PDA

View Full Version : gretsch electromatic voor "akoestisch" strummen/fingerpicking



denis.hermans
22 mei 2013, 09:06
Binnen 2 maandjes word ik weer een jaartje ouder ( laatste verjaardag met een 3 vooraan).

Misschien is dit wel en goede reden om nog een gitaar er bij te kopen dacht ik bij mezelf ( hoewel ik ruiterlijk erken dat mijn eigen plezier bij het spelen ontelbare keren mijn talent overtreft). Stijlen die ik speel : alles behalve metal (rock, pop, blues).

De kandidaten voor een eventuele aankoop zijn :
- enerzijds prs santana se
- anderzijds gretsch electromatic reeks

Ik weet dat dit twee (erg) verschillende gitaren zijn en ben daarom de voordelen en de toegevoegde waarde bij mijn "collectie" van elk wat aan het afwegen.

Nu bij die Gretsch is dit voor mij wat moeilijker om in te schatten (in eerste instantie vind ik het uiterlijk van die gitaren echt top).
Vraag bij die Gretsch-reeks :
Door een nogal gevoelige rug kan ik zittend moeilijk op een echte akoestische gitaar spelen (dikte hiervan zorgt voor een "bolle" houding wat niet goed is voor mijn rug). Zo'n Gretsch is toch wat dunner.
In hoeverre is een Gretsch geschikt om er ahw. op "akoestische" wijze op te strummen of te fingerpicken.
Met akoestisch bedoel ik dan eerder de slagtechniek (singer-songwriter/ folkstyle tot wat justin sandercoe bijvoorbeeld hier doet : http://www.justinguitar.com/en/SB-207-PriceTag-JessieJ.php) niet zozeer dat het onverstrekt moet gebeuren.
Op een solidbody vind ik deze speelwijze vaak wat te "steriel/koud klinken. Klinkt zo'n Gretsch niet warmer ?
Is alleen de Gretsch 5420 ( klassieke iets dikkere Gretsch) of ook de Gretsch 5422 (doublel cut en iets dunner)

Opm : Uiteraard zal ik de Gretsch ook nog voor ander stijlen gebruiken maar de "akoestisch"-achtige klank zou een mooie toevoeging zijn.

Hoop dat mijn vraag wat duidelijk is.

Denis

DennisZw
22 mei 2013, 10:28
als een echte akoestische zal 't niet klinken, maar je hebt ook akoestische gitaren die wat dunner zijn, ongeveer de helft van een normale akoestische gitaar... is dat misschien iets om naar te kijken?

denis.hermans
22 mei 2013, 13:53
Inderdaad die Gretsch bleek het toch niet te zijn voor mij....


Het is een Yamaha Silent Guitar geworden tegen een zeer leuke prijs....:crazyhappy:

Zeer goed gevoel hierbij en ik vond direct een goede houding voor mijn rug. Klank vind ik ook meer dan ok.

Groeten,


Denis

Hotpepper01
22 mei 2013, 14:57
Nou, dat heb je dan ook snel gedaan, binnen 4 uur: 1 vraag gesteld, 1 antwoord afgewacht en snel 1 gitaar gekocht. Dat is bijna wereldrecord hoor. Maar proficiat. Nu alleen nog twee maandjes wachten tot je jarig bent en pics or it didn't happen..

denis.hermans
22 mei 2013, 15:43
Ja ik weet het... maar soms voelt iets gewoon goed aan (had die silent-reeks al wel vaak op het internet bekeken maar nog nooit in werkelijkheid gezien.)

Ik werk in de buurt van een muziekwinkel en bleek dat deze vandaag 20 % korting gaf.

Die Gretsch vond ik niets voor mij.

De Yamaha silent was gewoon waar ik naar op zoek was (ideaal voor mee te nemen naar les, stil ( ik woon op appartement), erg goed gevoel in mijn rug en leuke klank op koptelefoon en acoustische versterker.
Ik had gewoon een "klik" met deze gitaar.

Misschien zullen sommigen dit als een "gadget" beschouwen maar voor mij is het echt een volwaardig instrument.

Foto's volgen nog. Tot die tijd is google jullie vriend :seriousf:

Ps : jullie mening wordt door mij altijd zeer gewaardeerd hoor. Trouwens die ene reactie heeft me net wel op het "goede spoor" gezet. Bedankt daarvoor !!

denis.hermans
23 mei 2013, 08:28
Moest er nog iemand geïnteresseerd zijn in de silent-reeks van yamaha, ik ga dit weekend een HNGD topic openen onder akoestische gitaren met foto' s en een korte review.

Mvg,

Denis

DennisZw
24 mei 2013, 17:11
geniet d'r van Denis :) ik heb ze wel eens zien hangen en vond ze altijd wat apart, maar leuk spul!