stemmechaniek zitten waardoor je soms ook dat ping geluid kunt krijgen.

kassie
29 mei 2013, 13:11
potlood is grafiet. Grafiet is een goed smeermiddel voor snaren, maar imho wel een beetje een lapmiddel

Overigens. Bij afknijpen van de snaren kun je kijken of je topkam gleufjes een V vorm hebben of een U vorm. Beetje bijveilen kan wonderen doen. Zo'n U vorm houd in dat de snaar zich niet intrekt. En dan is grafiet niet nodig. Ook als de snaar net iets te dik is voor een gleufje kan dit voorkomen.

bakje
29 mei 2013, 13:25
De topkam, heeft U-vorm, er ligt nu 0.011 op.. fender original's.

Hij is ook op de trussrod bijgesteld voor deze dikte snaren. Dat zou dus betekenen dat er inderdaad dan even een potloodje doorheen gehaald moet worden. ontstemmen doet hij gelukkg niet. mijn vorige (low budget merk "career") gitaar ontstemde al na 3 liedjes spelen. deze kan dat makkelijk 2 tot 3 uur volhouden aan 1 stuk. daarna controleer ik de stemming.

Maar lees hierboven dat het ook kan komen door de teveel wendingen om de stemmechanieken ?
ik heb momenteel alle snaren met omwendingen van 4 tot 5.

bestaat de kans ook dat dat komt doordat de snaren niet strak genoeg omwonden zijn om de stem mechanieken ? waardoor ze ruimte hebben te kunnen verplaatsen ?

in dat geval zou ik ze strakker eromheen moeten winden

Gearjunkie
29 mei 2013, 13:34
er is genoeg geschreven over het goed opleggen van snaren, er is zelfs een sticky van.

Gearjunkie
29 mei 2013, 13:37
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

bakje
29 mei 2013, 13:48
thnxxx gearjunkie.

hier worden andere tuners gebruikt, hier steek je de snaar door de tuner, bij die van mij moeten ze via bovenkant erin, en dan ombuigen.

Kim Wilson
29 mei 2013, 13:57
Als je je nieuwe snaar langs de kop legt, knip je hem twee stemmechanieken verder af. Dus als je de lage E neemt, trek je hem strak en knip je hem af bij de tuner van de D-snaar. Op die manier is de snaar precies lang genoeg. 4 á 5 windingen is serieus heel veel.

bakje
29 mei 2013, 14:04
yep, zo heb ik ze nu he, maar lees al bij het stukje wat Gearjunkie neer heeft gezet dat meesten tussen 2 en 4 windingen zitten

Rizz
29 mei 2013, 14:20
yep, zo heb ik ze nu he, maar lees al bij het stukje wat Gearjunkie neer heeft gezet dat meesten tussen 2 en 4 windingen zitten

anderhalf tot twee is meer dan voldoende, hooguit 3. Ik heb ze ook al gezien met 6 windingen of in het geval van de niet omwonden snaren, de totale lengte van de snaar... :dontgeti:

bakje
29 mei 2013, 14:30
dat is wel heel veel inderdaad,
ik knip ze altijd wel een stuk af, zie ook velen die van die mooie krullen hebben die boven hun tuners zweven, ik vind dat niet uit zien, dus knip ze altijd af.zoals ik al zei, momenteel zitten ze met 4 a 5 windingen erop, dus volgende keer proberen minder windingen te gebruiken.

In ieder geval aantal oorzaken waar dat "Ting ting" vandaan kan komen.
We gaan er mee aan de slag

ellisvertellis
29 mei 2013, 14:47
Ik heb recent mijn strat geupgrade met een benen topkan omdat de oude gebroken was. Ik kan toch zeggen dat er een verschil op zit hoor. Had dit niet zo verwacht, maar de nieuwe topkam van (jaja!) kameelbot doet de gitaar wat zachter klinken, minder scherp imo en een betere sustain. Bovendien is zo'n kameelbotten topkam ook "zelf smerend", net zoals een grafieten topkam. Het is een subtiel verschil, maar het is er.

