PDA

View Full Version : Zappa, hoorspel of muziek.



SantaX
29 mei 2013, 05:54
Ik begin dit bericht te schrijven zonder dat ik weet waar het heen gaat, dus vergeef me een eventuele ellelange monoloog/opinie.

Tijdje geleden kwam ik erachter dat muziek me niet meer raakte. Alles wat ik hoorde was bagger, rotzooi, al gedaan of geschreven door zakenmannen en de vrouw van een tennisspeler. Dat is een raar gegeven. Ik dacht eerst echt dat het aan de muziek lag, maar als je alles maar klote vind, dan is er dus duidelijk meer aan de hand.

Enfin, lang verhaal kort, er is ook echt meer aan de hand en het lag aan mij. Ik wou er wel wat aan doen. Ik wou weer genieten van muziek, maar het niet genieten van de muziek riep wel een aantal (vind ik) relevante vragen op over mijn persoonlijke muziekbeleving.

Die vragen moet je dan voorstellen als:

Wat raakte me vroeger?
Waarom raakte me dat?
Hoe is mijn muziekbeleving anders geworden in de loop der jaren?
Wat raakt me nu?
Waar vind ik dat?

Smaak doet zich toch ontwikkelen, of misschien wel beter, veranderen. Anders zou ik suggereren dat ik nu betere smaak heb dan vroeger, terwijl het een andere smaak is. Ik heb gejankt als een klein kind toen Nirvana zo ontzettend duidelijk afgelopen was. Muziek van Nirvana kan ik me nu, jaartje of 18 later niet meer mee identificeren. Het raakt me niet meer. Nirvana ging, Knopfler kwam. Pearl Jam ging, Chet Atkins kwam.

Grunge ging, blues en klassiek kwam, etc. Tot een aantal weken geleden dat ik voor het eerst begon te beseffen dat ik niet meer van de muziek aan het genieten was. Ik luisterde er niet meer echt heen. Ik vind het moeilijk dit goed te verwoorden, maar de passie leek weg. De schoonheid was weg.

Kortom, ik nam me voor muziek te gaan zoeken die iets met me doet. Iets, maakt niets uit wat, maar iets.
Tijdens zo een zoektocht kom je ook bij mensen terecht die zelf interessante vragen hebben gehad over en aan de muziek. Een Frank Zappa kun je op dat gebied niet omheen.

Vroeger wel eens naar proberen te luisteren, maar het werk dat ik toen hoorde vond ik zo ontoegankelijk... Ik vond het nieteens muziek.

Nu na een dag of 2 Zappa luisteren, heb ik dat idee niet meer. Ik weet alleen nog steeds niet of het muziek is wat ik hoor. Het is ritmisch, het heeft melodie, maar het heeft meer van een hoorspel dan van muziek. Zappa dwingt me te luisteren, want er gebeurt altijd iets onverwachts.

De funkinvloeden zijn duidelijk etc, maar na het luisteren naar zappa's geluiden, ben ik voor de gein eens naar zijn teksten gaan luisteren. Met stomheid geslagen zit ik nu hier. Die man heeft me net een hele grote spiegel voorgehouden met zijn teksten. Zo groot, dat ik erom moet huilen. En toen ik daarmee begon net... toen wist ik het. Ik heb het gevonden. Ik heb het terug gevonden, muziek die me raakt.

Maar het is geen muziek, het is veel meer. Het is een hoorspel, het is klankkleur, het is een confronterende maar simpele tekst. Het is kunst.

Ik weet eigenlijk zelf niet waarom ik dit topic maak. Wil het denk ik gewoon eruit hebben. Het is zo een raar iets, niet meer van muziek houden. Hebben meer mensen misschien eens zo een fase gehad hier?

En uiteraard, tips over must-listen-werk van Zappa of andere artiesten hoor ik graag!

budje
29 mei 2013, 05:56
live at the roxy :)

SantaX
29 mei 2013, 06:02
Ga ik luisteren als 'the torture never stops' is afgelopen :D

Rizz
29 mei 2013, 06:42
Typisch verhaal, ik herken het deels, in die zin dat ik niet meer van nieuwe muziek kan genieten. Er komt bar weinig uit wat ik echt interssant vind. In de afgelopen 2, 3 jaar heb ik welgeteld twee cd's gekocht. Zelfs een fingerstyle cd, wat ik wel speel, maar niet echt naar kan luisteren.

Toch kan ik intens genieten van Roger Waters - Amused to death om er maar 's 1 te noemen. Op een goede dag ga ik hier helemaal in op. Over tijd heb ik deze duizenden (echt waar) malen gedraaid. Over het algemeen geldt dat voor de eerste 100 cd's die ik had. Vaak zitten hier ook herinneringen aan vast, zelfs minder goede, maar ook dat maakt dat ik van muziek kan genieten. De emotie is gesleten, maar blijft emotie en bindt me aan de muziek..

