PDA

View Full Version : Clean geluid klinkt doffer



coolchick
28 mei 2013, 00:59
Vraagje:

Als ik een pedaaltje prik in m'n Microcube klinkt het clean geluid veel doffer. Wat kan ik daaraan doen?

Nog een vraagje:
Tijdens een nummer moet ik snel schakelen tussen Clean en Distortion (dus via pedaal). Maar het geluid klinkt niet even hard. Is dat normaal en hoe los ik dat op?

SantaX
28 mei 2013, 01:54
Dat eerste probleem staat bekend als 'tonesuck'. Veel pedaaltjes kun je niet echt uitzetten. Een gedeelte van je gitaarsignaal gaat toch door het circuit heen en dat zorgt voor een verandering in toon. Er zijn een paar manieren om dat op te lossen. Je zou een buffer voor alle pedaaltjes kunnen gebruiken, populairder is het true bypass maken van je pedaaltje en als derde optie zou je nog een looper kunnen gebruiken waarmee je het pedaaltje in en uit de keten kunt schakelen.

Tenzij het om een pedaaltje met grote (verzamel)waarde gaat denk ik zelf dat het pedaaltje true-bypass maken de beste optie is. Dat is een aanpassing die je onder de 10 euro zou moeten kunnen uitvoeren in de meeste gevallen.

Een looper vraagt een behoorlijke investering in geld. Een buffer kan goed werken, is niet zo heel duur, maar elk extra pedaaltje (met alle componenten erin) maakt een keten weer ingewikkelder en kan zelfs storingen, ruis etc introduceren en het is geen garantie dat het werkt. Als je signaal in een pedaaltje de hoge tonen verliest doordat het langs een lowpass filter gaat, zal een buffer daar niets aan veranderen. Daarnaast zijn er veel gitaristen allergisch voor het woord buffer alleen al omdat ze lang niet altijd transparant zijn qua klankkleur.

Je tweede probleem, de volume-verschillen zou je normaal gesproken oplossen door op elk pedaaltje de volume/gain regeling zo af te stellen dat er geen volumeverschil is met je cleane versterker.

the sure thing
28 mei 2013, 07:35
Het kan ook zijn dat je door het pedaaltje nu 2 gitaarsnoeren gebruikt in plaats van 1 snoer. Dus moet je gitaarsignaal een langere weg afleggen met kans op meer signaalverlies.

Lomeos
28 mei 2013, 09:10
Het kan ook zijn dat je door het pedaaltje nu 2 gitaarsnoeren gebruikt in plaats van 1 snoer. Dus moet je gitaarsignaal een langere weg afleggen met kans op meer signaalverlies.

Waarschijnlijk dit. Als het met één pedaaltje al zo veel scheelt zit het waarschijnlijk in de lengte en/of kwaliteit van de gebruikte kabels.

SantaX
28 mei 2013, 09:22
Waarschijnlijk dit. Als het met één pedaaltje al zo veel scheelt zit het waarschijnlijk in de lengte en/of kwaliteit van de gebruikte kabels.

Waar basseer je dat in godsnaam op? Niet op wetenschap in elk geval.
Een kabel kan hoge tonen afsnoepen, maar met een kwalitatief goede kabel kun je zeker 7 meter halen zonder hoorbaar verlies. Een pedaaltje zonder echte bypass ligt veel meer voor de hand. Wel eens een cry-baby geprikt tussen korte goede kabels? Of een Boss ce-5? Weg boventonen.

the sure thing
28 mei 2013, 15:43
Tut tut! Gezien de term "micro cube" en de aard van de vraag, icm de nickname, durf ik mn geld wel in te zetten op goedkope gitaarsnoeren.

coolchick
29 mei 2013, 23:31
oke dank voor de info
ik heb 2 korte kabeltjes dus ik ga voor het true bypass verhaal
is dat iets wat je kan doen zonder soldeerbout?

lennytien
30 mei 2013, 07:18
Echt onzin om 1 pedaal tb te maken in je chain. Vertel eens welke Gear je gebruikt, dan kunnen we wat specifieker antwoorden.

lennytien
30 mei 2013, 07:24
En het tb maken van pedalen is a) met een soldeerbout en b) niet populair. Het kan zijn dat je een pedaal hebt met een slechte buffer (geluidskwaliteit). Kijk gewoon eens naar een tubescreamertje of een sd-1, gaan ook prima samen met die Roland cubes.

