PDA

View Full Version : Afstand tussen snaren op de hals



ackm
23 mei 2013, 16:50
Allen,

Ik heb een beetje een aparte vraag waarop ik het googlen lastig vind en ik me afvroeg of jullie er misschien een oplossing voor hebben. Situatie is dat ik tijden op een Telecaster model heb gespeeld (Zelfbouw van een gitaarbouwer, geen Fender). Ik heb ook een 2e gitaar , een hollowbody model van Epiphone. Wat me opvalt als op de Epiphone speel is dat de snaren dichter op elkaar zitten, ik bedoel dus de afstand tussen de snaren (Niet van de snaren naar het fretboard). Ik zie ook dat er bij de Epiphone boven de bovenste en onder de onderste snaar ook wat extra hals over is tov de Telecaster. Ik vroeg me af of dit eenvoudig aan te passen is (Is het een probleem dat meerdere mensen hebben en is er een erkende oplossing voor bvb andere brug/topkam whatever , eventueel via een gitaartech). Ondanks dat het enkele MM zal betreffen is bij het het verschil meteen merkbaar. Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft.

Dank

barno
23 mei 2013, 17:16
Dat heet stringspacing
Die is bij fender en gibson achtigen verschillend (gibson twee mm smaller). De meeste gibsons hebben dan weer een breder fretboard, gemidd 43 mm gibson/epi tov 42 mm bij de nut bij fenderachtigen. (Ik veralgemeen wat want er zijn ook andere maten). daarom dus dat je het gevoel hebt dat er meer fretboard zit tussen E / e en rand van de toets)

de stringspacing heeft trouwens nog andere gevolgen: de polepieces van fender single coils staan verder uitmekaar dan die van Paf elementen of P90's
Ik geloof wel dat er conversiebruggen bestaan maar dan zit je nog met de polepieces die niet precies onder de snaren gaan lopen (al is dat op zich geen ramp)

beste advies: get used to it. de charme van verschillende gitaren zit 'm in het feit dat ze je ook verschillend doen spelen

DennisZw
23 mei 2013, 18:24
beste advies: get used to it. de charme van verschillende gitaren zit 'm in het feit dat ze je ook verschillend doen spelen
hier ben ik 't mee eens, al zal 't wel wat tijd kosten :) ik ben ook van ibanez rg naar les paul gegaan, flink verschil.