Blij voor je dat je het weer gevonden hebt, Zappa kan ik niet echt naar luisteren, weet ook niet waar ik zou moeten beginnen, de man heeft bijna meer cd's gemaakt dan ik in m'n verzameling heb! Weinig zin in ook... Teksten vind ik niet belangrijk en luister ik pertinent niet naar, voor mij draait het om het totaalplaatje, de muziek, zang is daar een melodielijn in..

barno
29 mei 2013, 08:18
at Rizz: voor zappa, begin bij Sheik Yerbouti, een voor zappa's doen commercieel klinkende, maar steengoede plaat. en daal daarna af naar meer obscure maar altijd geniale dingen van FZ. Het helpt wel als je graag goede (toch voornamelijk grappige) teksten hoort.

at TS: de tijd is rijp voor wat Coltrane, zou ik zeggen

Les Paul Reed Smith
29 mei 2013, 08:33
Ik ben zelf bij Zappa gekomen in mijn zoektocht naar kwalitatief betere muziek. De Dream Theaters van deze wereld vond ik al snel te voorspelbaar. Zappa is nooit voorspelbaar en je blijft nieuwe dingen ontdekken. Overigens doet Dweezil ook hele leuke dingen met zijn Zappa plays Zappa, dus ook live is er nog van te genieten.

Aanraders:
You are what you is
Apostrophe
Overnight sensation
Joe's garage
Broadway the hard way

SantaX
29 mei 2013, 09:19
@Rizz: Dank je. Ik ben wel blij dat ik dus niet de enige ben. Ook ik heb het vooral met 'nieuwe' muziek. Het lijkt alsof ik vastgeroest was. dat ik nog maar 2 of 3 artiesten echt goed vond.

@Barno: ik overweeg die opmerking als signatuur te gaan gebruiken. "De tijd is rijp voor Coltrane, zou Barno zeggen". Overigens ken ik die dan toevallig weer wel. Misschien is het inderdaad tijd voor Coltrane. De laatste keer was ik er nog niet klaar voor, maar verleidelijk was het wel.

@LPRS Thanks! Dat is mijn zoektocht denk ik ook wel, op zoek naar kwaliteit, want ondanks dat ik besef dat niet alles bagger is, is er nog steeds verdacht veel populaire muziek die ik toch bagger vind :hide:.

terrasbeest
29 mei 2013, 09:49
Het eerste deel van het verhaal : geen zin meer in muziek.Ik heb een periode gehad ( zo'n 15 jaar ! ) dat de enige muziek die ik hoorde een minuut op 2 voor het begin van het nieuws op de autoradio. Bij mij was het erg : geen radio, geen muziekprogramma's op TV,geen CD's, geen gitaar gespeeld.
De hedendaagse mens leeft met de dwang dat hij niet kan leven zonder geluiden / muziek.
Overkill .
Muziek moet niet. Constant je mailbox en je telefoontje in de gaten houden : moet niet. Enz.....

Zappa dan .Ik heb 'm 2 keer meegemaakt in de 70ies. De eerste keer was met Flo en Eddie , wat dus de complete versie was van ' Live at the Filmore East ' :ok:. Dat was dus ook het eerste album dat ik kocht, dan Hot Rats, Chunga's Revenge ... ik heb er nu een stuk of 40...:)
FZ werd / wordt door velen nog gezien als een clown, ( ik denk niet dat hij daar een probleem mee had ..), anders had hij wss nooit de zalen doen vollopen , IMO....De mensen hadden zich wel geamuseerd, maar z'n muziek vonden ze maar niks....:)

Waar ik nooit genoeg van krijg : 20 small cigars, Sexual Harrasment in the workplace ( guitar disc 1 ) , Little House I Used to Live in + Mud Shark ( Filmore East ) , nattuurlijk Peaches ( ooit het filmpje van Saturday Night Live gezien ???? ), Zoot Allures, enz...

Een muzikaal genie idd , je ontdekt steeds nieuwe dingen in z'n muziek, èn een eerste klas entertainer.
Meer moet dat niet zijn.

terrasbeest
29 mei 2013, 09:54
at Rizz: voor zappa, begin bij Sheik Yerbouti, een voor zappa's doen commercieel klinkende, maar steengoede plaat. en daal daarna af naar meer obscure maar altijd geniale dingen van FZ. Het helpt wel als je graag goede (toch voornamelijk grappige) teksten hoort.

at TS: de tijd is rijp voor wat Coltrane, zou ik zeggen

Dat zit er wel dik in !

