PDA

View Full Version : Versterker (stereo-installatie) aansluiten op gitaarcabinet?



JaimeB
23 mei 2013, 23:54
Is het mogelijk een versterker van een stereo-installatie aan te sluiten op een gitaarcabinet.
Uiteraard er van uit gaande dat het cabinet 8 ohm heeft en en de versterker ook. Klopt het dan dat ik een kant van een gitaarkabel kan afknippen en dan de rode en zwarte draad aansluit achter op de versterker?
Dit is geen vervanging voor mijn top en ik heb al een oefenversterker. Ik heb alleen een dergelijke versterker nog staan en een ongebruikt cabinet. Vervolgens nog de nodige pedalen die ik ervoor kan hangen. Ik stel geen hoge eisen aan het geluid, het is bedoeld als een goedkope oplossing voor thuis. Als het maar werkt zonder mijn cabinet stuk te maken.
Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt!

arcane
23 mei 2013, 23:59
Ik denk niet dat de speakers goed om kunnen gaan met de lage bastonen.

JaimeB
24 mei 2013, 00:02
Oh dat is een goede. Om verwarring te voorkomen. Ik ga mijn gitaar er op aansluiten, het gaat niet om het afspelen van muziek.

arcane
24 mei 2013, 00:04
Ah op die fiets. tja als de impendantie en het vermogen overeenkomen zou het denk ik moeten werken. Maar of het klinkt....

JaimeB
24 mei 2013, 00:06
het zijn twee speakers van 100 watt ieder, dus dat lijkt me ruim. Maar idd goed om nog even te checken. Bedankt voor je reactie. Andere reacties als bevestiging of net om te waarschuwen zijn uiteraard nog meer dan welkom!

fastfolkert
24 mei 2013, 00:57
Andere reacties als bevestiging of net om te waarschuwen zijn uiteraard nog meer dan welkom!

Allereerst zal je versterker een ingang moeten hebben die geschikt is voor je gitaar (qua impedantie-voldoende hoogohmig, en qua gevoeligheid - paar 100mV). Misschien dat de line-ingang werkt als je er een booster voor zet? Of misscien heeft die versterker een mic ingang?
Dan moet je nog van een mono gitaarsignaal naar de vermoedelijke stereo ingang van je versterker. Een monoplug in een stereo"gat" geeft maar op 1 kanaal een signaal. Even het goede kanaal opzoeken dus.
Qua uitgang kun je gewoon je 8 Ohm cabinet aansluiten op de speakeruitgang van de versterker. Mss. even een passend speakerkabeltje maken; that's all.
Het zal allemaal wel werken maar of het ook lekker klinkt?

YMMV

JaimeB
24 mei 2013, 01:43
Er zit een mic ingang op. Ik ga dit weekend eens testen. Als het echt bagger klinkt, dan moet ik toch maar op zoek naar een goedkope tweedehands top. Budget is momenteel beperkt, vandaar dat ik dit eens een kans geef.

jerome
25 mei 2013, 20:19
Als je hifi versterker een transistor versterker is en te weinig vermogen heeft t.o.v. de gitaarspeakers kan de versterker overbelast raken en daar kunnen de speakers weer slecht tegen en die kunnen dan naar de kloten gaan...

cluseau
25 mei 2013, 20:23
Als je hifi versterker een transistor versterker is en te weinig vermogen heeft t.o.v. de gitaarspeakers kan de versterker overbelast raken en daar kunnen de speakers weer slecht tegen en die kunnen dan naar de kloten gaan...


Kun je dat ff uitleggen? ;)

MarkS
26 mei 2013, 01:09
Een versterker die aan het plafond van zijn vermogen zit, begint te clippen en stuurt dan gelijkstroom naar je speakers.
De spreekspoelen in de speakers branden dan door.

Overigens heb ik vroeger een tijdlang met een preamp/multi-fx over een hifi stereo versterker en twee 2x12 cabs gespeeld. Zowel thuis, in het oefenhok als live. En dat ging prima.

