PDA

View Full Version : 7, 8, Baritoon?



Cinaed666
27 mei 2013, 00:36
Hey!

Ik heb onlangs mijn reserve gitaar verkocht, en alleen is maar alleen, dus kriebelt om eens iets nieuws te proberen. Ik ben al een tijdje geboeid door lagere stemmingen, B/A# om wat met amon amarth en stoner toestanden te prutsen, alsook mijn band's geluid wat proberen aan te dikken. Na wat opzoekwerk ben ik er nog niet echt uit wat in mijn situatie te beste zou zijn.
Ik dacht eerst aan een baritone gitaar, zoals deze; http://www.thomann.de/be/esp_ltd_ec_401b_blks_baritone.htm Het probleem daarmee lijkt me dat het wat aanpassen gaat zijn omdat alles verschoven is, en uiteraard de hoge E ervandoor is. Ik zou hem ook nog als all-rounder willen gebruiken voor het orkest waar ik inspeel, en ik kan me inbeelden dat bepaalde akkoorden snel vreemde vormen zullen aannemen. De reden dat het me wel nog zou aanspreken is dat ik wat vrees dat ik mijn hand snel rond zo'n 7 of 8-snarige boomstam zou krijgen.
Dan komen we bij de meersnarige monsters. Lijkt me een stuk handiger dat de "standaard" snaren nog steeds op dezelfde plaats staan, en je er een vette cadeau krijgt die je kan negeren voor akkoordjes. Deze 7-snaar sprong me in het oog; http://www.thomann.de/be/prs_se_custom_24_7_string_rb.htm. 8 lijkt me in eerste instantie wat overkill, maar je weet nooit?

Maargoed, dit zijn allemaal maar veronderstellingen omdat ik nog geen enkele van deze soort heb vastgehad, en direct zo niemand ken ook. Om een goeie beslissing te maken zou ik toch minstens een dag of 2 met elk kunnen doorbrengen.

Confuzzled.

Thyrif
27 mei 2013, 10:46
Hey Cinaed,

Altijd leuk, iets nieuws uitzoeken!
Ik heb zelf een vergelijkbare zoektocht gehad. Vroeger veel gedowntuned op een 'gewone' 6 snaar, maar toch op een gegeven moment een 7 snarige omdat je op sommige momenten toch wel wat hoog mist. Op dit moment staat mn 7 snarige gitaar in Drop Ab en de 6 snaar in C, voor iets heel anders, maar je merkt toch dat het in de solos erg anders voelt en je andere dingen wilt spelen. Dan is daar natuurlijk helemaal niks mis mee, maar het is maar net wat je voorkeur geniet.
Ik heb mijn 7 snarige nu zo'n 2.5 jaar en ik denk niet dat ik ooit meer zonder kan. Ik zit zelfs te twijfelen of ik de 6er wegdoe voor een nieuwe 7.. (of 8?)
Al met al denk ik dat je met het orkest zeker baat zou hebben bij een 7, in verband met de extra mogelijkheden wat betreft voicings van akkoorden, simpelweg meer bereik en ruimte op elke positie. Daarbij is een 7 snarige hals redelijk makkelijk te gewennen (na een week voelde mn 6-er als een iel dingetje xD), dat zal met een 8 wat langer duren.

De PRS SE7 is op Sevenstring.org al redelijk goed ontvangen, en kan zeker een veelzijdigheid aan input aan. Wel even oppassen dat je niet een te dunne B gebruikt, maar dat is met alle 25.5" 7's zo (en deze is 25", maar dat maakte eigenlijk niks uit, vond men daar na skeptisch te proberen). Daarnaast is de PRS SE serie natuurlijk gewoon goede kwaliteit, zeker voor de prijs.
Andere 7's die je kunt overwegen zijn Carvins, de DC727 of 747 lenen zich ook prima voor een breed scala aan stijlen, iets wat in 7-string land vaak alleen metal-georienteerd is.

De keuze voor een 7-string zou ik niet voor terugdeinzen (de 8 dan weer wel echt even wennen aan de boomstam), maar kies niet een metal monster uit. Wellicht is er hier iemand op het forum die dichtbij woont waar je een 7 kan uitproberen (die van mij mag ook, maar is wat ver noord denk ik xD).

Succes en veel speelplezier!

edit: dit (http://www.sevenstring.org/forum/sevenstring-guitars/226381-great-sso-traveling-prs-se-7-a.html) is wel een leerzaam topic op svenstring.org over de prs se7, een vroeg exemplaar gaat hier naar verschillende forumleden die hun review in dit topic posten.

Bijl
27 mei 2013, 12:14
Lang verhaal kort: Een bariton kan je beter niet blind bestellen via postorder, beter probeer je die eerst in een winkel of koop een tweedehands.

De lange versie:

Een zevensnaar met een normale mensuur is makkelijker te bespelen dan een zessnaar bariton. Een achtsnaar is vrijwel altijd een bariton en dan ga je al snel naar halzen van formaatje strijkplank.

Als je niet lager wil gaan dan B tot G# dan kan je het nog af met een normale mensuur (24.75 of 25.5 inch). Een zevensnaar met een normale mensuur is prima te doen. Ga je nog lager met drop E / standaard F# achtige toestanden, kies dan zeker voor een bariton.

Ik ben zelf door schade en schande wijzer geworden wat betreft bariton gitaren. Ik had een Ibanez RGA8 en die heb ik verkocht omdat ik finaal de weg kwijt raakte op dat ding. Voor mij persoonlijk ligt de grens bij 7 snaren en een mensuur van 27".

Cinaed666
27 mei 2013, 13:23
Bedankt voor de antwoorden tot hiertoe, ze zullen zeker een factor spelen bij de keuze van een nieuwe axe. :supercool:

frekie
29 mei 2013, 10:29
Schaallengte idd, en dikte van snaren bestuderen voor de stemming waar je in wil gaan spelen. Zat info online en YT filmpjes al zit het meestal in de metal hoek. Ik heb een Schecter Hellraiser Special 8 snaar, brede strijkplank maar toch goed bespeelbaar. Goede bouwkwaliteit. Alleen de EMG's zijn niet mijn ding. Verder een fascinerend nieuw instrument na 30 jaar snaren plukken!

7 snaar daar heb je nog wel snaren en onderdelen voor maar 8 snaar is echt een kleine niche markt.