PDA

View Full Version : Welke modeling software? Amplitube, Guitar Rig, TH2 etc



DennisZw
24 mei 2013, 18:18
In het verleden heb ik een POD Studio UX2 gehad, maar de software die er bij zat was ...matig. Vervolgens had ik hem dus verkocht, aangezien ik een mooie versterker op m'n kamer heb staan. SPIJT! Mijn versterker is 75watt dus gaat wat te hard als je hem mooi wilt laten klinken--nou heb ik dus weer een POD Studio gekocht, dit keer de GX van 88 eypo's, aangezien ik alle extra'tjes op de UX2 toch nooit gebruikt heb. Reden hiervoor was, omdat ik een wat stillere practice amp wil, maar ook omdat ik nou zag dat Amplitube ook Slash gear heeft, ik miste 't gebruiken van Amplitube sowieso al wel, en ik ben gek op Slash en gear dus dit is een goede combinatie! Ik had al ervaring met 't gebruik van een POD Studio dus vandaar dat dat mijn voorkeur had inplaats van bijv. die Avid kastjes!

Maargoed, wie van jullie hebben er hier nog meer van die leuke kastjes aan de PC hangen? En welke software gebruiken jullie hierbij? TH2 en Amplitube zijn voor mij toch wel favoriet :)

Ik heb overigens ook een demo gevonden van de Slash troep binnen Amplitube: http://youtu.be/LJpx7pof8h4

paulusdeBKB
24 mei 2013, 18:55
Ik gebruik de modeling die met Logic Pro wordt meegeleverd, en soms sluit ik mijn DG-Stomp aan. Een bruikbaar geluid krijgen is dan een eitje. Een uitstekend geluid, vooral clean en milde crunch, een stuk lastiger. Ik mis dynamiek en 3D.

Erik70
24 mei 2013, 19:31
Ik heb onlangs TH2 ontdekt en vind deze wel uitblinken in vooral de cleane en lichte drive sounds. Dit in vergelijking dan met line6 podxt, guitarrig en amplitube. De highgain sounds zijn bij alle ampsims wel redelijk, waarbij ik line6 en TH2 net wat beter vind dan amplitube en guitarrig.
Ik vraag me wel eens af of de ampsim-fabrikanten weten dat er meer doelgroepen te bereiken zijn dan superhighgainmetalshredders, maar dat is een ander onderwerp ;-)

Terminus
25 mei 2013, 00:19
High gain vind ik zeker niet zo gelijk als Erik. Bij clean en crunch zijn de verschillen dan wel groot (zeker bij crunch) maar bij high gain is er zeker een verschil. Zolang je voor de nieuwste generatie modelers kiest kan je bijna geen geluid echt slecht krijgen. Line 6 zou ik bij vandaan blijven: zeker bij high gain hoort een getraind oor meteen dat je met die dynamiekloze digitale amps aan de slag bent geweest. De technologie daarvan loopt al jaren achter.

Waardige kandidaten zijn naar mijn mening:

Guitar Rig 5: heeft zich met de Rammfire module helemaal op de kaart gezet in de High gain wereld, de oude Gratifier was voor mij en vele anderen niks. Grote keuze aan versterkers, tweakbaar en met een heel erg duidelijke interface. Voor effecten misschien wel de beste.


Scuffham S-Gear: Veel simpeler en goedkoper dan de rest. Biedt in feite maar 3 versterkers, maar die hebben wel meerdere kanalen. Een dijk van een Marshall en de Dumble simulatie is uniek en veelzijdig. De high gain moet van een SLO clone komen, die goed is maar voor het echt harde werk niet volstaat. Bijna geen effecten.


TH2: Veel versterkers, waaronder een paar boutique versterkers. Heeft wat minder klassiekers dan Guitar Rig en Amplitube, maar heeft wel versterkers die daarbij in de buurt moeten komen. Prima effecten, goede geluiden en een uitstekende cabinet simulator.


Amplitube 3: Het grootste aanbod aan versterkers: bedenk het en het zit er in. Heel veel effecten. De geluiden zijn prima, maar de verstelbaarheid laat te wensen over en de interface en dergelijke lijden af en toe tot enorme frustraties bij gebruikers die wat meer van hun amp sim eisen. Als je je niet veel bezig houdt met MIDI, effect routing en stereo signaal is dit een goede keus, als je daar juist veel waarde aan hecht is Guitar Rig niet te missen.

SantaX
25 mei 2013, 01:07
Ik heb ook de ux2. Die zet ik dan zo clean en natuurlijk mogelijk. In cubase pik het signaal dan 'semi-droog' op van de ux2. Meestal is semi-droog meteen het geluid dat ik zoek, maar als dat niet zo is dan gebruik ik vst-plugins en dat kan dan van alles zijn.

Herken je idee over de ux2 wel. Bijna alle standaardsettings zijn echt TE overdreven met alles. Ik heb na een paar avonden spelen toen ik hem net had voor mij zelf dan ook een paar basis geluiden gemaakt die wel werkten voor mij dan. Tegenwoordig gebruik ik de ux2 trouwens bijna niet meer. Mijn hoofdreden om hem toendertijd te kopen was om erover te oefenen en dat heb ik dan ook lang gedaan. Vandaag de dag oefen ik toch liever weer gewoon lekker op de bank via een versterker.

roger
25 mei 2013, 10:00
+1 voor de Scuffham amps s-Gear! Klinkt in mijn oren veel natuurlijker en meer "3D" dan amplitude en guitarrig. Niet boordevol mogelijkheden maar wel een erg goede basis sound! En niet duur, ik meen iets van 70 euro!

DennisZw
25 mei 2013, 14:57
Die GX die ik had besteld werkt gewoon niet, verschrikkelijk irritant, de zoveelste keer dat ik iets terug moet sturen... Maargoed, POD Farm klinkt in mijn oren heel nep, terwijl ik op youtube filmpjes tegen kom waar 't echt super klinkt. AmpliTube is geweldig voor mij, precies wat ik zoek, heb er veel lol mee gehad. :)

tnijland
26 mei 2013, 10:48
Wow. Goede post heren! Ga zo door.

Ik kende tot nog toe alleen maar de Amplitube 2.0 en Guitar Rig 5.0 en liet (behalve Peavey Revalver mkIII) de kleinere leveranciers links liggen. Ook goed om te horen dat dat die keuze niet verstandig is.

Treden jullie ook live op met deze software?

Terminus
26 mei 2013, 23:40
Nee, maar als je de goede controller ervoor hebt zou het zeker te doen zijn. TH2 en Guitar Rig zijn er op gemaakt, maar de rest kan het ook. Ik zou wel even goed de software testen op je computer of het niet crasht of iets dergelijks, soms wil bepaalde software niet met andere software omgaan.

Revalver is trouwens een verhaal apart. Het idee is geweldig, de techniek vooruitstrevend maar daar houdt het op. Peavey vertikt het ondersteuning te geven en de stabiliteit laat erg ten wensen over. Er zitten een hoop mooie versterkers in, maar er een echt goed geluid uitkrijgen is soms een kunst. High gain lukt vaak wel en sommige mensen hebben erg goede geluiden eruit gekregen, maar ik niet. Het is de enige amp sim waar ik echt niks uit kreeg waarvan ik onder de indruk was. De impulse loader is trouwens spectaculair slecht, het vervormt het geluid compleet.