PDA

View Full Version : Veel verlies van hoge tonen bij lange kabel



driesp
25 mei 2013, 10:11
Hallo!

Het was me onlangs opgevallen dat wanneer ik niet draadloos speel, en met een kabel van 10m mijn SG met t-tops (laag output ) rechtstreeks inplug ( in eender welke amp ), er erg veel verlies is van hoge tonen wanneer mijn volume van de gitaar beneden 8-9 komt, wat echt ongemakkelijk is. Bij het opendraaien van de volume voor solo's komt dan opeens een hele hoop presence erbij wat het geluid niet ten goede komt.

Was me al een tijd opgevallen dat ik dit draadloos niet heb, maar nog niet bij stilgestaan. Nu eens met een korte patchkabel het verschil getest en dat is toch wel duidelijk merkbaar. Nu is dit aan de ene kant wel logisch, als je je volume terugdraait vergroot je vanuit de amp geziene pickupimpedantie aanzienlijk, en met daarbij een 40pF per meter kabelcapaciteit (heb ik gelezen) maak je eigenlijk een redelijke high pass filter..

Nu heb ik al talloze artiesten gezien met lange kabels die tevens geen gebruik maken van buffers ( hoog impedante input en laag impedante uitgang ), en veel lijken daar geen last van te hebben.

Hoe wordt dit dan opgelost? Werken niet veel mensen meer met hun volumeknob, of moet je écht een overdreven dure kabel kopen?

alvast bedankt!

Pepe
25 mei 2013, 10:30
Als je last hebt van hoog verlies door lange kabels manifesteert zich dat niet pas bij het terugdraaien, vol open heeft daar net zo goed last van lijkt me. Een goeie treble bleed in je gitaar moet afdoende zijn om dat effect wat je beschrijft op te heffen.

Daarnaast, koop gewoon goeie kabels en het hoeft niet gelijk overdreven duur te zijn om goed te zijn en gebruik een buffer als je signaal veel meters kabel en effecten ziet voor het je amp bereikt.
Je blindstaren op wat voor andere gitaristen wel of niet werkt is tricky, dingen kunnen anders in elkaar zitten dan je denkt.

driesp
25 mei 2013, 11:18
Beste,

Vol open is het haast niet merkbaar. Het komt echt maar op wanneer de volume is teruggedraaid. Al m'n gitaren hebben er last van, m'n gretsch 6120 met filtertrons nog het ergst ! Zelf gebruik ik geen effecten ed, dus heb geen buffer in m'n kring. De kabels zijn nu niet overdreven duur, maar gewoon een goeie. Als ik de kabel gebruik van de uitgang van de wireless naar de amp is het probleem opgelost, maar dat is waarschijnlijk gewoon omdat deze uitgang ook laagimpedant is..

Pepe
25 mei 2013, 11:35
Je herhaalt je probleem. Als er volgens jou nog een oplossing bestaat naast goeie kabels, treblebleed en buffer ben ik ook wel benieuwd.

driesp
25 mei 2013, 11:40
Ja sorry, bedankt voor je antwoord toch ! Vroeg me toch eens af of er meer mensen last van hadden.

cluseau
25 mei 2013, 11:57
Logisch dat het effect heviger is bij half open. De kabel vormt de cap achter de weerstand welke vornamelijk bestaat uit de potmeter weerstand. Hoe hoger die weerstand hoe effectiever het hoogaf filter. De enige manier om dat tegen te gaan is en versterkertrapje in de gitaar of een betere cq kortere kabel.

fastfolkert
25 mei 2013, 17:10
De enige manier om dat tegen te gaan is en versterkertrapje in de gitaar of een betere cq kortere kabel.

+1 voor een buffer:
Ik heb deze JFET buffer gebouwd: http://guitarnuts2.proboards.com/index.cgi?board=schem&action=display&thread=3150
Werkt als een trein, kan evt. ook nog in je gitaar, en werkt ook als je je gitaar rechtstreeks in een mengtafel prikt om bijv. thuis wat met backingtracks mee te spelen via een kopteleofoon. Legio mogelijkheden dus.

YMMV

driesp
25 mei 2013, 17:33
Da's interessant ! Wil ik wel eens proberen. Buffers op het einde van de kring, die helpen niet meer zeker?

kassie
25 mei 2013, 17:37
Wat ik zou doen:

Deze wiring:
http://i557.photobucket.com/albums/ss18/ilya-v/BestWiring2.jpg

En nog niet goed genoeg, deze buffer:
http://2.bp.blogspot.com/-SBtbU-W8NKQ/Tbk3FKSeZVI/AAAAAAAAAXA/BpEpUkCnKRs/s320/Klon%2BBuffer-791816.png

cluseau
25 mei 2013, 18:05
Da's interessant ! Wil ik wel eens proberen. Buffers op het einde van de kring, die helpen niet meer zeker?


Een buffer na de kabel is zinloos, het verlies van hoog is dan al aanwezig. Zou je dat hoog weer op willen halen dan kan dat ook maar gaat je veel ruis opleveren.

driesp
25 mei 2013, 18:10
Een buffer na de kabel is zinloos, het verlies van hoog is dan al aanwezig. Zou je dat hoog weer op willen halen dan kan dat ook maar gaat je veel ruis opleveren.

Ok bedankt! Zal er eens mee experimenteren. Treble bleeds en 50's wiring enzo heb ik al geprobeerd, maar daar was ik niet allemaal tevreden mee.

fastfolkert
25 mei 2013, 18:55
Een buffer na de kabel is zinloos, het verlies van hoog is dan al aanwezig. Zou je dat hoog weer op willen halen dan kan dat ook maar gaat je veel ruis opleveren.

Daarom bouw je de buffer dus ook IN je gitaar; kun je lange kabels toepassen en bovendien zonder hoogverlies ook nog inprikken in (laagimpedante) mengtafels.

cluseau
25 mei 2013, 19:21
Daarom bouw je de buffer dus ook IN je gitaar; kun je lange kabels toepassen en bovendien zonder hoogverlies ook nog inprikken in (laagimpedante) mengtafels.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

HaroldA
25 mei 2013, 19:22
met daarbij een 40pF per meter kabelcapaciteit

Oeh, de mijne heeft zelfs 76pF/meter ...

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/730795/Gitaarkabel-Road-Line-CGK-ROAD-75-1-x-075-mm-Zwart-Cordial

Frits van Mourik
26 mei 2013, 00:33
Oeh, de mijne heeft zelfs 76pF/meter ...



Dat valt dan nog zat mee...
Mooie (en dure) Mogami- kabel zit ruimschoots aan het dubbele :???:

guitarnijboer
26 mei 2013, 00:48
Oeh, de mijne heeft zelfs 76pF/meter ...

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/730795/Gitaarkabel-Road-Line-CGK-ROAD-75-1-x-075-mm-Zwart-Cordial

Die 40 pF zal per 'feet' zijn. 68 pF/meter is het laagste dat ik voor gitaarkabel ken.

Trouwens: voor een mooi gebalanceerd gitaargeluid moet de kabel iets meer kunnen dan een lage capaciteit hebben, of anders: een lage capaciteit is geen garantie voor een goede kabel, een hogere capaciteit is ook niet automatisch een slecht gitaargeluid.
Niet voor niets heeft line 6 in hun zendertjes cable simulation zitten. (niet dat het echt goed werkt trouwens, maar het idee lijkt me duidelijk)

driesp
26 mei 2013, 01:53
inderdaad, net eens opgezocht. Blijkbaar heeft de kabel een capaciteit van 120pf / m. Redelijk veel lijkt me..