PDA

View Full Version : Probleem Fender Vibrochamp (1968)



DrHanz
25 mei 2013, 08:39
Wanneer ik mijn Vibrochamp aanzet en ga spelen, klinkt hij gewoon helemaal ok. Maar als ik er een half uurtje op speel, gaat hij met name bij lage noten, steeds meer een soort zachte distortion toevoegen aan het geluid. Met name dus als je noten op de lage E en A snaar aanslaat.

Wat zou dit kunnen veroorzaken? Een van de buizen, of een ander onderdeel misschien?

Agent_Smith
25 mei 2013, 09:00
Gelijkrichtbuis of één (of meerdere) der elco's?

nico verduin
25 mei 2013, 10:32
2 mogelijkheden:
- Een van de buizen is op
- Elco's zijn op.
Bij de buizen kun je ff testen door er zachtjes met een potlood oid tegen aan te tikken. Dan moet dat goed hoorbaar zijn door de speaker.
Als het de elco's zijn, dan moet het effect veel groter worden naarmate je de snaren harder aanslaat. Als de elco's op zijn, dan komt er een 100Hz hum bij met name de lage tonen er doorheen.

cluseau
25 mei 2013, 12:09
Ik zie wel meerdere mogelijkheden hoor. Buisje kun je zelf proberen maar voor de andere mogelijkheden moet hij toch aan de monitor.

DrHanz
25 mei 2013, 12:16
Mmm. Meerdere mogelijkheden dus. Wat zou het kosten om zo'n klein ampje eens te laten nakijken door een ampdokter? Tips voor goede/niet heel dure ampdoc in de buurt van Utrecht?

cluseau
25 mei 2013, 13:21
Mmm. Meerdere mogelijkheden dus. Wat zou het kosten om zo'n klein ampje eens te laten nakijken door een ampdokter? Tips voor goede/niet heel dure ampdoc in de buurt van Utrecht?

Daar kun je geen zinnig woord over zeggen als de oorzaak niet bekend is maar je kan wel van te voren goede afspraken maken.

DrHanz
31 mei 2013, 08:37
ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk storing is van een andere el. apparaat (koeler). Wanneer ik de Vibro op een ander stopcontact aansluit dat wel geaard is, (andere groep) blijft het geluid gewoon goed.

7ender
7 juni 2013, 08:40
ben er inmiddels achter dat het waarschijnlijk storing is van een andere el. apparaat (koeler). Wanneer ik de Vibro op een ander stopcontact aansluit dat wel geaard is, (andere groep) blijft het geluid gewoon goed.

Het is beter voor je gezondheid ( en je eigen risico van de ziekte-kosten-verzekering :sssh: ) als je zo'n oud buisversterkertje ALTIJD op een GE-AARD stopcontact aansluit .

( je zal de eerste en de letzte niet wezen als je gitaar-snaartjes ineens onder spanning komen te staan :soinnocent: )

Het probleem wat je beschrijft komt waarschijnlijk wel weer terug , ongeacht welk ( onveilig ) stopcontact je ook uitkiest .