PDA

View Full Version : Verzameling compleet



Les Paul Reed Smith
22 mei 2013, 14:00
Na vorig jaar de eerste 3 van de Marshall 50th anniversay amps gekocht te hebben, heb ik lang getwijfeld of ik de DSL1 en JVM1 ook zou kopen. Ik had er wel een leuk idee mee, maar vond het toch veel geld.
Overigens waren mijn ervaringen met de JCM1 en JMP1 erg goed. De JTM1 gebruik ik niet zo veel, maar die looks zijn al genoeg reden om deze te houden. Maar met name de JCM1 is thuis echt mijn nummer 1 amp geworden. Door het lage vermogen heb je ook op redelijk acceptabel vermogen een heerlijke sound met veel sustain.

Begin dit jaar ben ik met een zanger samen weer nummers aan het schrijven en aan het opnemen. Dan merk je de waarde van dit soort kleine amps. Samen met een Axetrak isobox geeft dit een super sound. Dus kwam ook weer de twijfel of ik de JVM1 en DSL1 toch zou gaan aanschaffen.
Dit weekend eindelijk de knoop doorgehakt en vandaag zijn ze beide binnen gekomen.

Eerst de DSL aangesloten. Wel op een extern cab (Kool & Elfring met 2x pre-Rola Greenbacks). Ik was aangenaam verrast. De cleane stand is zeer goed en vergelijkbaar met de clean van mijn oude DSL100. Hij gaat wel minder snel crunchen. Pedalen klinken super op deze stand en clean is het een typische Marshall clean. Dan het lead kanaal; het kanaal wat ik met mijn DSL100 nooit gebruikte. Ik vond het veel te compressed en dicht gesmeerd. Tot mijn grote verrassing is dat met de DSL1 heel anders. Een lekkere lead, die dynamisch blijft. Natuurlijk wordt het wat meer compressed als je de gain verder open draait, maar blijft voor mij heel bruikbaar.

Met een smile van oor tot oor ook de JVM geprobeerd. Het eerste kanaal crunched veel sneller dan de DSL. Lekkerrrrr :). Al snel Plexi-achtige sounds en de 70's riffjes vliegen als vanzelf je gitaar uit. Overigens deed dit denken aan mijn oude JVM 50 watt. Het lead kanaal van mijn oude JVM 50 watt was net als de DSL100 te dichtgesmeerd. Maar ook bij de JVM1 hebben ze het dynamischer weten te houden. Goed bruikbare lead sounds zijn geen enkel probleem. Nog even de gitaar in drop D en de toonregeling scooped ingesteld en je zit in echt metal territory.

Wat zijn mijn plannen met deze amps? Ik wil een klein stereo systeem met 4 kanalen maken. G-Major 2 in de FX loop en met een GCX kunnen schakelen tussen beide amps. Gaat een leuk experiment worden denk ik.

Lexvandoef
22 mei 2013, 19:04
Tof! Leuke set om zo compleet te hebben man! Die kleine dingen zijn echt cool! Heb je combo's of de heads? Weet het ff niet meer. Maar congratz!

Wil je trouwens in je 4 kanaals systeem dus ook 4 amps gebruiken? Of snap ik het verkeerd?

Bassa
22 mei 2013, 19:09
Gaaf zeg dat je ze allemaal hebt! De heads neem ik aan aangezien je m testte op een cab?

Fireburst
22 mei 2013, 19:18
Ik zou de stapel wel eens willen zien eigenlijk, of van links JTM tot rechts JVM in 'chronologische volgorde'




Wat zijn mijn plannen met deze amps? Ik wil een klein stereo systeem met 4 kanalen maken. G-Major 2 in de FX loop en met een GCX kunnen schakelen tussen beide amps. Gaat een leuk experiment worden denk ik.

Waarom niet allemaal?

Bassa
22 mei 2013, 19:36
Ik krijg nu wel steeds meer gas voor die jtm of jmp.