Tristan
29 mei 2013, 10:02
Mijn eerste cd was van Zappa, dus tja dat het voor mij bijna noodzakelijk is dat muziek me verrast lijkt me duidelijk. :D
Ik heb zo'n zelfde periode als jij ook doorgemaakt, met name veel Fusion / Jazz Rock en Pop cd's kon ik echt niet meer horen en dat is nog steeds zo, ik weet het niet, sommige dingen blijven bij je en andere niet denk ik maar.
Zappa vind ik de ene keer geniaal en de andere keer heb ik er helemaal geen zin in, hangt echt van m'n stemming af.
Mijn favorieten zijn nog steeds "Does Humor Belong in Music" (mijn eerste cd ooit) en die met die rode bank op de voorkant, ik geloof dat dat "One Size Fits All" is.
Coltrane vind ik ook fantastisch en dan met name "Crescent" en "My Favorite Things" en "Live At Birdland".

Pepe
29 mei 2013, 11:52
Ik ken het niet, uitgemuziekt raken maar Zappa zet ik af en toe op en dat is een symptoom begrijp ik :D

Kim Wilson
29 mei 2013, 12:22
Ik vind Hendrix bij vlagen al ontoegankelijk, dus aan Zappa hoef ik voorlopig al helemaal niet te beginnen. :D

SantaX
29 mei 2013, 12:41
Doe het wel zou ik zeggen, als nieuwe bekeerling. Benader het niet als muziek. Benader het als een hoorspel met ritme en melodie. Dan is het plotseling heel toegankelijk.

(edit: op de andere berichten reageer ik vanavond!)

terrasbeest
29 mei 2013, 12:51
Ik vind Hendrix bij vlagen al ontoegankelijk, dus aan Zappa hoef ik voorlopig al helemaal niet te beginnen. :D

Vooroordelen. Wat is er ontoegankelijk aan een mooie melodie ?


http://www.youtube.com/watch?v=g5ioe1s8o5s


http://www.youtube.com/watch?v=v28kTwoDK-g

barno
29 mei 2013, 13:00
Ik vind Hendrix bij vlagen al ontoegankelijk, dus aan Zappa hoef ik voorlopig al helemaal niet te beginnen. :D

is een kwestie van de juiste ingang nemen: bv Zappa was een fan van Johnny Guitar Watson, dat moet een bluesmens als u toch aanspreken :)
Zijn instrumentale (orchestrale) stuff lijkt (en is soms ook) voor outsiders vaak nogal complex maar hij heeft ook veel popmuziek gemaakt met catchy riffs, geweldige lyrics enz
En als gitarist schat ik 'm heel hoog in. niet voor het circuswerk (daarvoor nam hij personeel) maar voor zijn volstrekt unieke stijl en hoekige flow. ja flow kan hoekig zijn :)

terrasbeest
29 mei 2013, 13:01
Nog initiatiestuff, met Ainsley Dunbar op drums......


http://www.youtube.com/watch?v=CMrDL6rqhMM

SantaX
29 mei 2013, 13:02
Wat me opvalt aan mezelf is dat ik het niet echt kon waarderen tot ik de teksten ging luisteren. Toen werd alles duidelijk. Echt heel vaag, van drukke muziek met veel geluidjes naar, ohhh ik snap het! Instant. Nu een paar uur luisteren later is het niet meer druk, niet meer ontoegankelijk. Ik begrijp het, ik snap het, ik hoor het. Bizar.

barno
29 mei 2013, 13:15
qua initiatie denk ik ook aan dit soort dingen , waar en passent bob dylan's (harmonicakunsten) worden geparodieerd :)


http://www.youtube.com/watch?v=AgyeUHH_V0g

terrasbeest
29 mei 2013, 13:37
(' en passAnt' )

SantaX
29 mei 2013, 13:37
Ik lach me suf hier, washing your pie... Met Steve Vai... Dafoek.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=0K5OYKBo9Q4#t=4808s

SantaX
29 mei 2013, 13:37
(' en passAnt' )

En Passant... Daarmee herken je meteen of iemand zelf heeft leren schaken of bij een club zat. Hoe vaak ik niet voor valsspeler ben uitgemaakt :seriousf:

showband
29 mei 2013, 14:29
zonder cynisch te willen zijn:

gefeliciteert. Plezier in muziek is priceless.

Donald fagan / steely dan ook al eens geprobeert?

Ik had ook zo een ervaring een paar jaar terug. Dat ik ineens bij een matige band met slechte nummers stond en me ineens realiseerde hoe erg ik het toch naar mijn zin had. Als je alle preconcepties los laat en gewoon van de muziekavond geniet.
Niet kijken naar de gear, niet de muzikanten checken, niet de accorden analyseren. Maar gewoon genieten van een positieve vibe. Muzikanten die hun ding doen. En een goede sfeer.