Han S
26 mei 2013, 01:32
Gitaarspeakers hebben gewoonlijk een veel hoger rendement dan hi fi speakers en zullen met een hi fi versterker behoorlijk hard gaan. Ik draai al 20 jaar in de studio met een Pioneer hi fi versterker van 2*100 watt en vier floormonitoren om als de gitarist zijn solo speelt het geluid van de band aan hem te schenken. Dat gaat soms loeihard en er is nog niks kapot gegaan.

Zangers/zangeressen gebruiken dat spul ook als ik een band of orkest in een keer op tape zet en dat gaat soms ook onbehoorlijk hard, dus weest niet bevreesd, het gaat niet zomaar stuk.

jerome
26 mei 2013, 01:52
Kun je dat ff uitleggen? ;)
Laat MarkS dat nou beter kunnen dan ik... ;)

cluseau
27 mei 2013, 00:07
Een versterker die aan het plafond van zijn vermogen zit, begint te clippen en stuurt dan gelijkstroom naar je speakers.
De spreekspoelen in de speakers branden dan door.


Daar zit een kern van waarheid in maar echte gelijkstroom wordt het nooit. In de diverse fora zijn heftige discussies te vinden, meestal gebaseerd op ervaringen van verkopers of men heeft ergens op internet gelezen dat......

Een volledig clippende eindtrap schakelt continu tussen maximaal positief en maximaal negatief. Bij een extreem lage frequentie van 30Hz is de periodetijd slechts 33mSec. De tijd dat de spanning maximaal positief is duurt niet langer dan 16mSec voor hij omklapt naar de negatieve kant. Nog steeds wisselspanning denk ik, echte gelijkspanning kan alleen voorkomen als de eindtrap defect is. Daarbij komt dat volledig clippen in de praktijk nauwelijks haalbaar is zou het al om aan te horen zijn.

Het gevaar zit hem in de situatie waar de speakers en amp beide hetzelfde vermogen hebben. Als voor de amp bv 100Wrms is opgegeven en de speaker is ook 100W dan wordt de indruk gewekt dat dit matched met de versterker maar een 100W amp geeft clippend 141W af en daar is een 100W speaker meestal niet tegen bestand.

Is de amp veel zwaarder dan de speaker zul je de amp niet snel horen clippen omdat de speakerconus voor het clippen al gelanceerd is. Ga je te ver dan hoor je de speakers "blaffen" en is het einde nabij, tijd om gas terug te nemen.

Is de speaker overbemeten hoor je de amp wel clippen maar de speaker kan het meestal hebben.

De situatie dat de amp zwaarder is dan de speaker is meestal iets voor de HiFi luisteraar omdat deze zijn amp normaal gesproken nooit zal willen horen clippen. Voor de gitaarmensen is dat soms net anderom, zeker in de metal wereld denk ik. Voor een gitaarversterker denk ik dus dat je het best af bent met een ruim overbemeten speaker, zeker in het geval van een transistor amp omdat die echt scherp kunnen clippen itt een buizenamp waar de blokgolven gematigd door toepassing van de trafo worden weergegeven. Mogelijk is de beweging van de conus nog van invloed op de koeling bij het sturen met een blokgolf maar daar weet ik het fijne niet van.

nico verduin
27 mei 2013, 00:13
Een van mijn jongens heeft dit in de praktijk mogen meemaken :) Subwoofer voluit..... uitgefikt... Magneet van dat ding doet nu dienst om gevallen spijkers bij mekaar te halen en schroevendraaier af en toe ff te magnetiseren :)

cluseau
27 mei 2013, 00:17
Ach, bij een jager zie je alle soorten en maten hertenkoppen aan de muur hangen.......


Bij mij hangen diverse magneten :sssh:.

nico verduin
27 mei 2013, 00:27
Ach, bij een jager zie je alle soorten en maten hertenkoppen aan de muur hangen.......


Bij mij hangen diverse magneten :sssh:.bij mij aan de verwarming in de schuur :) raak je hem nooit kwijt :)