PDA

View Full Version : Charles Bradley - welke Fender amp??



ellisvertellis
26 mei 2013, 21:59
Prachtig nummer! Maar op welke amp speelt die man?? Fender... ok, maar welke? BF Twin Reverb, Super Reverb? Klinkt erg lekker...


http://www.youtube.com/watch?v=YJmaSx4jg2I

arjanb01
26 mei 2013, 22:18
Gewoon een twin voor zover in het filmpje te zien, ik denk een 65er reissue. Jammer dat die gitarist niet op een strat speelt, was de sound nog lekkerder geweest.

duckman
26 mei 2013, 22:30
Als ik het formaat en aantal knoppen tel (0:25 sec) denk ik een Fender BF Deluxe reverb.....

barno
26 mei 2013, 22:45
Gewoon een twin voor zover in het filmpje te zien, ik denk een 65er reissue. Jammer dat die gitarist niet op een strat speelt, was de sound nog lekkerder geweest.

??? quintessential Harmony gold foil tone heaven, dat kan een strat never en nooit

amp : ik gok op een vibrolux BF met een outboard reverb tank

ellisvertellis
26 mei 2013, 22:52
Ah! Een Harmony, dat weet ik dan ook weeral. Voor mij een perfect match hoor, met die Fender amp!
Volgens mij te groot voor een Deluxe reverb trouwens... En te clean ook?
Een Pro reverb misschien?

ellisvertellis
26 mei 2013, 22:54
Of idd vibrolux... Vanwaar de outboard reverb?

barno
26 mei 2013, 23:09
Of idd vibrolux... Vanwaar de outboard reverb?

klinkt een stuk warmer dan de veer in een vibroluxje

duckman
26 mei 2013, 23:27
Vibrolux kan inderdaad ook....de reverb kan natuurlijk ook door de technici bijgevoegd zijn, hoeft niet Fender te zijn.

barno
27 mei 2013, 07:55
Vibrolux kan inderdaad ook....de reverb kan natuurlijk ook door de technici bijgevoegd zijn, hoeft niet Fender te zijn.

maar charles bradley en kornuiten kennende denk ik dat ze geen of zoweinig mogelijk digitaal gedoe gebruiken.

duckman
27 mei 2013, 09:47
Aangezien dit in een opnamestudio is gedaan, leek me dat een optie. Mooie muziek overigens!


maar charles bradley en kornuiten kennende denk ik dat ze geen of zoweinig mogelijk digitaal gedoe gebruiken.

Mr.Fingers
27 mei 2013, 09:58
De gitarist is Thomas Brenneck, en die speelt vrijwel exclusief op Harmony's (de H74, de H73 "Roy Smeck" die je hier ziet, en nu op een H70), besnaard met flatwounds.

Ik heb'm al een paar keer live gezien (met Charles Bradley, Lee Fields & The Menahan Street Band), en da's meestal een 65Twin reissue, een 65Deluxe Reverb, en nu is het een silverface Super Reverb. Al bij al is het gewoon: "Fender clean, met een gezonde geut reverb en vibrato".

Maar in het geval van Brenneck is het spreekwoord: "Tone zit in de vingers" gewoon helemaal waar. Die man klinkt altijd hetzelfde. Ik heb dezelfde setup (http://www.youtube.com/watch?v=8SJ4bbqxQTk), speel ook wel eens CB, maar dat klinkt totaal anders.


http://www.youtube.com/watch?v=lXYSsKnwaL4

Oh, and for your listening pleasure: http://www.spinner.com/interface/charles-bradley-and-menahan-street-band-walking-mighty-mighty-sxsw-2011-interface/

ellisvertellis
27 mei 2013, 15:28
De gitarist is Thomas Brenneck, en die speelt vrijwel exclusief op Harmony's (de H74, de H73 "Roy Smeck" die je hier ziet, en nu op een H70), besnaard met flatwounds.

Ik heb'm al een paar keer live gezien (met Charles Bradley, Lee Fields & The Menahan Street Band), en da's meestal een 65Twin reissue, een 65Deluxe Reverb, en nu is het een silverface Super Reverb. Al bij al is het gewoon: "Fender clean, met een gezonde geut reverb en vibrato".

Maar in het geval van Brenneck is het spreekwoord: "Tone zit in de vingers" gewoon helemaal waar. Die man klinkt altijd hetzelfde. Ik heb dezelfde setup (http://www.youtube.com/watch?v=8SJ4bbqxQTk), speel ook wel eens CB, maar dat klinkt totaal anders.


Interessant! Speelt die altijd met flatwounds? Zou je kunnen stellen dat een groot deel van de sound in het door mij geposte filmpje door die flatwounds komt? Dan moet ik het missch een proberen...

