PDA

View Full Version : Welke toonaard staat dit stuk?



davidof
29 mei 2013, 10:39
Hallo

In welke toonaard staat dit stuk? Ik heb altijd geleerd naar de voortekening te kijken, in dit geval is het dus C majeur of A mineur. Maar ik zie nu dat het stuk eigenlijk in G staat?? Kan iemand dit uitleggen?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16750607/StormyBlues(Age).pdf

Als ik hierover wil improviseren kan ik ook niet gewoon de grote tertstoonladder gebruiken (merkwaardig genoeg), moet ik telkens mixolydisch spelen op elk dominant 7 akkoord dat niet in de diatonische reeks van C majeur zit?

Bedankt

terrasbeest
29 mei 2013, 11:29
Bluestoonladder?Speel mee met een opname en gebruik je oren. Er staat een versie van Billie Hollyday op Youtube : gebruik die.

(Als je een myxo toonladder over een dom akkoord speelt, wat doe je dan : je speelt 'hetzelfde' als dat akkoord.
Wat is ' de grote tertstoonladder' ? )

Gesualdo
29 mei 2013, 11:52
Het nummer staat in G majeur. De componist heeft ervoor gekozen om het zonder kruis te noteren vanwege het mixolydische karakter van het stuk. Dat zie je aan een aantal dingen:

De tonica is G7 (F ipv F#)
De E7b9 heeft een F
De D7#9 heeft ook een F (ook een F# overigens).
De F# wordt in de melodie slechts 1 keer gespeeld, de F 3 keer.

Door het te noteren zonder een kruis, hoef je minder 'accidentals' in te voeren. Het nadeel is echter dat het niet geheel duidelijk kan zijn (zoals nu) in welke toonsoort het muziekstuk staat. Hoewel het mixolydische karakter dit wel goed maakt vind ik. Dat druipt er vanaf door bovenstaande punten.

Persoonlijk had ik gewoon een kruis genoteerd, en die 3 extra 'accidentals' (de Bb daargelaten) voor lief genomen. Scheelt je maar 2 extra 'accidentals', want die F# in Bm7 hoef je niet te verhogen dan.

davidof
29 mei 2013, 12:59
Hoe kan ik dit dan best benaderen wat improvisatie betreft? Meestal zoek ik een 'veilige' toonladder maar hier is dat iets moeilijker..

Om even alles vanuit A mineur te bekijken:

over G7, Am7, : A aeolisch
over C7: A phrygisch (Bb)
over Bm7: A dorisch (F#)
over E7b9: A harmonisch mineur
over D7#9: A dorisch (F#)

Of maak ik een gigantische omweg? Is er een makkelijkere manier om dit snel te kunnen benaderen? Improviseren is namelijk 'on the spot' ..
Zoals terrasbeest al zei is idd bluestoonladder meest veilige, maar ik zou graag iets verder gaan!

voor de backingtrack: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16750607/01%20Stormy%20blues.mp3

Gesualdo
29 mei 2013, 13:10
Waarom ga je alles vanuit A bekijken als het nummer in G staat? Dat gaat geen vruchten afwerpen.

Waarom niet gewoon een G-pentatonische blues/mineur? Die bevat een Bb wat geen enkel probleem is over de G7 (zolang je het natuurlijk niet gaat dronen ;) ), dat maakt het juist bluesy. Daar heb je ook de C7, D7#9 en E7b9 mee gedekt. De Bm7 wordt iets lastiger vanwege zowel de B als F#, ik zou daar als accidentel dan een F# spelen. Geeft je solootje meteen chromatiek.

Je kunt het ook per akkoord aanpakken; G-mixolydisch, C-mixolydisch etc. Dat vind ik niet fijn spelen, je kunt daarmee wel je palet verbreden.

terrasbeest
29 mei 2013, 13:15
Hoe kan ik dit dan best benaderen wat improvisatie betreft? Meestal zoek ik een 'veilige' toonladder maar hier is dat iets moeilijker..

Om even alles vanuit A mineur te bekijken:

over G7, Am7, : A aeolisch
over C7: A phrygisch (Bb)
over Bm7: A dorisch (F#)
over E7b9: A harmonisch mineur
over D7#9: A dorisch (F#)

Of maak ik een gigantische omweg? Is er een makkelijkere manier om dit snel te kunnen benaderen? Improviseren is namelijk 'on the spot' ..

voor de backingtrack: https://dl.dropboxusercontent.com/u/16750607/01%20Stormy%20blues.mp3

Je loopt verloren.
Hoe zou je het gespeeld hebben voor je al die Griekse namen hebt leren kennen ?
Het is een blues : speel het als een blues. Luister naar de versie die ik eerder aangaf.

davidof
29 mei 2013, 13:15
Waarom ga je alles vanuit A bekijken als het nummer in G staat? Dat gaat geen vruchten afwerpen.

Waarom niet gewoon een G-pentatonische blues/mineur? Die bevat een Bb wat geen enkel probleem is over de G7 (zolang je het natuurlijk niet gaat dronen ;) ), dat maakt het juist bluesy. Daar heb je ook de C7, D7#9 en E7b9 mee gedekt. De Bm7 wordt iets lastiger vanwege zowel de B als F#, ik zou daar als accidentel dan een F# spelen. Geeft je solootje meteen chromatiek.

Je kunt het ook per akkoord aanpakken; G-mixolydisch, C-mixolydisch etc. Dat vind ik niet fijn spelen, je kunt daarmee wel je palet verbreden.

mineur is zowat de positie waar ik meest mee 'vertrouwd' ben (en de noten snel herken) ;) maar inderdaad het klinkt niet logisch. Dus G blues en als ik verder wil gaan telkens de modi toepassen. Het zal een kunst zijn om telkens van modi te veranderen EN toch in dezelfde positie blijven spelen.