PDA

View Full Version : The cure (a forest)



Invictus
27 mei 2013, 12:39
Ik probeer the cure (a forest) na te spelen, maar krijg niet hetzelfde geluid uit mijn gitaar als in onderstaande tutorial:

www.youtube.com/watch?v=vl_Ou0ehyQA

Met name de chords (A5/C5/F5/D5) lukt niet goed bij mij :???:.

Hij slaat de E en A snaar aan, maar lijkt 3 vingers te gebruiken over de hals?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Gr, invictus.

Pepe
27 mei 2013, 12:53
Ik weet niet wat die 5 erbij doet?
Het zijn gewoon de Am, C, F en D maar je pakt ze met een barre en slaat voornamelijk de bovenste drie snaren aan zodat je die terts min of meer vermijdt die de majeur/mineur bepaald.

Harald
27 mei 2013, 12:58
Nee hoor, dat eerste dingetje is een single note lijntje steeds tegen de open A snaar als pedal note aan. Daarna speelt hij tweeklanken, de hele tijd quinten.

Er zit wel een phaser over die gitaar. Misschien dat je daardoor het idee hebt dat hij anders klinkt. Vergeleken met live versies wijkt het af, maar even de studioversie gezocht, lijkt toch aardig te kloppen.

Harald
27 mei 2013, 13:00
@Pepe, die 5 geeft aan dat het powerchords zijn. Dus idd. geen 3e trap. Maar er worden wel tweeklanken gespeeld. root en 5th, niet de oktaaf erbovenop. Dat lijkt in het origineel ook zo te zijn afgaande op de hlave minuut die ik geluisterd heb. Live hoor ik wel een quint bovenop iig de eerste noot van dat single note intro dingetje op de melodietonen, niet op de pedal (de open a snaar)

Pepe
27 mei 2013, 13:08
Het maakt niet uit of je die octaaf wel of niet speelt, klinkt een beetje voller. In de praktijk pak je hem wel zodat je in ieder geval een niet storende toon hebt als je hem aanslaat.

Harald
27 mei 2013, 13:13
Vingertjes beetje plat, demp je vanzelf. Overigens pak ik zelf al snel volledige akkoordgrepen, precies om die reden. Heeft ook nog subtiel invloed op resonanties binnen zo'n akkoord.

Maar goed, er zit ook nog een tweede gitaarpartij in. Die heeft wat meer harmonische info. Als je dat in je eentje moet opvangen mag je sowieso wat vrijer worden in hoe je het speelt.

Pepe
27 mei 2013, 13:17
.. maar dat een 5 een powerchord voorstelt.. die memo is aan mij voorbijgegaan. We dachten, die 5 is nog vrij dus inpikken die hap?

Invictus
27 mei 2013, 15:41
Bedankt voor jullie bijdrage.

Is nog wel lastig te begrijpen (quinten, octaven, 5e trap en root).

Kunnen jullie het een beginnend gitarist uitleggen?

Pepe
27 mei 2013, 16:02
Wat snap je niet aan mijn eerste post? Beter kan ik het niet uitleggen. (maar leuker wel natuurlijk.)

Gesualdo
27 mei 2013, 16:07
Bedankt voor jullie bijdrage.

Is nog wel lastig te begrijpen (quinten, octaven, 5e trap en root).

Kunnen jullie het een beginnend gitarist uitleggen?

Kwint = interval van 7 halve noten, dus A > E
Octaaf = interval van 12 halve noten, dus A (440Hz) > A (880Hz)
5de trap = de toonladder gebaseerd op de kwint waarbij dezelfde noten worden gehandhaafd (als 1ste trap A majeur is, of A B C# D E F# G# is de 5de trap E F# G# A B C# D, ook wel E mixylodisch genoemd).
Root = grondtoon van een akkoord of toonladder (A majeur is A C# E en heeft de A als 'root'. Een C# E A is ook een A majeur met A als root, alleen als de C# de laagste toon is, speel je het akkoord niet in 'root positie', maar noem je dat het akkoord in inversie staat, in dit geval 1ste inversie). Voor meer info over inversies: http://en.wikipedia.org/wiki/Inversion_(music)

terrasbeest
27 mei 2013, 16:29
Bill uit Texas had net zo'n probleem.....


http://www.youtube.com/watch?v=HDZ8k1xuyXs


En Powerchords zijn dus helemaal geen echte akkoorden.

Harald
27 mei 2013, 20:49
.. maar dat een 5 een powerchord voorstelt.. die memo is aan mij voorbijgegaan. We dachten, die 5 is nog vrij dus inpikken die hap?

Don't shoot the messenger ;) Ze wilden die arme punkers waarschijnlijk niet verwarren door het een A omit 3rd te noemen... In dat filmpje van Terrasbeest wordt gezegd dat iedere gitarist gek is op powerchords. De wijze woorden van Gary Moore op de Hendrix dvd schoten gelijk door mijn hoofd... "I don't!"

Maar idd. die 5 wordt in verschillende tab boeken tegenwoordig voor het powerchord gebruikt. Nu nog afwachten totdat iemand het 1 akkoord uitvindt.

terrasbeest
27 mei 2013, 21:02
Wat helemaal maf is : in Jazz spelen ze ' akkoorden' gebaseerd op het stapelen van kwarten. Euh, kwarten : zijn dat geen omkeringen van kwinten ?

