PDA

View Full Version : Hulp nodig bij probleem met E-mu 0404/DSP patchmix



Montecristo
27 mei 2013, 23:37
Na dagen gestruind te hebben op internet ben ik er nog niet achter wat de oplossing voor mijn probleem met de E-mu 0404 kaart in mijn nieuwe pc is.

Set-up is: Windows 7 64-bit pro, Quad core 3 GHZ, 8 GB
E-mu 0202USB
E-mu 0404 PCI

Ik had de 0404 nog hagelnieuw liggen, dus wilde die graag als tweede kaart in mijn systeem. Aangezien ik niet zo gek ben op de USB interface, wilde ik die dan enkel gebruiken voor playback.
Ik loop tegen het volgende aan. Windows 7 herkent de E-mu 0404 bij de apparaten. Beta drivers voor 7 zijn ook succesvol geinstalleerd evenals de DSP Patchmix versie. Ik sluit een POD 2.0 direct aan met de break out input kabels (L/R). Ik zie vervolgens ook in Patchmix dat ik signaal binnen krijg op de kanalen:
- PCI Card In L
- PCI Card In R
Ik krijg ook dat signaal door naar de main mix. Er staat niks op mute. Ik krijg echter in geen enkel programma de input binnen vanaf de kaart. Ik heb dit geprobeerd met zowel Sonar LE, Cubase Le als Mixcraft LE. Ik heb in de instellingen van de applicaties alle mogelijk instellingen geprobeerd, de KHZ gematched, overgezet naar Asio, Wave etc. Opnemen via de 0202USB gaat wel eenvoudig, echter via de 0404 lukt het niet.

De kaart wordt volgens mij wel gezien in de verschillende programma's, maar volgens mij niet volledig. Ik kan enkel het volgende zien:
- Wave (E-MU E-DSP Audio Processor)

Betekent dit misschien dat de drivers toch niet lekker werken onder 7 64 bit? Ik heb de enige beschikbare driver package al twee keer opnieuw geinstalleerd. Of mis ik een stuk kennis t.a.v. de DSP Patchmix app, ik heb de defaults al een keer gerestored en naast de verschillende eigen mixes ook de defaults geprobeerd...

Ik hoor graag of jullie misschien nog ingevingen hebben.... alle hulp is welkom!

paulusdeBKB
29 mei 2013, 12:42
Hmmm. Als ik het goed begrijp, laat Patchmix (wat ik niet heb, lang geleden wel eens mee gewerkt) je zien dat er signaal binnenkomt. Kun je dat signaal dan ook horen? Met andere woorden: kan patchmix de audio doorgeven aan een volgend station, zoals je computerluidsprekers? Zo ja, dan is er met de hardware tenminste niets mis; da's fijn. Het probleem zit hem dan of in de driver of in de instellingen van je software.

Misschien gooit de ingebouwde geluidskaart roet in het eten. Die kun je eens uitzetten in device manager / apparaatbeheer. Daar moet je ook je 0404 in het lijstje zien staan. Staat die er niet bij, dan is er sowieso iets mis.


Driverproblemen zijn niet uit te sluiten. Heb je dit al geprobeerd?
- Alle E-mu devices deinstalleren, ook de drivers.
- De PCI 0404 uit de computerkast halen en er opnieuw instoppen, indien mogelijk in een ander PCI slot. (sommige moederboards delen PCI bus met andere busses, of PCI met PCI-express/mini/whatever. Dat kan roet in het eten gooien)
- Alleen de PCI 0404 installeren. Driver en patchmix.
- testen: werkt het? zo ja, dan is de driver waarschijnlijk goed.
- testen in audio software: werkt het? Zo niet, dan is het waarschijnlijk een instelling in Windows die de audio routeert naar een output waar je niets op hebt aangesloten.

Montecristo
29 mei 2013, 14:25
Paulus, allereerst bedankt voor jouw reactie.

Het signaal kan ik niet horen. Ik zie aan de peakmeters in patchmix dat er signaal op binnenkomt. Echter weet ik niet hoe ik dit kan doorsluizen (patchen) naar een toepassing die het kan afspelen over de luidsprekers. Als ik direct boxen aansluit op de 0404, zal het waarschijnlijk wel werken, maar dan heb ik nog niet het probleem opgelost met de audio software.

De ingebouwde geluidskaart heb ik al uitgeschakeld gehad, evenals de NVidia digital audio apparaten. Ik las op internet dat die ook veel problemen konden veroorzaken met de E-MU pci's.

T.a.v. de driverproblemen:
1. De E-mu devices (incl. drivers en patchmix) heb ik al gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd.
2. Het swappen van de PCI heb ik nog niet gedaan, ga ik nog wel doen.
3. PCI 0404 heb ik al geinstalleerd gehad zonder de 0202 en de NVidia AD, ik ga dat voor de zekerheid nog een keer doen met dan ook de onboard in de Bios disabled.

Ik vermoed dat het met die routing te maken heeft. Kun jij aangeven onder welke naam de 0404 in jouw device manager na voren komt. Ik zie namelijk alleen de E-MU E-DSP Audio Processor, de 0202 wordt gewoon weergegeven als de 0202 etc. Ik ben bang dat de kaart toch niet voldoende herkend wordt. Zie jij ook enkel de kaart als E-mu E-DSP Audio processor?