Daar had ik een persoonlijk wereldverschuivend moment van inzicht en verbetering. Als de grote lijn leuk is en prettig zijn de details slechts details.

SantaX
29 mei 2013, 14:45
Je verwoord het heel mooi vind ik. Misschien analyseer ik het ook wel gewoon dood. Dat ik van binnen een nieuwe Knopfler of Atkins of B.B. wil. Die groeien dan helaas weer niet aan bomen, maar ik betrap me zelf er wel op nu, dat mijn sentiment en gevoel totaal anders is. Alsof ik jaren een schilder ben geweest met alleen de primaire kleuren. Zonder te beseffen dat je kunt mengen.

Pepe
29 mei 2013, 14:50
Wat FZ betreft, deze vid postte ik laatst, sheer energie. Zappa in blote bast, Belew in een mantelpakje en en Bozzio in zijn onderbroek. Bozzio is verliefd op een punker zingt ie. Hij is niet gay natuurlijk maar of punky niet heeeel even zijn penis in zijn mond... afijn...


http://www.youtube.com/watch?v=nTSBR7eHL_I

Les Paul Reed Smith
29 mei 2013, 15:44
Wat FZ betreft, deze vid postte ik laatst, sheer energie. Zappa in blote bast, Belew in een mantelpakje en en Bozzio in zijn onderbroek. Bozzio is verliefd op een punker zingt ie. Hij is niet gay natuurlijk maar of punky niet heeeel even zijn penis in zijn mond... afijn..

Dit nummer gaat over Punky Meadows van de glamrock band Angel. Niet over een punker.

Dit is Punky:
http://3.bp.blogspot.com/_MDK4-ZCd6y8/ShAsxj7CPqI/AAAAAAAAAUQ/JKsrv_09pi0/s400/punky+meadows.jpg

terrasbeest
29 mei 2013, 16:03
Hier was ik toch wat graag bijgeweest......


http://www.youtube.com/watch?v=q59Ap4uJENE&feature=youtu.be

SantaX
29 mei 2013, 16:08
Geblokkeerd hier... Dat ging snel.

terrasbeest
29 mei 2013, 16:18
Geblokkeerd hier... Dat ging snel.

Wat ? Je rits ? Komt door die foto's van Punky....

Pepe
29 mei 2013, 16:21
Dit is Punky:
http://3.bp.blogspot.com/_MDK4-ZCd6y8/ShAsxj7CPqI/AAAAAAAAAUQ/JKsrv_09pi0/s400/punky+meadows.jpg

ik zie het punt van Bozzio :soinnocent:

SantaX
29 mei 2013, 16:54
Ik wou het niet zeggen. Ik zei het ook gewoon niet... En ja, de rits zit hier stevig op slot nu!

SantaX
29 mei 2013, 16:56
Die punky is trouwens geboren als Edwin lees ik net. Just saying.

SantaX
29 mei 2013, 17:00
Ik krijg toch steeds meer de indruk dat de eerste roeper het goed had. Hij noemt punky ook him.

http://www.youtube.com/watch?v=gSUHGcVda0g

Les Paul Reed Smith
29 mei 2013, 17:39
Ik krijg toch steeds meer de indruk dat de eerste roeper het goed had. Hij noemt punky ook him.

http://www.youtube.com/watch?v=gSUHGcVda0g

Lees het eerste deel van de tekst van de live uitvoering maar eens: http://www.lyricstime.com/frank-zappa-punky-s-whips-lyrics.html
Ik weet uit mijn hoofd niet van welke LP dit is, maar ik heb hem ergens waar het nummer zo aangekondigd wordt. Veel duidelijker kan het niet zijn ;)

SantaX
29 mei 2013, 17:57
Haha ja, volgens mij is dat de letterlijke tekst van de link die ik plaatste. Schitterend. Sowieso zo mooi om te zien hoe niet serieus al die geniale muzikanten zich nemen. Het zijn een soort van toppers met talent en humor. (al geloof ik eigenlijk dat het een het ander uitsluit :hide: )

Harald
29 mei 2013, 19:01
Zappa, don't start me talkin!.... :) Er zijn inderdaad van die muziekstijlen die ik een tijd interressant vond maar die me meestal niet meer raken. Fusion, en veel (niet alle, Metheny is bv. wel te gek) jazz... veel leuker om te spelen dan om te luisteren nu. Qua spelen kan ik me er dan nog wel mee vermaken.

