PDA

View Full Version : Gitaar 'octaaf zuiver maken'



Zottepee
26 mei 2013, 19:49
Hey,

Ik wou daarnet m'n Fender tele (met 6 zadels) octaaf zuiver maken. Ik had dit nog nooit gedaan, omdat ik dacht dat dat wel in orde was (ik kon het ook niet merkbaar horen).
Nu zit ik met volgend probleem: mijn lage E is op de 12e fret te hoog, dus zou ik dat zadel wat moeten aandraaien, zodat hij 'verder van de topkam is'. Probleem is dat ik dit zover mogelijk heb gedaan, en het op de 12e fret nog altijd niet zuiver is.
Met m'n hoge e heb ik het tegenovergestelde probleem: daar is ze op de 12e fret te laag gestemd, en kan ik de vijs er niet meer verder uitdraaien.

Hoe moet ik dit oplossen?

Mvg,
Tim

Johannes
26 mei 2013, 22:09
Bij een normaal gestemd instrument zonder mankementen (verkeerd geplaatste brug bijvoorbeeld) met geen extreem dikke, dunne of oude set snaren zou dit niet mogelijk moeten zijn. Op welke manier ben je te werk gegaan?

Zottepee
26 mei 2013, 22:14
Gewoon eerst de snaar open stemmen, en dan kijken wat m'n stembakje zei als ik de 12e fret induwde. Naar gelang hij daar te hoog of te laag aangaf heb ik de brug wat aangepast, en dan opnieuw hetzelfde gedaan. Ging perfect, behalve bij mijn e-snaren.

De snaren liggen er wel al een tijd op, kan het daar eventueel aan liggen?

Johannes
26 mei 2013, 22:28
Verse snaren klinken wat lekkerder. Bovendien zijn nieuwe snaren schoon, waardoor ze regelmatiger trillen. Wat ook goed werkt is de flageolet op de 12de vergelijken met de snaar gefret op de 12de. Zo doe ik het altijd, nog nooit problemen ondervonden eigenlijk. Hoe nauwkeurig is het stemapparaat dat je gebruikt? En wat voor gitaar betreft het precies?

Zottepee
27 mei 2013, 06:48
Ik gebruik een Tu3, zou dus wel nauwkeurig genoeg moeten zijn.
Het gaat om een Fender tele uit de Blacktop series (dus Mex.) uit 2012

Zorro8
27 mei 2013, 07:09
Nauwkeurigheid TU3 is redelijk. maar niet schokkend. +/- 1 cent. Vergelijkbaar met Korg Pitchblack. Ter vergelijking: Korg Pitchblack+ is +/- 0.1 cent. Sonic Research Turbo Tuner is zelfs +/- 0.02 cent. Factor 50x nauwkeuriger dus.

Maar goed, dat even terzijde. Je zou er evengoed mee moeten kunnen intoneren. Echter: ALTIJD met nieuw snaren! Als ik merk dat mijn gitaar niet goed geintoneerd klinkt, ga ik niet aan de stelschroefjes draaien, maar eerst nieuwe snaren opzetten. Meestal is het probleem dan verholpen.