SantaX
30 mei 2013, 07:28
En het tb maken van pedalen is a) met een soldeerbout en b) niet populair. Het kan zijn dat je een pedaal hebt met een slechte buffer (geluidskwaliteit). Kijk gewoon eens naar een tubescreamertje of een sd-1, gaan ook prima samen met die Roland cubes.

Die memo heb ik gemist, dat het tb maken van een pedaal met tonesuck onzin is en niet popu. Je bent overigens van harte welkom om hier eens te komen luisteren wat een ongemodde cry baby bijvoorbeeld met je signaal doet. Praten we daarna nog eens over onzin.

@TS: Ja een soldeerbout heb je daar voor nodig. Je zegt trouwens kleine kabeltjes. Als dat van die gegoten goedkope regenboog-patchkabeltjes zijn dan hebben bovenstaande heren waarschijnlijk een punt. Is er niemand die je kent waar je met je kabels en pedaaltjes heen kunt misschien? Dan kun je de verschillende kabels en pedaaltjes in je keten even controleren met andere... Want het zou inderdaad jammer zijn als je pedaaltje prima is, maar het aan de kabels ligt.

Dus even uitproberen waar de tonesuck nu echt van komt.

lennytien
30 mei 2013, 09:18
Bij een cry baby kan dat me nog wel voorstellen, aangezien de populariteit van het pedaal en het gebrek aan (informatie over) alternatieven.

Ik denk alleen dat als je een nieuwe cry baby koopt, die je zelf nog moet omsleutelen tot een goed werkend pedaal, je beter af bent met iets dat wel werkt voor hetzelfde geld. Is ook gewoon te vinden hoor, vandaar dat ik het onzin vind.

Brum
30 mei 2013, 10:41
Eén pedaal en dan al true bypass maken, iets met een korreltje zout en zo.:D Ik heb twee Boss pedalen en momenteel een Cry Baby op m'n pedalenplank, moet ik me nu zorgen maken? Blij toe dat ik de internet verhalen een beetje laat voor wat het is.:) Het is je hele keten, niet een Boss pedaal, of een Cry Baby in je keten. Met een redelijke kabel, die helemaal niet zo duur hoeft te zijn, behaal je meer resultaat is mijn ervaring. Eén pedaal geeft al helemaal geen problemen, of hij moet al stuk zijn. Ik dacht dat dat true bypass verhaal ook weer een beetje passé was...

lennytien
30 mei 2013, 11:04
Een true bypass pedaal laat je signaal ongemoeid als het niet geactiveerd is. Heb je heel veel true bypass pedalen in je chain staan en slechte kabels, dan kan je veel van je hoog (je clarity) verliezen. Dan moet je juist weer op een paar plekken een goede buffer hebben of een always on pedaaltje (a la de ep booster, zoals sommigen hem gebruiken). Dat buffered pedalen tonesuck veroorzaken is onzin. Dat hangt helemaal van de kwaliteit af van de buffer, veel boss/ibanez pedalen hebben gewoon een prima buffer, daar hoef je echt niet boutique voor te gaan en zijn in vele gevallen juist gewenst op een board.

Anyway. Lang verhaal kort. Roland Cube, distortion pedaaltje, hopelijk een tuner: laat even weten welk pedaaltje je gebruikt voor je geld er in gaat investeren. Een behringer metal iets is het namelijk niet waard om up te graden, bijvoorbeeld.

SantaX
30 mei 2013, 11:09
Eén pedaal en dan al true bypass maken, iets met een korreltje zout en zo.:D Ik heb twee Boss pedalen en momenteel een Cry Baby op m'n pedalenplank, moet ik me nu zorgen maken? Blij toe dat ik de internet verhalen een beetje laat voor wat het is.:) Het is je hele keten, niet een Boss pedaal, of een Cry Baby in je keten. Met een redelijke kabel, die helemaal niet zo duur hoeft te zijn, behaal je meer resultaat is mijn ervaring. Eén pedaal geeft al helemaal geen problemen, of hij moet al stuk zijn. Ik dacht dat dat true bypass verhaal ook weer een beetje passé was...