Zappa is zonder meer één van de meest complete en complexe muzikanten die je gaat vinden. Ongekend veelzijdig, en niet alleen in de vorm, maar ook in de inhoud. Het ene moment vreselijk banale onzin, dan weer muziek met een boodschap, en dan weer dingen die zo belachelijk subtiel in elkaar zitten... ook een geweldige bandleider die dingen uit zijn bandleden wist te halen waar ze zelf geen benul van hadden. Daarnaast ook een absolute talent scout.

Hoorspelen Check Billy the mountain (oorspronkelijk voor LP één volledige kant, die blijkt ingekort te zijn. Eigenlijk duurt dat kreng geen 25 minuten, maar 45! minuten. En de themaatjes wisselen elkaar in sneltreinvaart af. De band speelt dat ding uit zijn hoofd!) Het verhaal van de berg Billy die met vrouw Ethel (een boom) op vakantie gaat van het geld van de royalties van al die ansichtskaarten waar Billy voor gefotografeerd is...

Vervolg daarop (min of meer ) was "the adventures of gregary peccary" Weer één LP kant lang, en bij mijn weten nooit live uitgevoerd. Billy the mountain was een live opname van de Zappa band die ik het meest onderschat heb.

Persoonlijke favorieten zijn Inca Roads (van One Size fits all, geweldige plaat!) en Drowning Witch/Envelopes van Ship arriving too late to save a drowning witch. Muziek waar je het ene moment onder de tafel ligt van het lachen, dan weer fenomenale solo's hoort, en dan weer ensemble spel waar het gemiddelde symphonieorkest jaloers op mag zijn.

Platen om absoluut te luisteren in min of meer chronologische volgorde
We're only in it for the money
Just another band from LA
Roxy and Elsewhere
One Size Fits all
Zappa in New York
Sheik Yerbouti
You are what you is
Them or us
the Mothers of Prevention
Broadway the hard way
The best band you'll never hear
Make a jazz noise here

En de You can't do that on stage anymore serie. Met name deel 2 (de band uit 74 heerlijk relaxte bezetting), en de schijf van deel 5 met de band van 81/82

Maar er is genoeg andere muziek, je moet er vaak wel tegenaan lopen. Belangrijkste vind ik altijd dat mensen iets doen waar ze zelf achter staan.

Dit is een band waar ik vorig jaar tegen aan liep. Heel anders, maar zeer genietbaar...


https://www.youtube.com/watch?v=JeiWUMpVdpQ

Grote probleem wordt op een gegeven moment de tijd... Die muziek van Zappa, daar moet je rustig voor zitten. Dat wordt op een gegeven moment steeds lastiger, met werk, kinderen, gezin, huishouden... Meestal ben ik meer aan het spelen dan dat ik aan luisteren toekom.

Les Paul Reed Smith
29 mei 2013, 19:09
Grote probleem wordt op een gegeven moment de tijd... Die muziek van Zappa, daar moet je rustig voor zitten. Dat wordt op een gegeven moment steeds lastiger, met werk, kinderen, gezin, huishouden... Meestal ben ik meer aan het spelen dan dat ik aan luisteren toekom.

Herkenbaar. Ik luister wel vaak in de auto. Maar Zappa in de auto is gewoon gevaarlijk. Ik heb ooit mijn auto langs de kant gezet omdat ik iets bij Zappa hoorde wat ik nog niet eerder gehoord had. Ik schoot zo in de lach dat het niet meer veilig was om door te rijden :)

SantaX
29 mei 2013, 19:16
Prachtige uitgebreide reactie Harald. Dank je daarvoor.
Ik kende Zappa natuurlijk wel al langer, maar ik kwam er tot de laatste 2 dagen nooit doorheen. Wat ik wel altijd heb gevonden is dat Zappa als gitarist zo ondergewaardeerd is. Maar inmiddels ben ik me in aan het lezen over hem en er is zoveel dat ik niet van hem weet. Ik wist niet dat hij een hele serieuze klassieke componist was bijvoorbeeld. Verbaasde me toen ik het las totaal niet, maar ik wist het niet.

Wat je zegt over talent scout... Die bands van hem zijn zo geweldig en Steve Vai zijn eerste betaalde baan geven kan ook niet iedereen zeggen. De andere muzikanten moet ik me echt nog in verdiepen, want je hebt helemaal gelijk. Het zijn stuk voor stuk multi-instrumentalisten die nog verdomd goed kunnen zingen ook.

Ik probeer me voor te stellen hoeveel potentiele kandidaten je voor je ziet spelen voordat je zo een groep bij elkaar hebt... Het is alleen al bijzonder dat die mensen naar Zappa gingen en niet naar Brown bijvoorbeeld. Of naar parlement funcadelic. Dit zijn wel echt muzikanten van niveau. Die kunnen volgens mij toch wel zelf een beetje kiezen waar ze bij gaan spelen.