Pepe
27 mei 2013, 22:25
Don't shoot the messenger ;) Ze wilden die arme punkers waarschijnlijk niet verwarren door het een A omit 3rd te noemen... In dat filmpje van Terrasbeest wordt gezegd dat iedere gitarist gek is op powerchords. De wijze woorden van Gary Moore op de Hendrix dvd schoten gelijk door mijn hoofd... "I don't!"

Maar idd. die 5 wordt in verschillende tab boeken tegenwoordig voor het powerchord gebruikt. Nu nog afwachten totdat iemand het 1 akkoord uitvindt.

Uit het filmpje begrijp ik dat OMDAT ze de vijf niet spelen ze het een 5 noemen.
Nog een geluk dat ze dat systeem niet gebruiken voor een C7b5b9

Gesualdo
28 mei 2013, 09:52
Uit het filmpje begrijp ik dat OMDAT ze de vijf niet spelen ze het een 5 noemen.
Nog een geluk dat ze dat systeem niet gebruiken voor een C7b5b9

:???:

Omdat alleen de root en de kwint worden gespeeld, wordt een powerchord ook wel geschreven als een '5' akkoord (5 staat voor kwint):

Een A5 = A - E
Een C5 = C - G

Etc.

Pepe
28 mei 2013, 10:12
Oja, natuurlijk. Wat ben ik toch dom he!

Gesualdo
28 mei 2013, 10:54
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne ;)

Harald
28 mei 2013, 12:02
Uit het filmpje begrijp ik dat OMDAT ze de vijf niet spelen ze het een 5 noemen.
Nog een geluk dat ze dat systeem niet gebruiken voor een C7b5b9

Nu gaan we de TS echt verliezen, met dit nerd gedoe... maar eigenlijk is dat ook weer een rare akkoordnaam C7b5b9

als ik een C9 speel heb ik automatisch ook de 7, wil ik dat niet dan moet ik het een Cadd9 noemen.
Speel ik een C7b9 moet ik die 7 ineens expliciet benoemen. Waarom eigenlijk? Anyone?

Niet dat ik de klassieke manier van akkoorden zou willen gebruiken, waar ook nog elke omkering een andere naam krijgt trouwens...

Gesualdo
28 mei 2013, 12:22
Speel ik een C7b9 moet ik die 7 ineens expliciet benoemen. Waarom eigenlijk? Anyone?


Om misverstanden te voorkomen. Als je bij C7b9 de 7 weglaat krijg je: Cb9 (enharmonisch B9). Dat is een compleet ander akkoord. Zo ook voor C7#5. Laat je de 7 weg dan krijg je: C#5.

terrasbeest
28 mei 2013, 12:28
C majeur b9? Nog nooit tegengekomen....:???:

Serieus... : ik denk dat het is om aan te geven dat er niet diatonische noten gespeeld worden. Zoals je ook plots een accidental (een b of een # ) tegenkomt in een melodie.

En C#5 zou een augmented zijn, maar daar is de 7 geen maj7.......???

Gesualdo
28 mei 2013, 12:37
Het is inderdaad om aan te geven dat er niet diatonische noten gespeeld worden, maar dit is met betrekking tot de extensies.
De vraag van Harald was waarom de 7 genoemd moet worden. Dat is puur vanwege notitie-redenen. Bij een C7b9 weet je dat je een 7 moet spelen en een b9. Als je de 7 weglaat noteer je Cb9, of C b9, wat de muzikant kan laten denken dat het om een Cb9 akkoord gaat (root = Cb, enharmonisch B) i.p.v. een C7b9 (root = C).

harrie-beton
28 mei 2013, 13:11
Deze tutorial is net niet de goede riff.
Ik speelde a forest met een opmaat voor ieder akkoord en in achtsten aanslaan.

Dus g>A a>C e>F c>D
(kleine noot is opmaat 1 accent en grote noot 2 accenten)

Harald
28 mei 2013, 13:50
C majeur b9? Nog nooit tegengekomen....:???:

Nu je het zegt... maar even uitgebropeerd. Yikes, dat is wel HEEL erg 'jazzy'!

C# 5 (oftewel C# powerchord) of evt C+ (werd bij die laatste de 5 nu nog genoemd of niet, dacht van niet)

Gesualdo heeft geloof ik gelijk dat de verwarring met die 7 ingevoerd is om verwarring te voorkomen.

En is een 7 niet altijd de kleine septiem in een akkoordnaam, tenzij er expliciet bij vermeld is dat het de majeur 7 is?

Gesualdo
28 mei 2013, 14:02
En is een 7 niet altijd de kleine septiem in een akkoordnaam, tenzij er expliciet bij vermeld is dat het de majeur 7 is?

Ja, zowel in een majeur als een mineur tonaliteit is alleen de 7 een b7.

Dm7 = D F A C
D7 = D F# A C

Zelfs een aug7-akkoord heeft de b7.

Een uitzondering is het dim7-akkoord waarbij de 7 staat voor bb7 (enharmonisch de 6).

terrasbeest
28 mei 2013, 15:43
O jeetjes , de 7 van het Dim7 akkoord.....Da's weer een tijdje geleden zuchten de ouderen onder ons.:)

Een 7 is geen 6, dus. :D:D