Les Paul Reed Smith
22 mei 2013, 19:57
Ik heb de combo's. met name de JTM en JMP vind ik als combo zo heerlijk retro. Maar de kleine speakers geven niet echt een super geluid. Op 0.1 watt is het goed te doen, maar voluit is het veel lekkerder om ze op echte cabs aan te sluiten. Ik heb ze vandaag ook op een Marshall 1912 gehad. De DSL en JVM werken daar prima mee. De JTM wordt krasserig. De JMP schreeuwt gewoon om Greenbacks. Ik denk er wel over om een Greenback in de 1912 te zetten. Als dat lekker klinkt een 2e 1912 er bij voor de stereo setup. Lekker aan het hobbyen dus :)

Voor de stereo setup wil ik alleen de DSL en JVM gebruiken. Deze hebben beide 2 kanalen. DSL voor clean en heavy crunch. JVM voor lichte crunch en lead. Ze hebben allebei ook FX loop, waar die G-major in kan. De FX send bepaald dan welke pre-amp gebruikt wordt. Is met een GCX vrij simpel te maken. Eventueel nog een paar overdrives er bij, gewoon omdat het kan :).

@Fireburst: ze staan allemaal wel bij elkaar. Maar er 1 geschakeld systeem met 5 amps van maken is complex. Speelt ook niet lekker, omdat alle volumes op elkaar afgestemd moeten worden.
Ik speel vaak op de JTM. Voor mij is dat de lekkerste. Paar pedaaltjes er bij en ik kan weer een avond vooruit. Maar zo'n stereo setup lijkt me ook erg leuk. Daarbij gebruik ik ze ook regelmatig voor opnames. En dan wil je ook makkelik wat dingen kunnen veranderen.

@Bassa: niet te lang wachten; ze worden steeds moeilijker te krijgen. Als je Strat speelt is de JTM leuk. De JMP is super voor zowel Strat als humbuckers. Als ik er 1 mocht houden, zou dat de JMP zijn. Voor thuis de allerbeste amp die ik ooit gehad heb.

Bassa
23 mei 2013, 20:07
Krijg je met die jtm snel een lekkere overdrive op huisniveau en welke slikt beter pedaaltjes, de jmp of jtm?

Les Paul Reed Smith
23 mei 2013, 20:23
Je krijgt wel een redelijke crunch, maar het volume staat dan wel al over de helft. Maar echt stevige rock haal je er ook weer niet uit. Dat het volume dan al flink hard staat, is niet zo erg. Je kunt altijd terug naar de 0.1 watt stand. Dat kan in elke huiskamer.
Nu je er naar vraagt, ik heb nog niet geprobeerd hoe de JTM met pedaaltjes om gaat. Ik weet het dus gewoon niet.
De JMP gaat sowieso eerder crunchen. En als dat niet snel genoeg gaat, heb je nog de extra crunch knop aan de achterkant. Daarmee kom je echt in heavy rock regionen. Richting Van Halen, oude Iron Maiden etc. dat maakt de JMP erg veelzijdig. Hij reageert ook erg goed op terugdraaien van je volume op de gitaar. Krijg je hem goed clean mee.

Mijn mening is dat de JTM erg lekke is met Strat of P90 gitaren en vooral lekkere bluestone heeft. De JMP werkt met elke gitaar erg goed en kan ook heerlijk bluesy klinken, maar rockt ook geweldig.
Als je interesse hebt, ben je welkom om eens langs te komen. Kan je ze lekker uitproberen. Stuur maar PM, dan spreken we wat af.

Orpheo
23 mei 2013, 22:15
oninteressant. Het verhaal boeit me ook geen hol. en waarom?






This thread is worthless without pics! ;)

Ace 1.15.19
24 mei 2013, 00:17
This thread is worthless without pics! ;)
Enige juiste antwoord.

Les Paul Reed Smith
24 mei 2013, 19:03
This thread is worthless without pics! ;)

:seriousf:

Ik zal dit weekend wat foto's maken.

Bassa
9 juni 2013, 12:51
Waar blijven de foto´s nou ;)
Ik heb trouwens vandaag de jtm1 head besteld.

rpl
9 juni 2013, 16:52
Ik heb trouwens vandaag de jtm1 head besteld.

Ik had vorige week ook een jtm-1 besteld en afgelopen vrijdag in ontvangst genomen en wat een sound zit er in zo'n ding :crazyhappy: ga je geen spijt van krijgen.

Bassa
10 juni 2013, 11:33
Mooi om te horen!