Maar ik kom er gewoon niet over uit hoe geweldig Zappa nu is voor me. Van onbegrijpbaar naar, ik begrijp je in een fractie van een seconde. Ik ben zo blij :)

Aangezien dit echt een bewuste zoektocht voor me was en ik uitgerekend bij de man uitkom die 62 albums heeft uitgebracht tijdens leven en 32 na zijn dood... Geweldig. Ik heb voor jaren materiaal nu om te luisteren.

Harald
29 mei 2013, 19:19
Kijken of je Cheepnis nog kunt meezingen na het een tijd niet gehoord te hebben is toch altijd een leuke test om te zien of alles nog werkt :)

Overigens voor de niet kenners misschien ook handig te weten wat je het beste niet kunt gaan luisteren...

Thing Fish
de klassieke platen (behalve de Yellow Shark) LSO 1 en LSO 2 Orchestral Favourites en Boulez conducts Zappa

Francesco Zappa (een naamgenoot die een fan ontdekte, Zappa zette die barok? muziek in zijn synclavier)
De echte synclavierplaten met name Jazz from Hell, net als het klassieke werk behoorlijk heavy.

Shut up and play your guitar (some more) (the return of the son of) Pure gitaarsolos daar moet je voor in de stemming zijn.

barno
30 mei 2013, 00:01
Shut up and play your guitar (some more) (the return of the son of) Pure gitaarsolos daar moet je voor in de stemming zijn.

ik begrijp wel waarom je die erbij zet maar ik vind die box dus Fantastisch, maar idd, je moet er zin in hebben. wel een van de weinige zappa's je kan luisteren tijdens andere werkzaamheden.

Harald
30 mei 2013, 07:12
Staan geweldige dingen op, zoals Treacherous Cretins. En titels als Why Pinochio can't read en Variations on the Carlos Santana secret chord progression zijn erg grappig. Maar 3 LP's lang alleen gitaarsolos, en dan grotendeels met de zeer vrij drummende Colaiuta is aan de heavy kant. Het is idd. een kwestie van even zin in hebben. Het was de tweede plaat die ik hoorde... dan komt het wat anders over dan als je al het nodige gehoord hebt.

De DVD the torture never stops is geweldig instapmateriaal. Sterker nog, die special is in de 80er jaren door de VPRO uitgezonden, met ondertiteling van de teksten als ik het me goed herinner. Ik was gelijk verkocht. Daar stond een band met alle vrijheden van de rockband, en alle discipline van een symphonie orkest. Dat had ik nog niet eerder gehoord en gezien. Vooral de instrumentale stukken waren te gek. Eerste wat ik toen leende was You are what you is. Die viel een beetje tegen doordat het allemaal zangwerk is. Er zit trouwens genoeg van die plaat in die special. Maar de nummers die ik te gek vond kwamen grotendeels pas later uit. Bizar genoeg wist ik gelijk toen ik Mothers of Prevention thuis op de draaitafel legde dat ik We're turning again eerder had gehoord! You are what you is ben ik trouwens snel genoeg gaan waarderen.

SantaX
30 mei 2013, 07:40
Vrijheid van een rockband met de discipline van een symfonie orkest. Dat is het. Ik had het ze vergeven als ze de bladmuziek erbij zouden hebben.

SantaX
30 mei 2013, 07:48
Trouwens wat ik echt heel goed vind van hem zijn de teksten, die uit het leven zijn gegrepen. Over kleine dingetjes die iedereen herkent. Ben nu bezig met Joe's Garage, super toegankelijk trouwens - lekker zelfs - maar die teksten. Hij beschrijft gewoon hoe iets echt gaat. Ik vind het prachtig. Heb de neiging om zijn teksten erbij te nemen zodat ik niets mis.

Rizz
30 mei 2013, 08:03
Misschien was het niet de goede dag er voor, maar heb gisteren een poging gedaan met de nummers op de eerste pagina. Hoewel het muzikaal gezien erg goed is, trok ik het erg slecht. Zal binnenkort nog 's een poging wagen..

SantaX
30 mei 2013, 08:20
Misschien is het ook wel net als olijven. De eerste die je in je leven eet is echt vies. Toch probeer je nog een tweede, misschien niet dezelfde avond, maar dat moment komt. Daarna heb je altijd een pot in huis staan.

Harald
30 mei 2013, 09:59
Niemand die zegt dat je het EN goed en dan ook nog leuk moet vinden. Blijft toch kost waar je rustig voor moet gaan zitten, en het moet een beetje bij het type mens aansluiten.


https://www.youtube.com/watch?v=Vqv4RfPcV0A


https://www.youtube.com/watch?v=Lv1WYaFVvII

Harald
30 mei 2013, 10:01
En deze :)


https://www.youtube.com/watch?v=wxdDKaLUhGc

Van die dingen.... heerlijk!

