PDA

View Full Version : Speaker in Orange PPC212 voor Super Bass en Rockerverb



jtangelder
27 mei 2013, 10:11
Ik heb sinds een tijd een 50watt Marshall Super Bass en een Orange Rockerverb 50. De tops sluit ik aan op een Orange PPC212 kast (120w, closed back). Het geluid van de Marshall is het net niet met de V30 speakers (60w), en ik vroeg me af of ik hier een meer vintage klinkende speaker voor kan gaan gebruiken.
Ik dacht zelf aan de combinatie V30 met een G12H-30, maar die laatste is 30watt, en daarmee zal de kast ook te weinig wattage krijgen geloof ik? Dit soort dingen zijn niet mijn sterkste kant :)

Graag advies over een goede combinatie..!

guitarguru
27 mei 2013, 11:35
Je hebt twee 50 watt tops, dus je speakers moeten minimaal 25 watt per stuk aankunnen. Een kast met een V30 en een G12H-30 zou je niet hoger moeten belasten dan 60 watt (2 x 30). Celestion Greenbacks (25 watt) zouden ook evt. lekker kunnen klinken onder die Marshall (G12M25).

jtangelder
27 mei 2013, 11:47
De huidige v30 speakers zijn 60watt per stuk, dus dan lijkt het me toch een goede om daar ook een ~60watt speaker naast te zetten?

guitarguru
27 mei 2013, 13:10
Je moet op een paar dingen letten:
1. Beide speakers moeten dezelfde impedantie hebben (meestal 8 of 16 ohm).
2. De gevoeligheid, uitgedrukt in dB, van beide speakers bepaalt de verhouding van hoe luid de ene is tov de andere.
3. De speaker met de minste watts mag niet kapot gespeeld worden, dus hou je maximaal 2 x de waarde van die speaker aan als vermogen voor de versterker die je erop aansluit.

Er zal nog wel meer over verteld kunnen worden denk ik....

Les Paul Reed Smith
27 mei 2013, 14:36
Als je de kast boven de 100 watt wilt houden, kan je ook overwegen de nieuwe Celestion Creambacks te gebruiken. Die zijn 65 watt en schijnen erg dicht bij de greenbacks te komen. Zowel in H als in M uitvoering te koop. Wat ik er over lees is erg positief.

jtangelder
29 mei 2013, 09:38
Na wat gelezen te hebben en vergeleken op filmpjes (tja...), heb ik de Creamback besteld bij Baxshop, ben benieuwd! Erg fijn dat je bij deze webshop geen verzendkosten betaald, en het gratis kan retourneren.

Ik ben benieuwd! Als ik er aan denk zal ik nog even een bericht plaatsen over hoe het klinkt.

Les Paul Reed Smith
29 mei 2013, 10:24
Na wat gelezen te hebben en vergeleken op filmpjes (tja...), heb ik de Creamback besteld bij Baxshop, ben benieuwd! Erg fijn dat je bij deze webshop geen verzendkosten betaald, en het gratis kan retourneren.

Ik ben benieuwd! Als ik er aan denk zal ik nog even een bericht plaatsen over hoe het klinkt.

Veel plezier er mee! En uiteraard zijn wij ook erg benieuwd, dus een berichtje met je ervaringen zijn eigenlijk verplicht...;)

jtangelder
22 juni 2013, 13:16
Van de week de speaker in de kast gezet. Wat is dat makkelijk zeg! Mooi systeem met van die schuif connectors. De kast klinkt nu een stuk helderder, een enorme verbetering. De superbass klinkt nu echt zoals het hoort, en de orange heeft wat meer bite gekregen.
Ik ben er dus blij mee, heb het gevoel dat de kast hierdoor wat meer all-round is geworden.

Nu dus een mooie v30 speaker over, ben van plan om zelf een bogner cube te bouwen hiermee. :)

Thanks voor jullie advies Les PRS en guitarguru! :ok:

the sure thing
22 juni 2013, 18:34
Kun je wat specifieker aangeven wat volgens jou de klankverschillen zijn tussen de creamback en de V30?