PDA

View Full Version : biassen van marshall 6100/6101 en andere preampbuis.



Orpheo
29 mei 2013, 09:23
Maatje van me wil dat ik zijn 6100 ga retuben en biassen. nieuwe buis erin frotten is een eitje maar het biassen zelf van deze amp staat me wat tegen: in heresnaam, waar zit die biaspot en sterker nog; waar zit het meetpunt??

Verder... zou het gebruiken van een JJ 6l6 en een ecc881 ipv een 883 de gain verlagen met als uiteindelijk resultaat een smoother clean?

7ender
29 mei 2013, 15:14
sorry ,.....wat je schrijft verklapt een klein beetje dat die maat er véél beter aan doet, om even bij een amp-tech langs te gaan ....
( voordat ie straks van pissebed in kakkebed terecht komt ) :soinnocent:

big dooley
29 mei 2013, 15:44
de biaspot: RV201

http://img87.imageshack.us/img87/3654/61003.jpg

marshall zelf adviseerd om de biasspanning op -50 volt te zetten (-42 volt voor USA modellen)
dit is de negatieve spanning die op pin 5 van de eindpitten staat en werkt qua meten anders dan de testpunten op bijvoorbeeld de DSL/TSL, JVM, VM en andere modellen

persoonlijk ben ik niet kapot van deze methode omdat zeker met de huidige productie buizen helemaal niet zeker is of de buizen met de gegeven biasspanning wel optimaal presteren zonder gelijk te gaan "redplaten"

een betere optie is om een biasadapter (bouwpakket of kant en klaar) aan te schaffen bij bijvoorbeeld tonefactory, die je kan gebruiken op een multimeter... deze komen met instructies en al

big dooley
29 mei 2013, 15:53
oh en wat de ECC81 vs ECC83 betreft, ligt er aan in welk slot je ze wil gebruiken... alleen maar ECC81's gebruiken zou ik heel sterk afraden... zeker in de gainstages... als je daar wat wil afsnoepen zou ik eerder een 5751 gebruiken
de 6100 gebruikt merendeel (niet allemaal) verschillende buizen voor verschillende kanalen in tegenstelling met bijvoorbeeld de JVM, dus het is min of meer mogelijk om ieder kanaal apart te "tunen" dmv andere buisjes

Thiez
29 mei 2013, 17:50
Ik kan idd zo een bias adapter aanbevelen. Ik heb een prototype van nico verduin overgenomen. Echt heel handig, inpluggen, draaien naar goede waarde en je bent klaar. Eenvoudig en weinig risico's.

big dooley
29 mei 2013, 19:39
biassen zonder zo'n adapter is ook mogelijk, maar er zijn weer wat meer handelingen en rekenwerk voor nodig...
het is beschreven op de website van nico:
http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=145_147&sort=2a&language=NL&osCsid=lte39s8g2qg5rfqssb11mf2it5

Bernardduur
29 mei 2013, 19:49
Ik kan idd zo een bias adapter aanbevelen. Ik heb een prototype van nico verduin overgenomen. Echt heel handig, inpluggen, draaien naar goede waarde en je bent klaar. Eenvoudig en weinig risico's.

Behalve als de amp al een 'bias' weerstand heeft.......... dan staan de weerstand in de amp en de weerstand in de bias adapter parallel. Niet aan te bevelen! Gewoon de unit open maken en op de ouderwetse manier de BIAS instellen!!

big dooley
29 mei 2013, 20:19
Behalve als de amp al een 'bias' weerstand heeft.......... dan staan de weerstand in de amp en de weerstand in de bias adapter parallel. Niet aan te bevelen! Gewoon de unit open maken en op de ouderwetse manier de BIAS instellen!!

het prototype van nico ken ik niet, maar bij de adapter van tonefactory is dit niet het geval... er wordt spanningsverschil gemeten over de weerstand die in de adapter zit waardoor de hoeveelheid stroom berekend wordt, die door de weerstand en dus door de buis gaat... dat er dan nog een weerstand tussen chassis en pin 8 zou zitten, maakt dan geen verschil...

maar als de 6100 1 ohm kathode weerstanden zou hebben (is niet origineel!) dan is het aanschaffen van een adapter niet nodig...
in feite is natuurlijk het veel goedkoper, om een 1 ohm weerstand te plaatsen tussen pin 8 en het chassis ipv van de aanschaf van een adapter... bovendien kan elke buis afzonderlijk meten worden, zonder elke keer de adapter te moeten verplaatsen van de ene socket naar de andere

Orpheo
29 mei 2013, 20:52
Ik ben lui. ik ga 'm gewoon doorverwijzen. Sommige amps die ik heb zijn heel makkelijk te biassen, eentje doet het zelfs volautomatisch ;)

Mbt die preamp buizen: goeie info. dank