De oorspronkelijke topkam was dan ook gewoon van plastiek en da's dus niet zo geweldig. Blijkbaar heb je ook hoogwaardig plastiek dat dan weer wel goed is...

Kim Wilson
29 mei 2013, 14:59
dat is wel heel veel inderdaad,
ik knip ze altijd wel een stuk af, zie ook velen die van die mooie krullen hebben die boven hun tuners zweven, ik vind dat niet uit zien, dus knip ze altijd af.zoals ik al zei, momenteel zitten ze met 4 a 5 windingen erop, dus volgende keer proberen minder windingen te gebruiken.

In ieder geval aantal oorzaken waar dat "Ting ting" vandaan kan komen.
We gaan er mee aan de slag
Zoals ik al aangaf, als je je nieuwe snaren twee tuners verderop afknipt, heb je altijd precies genoeg windingen. Ik heb ook van die tuners waar je het eind bovenin steekt, en de afstand van de E- naar de D-tuner is precies genoeg.

Het "ting-ting" komt door een te krap gevijlde topkam. Ook één van plastic kan zonder potlood probleemloos werken, mits goed gevijlde groeven.

Tupelo
29 mei 2013, 15:19
Persoonlijk fan van de roller-nut; beste geleiding die ik ooit op een gitaar gehad heb.
Geen gedoe als je eens met snaardikte wil experimenteren en duurzaam.

arnoldtims
29 mei 2013, 19:52
Ik moet ook een andere kam en alleen al om het woord kameelbotten topkam wil ik die nu ook:seriousf:

ellisvertellis
29 mei 2013, 20:37
Ik moet ook een andere kam en alleen al om het woord kameelbotten topkam wil ik die nu ook:seriousf:

Hehe, ik moest ook ff kijken of het geen grap was. Het beest was ook al 40 jaar dood, vertelde de luthier mij... :seriousf:

apekop
30 mei 2013, 01:01
Zoals ik al aangaf, als je je nieuwe snaren twee tuners verderop afknipt, heb je altijd precies genoeg windingen. Ik heb ook van die tuners waar je het eind bovenin steekt, en de afstand van de E- naar de D-tuner is precies genoeg.


precies zo doe ik het ook. Volgens mij kan er verder niks fout gaan bij stemmechanieken waarbij je de snaren bovenin steekt. Zijn eigenlijk de makkelijkste soort stemmechanieken waarbij er nergens speciaal op gelet hoeft te worden behalve dat 2 tot 4 windingen voldoende is. Dus geen ingewikkelde snaaropzet methodes zoals ik die soms hier lees.

Kim Wilson
30 mei 2013, 08:12
En geen lelijke uitstekende snaareinden. Het enige nadeel van die tuners: stel, je snaar breekt op podium en je hebt je tangetje niet bij je...

ellisvertellis
30 mei 2013, 09:24
Dus geen ingewikkelde snaaropzet methodes zoals ik die soms hier lees.

Als je verwijst naar het ondertussen legendarische "doeweetje"... dit is de beste en snelste methode van snaren opzetten die ik ooit ben tegengekomen. Ook degene met de minste wikkelingen, wat alleen maar een plus is IMO.

Verder ben ik nooit fan geweest van die vintage tuners waar je de snaren bovenin moet voeren. Mijn strat met ondertussen kameelbotten topkam (:cooler:) heeft zo'n tuners. Maar ieder zijn favoriete systeem natuurlijk...

EDIT: voor zij die niet weten over welke methode ik het heb:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten&highlight=doeweetje

arnoldtims
31 mei 2013, 11:41
Krijg wel een virus melding als ik op de link hierboven klik.

Ik heb Wilkinson ez lock tuners met 2 gaatjes. Zet daar nu voor het eerst snaren op via een handleiding op youtube.
Er is alleen wel een nadeel, door staggered pole zitten de onderste gaatjes wel erg laag en raakt de snaar het ringetje rond de pole. Behalve dat het al moeilijk is om daar de snaar door te krijgen, heb ik ook al 1 snaar door gesneden.