Mr.Fingers
27 mei 2013, 23:18
Ik heb'm toch altijd met flatwounds gezien. Harmony-gitaren met die goldfoil-pickups zijn HYPERgevoelig voor verschil in dynamiek in je spel. Minimale verschillen in je rechterhand worden maximale verschillen aan je versterker, en Brenneck buit dat uit. Flatwounds gaan je al een eindje op weg helpen (ik heb ze op m'n telecaster liggen), maar hier is het echt de combinatie Brenneck+goldfoil hollowbody gitaar.

ellisvertellis
27 mei 2013, 23:50
Ik moet idd zeggen dat, na jouw filmpje gezien te hebben met dezelfde setup, er toch een groot verschil zit wat attack betreft. Als je hem hoort spelen hoor je echt een korte hevige "spike", alhoewel het niet lijkt alsof hij hard aanslaat. Bij jou klinkt het wat zachter en ronder allemaal (overigens helemaal goed hoor, zeker geen negatieve commentaar).

Doet mij wat denken aan mijn SF Pro reverb icm sommige gitaren: soms is die attack echt té, maar deze Brenneck maakt er goed gebruik van. Ben wel fan van deze speelstijl, heb er ondertussen al heel veel van opgestoken!

Zou je die "goldfoil" pickups kunnen vergelijken met p90s? Of eerder een lagere output? Prachtig instrument vind ik het! Echt een zoete klank! Is de eerste keer dat ik deze gitaar tegenkom...


EDIT: Die "spinner"-link van jou krijg ik helaas niet aan de praat. Moet ik nog iets doen ofzo? Registreren missch?

Mr.Fingers
28 mei 2013, 19:13
Die spinnerlink is inderdaad dood. Jammer, begin deze week werkte ze nog :(, anyway, hier dan maar: http://www.youtube.com/watch?v=aL1TpVYDuS4&feature=player_embedded

Die goldfoil pickups zijn vreemde dingen. Ze hebben vrij veel output (meer dan telecaster singlecoils, ik moest m'n amp altijd wat zachter zetten bij de switch tussen tele & harmony), maar hebben een erg lage DC-resistance (3, 4K, gewone fender-coils zitten rond de 7 & 8), ik denk dat dat hetgene is wat ze zo speciaal doet klinken. Medeforummer Stijnkenens (ook uit Antwerpen trouwens) heeft er eens zo eentje volledig uit elkaar gehaald en gerestaureerd, die kan er je ongetwijfeld meer over vertellen.

stijnkenens
28 mei 2013, 21:08
Zo'n goldfoil zit helemaal anders in elkaar dan een p90.
De windingen zijn maar een fractie van een p90. Maar omwille van de veel dunnere draad (origineel awg45, maar ik heb hem met awg44 opnieuw gedraaid, omdat de 45 gewoon nergens te vinden is, in een normale hoeveelheid) krijg je toch een redelijke weerstand.
De goldfoil die ik heb herwikkeld had geen polepieces, en het zou me niet verbazen mochten degen in het filmpje er maar voor de sier opzitten !

zo'n gold foil is de koning van de budget pickups (nu wordt er veel geld voor gevraagd, maar ze zaten oorspronkelijk op goedkopere instrumenten) het geluid dat die voortbrengen is de typische blues sound, enkel en alleen omdat die oude knarren zich niets anders konden veroorloven.

Ik vergelijk graag met de Selmer Macafferi gitaar en Django. Mocht hij toch het geld gehad hebben om een Gibson of iets anders te kunnen kopen, dan had de Manouch Jazz helemaal anders geklonken !!!



s.

Mr.Fingers
28 mei 2013, 21:12
:D
http://i.ebayimg.com/t/DJANGO-REINHARDT-GIBSON-1948-PRINT-POSTER-SIZE-PHOTO-GUITARRIST-JAZZ-/00/s/NDg2WDUwNw==/$(KGrHqYOKiYE6MvLd2FEBOu3pG7dRw~~60_3.JPG

Maar goed, we dwalen af...

stijnkenens
28 mei 2013, 21:25
Ja natuurlijk, en hij heeft ook elektrisch gespeeld.
Maar het punt is: de sound van manouche jazz komt door de selmers .



s.

barno
28 mei 2013, 21:31
was de gold foil zo budget ? die zaten toch ook op de duurdere Harmony's. echt budget uit die tijd, denk ik eerder aan Hershey bars, draai dat maar es open... zit heel niks in :) maar klinken!

Mr.Fingers
28 mei 2013, 22:06
En op Fenders ook (coronado-reeks)... Goldfoils werden gemaakt door Rowe Industries, een subdivisie van DeArmond (van Guild/Gretsch)

Toaster
28 mei 2013, 22:25
ik denk dat de amp uit het clipje geen 2x12 configuratie is.

De kast is daar niet breed en hoog genoeg voor.

guitarguru
4 juni 2013, 11:23
Denk dat het een Deluxe Reverb is. Formaat en de microfoon staat ook in het midden van de kast, wat m.i. duidt op een 1x12 configuratie.