PDA

View Full Version : Welke condensator SG Standard icm high output elementen



Brum
22 mei 2013, 19:22
Mensen,

Ik denk dat een condensator in m'n gitaar kapot/gefrituurd is. De volumepotmeter werkt nu als een tonepotmeter op het brugelement, terwijl m'n nek element het prima doet. E.e.a. is wel absoluut goed aangesloten. Ik wil dus het condensatortje voor de toonregeling van het brugelement vervangen. Kost toch geen drol en kan ik zelfs nog.

Maar nu komt het (natuurlijk)... Ik zie door de bomen het bos niet meer. Condensatoren van velerlei waarden te over en de waarde die op de condensator in m'n gitaar staat kan ik ook niet wijs uit worden. Welke zou ik het beste moeten hebben? Ik heb namelijk ook geen idee wat het verder met het geluid doet eigenlijk, dus suggesties zijn meer dan welkom.

Gitaar betreft een ouwe Gibson SG Standard met Seymour Duncan Distortion elementen.

Bij voorbaat dank.

Tabula Rasa
22 mei 2013, 20:32
Je volume pot werkt als een tonepot? Dus bij dichtdraaien een hoog-af filter?

Dan werkt je condensator dus wel. Andersom hoor ik vaker: Tone pot werkt als volumepot, dan is de condensator kapot en laat ie alles door of tonepot werkt helemaal niet, dan laat ie niets door.

Heb je al in de gitaar gekeken? Klinkt mij meer in de oren alsof er lipjes op de pots etc per ongeluk contact maken met bijvoorbeelbeeld een pootje van een condensator, of massadraad of iets degelijks.

EDIT .022 uf is een standaard waarde voor humbuckers.

Brum
22 mei 2013, 20:53
Yep, reageert als een hoog-af filter nu. Ik snap het ook niet, maar anderzijds, ik krijg een pinapparaat nog op blue screen, dus zo verbaasd ben ik er nu ook weer niet van.:D

De gitaar is kort geleden bij een reparateur langs geweest, omdat ik het probleem daarvoor zelf ook had bij het monteren en solderen van nieuwe potmeters. Die heeft mijn vakkundige bak- en braad werk wel weer netjes verholpen, maar het probleem is dus niet verholpen. Daarom denk ik ook dat het condensatortje tussen de potmeters gefrituurd is door mijn toedoen, ik kreeg 'm al niet goed vast namelijk, hehe...:soinnocent: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er een lipje verkeerd zou zitten en heb net ook niet iets opvallends kunnen ontdekken eigenlijk.

.022uf, ik ga er naar kijken, thanks! Zijn er eventueel nog bepaalde merken waar ik naar moet kijken, of maakt dat weinig uit? Ik zag ook verschillen tussen ceramisch en polyester, maakt dat nog verschil?

Brum
22 mei 2013, 21:35
Net nog even gekeken en vergeleken met de potmeters voor de nek humbucker, ik denk dat er een lipje vergeten is, die vast gesoldeerd hoort te zitten aan de potmeter. Ik ga het zo even vast solderen, kijken wat er gebeurt. Mocht het zo zijn, dan vind ik het wel wat lichtelijk slordig van de reparateur (uit fatsoen zal ik z'n naam maar niet noemen).

Tabula Rasa
22 mei 2013, 21:43
Het lipje op je volumepot dat de boel open moet zetten naar massa? Een van de buitenste lipjes?

En reparateurs..... tsja.... iedereen maakt weleens een foutje. Ken je het verhaal van de John Mayer Custom Shopper van John Mayer zelf?

Gearjunkie
22 mei 2013, 21:51
Ik zit met wijn en chips klaar: vertel op!!

Brum
22 mei 2013, 22:57
Het was het buitenste lipje inderdaad, die hoort dus kennelijk terug gekruld aan de potmeter vast gesoldeerd te zitten. Terug gekruld was ie wel, maar niet vast gesoldeerd. Nu dus wel en het werkt weer zoals het hoort. Ik weer blij.:) Leuke bijkomstigheid is dat ik bij het uitproberen zowat een compleet nummer heb geschreven, kwam er gewoon per toeval uit. Volgend jaar Pinkpop denk ik...