Het is gewoon een kwestie van je oren gebruiken. Ik heb een boss ce-5 echt moeten modden. Cry baby zelfde verhaal. Zou ik ze terug in originele staat maken en ik a/b ze met je, dan hoor jij dat ook. Ik gebruik zelf overigens goede kabels die ik dan ook weer zelf maak. Geen monster-prijs, maar gewoon goed spul met goede pluggen.

Persoonlijk heb ik helemaal niets tegen buffers, sterker nog, die zijn verrekte handig. Verder, vind ik het wel prima. Als jullie niet kunnen horen dat een ongemodde cry baby tonen weg aan het snoepen is, heb je er ook geen last van.

Brum
30 mei 2013, 11:21
Het tonesuck verhaal is niet helemaal onzin, maar wel met een korreltje zout. Jarenlang heeft nooit iemand er naar getaald, wat betreft tonesuck bij Boss pedalen. Tot het internet tijdperk en ineens waren Boss pedalen het slechtste wat je kon overkomen. Het Cry Baby verhaal een beetje hetzelfde, hoewel dit pedaal true bypass maken het er zeker niet slechter van wordt. Ik daag iedereen uit om naar een optreden van elke willekeurige band, met gitarist met wat Boss pedalen te gaan en dan met droge ogen te zeggen dat de tonesuck niet om te harden was. Ik durf zelfs te zeggen, zoals Lennytien ook al aangaf, die buffers in m'n Boss pedaaltjes doen juist hun werk in de keten van mijn pedalenplankje.

Bij een Behringer pedaal krijg ik meer beeld eigenlijk, maar de topicstarter geeft te weinig info om een zinnig advies te geven.

SantaX
30 mei 2013, 11:27
Ben ik ook met je eens. Als je het niet weet, mis je het niet. Live zal het geen zak uitmaken, maar hier voor mij thuis was het echt hoorbaar. Goed ook. De boventonen werden uit het signaal gehaald. Ik ga er niet vanuit dat je alles moet bypassen, sterker nog, ik ben van mening dat een goede buffer beter is dan een bypass. Mits transparant. Mijn danelectro overdrive bijvoorbeeld, daar hoor ik zelf geen enkel verschil, dus zo een pedaaltje kom ik niet met de schroevendraaier en soldeerbout aan. Ik beoordeel het echt per dingetje dat ik in de keten toevoeg of verander. Al is mijn keten 90% van de tijd een korte kabel in de amp. Soms wil ik gewoon wat meer kleurtjes hebben om mee te spelen :ok:

Denk dat de TS nog wel even terugkomt om de boel iets te verduidelijk, want inderdaad. Koffiedik kijken dit.

lennytien
30 mei 2013, 11:33
Ik heb in mijn begindagen een crybaby gehad. Ding jankte en pakte zowat alle radiostations in de ether op. Nooit meer een wah gebruikt totdat de WH-1 uit kwam van AMT. Ik geloof je dan ook meteen dat die crybaby lekkerder klinkt tb, maar voor hetzelfde geld koop je iets wat gewoon meteen okay is. Same voor die CE-5.

SantaX
30 mei 2013, 11:45
Ja goed, zo kun je daar tegen aankijken, maar als je een cry-baby wah wil moet je een cry-baby kopen. Laat ik jou raden welke wah ik wou.

Brum
30 mei 2013, 11:53
Ik heb sinds kort weer een ouwe Cry Baby op m'n pedalenbord staan. M'n Ernie Ball wah is absoluut beter en komt ook wel weer terug, maar om praktische reden (Ernie Ball past niet op m'n wah pad en die is ook verdomd handig), plus dat m'n Ernie Ball wat schor is, heb ik tijdelijk even weer m'n Cry Baby terug gezet en die valt echt helemaal niet tegen. Het zal ook ongetwijfeld met de verdere keten te maken hebben, maar geloof me, ik heb nauwelijks tot geen last van tonesuck. Die wah pad is dan wel weer true bypass, maar volgens mij maakt dat weinig uit voor de Cry Baby.

coolchick
30 mei 2013, 20:37
Ik heb 2 verschillende kabels, allebei zijn ze 3 meter:

op de ene staat venom professional noiseless instrument cable
en op die andere conquest usa1 high definition instrument cable
voor de rest heb ik boss ds-1 pedaal en een slash wah en als ik een van de 2 inplug (ook al staan ze uit) dan is het cleangeluid echt niet naar mijn zin.

