PDA

View Full Version : Truss rod komt los bij vast draaien



davidof
22 mei 2013, 18:08
Hey

Ik merkte dat mijn hals (epiphone prophecy sg) nogal veel een 'up-bow' had. Dus draaide ik de truss rod een beetje MET de klok mee, maar na minder dan een kwartslag te draaien voel ik dat ie gewoon los zit?

Heb hem dan maar terug gedraaid hoe hij was, de halspen is volgens mij niet stuk want de hals biedt nog weerstand tegenover de snaren. Hoe kan ie dan gewoon los zitten?

edit: met los bedoel ik dus dat ik 0 weerstand krijg bij het draaien, hij 'grijpt' in niks als het ware. Als ik hem terugdraaide greep hij wel weer.

Grts!
David

Antoon
23 mei 2013, 00:17
Dat lijkt op een dolgedraaide moer.Als je hem helemaal eraf draait kun je het eens bekijken.

davidof
23 mei 2013, 00:38
Hoezo eraf draaien? Zoveel ken ik er niet van :) hoe krijg ik de moer eraf? Heb hem nu gewoon (met de klok mee) aangedraaid tot ik iets van weerstand kreeg.. morgen zie ik wel

no 1 hops
23 mei 2013, 07:36
waarschijnlijk is de 'draad' op van het draadeinde.
op te lossen door er een weitje bij te doen.
dus moer eraf draaien, weitje over draadeinde, moer er weer op en voorzichtig opnieuw proberen

davidof
23 mei 2013, 09:12
waarschijnlijk is de 'draad' op van het draadeinde.
op te lossen door er een weitje bij te doen.
dus moer eraf draaien, weitje over draadeinde, moer er weer op en voorzichtig opnieuw proberen

Wat is een "weitje" en hoe draai ik de moer eraf?

stijnkenens
23 mei 2013, 10:11
Ik snap het niet, in je eerste post zeg je dat je met de klok mee hebt gedraaid, en dat die toen loskwam.
In je 2e post draai je met de klok mee, totdat je terug weerstand voelt ...


Je hals staat hol = up bow.
Als je de trussrod wilt laten tegenwerken, moet je net met de klok mee draaien, dan draai je de moer aan, waardoor de hals gaat tegenwerken, en dus terug rechter komt te staan.

Misschien zit er een 2way trussrod in: dan kan je de hals niet alleen rechter zetten, maar ook holler, mocht het ooit eens gebeuren.

Zolang je geen bruut geweld gebruikt kan er niets verkeerd gaan met een trussrod, behalve als hij vast geroest zit, of je de verkeerde sleutel / imbus hebt gebruikt !


Ezelsbruggetje: righty - tighty, lefty - loosy.



s.

davidof
23 mei 2013, 17:13
Ik snap het niet, in je eerste post zeg je dat je met de klok mee hebt gedraaid, en dat die toen loskwam.
In je 2e post draai je met de klok mee, totdat je terug weerstand voelt ...


Je hals staat hol = up bow.
Als je de trussrod wilt laten tegenwerken, moet je net met de klok mee draaien, dan draai je de moer aan, waardoor de hals gaat tegenwerken, en dus terug rechter komt te staan.

Misschien zit er een 2way trussrod in: dan kan je de hals niet alleen rechter zetten, maar ook holler, mocht het ooit eens gebeuren.

Zolang je geen bruut geweld gebruikt kan er niets verkeerd gaan met een trussrod, behalve als hij vast geroest zit, of je de verkeerde sleutel / imbus hebt gebruikt !


Ezelsbruggetje: righty - tighty, lefty - loosy.


s.

Inderdaad, de moer kwam los (geen weerstand) en als ik dan nog een 3/4 toer verder draaide met de klok voelde ik terug weerstand. Maar ik snap helemaal niet het systeem truss rod & moer. Dus ik weet niet wat ik best doe.

Ook zeggen ze dat de meeste trussrod maar enkelwerkend zijn, terwijl op elke site wel staat dat je de truss rod beide richtingen kan draaien voor up & back bow te herstellen. Hoe weet ik watvoor trussrod? Epiphone Prophecy SG

arnoldtims
23 mei 2013, 18:45
Je kan wel twee kanten opdraaien maar dat zegt niet dat hij dubbelwerkend is.

De hals word door de snaren "krom"getrokken en om hem rechter te maken draai je de truss rod aan, naar rechts dus.
Zo zal de stang de hals weer rechter maken.
Als je de stang weer losser draait dan trekken de snaren de hals weer "krom"/hol

Een 2way truss rod kan ook dus ook "zelf" de hals krom/hol maken. een enkele stang kan de hals niet krom maken.

God ik merk dat ik niet echt handig ben in iets makkelijk uitleggen maar ik hoop dat je het zo snapt.
Dit helpt ook wel denk ik
http://www.youtube.com/watch?v=6GD7zXzkrdM

Ps. Ik denk dat er met de truss rod van jou niks aan de hand is, die lijkt me gewoon los te zitten.
Je zegt als je hem aandraai wel weerstand voelt en dat lijkt mij goed.
Je hebt grote kans dat je hals wat te krom/hol staat. het filmpje kan je daar wel wat over vertellen.