Iemand een tip hoe het anders moet of maar op de gewone manier de snaar opzetten.

ellisvertellis
31 mei 2013, 13:11
Krijg wel een virus melding als ik op de link hierboven klik.


In de gitaarnet zoekmachine "doeweetje" intikken, staat op tweede plaats geloof ik...

arnoldtims
31 mei 2013, 13:14
Bedankt maar ik ben verder wel bekend met die methode en gebruik het ook al een tijdje, wou alleen even melden dat er een virusmelding was.

Maar mijn vraag gaat over het opzetten bij een pole met 2 gaatjes.

kassie
31 mei 2013, 13:49
Ik trek meestal de snaren strak over de topkam. Wikkel ze om de tuner van beneden naar boven, en dan steek het door het gat. Hierdoor hoef ik nog maar een paar keer te draaien aan de tuner totdat de snaar op spanning is.

Edit: Deze manier. Ga verder naar 7:20

http://www.youtube.com/watch?v=jgib50ROqRc

arnoldtims
31 mei 2013, 18:09
Ik weet hoe ik een snaar moet opzetten maar het gaat me meer over dit verhaal.


Ik heb Wilkinson ez lock tuners met 2 gaatjes. Zet daar nu voor het eerst snaren op via een handleiding op youtube.
Er is alleen wel een nadeel, door staggered pole zitten de onderste gaatjes wel erg laag en raakt de snaar het ringetje rond de pole. Behalve dat het al moeilijk is om daar de snaar door te krijgen, heb ik ook al 1 snaar door gesneden.

Iemand een tip hoe het anders moet of maar op de gewone manier de snaar opzetten.
https://lh3.googleusercontent.com/-R6to84ZArws/UajK5DgmsLI/AAAAAAAAAHY/kDscqfYKKIc/s640/20130531_180218.jpg

kassie
1 juni 2013, 03:47
andersom, eerst de snaar door het onderste gaatje, dan wikkel je hem een paar keer omhoog en dan steek je hem door het bovenste gat. Precies dezelfde manier als op de Seymour video, alleen je steekt hem dus eerst onderin door de tuner

arnoldtims
1 juni 2013, 10:42
Sommigen van die gaatjes zitten zo laag dat het een heel gedoe is om de snaar er door te krijgen. Niet echt handig of snel.

arnoldtims
2 juni 2013, 22:48
iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
Die gaatjes zitten zo laag dat het echt een heel gepruts is, als enige oplossing wat ik kan bedenken, is lagere ringetjes om te pole van de tuners. Vind ik te veel gedoe als dat het enige is wat mogelijk is, dan leg ik de snaren er wel gewoon op.

harrie-beton
2 juni 2013, 23:44
Het is juist goed dat de gaatjes laag zitten. De snaar wordt dan naar beneden getrokken en heeft dus goed contact met de topkam. Daar maakt hij dan een goede hoek. Betere toon.

arnoldtims
3 juni 2013, 00:19
Dat snap ik maar ik bedoel dat sommige gaatjes half worden afgesloten omdat ze zo laag zitten.
Daardoor is een dikke snaar er bijna niet door te krijgen.

kassie
3 juni 2013, 01:22
Dat snap ik maar ik bedoel dat sommige gaatjes half worden afgesloten omdat ze zo laag zitten.
Daardoor is een dikke snaar er bijna niet door te krijgen.

Zijn die ringetjes die wat opstaan standaard bij die tuners? Of behorend bij de oude tuners? Zou misschien de kop iets te dik zijn?
Tja, er gewoon normaal opwikkelen kan. Ik heb er nooit problemen mee. Vraag me echt af of zo'n locking tuner daadwerkelijk iets toevoegt.

arnoldtims
4 juni 2013, 20:23
Het zijn gewoon de standaard tuners, Heb niet veel behoefte om er aan te gaan sleutelen, want idd op de gewone manier voldoet ook.
Ben wel benieuwd of dit bij wilkinson tuners vaker voorkomt of dat weer hoort bij de andere "foutjes" die mij Vintage® strat heeft.