Zottepee
30 mei 2013, 22:00
Die kabels zijn zeker niet de beste op de markt, maar slecht zijn ze ook niet volgens mij. Toch zou het kunnen helpen als je eens investeert in iets betere kabels, een kabel gaat lang mee, en dan ben je al zeker dat het toonverlies daar beperkt is. (Fender heeft goede kabels van 3m voor 10-15 euro)
Je DS1 zal normaal weinig tot geen invloed hebben op je geluid, ik heb er ook 1, en zolang je er geen 5 na elkaar schakelt geloof ik er niets van dat er een merkbaar verschil is.
Met die Slash-wah heb ik geen ervaring, maar dat is toch een wah uit het duurdere segment, dus daar verwacht ik op zich ook gen probleem.

Welke voeding gebruik je?

lennytien
30 mei 2013, 23:39
Check eens je kabels één voor één als je enkel gitaar -> amp doet. Ook met eventuele patchkabels die je gebruikt. Verwacht haast dat er daar ergens iets niet goed zit als je het zo vertelt.

coolchick
31 mei 2013, 00:25
als ik enkel alleen de gitaar naar de microcube doe klinkt het prima

ik denk niet dat het aan de adapter ligt want ik heb het bij de wah en de boss en die hebben allebei een andere adapter, bovendien werken ze ook op batterijen en zonder adapter is het ook

kortom: ik zit te denken aan een looper want als het aan de draden lag dan zou het ook beroerd moeten klinken zonder effect ertussen, toch? en dat is niet zo

affijn, ik heb me een beetje erin verdiept en ik zie mezelf niet met een schroevendraaier in de weer dus ik denk dat ik binnenkort ergens een chillswitch vandaan haal of de mxr 197

en als het dan nog steeds klote is dan gaan de effectjes 3hoog het raam uit en mn gitaar erachteraan:seriousf:

SantaX
31 mei 2013, 07:44
Hehe drastisch. Ik zou toch eerst even kijken of je nergens bij een forumlid of een kennis ofzo kunt testen. Dat je het echt zeker weet.
Probleem is ook dat je niet kunt testen wat die kabels zonder pedaaltje ertussen achter elkaar doen. Misschien dat die 6 meter net te lang is. Dus voor je geld uitgeeft, eerst testen, aka meten = weten.

Geen idee waar je vandaan komt, maar er is hier vast wel iemand te vinden waar je kunt testen. Doen ze al voor lelijke kerels, dus als coolchick moet dat helemaal goedkomen.

Erik70
31 mei 2013, 11:38
Ook iets om bij stil te staan..
Mogelijk een defect in de gitaar zelf, een te zwak uitgangsignaal wat de lengte van 2 kabels net niet overleeft?
Batterij van active elementen leeg/zwak oid.
Ik zeg niet dat dit het is, maar het is iets om niet uit te sluiten.

lennytien
31 mei 2013, 12:33
Ergens zit er iets niet goed, en het lijkt me sterk dat het in de pedalen zit. Actieve elementen zouden kunnen. Check ook je patchkabels...

Marbles
31 mei 2013, 17:49
Ok, dit is misschien een stomme suggestie, maar onder het mom van alles uitsluiten... Kan het niet zijn dat de wah niet correct is 'uitgeklikt' en dat het wahpedaal nu 'omhoog' staat en daardoor het geluid dof is?

Ik weet niet hoe lang je het pedaal hebt, maar ik weet nog dat ik bij mn eerste wah niet door had dat ik met het gewicht van mn tenen de wah uit moest klikken en dus niet snapte waarom mn gitaargeluid standaard raar klonk.

coolchick
31 mei 2013, 19:16
dank allemaal voor het meedenken,

@marbles, nee kan niet want die wah staat momenteel niet aangesloten, ik heb hem ooit gekocht maar had er al snel genoeg van vanwege het effect op mn cleansignaal, dus dat ding ligt ongebruikt in de kast, ik dacht
dat het aan de wah lag

@lenny10, wat zijn patchkabels? ik weet niet eens wat het is dus ik denk niet dat ik die heb

@santax, dit weekend oefen ik met mijn band, ik neem mijn pedaaltje mee en zal hen de situatie voorleggen (alleen het is een meidenband...) :lp:


@erik70 Batterij van active elementen? eh, waar zit die?