En al gezegd, maar als je de kans hebt Zappa plays Zappa te zien, doen! Het is geen cheapo ripp off om nog iets aan het werk van zijn vader te verdienen. Die gasten vinden het echt leuk, en doen het WAANZINNIG goed. Ze spelen ook behoorlijk lang, iig de keren dat ik ze gezien heb.

Pepe
30 mei 2013, 11:51
Ik vind, nog interessanter dan zijn muziek zijn de verhalen om hem heen. Ik heb zijn biografie gelezen, funny as hell. Fry the pasta!

Een andere ingang die ik enorm entertaining gaat via zijn muzikanten. Je kan een hele leuke avond hebben door alleen alles te lezen over Zappa audities. Het bekende Steve Vai verhaal was min of meer routine. Je krijgt bladmuziek mee dat je moet instuderen en natuurlijk vraagt ie iets anders. Je krijgt een lastig stuk voor je neus, dat moet je vervolgens in een andere maatsoort, bv 21/18 spelen en als je daar doorheen komt zegt ie, okee, en nou 21/18 reaggae style! Ondertussen staan andere auditioneers hun spullen op te stellen, of af te breken. Bye... thank you, dont call us...
Er zijn een hoop bekende namen die een Zappa auditie deden en niet werden teruggebeld, Mike Fleetwood en Steve Lukather oa.

"I'll tell you a really great Vinnie story. He's one of the most amazing sight-readers that ever existed on the instrument. One day we were in a Frank rehearsal, this was early '80s, and Frank brought in this piece of music called "Mo 'N Herb's Vacation." Just unbelievably complex. All the drums were written out, just like "The Black Page" except even more complex. There were these runs of like 17 over 3 and every drumhead is notated differently. And there were a whole bunch of people there, I think Bozzio was there."

"Vinnie had this piece of music on the stand to his right. To his left he had another music stand with a plate of sushi on it, okay? Now the tempo of the piece was very slow, like "The Black Page." And then the first riff came in, [mimics bizarre Zappa-esque drum rhythm patterns] with all these choking of cymbals, and hi-hat, ruffs, spinning of rototoms and all this crazy stuff. And I saw Vinnie reading this thing. Now, Vinnie has this habit of pushing his glasses up with the middle finger of his right hand. Well I saw him look at this one bar of music, it was the last bar of music on the page. He started to play it as he was turning the page with one hand, and then once the page was turned he continued playing the riff with his right hand, as he reached over with his left hand, grabbed a piece of sushi and put it in his mouth, continued the riff with his left hand and feet, pushed his glasses up, and then played the remaining part of the bar."

"It was the sickest thing I have ever seen. Frank threw his music up in the air. Bozzio turned around and walked away. I just started laughing."

Black Page.. not just some random notes...


http://www.youtube.com/watch?v=NjpZihqVY-g

SantaX
30 mei 2013, 12:05
Oh god, heb net een interview gezien van muzikanten over de black page, waarin het stuk ook zichtbaar was. Ik kan me voorstellen dat je kaak hard op de grond valt als je dan een drummer een complexer stuk zo ziet doen. Lol! Volgens mij was het echt een bijzonder mens. Wat interviews enzo gekeken en ik heb het idee dat zijn kijk op de wereld wel raakvlakken heeft met mijn kijk op de wereld. Dat vind ik leuk, want dat zie ik niet vaak. Jammer dat ik niet zo een genie ben. Had een leuke rit kunnen zijn :P

terrasbeest
30 mei 2013, 12:16
FZ was - algemeen bekend- nogal gecharmeerd van en meneer Varese, om onbegrijpelijke redenen nooit even bekend geworden als een ander FZ idool Stravinsky ....:)


http://www.youtube.com/watch?v=a9mg4KHqRPw


Later is hij ook noeg bevriend geraakt met meneer Slonimsky....


http://www.youtube.com/watch?v=H-owTb1fdlo

terrasbeest
30 mei 2013, 12:30
En the musical bycicle natuurlijk......


http://www.youtube.com/watch?v=y9P2V0_p6vE

Les Paul Reed Smith
30 mei 2013, 12:55
Het verhaal van Pepe over Vinnie kende ik nog niet. Bozzio heb ik mogen bewonderen tijdens de eerste ZpZ show. Wat een drummer!
De biografie is inderdaad erg de moeite waard. Je komt dan weer een klein stukje dichter bij het begrijpen van Zappa.

