PDA

View Full Version : Mesa Boogie TA-15 buizen vervangen (EL84)



broer07
26 mei 2013, 23:42
Mesa gebruikt kleurcodes voor de biaswaarde zodat jezelf eenvoudig buizen kunt vervangen.
Ik heb 2 EL84's gekocht, kleurcodes GRN. nu blijkt na verwijderen van de oude buizen, dat de code GRY moest zijn. Het was in eerste instantie niet goed te zien.
Moet ik ze nu terugsturen of kan ik ze wel gewoon gebruiken.... Alvast bedankt voor de tips ;)

Nog iets... Tijdens een oefensessie begon de amp in Channel 1 te kraken. Geluid viel soms ook volledig weg. Channel 2 niks aan de hand.
Manual bekeken, ik denk dan aan de preamp buis V1. Die is alleen voor kanaal 1.
Thuis gekomen, nog eens inpluggen, en de amp heeft nergens meer last van. Erg vaag. Wat zou dit kunnen zijn? Ik zal het nog eens testen met dezelfde kabels als tijdens de klachten. Echter kraakte hij toen ook als ik de kabel eruit haalde.

Alvast bedankt voor de info en/of tips!!! :strat:

Gearjunkie
27 mei 2013, 22:08
Ik zou de buizen ruilen voor de juiste, dan weet je vrij zeker dat je versterker zo optimaal mogelijk klinkt.
Je gekraak lijkt mij niet een buis, maar een kapotte kabel.

broer07
28 mei 2013, 09:08
Hoi, bedankt voor je reactie.


Je gekraak lijkt mij niet een buis, maar een kapotte kabel.
Maar dan zou ik dat probleem toch ook in Ch.2 moeten hebben...?

tommus42
28 mei 2013, 12:07
Je zou ook de vaste bias-weerstand kunnen (laten) vervangen door een instelpot. Vrij eenvoudige ingreep, zit je niet meer vast aan (te) dure mesa buizen.

Gearjunkie
28 mei 2013, 14:46
Hoi, bedankt voor je reactie.

Maar dan zou ik dat probleem toch ook in Ch.2 moeten hebben...?
Daar heb je een punt. Input van je versterker?

broer07
14 juni 2013, 10:44
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de V1 vervangen voor een SPAX7 van Mesa (thomann)...en alles is weer oké! ;-)