Marbles
31 mei 2013, 22:09
Ah ok, duidelijk.

Patchkabels zijn de kleine kabeltjes die de pedalen aan elkaar linken. Het kleine kabeltje wat je tussen je wah en je distortion had bijvoorbeeld.
(een meidenband is alleen maar goed :), ik heb L7 een paar keer gezien en die waren toch een stuk meer rocknroll dan een hoop 'jongensbandjes' pretenderen te zijn, Warpaint muzikaler etc, zit geen verschil in met mannen toch? Nou ja, behalve dat het leuker oogt haha)

Sommige gitaren hebben actieve elementen, als dat bij jouw gitaar het geval is heb je waarschijnlijk aan de achterkant van je gitaar een klepje zitten waar een batterij in zit. Kun je vertellen wat voor gitaar je hebt?

coolchick
31 mei 2013, 22:43
aha, nou aan de patchkabels kan het niet liggen want die heb ik niet (ik heb alleen maar 1 effect gelijktijdig aangesloten gehad)
ik heb een epiphone sg

en een meidenband is heel gezellig maar eh er ontbeert enige technische kennis za'k maar zeggen

Marbles
1 juni 2013, 07:07
:D Nou ja, daar ben je op dit forum voor..

Patchkabels vallen dan af en actieve elementen heb je ook niet.

Je gaf aan dat je wel korte kabels had toch? Kun je proberen het effect met 1 van die kleine kabels aan te sluiten (door het pedaal op je versterker te zetten bijvoorbeeld) en 1 lange, of als het lukt (of als je die hebt) met 2 kleinere kabels?

Klinkt het dan beter?

coolchick
3 juni 2013, 00:30
affijn probleem opgelost
ik weet nu waar het aan lag maar helaas kan ik dat hier niet hardop zeggen want dan bevstig ik alle vooroordelen over vrouwen en techniek :D

apekop
3 juni 2013, 01:30
een heel topic van 4 pagina's waarin allerlei mensen je helpen en dan niet even zeggen waar het aan lag? :???:

schizo910
3 juni 2013, 17:46
BAN! BAN! BAN! BAN! BAN! BAN! BAN! BAN!


:soinnocent:;)

Liquitone
3 juni 2013, 18:18
Input en output verkeerd om aangesloten?
Daar hoef je geen vrouw voor te zijn hoor? dat gebeurd mij nog steeds wel eens, zelfs na 20 gitaarspelen, en ik bouw notabene zelf pedalen! :P

coolchick
3 juni 2013, 23:24
het zijn gewoon teveel knopjes...

die 6 knoppen op de cube kan ik net hendelen maar zodra dat effect erbij komt dan eh schiet ik in de stress (de band staat te wachten en wil spelen) want als ik thuis oefen gebruik ik alleen het clean signaal en wil ik distortion dan doe ik het pedaal erbij

maar als ik met de band speel dan is het clean geluid te zacht, ik kan dan alleen de classic stand gebruiken

misschien kunnen jullie me helpen, ik zit met 3 vragen:

1. er zit een tone knop op mijn gitaar, er zit een tone knop op de pedaal en er zit een tone knop op de cube
welke moet nou open of dicht voor een distortion (met de pedaal)?

2. dezelfde vraag mbt de gain knop op de cube en de level op de pedaal

3. helpt een booster om mijn clean signaal (zonder vervorming) harder te krijgen en zo ja maakt het dan nog uit wat voor booster je gebruikt? vb. behringer microamp vs mxr linedriver

KoenGuitar
4 juni 2013, 00:13
1. Ik zou zelf in beginsel m'n gitaartoneknop open houden, misschien net op 8-9, maar niet minder. Voor de rest, klooien, klooien, klooien. Beginnen op 12u en vandaar verder kijken. Zelf doe ik nooit veel meer dan de tone van het pedaal een tikkie terugdraaien, maar meestel op 12.