Een paar jaar geleden was ik bij een masterclass van Vai. Nou ben ik niet een hele grote fan van zijn werk, maar zijn connectie met Zappa was al genoeg reden om er bij te zijn. Gelukkig werd ik niet teleurgesteld. Een groot deel ging over wat hij had geleerd van Zappa. Daar zat trouwens ook bij hoe je met de rechten van je muziek om moet gaan. Vai is hem nog steeds dankbaar :)

barno
30 mei 2013, 14:24
deze ook nog maar es
the suits didn't see that coming I bet ... :)



http://www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc

SantaX
30 mei 2013, 15:02
Die had ik al gezien, wat had ik graag die schreeuwlelijkerd die Zappa steeds onderbreekt en woorden in de mond legt door m'n scherm getrokken. Wat een vervelend mannetje zeg.

SantaX
31 mei 2013, 04:23
Dit is toch wel mijn favoriet tot nu toe (vertaling kan iets afwijken lol)


http://www.youtube.com/watch?v=x80h_JiOTZs

Les Paul Reed Smith
31 mei 2013, 07:24
Deze uitvoering kende ik nog niet. 1 van de leuke dingen van Zappa is dat hij het zelfde nummers vaak weer heel anders uit voerde. Het blijft een ontdekkingsreis :)

showband
31 mei 2013, 09:25
http://www.youtube.com/watch?v=PJNYf_L5EUE

SantaX
1 juni 2013, 10:14
Nog steeds volop in de ontdekkingsreis die Zappa heet hier, dus de komende dagen waarschijnlijk elke dag een nieuwe favoriet.

Dit is hem op het moment:
Titties and beer, inclusief een hilarische dialoog met de duivel.


http://www.youtube.com/watch?v=tYi83S0yIqI

barno
1 juni 2013, 12:40
hate de amateur clip maar T&B is natuurlijk een classic

terrasbeest
1 juni 2013, 12:47
@ SantaX : is de snor en het sikje al wat gegroeid;) ?

SantaX
1 juni 2013, 19:28
Hahaha, sinds ik gezapt ben heb ik geen scheermes meer gezien nu je het zegt. Goed plan om eens even te gaan doen voor m'n vriendin zo hier is. :zz:

Harald
1 juni 2013, 19:49
WTF, Zappa heeft blijkbaar the Persuasions ontdekt! Vandaar dat die het voorprogramma in de Carnegie Hall mochten doen, en dat dat ook nog op de cd is verschenen ook... En de Persuasions hebben dan weer een plaat met Zappa materiaal uitgebracht... geweldig!


https://www.youtube.com/watch?v=6vmd4eqDG6k

Harald
1 juni 2013, 19:51
https://www.youtube.com/watch?v=2c9EfRZXglg

SantaX
3 juni 2013, 14:57
Die kende ik helemaal niet, maar ik ben fan nu :)

De autobiografie ook bijna uit. Vind even het comment niet, maar degene die het zei had gelijk, het geeft echt een leuk inzicht in het leven van Zappa en waarom hij bepaalde standpunten had. Zoals een hekel aan vakbonden bijvoorbeeld. Of de uitspraak van een Engelse rechter die hem volledig in het gelijk stelde, maar toch de zaak niet daadwerkelijk won.

Inmiddels ook (niet helemaal netjes) zijn complete werk binnen. Ik ga ze nu in chronologische volgorde af.
Mijn vriendin heb ik er inmiddels ook mee kennis laten maken. Die vind de muziek ok. De teksten vind ze dan weer totaal niets.

Zo, snel verder lezen. Hoef nog maar 30 pagina's. Leest lekker weg door de leuke verhalen en anekdotes, al zijn sommige stukken wat serieuzer, maar daarom niet minder interessant.

SantaX
9 juni 2013, 01:05
Op het moment "Absolutely Free" aan het luisteren. Op momenten minder toegankelijk, maar als je die momenten als hoorspel ziet, dan kom je er goed doorheen. De andere momenten zijn zeer muzikaal en absoluut hilarisch! Ik lach me suf hier :seriousf: Ik heb de cd opstaan, maar hier is een youtube variant. Heb de link die ik plaats zelf niet bekeken, dus viewers discretion.

https://www.youtube.com/watch?v=258IAiOtnuw

miyaru
12 juli 2013, 20:57
Ik spaar vinyl en heb net weer even Sheik Yerbouti gescoord op de beurs van Hoorn. Zalig album, ken ik al jaren en is een must have. Net zoals You are what you is overigens. Ship too late had ik al op vinyl......

barno
12 juli 2013, 22:08
ik heb nog een 15 Zappa LP's inde kelder staan, onspeelbaar omdat ik ooit water in die kelder heb gehad... Ik koop er nu weer af en toe eentje op itunes