Nogmaals dank voor jouw reactie, ik hou je op de hoogte van de vorderingen en ik zie graag jouw antwoord tegemoet. It's driving me crazy...:???:

paulusdeBKB
29 mei 2013, 14:37
Hoi Montechristo,

Ik heb de 0202 PCI in een oude computer zitten die ik al tijden niet meer heb gebruikt. Maar volgens mij deed deze het nog, de laatste keer dat ik hem gebruikte. Ik zal er vanavond eens een monitor aan hangen en wat screenshots maken. Wellicht heb je daar wat aan.

Verder nog een gedachte: je kunt je tijd maar een keer uitgeven. Als dit probleem je veel uren blijft kosten, zonder garantie op succes, wordt het misschien tijd om je verlies te nemen en de 0404 te vergeten. Een usb- of firewire geluidskaart met vergelijkbare specs kost momenteel minder dan 200 euro. Iets nieuws kopen dat je feitelijk al hebt is natuurlijk zonde, maar je waardevolle tijd steken in frustratie is dat ook... Just a thought.

Montecristo
29 mei 2013, 20:57
Hoi Paulus,

Bedankt alvast als je de moeite wilt nemen om even naar die oude pc te kijken. Waardeer ik zeer.

Je hebt ook wel gelijk qua de tijd en frustratie die het kost. Ik ben alleen zo verdomde koppig vrees ik. Ik heb het idee dat het gewoon iets stoms is dat ik over het hoofd zie.
Ik ben nu weer even aan het kijken, het is ook zo dat ik als ik boxen aansluit op de break out output kabels ik de testtoon van de geluidskaart via patchmix wel kan horen.... heel vreemd. De kaart lijkt dus wel gewoon te werken. Ik speur in ieder geval nog even verder!

paulusdeBKB
30 mei 2013, 00:03
Slecht nieuws, Montechristo - computer wil niet meer opstarten. Zo te zien is de HDD in jaren ongebruik stilletjes overleden :(

Sorry dat ik je die screenshots niet kan sturen. Ik heb de harde schijf er uit gepeuterd en in het vriesvak gelegd. Soms helpt dat eventjes, in ieder geval tot hij weer is opgewarmd. Vrijdag kan ik een nieuwe poging wagen.

Montecristo
31 mei 2013, 11:56
Hoi Paulus,

Heel vervelend om te horen. Ik waardeer al je moeite zeer.

Ik ben ondertussen iets verder. Ik heb wederom een nieuwe installatie gedaan van de beta drivers voor de 0404 en ik heb nog een nieuwere versie van de Patchmix kunnen vinden.

Ik heb ondertussen een werkende geluidskaart voor playback en ik kan mij gitaar ook via de POD - 0404 - speakers spelen, echter enkel nog de speakers die direct op de 0404 zijn aangesloten, nog niet die via de 0202 lopen. De kaart werkt dus goed. Echter heb ik nu het probleem dat volgens mij de E-mu asio driver niet werkt of in ieder geval niet gevonden wordt door software. Ik krijg bij de keuzes voor input in bijvoorbeeld Mixcraft enkel de fysieke ingangen te zien van de geluidskaart. Voor de herinstallatie had ik daar wel de volledige Asio lijst. Ik vermoed dus dat het nog een driver issue is. Ik ga nog even verder zoeken!

Bedankt nogmaals!

Montecristo
31 mei 2013, 13:31
Eindelijk voor een deel gelukt!

Ik heb kunnen opnemen en daarna afspelen via Cubase. Ik heb Asio4all gedownload. Toen bleek ik in Cubase wel signaal binnen te krijgen, maar gewoon op de E-mu Asio?? Lijkt op een of andere vreemde manier getriggerd te zijn of misschien heb ik ondertussen zoveel geklooid dat ik per ongeluk iets goeds heb gedaan :)
Playback was eerst nog een issue, de standaard Asio 31/32 out vanuit DSP pakte cubase niet. Ik heb een nieuwe strip aangemaakt en daar een Asio 1 out op gezet, deze kon ik vervolgens in Cubase ophalen voor de output.
De combinatie met de 0202 USB voor playback lijkt niet te werken, ik denk dat dat in het gebruik van Asio zit. Die vraagt volgens mij dedicated gebruik van 1 geluidskaart?? In ieder geval kan ik in Cubase niet de Asio out driver voor de 0202 kiezen. Ik ga hier nog wel even verder mee puzzelen.
Ik hoop dat de ogenschijnlijke willekeur (mogelijk slechts opgewekt door mijn eigen onkunde) niet een voorbode is voor instabiliteit. We gaan het zien! Paulus, nogmaals dank voor het meedenken. Als je jouw schijf uit de vriezen haalt, pak dan gelijk een biertje "van mij" uit de koelkast! Proost :hippie:

flo123
31 mei 2013, 15:10
Asio accepteert inderdaad slechts 1 geluidskaart tegelijkertijd. Je kunt dus niet met de ene opnemen en met de andere afspelen.

Montecristo
1 juni 2013, 09:33
Hoi Flo,

Bedankt voor de bevestiging. Dan staak ik op dat onderdeel mijn zoektocht. Het gebruik van een tweede geluidskaart weegt dan niet op tegen het nadeel van met Wave werken. Ik ga gewoon met de 0404 aan de gang. Ik merk al dat ik met simpele meerdere sporen totaal geen latency ervaar met direct monitoring, dus het performed nu al beter.