2. Combineert een beetje met vraag 3. Je hebt zoiets als 'gain stacking'. Hoe meer 'output' (volume) je in een drive stopt, hoe meer gain/scheur je krijgt. Vaak voegen drivepedalen extra volume toe (dat is meestal ook de bedoeling. Ook hier geldt, testen, testen, testen. Je kan de gain op de cube wat lager zetten en bijvoorbeeld veel level op je pedaal zetten, dan blijft de drive van je cube dominant en heb je je pedaal als een soort solo boost.

3. Een booster kan je signaal harder krijgen, maar door 'gain stacking' krijg je wel meer vervorming als er na de booster een drive zit. Sommige boosters geven zelf ook wat drive (De EHX LPB-1 geloof ik). Met de pedalen die je noemt heb ik geen ervaring, maar de linedriver wordt ook door diverse profs gebruikt.

Ik ga zelf vaak gewoon zitten bij m'n pedalen, gitaar op schoot, een knopjes draaien tot ik een houten reet heb.

Edit: met je gitaar-volume kan je ook een groot deel van je tone beïnvloeden, als je geen achterlijke hoeveelheden gain hebt, veel gitaristen raken hun pedaal/amp de hele tijd niet aan maar doen alles met hun volumeknop.

FruscianteFan
4 juni 2013, 01:00
Ben ik ook met je eens. Als je het niet weet, mis je het niet. Live zal het geen zak uitmaken, maar hier voor mij thuis was het echt hoorbaar. Goed ook. De boventonen werden uit het signaal gehaald. Ik ga er niet vanuit dat je alles moet bypassen, sterker nog, ik ben van mening dat een goede buffer beter is dan een bypass. Mits transparant. Mijn danelectro overdrive bijvoorbeeld, daar hoor ik zelf geen enkel verschil, dus zo een pedaaltje kom ik niet met de schroevendraaier en soldeerbout aan. Ik beoordeel het echt per dingetje dat ik in de keten toevoeg of verander. Al is mijn keten 90% van de tijd een korte kabel in de amp. Soms wil ik gewoon wat meer kleurtjes hebben om mee te spelen :ok:
Ik weet niet, het heeft denk ik meer te maken met de situatie waarin je speelt. Als je in je eentje zit te oefenen of te spelen met je sound, dan hoor je alles. Als je met een hele band speelt en met het totaalproduct bezig bent, kán dat verschil in dynamiek of tophoog uitmaken maar meestal is het dan ondergeschikt. Wat dat betreft heb ik zoiets van, niet zeuren, dan zet je je volume of treble maar ietsje hoger.

Al kan het wel veel uitmaken hoor.

SantaX
4 juni 2013, 05:07
Klopt ook wel vind ik. In een band op stevig volume gaat die nuance van dat soort details toch al snel verloren. Daar zou het me zelf waarschijnlijk nieteens opvallen.

Het is sowieso een heel persoonlijk onderwerp. Mijn oren zijn ook geen 10 meer, dus merk ik dat ik wat meer moeite met de bastonen heb. Hoog lijk ik dan weer bovengemiddeld goed te horen, ook wel eens met zo een amateur-test op internet bevestiging van gekregen (minder gehoor voor bas, goed gehoor voor hoog voor mijn leeftijd). Al is aan zo een internettestje niet echt conclusies te hangen, met een koptelefoon die toch ook al een bepaald bereik zal hebben dat waarschijnlijk te beperkt is voor een echt goede test.

the sure thing
4 juni 2013, 08:04
Wat voor soort gitaar heb je?

apekop
5 juni 2013, 09:23
misschien kunnen jullie me helpen, ik zit met 3 vragen:

eerst zeggen hoe je het vorige probleem hebt opgelost vooraleer je met een nieuw probleem komt! :)
Als je niet een vrouw was geweest hadden de forumleden je waarschijnlijk al lang neergesabeld, nu zijn ze toch wat milder....haha

coolchick
5 juni 2013, 21:20
@apekop, ik heb alle knopjes eerst eens uitgezet, vooral de gainknop op de cube zorgde voor dat doffe geluid
@sure thing, een epiphone SG
@Koen bedankt, ik heb een beetje zitten etteren en het is inderdaad die gainknop, als ik hem verder dan 1/4 openzet dan gaat het geluid me irriteren

dank heren want als jullie niet overtuigd zo waren van jullie gelijk had ik nog steeds gedacht dat het aan de cube lag, is immers goedkoop dingetje

ik moet er denk ik ff handigheid in krijgen