PDA

View Full Version : Pedalen in een rack



Ijselrobo 07
26 mei 2013, 22:15
Goedenavond :D

Misschien een hele erge beginners vraag die al vaker gesteld is..
Maar omdat ik mijn pedaalboard wat ga uitbreiden binnenkort (ook met wat grotere pedalen) had ik het idee om een paar pedalen (phasers, flanger en chorus) in een rack te zetten die ik aan/uit wil zetten via een voetschakelaar op het pedaalboard.
Maar hoe ga ik dit realiseren? En wat heb ik dan nodig? een multi-loopbox en een schakelaar op midi?

Gr.
Luc

Buzzel
27 mei 2013, 16:14
Je hebt dan toch een soort van looper of midi looper nodig. Ik denk dat om zoiets handig en goed te laten werken je nog wel even aan het denken bent.

Als je met een gewone looper werkt krijg je een hele boel kabelwerk. Als je met een Midi looper werkt heb je een controller op je pedalboard en het eigenlijke switchdeel bij je andere pedalen in je rack staan. Scheelt wat meters kabel.

Nu zijn loopers die met midi werken donders duur en de controllers van die loopers vaak ook. Dus ik zou eigenlijk niet de moeite nemen en gewoon heel goed gaan denken hoe je het best en efficiënt mogelijk je pedalboard kan inrichten (en nog eens nadenken of je alle pedalen wel nodig hebt).

Pepe
27 mei 2013, 16:36
Ik snap dat de grote jongens het ook doen maar die komen vanuit een heel andere situatie waarbij ze er achter komen dat die pedalen soms beter klinken dan hun 19 inch high tech en ze daarom wat plek maken in hun rack. Ze zijn al gekabeld dus voor hun maakt het weinig uit of je een 19 inch delay of een boss stompbox dan schakelt.

Van de andere kant komende zou je je afvragen waarom je een paar pedalen voor je laat liggen en een paar pedalen in een rack opbergt om de vrijgekomen ruimte weer op te vullen met een midi stomp dinges.
Zet dan gelijk AL je stompboxes in een rack en een midi switcher voor je.

Ik kan me wel voorstellen dat je je tuner en tijdszooi in een board zet en dat op je amp plaatst en dan alleen een overdrive voor je hebt als je tenminsten niet tijdens een nummer van delay wil wisselen.

kassie
27 mei 2013, 16:52
Zet dan gelijk AL je stompboxes in een rack en een midi switcher voor je.



Het grote nadeel is dat je dan maar één functie per pedaal hebt. Je kunt dus niet even snel settings wijzigen, of gebruik maken van multifx pedalen/pedalen met meerdere switches.

Ijselrobo 07
27 mei 2013, 17:33
Ik wil inderdaad wel wat pedalen voor me hebben liggen.
Dit is wat ik ga gebruiken:

Korg DT-10
Dunlop crybaby classic
Boss PH-2
Boss CE-3
Boss BF-2
Moog MF-103
Vox Ice9
Vox Satchurator
Boss DS-2
Ibanez BB9
TC electronic G-Sharp
Line6 DL4
Line6 FM4
Digitech RP300R Artist

De BF-2, Moog, DS-2, G-sharp & de Line6 DL4 komen er binnenkort bij.

De PH-2, CE-3, BF-4 en de RP300R wilde ik in het rack zetten (Ja, die digitech blijf ik gebruiken. maar dan alleen nog voor effecten zoals de intro van 21 guns (http://www.youtube.com/watch?v=r00ikilDxW4) bijv.)
De TC electronic G-Sharp is toch een 19" dus die komt ook in het rack.
De rest wilde ik op mijn board laten staan.

Buzzel
27 mei 2013, 18:10
Why de hell zou je een G-sharp willen als je ook al een dl4 hebt? Ik denk trouwens dat je voor de intro van 21guns genoeg hebt aan een delay en je volume knop. Als je te veel pedalen hebt moet je echt gaan nadenken of je bepaalde pedalen echt nodig hebt? IK kan ook wel al mijn drive's op een plank gooien voor elk nummer een andere, maar ik neem genoegen met één drive pedaal. Mensen in de zaal horen het verschil toch niet.

Dirk_Hendrik
27 mei 2013, 18:18
Succes met je rack. De Spaanse inquisitie gebruikte een rack om mensen te martelen maar dat terzijde.

Maar,
Waarom zou je een boss BF2 willen!? DE wereld is bezaaid met mooie flangers. Waarom kies je dan zo ongeveer de minst mooie!?

Ijselrobo 07
27 mei 2013, 18:54
Why de hell zou je een G-sharp willen als je ook al een dl4 hebt? Ik denk trouwens dat je voor de intro van 21guns genoeg hebt aan een delay en je volume knop. Als je te veel pedalen hebt moet je echt gaan nadenken of je bepaalde pedalen echt nodig hebt? IK kan ook wel al mijn drive's op een plank gooien voor elk nummer een andere, maar ik neem genoegen met één drive pedaal. Mensen in de zaal horen het verschil toch niet.

Omdat ik meerdere soorten delays gebruik (slapback, solo, "rope" achtige en overheersende) en omdat ik de G-Sharp ook voor reverb ga gebruiken.
de 21 guns intro is een van de effecten waar ik de digitech voor gebruik. de syntalk is er bijv. nog een.


Succes met je rack. De Spaanse inquisitie gebruikte een rack om mensen te martelen maar dat terzijde.

Maar,
Waarom zou je een boss BF2 willen!? DE wereld is bezaaid met mooie flangers. Waarom kies je dan zo ongeveer de minst mooie!?

Welke flanger stel jij dan voor?

Mitch
27 mei 2013, 19:01
Ik ben bang dat je nu weer gedeeltelijk in de valkuil van de vorige keer gaat trappen. Ik bedoel daarmee: uitgaan van de gear die je hebt (of op het oog hebt) en daarvoor een passende oplossing wil zoeken in plaats van dat je na gaat denken hoe het handiger kan. Zoals al wordt opgemerkt over het waarom van de Sharp: ik kan nog wel 5 vragen bedenken voor het waarom van deze setup en daar heb je ongetwijfeld sluitende antwoorden op, maar het is op het eerste gezicht en ook op het tweede geen handige setup. Veel teveel overlap, er zijn meer dan genoeg apparaten die hier dingen kunnen combineren en dan nog beter ook.
Verdiep je eerst eens iets meer in een aantal 19"rack apparaten, zet dat af tegen wat je nu gebruikt en ga dán pas denken hoe je dat gaat oplossen. Deze setup en dan een half pedalenboard en een controller: facepalm.