PDA

View Full Version : Peavey Classic: reverb is dood, en nu?



Rafke Pafke
21 mei 2013, 15:20
Gisteren heeft (tijdens de repetitie) de ingebouwde reverb van mijn Peavey Classic 50 (2x12) het begeven.
Ik heb niets opmerkelijk gehoord of gezien. Het ene moment was die er nog, het volgende moment was de reverb verdwenen.

Enkele vragen hierbij:
- Wat zijn zoal de gebruikelijke oorzaken van een dergelijk defect? Is daar als leek zelf iets aan te doen?
- Ik was al langer aan het denken om een Holy Grail op mijn pedalboard te monteren. Iets handiger in gebruik en klinkt denk ik ook beter dan de reverb op de Peavey. Zou het voor mijn versterker kwaad kunnen als ik die reverb niet laat herstellen? En dus gewoon een pedaaltje ga gebruiken?

cluseau
21 mei 2013, 17:47
Zou het voor mijn versterker kwaad kunnen als ik die reverb niet laat herstellen? En dus gewoon een pedaaltje ga gebruiken?

Kan geen kwaad hoor maar vind het een beetje zonde.

Aca Ilic
21 mei 2013, 17:48
begin eens met buisje check Pafke

HaroldA
21 mei 2013, 17:54
begin eens met buisje check Pafke

Kan het zo snel niet vinden, maar weet je zeker dat de reverb niet SS aangestuurd wordt? http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/modnotes/c50twdbm_sch.pdf

Rafke Pafke
21 mei 2013, 18:06
begin eens met buisje check Pafke

Ik dacht dat de reverb een apart circuit is en dus niet beinvloed kan worden door bv. een slechte buis.

De buizen zijn ook vrij nieuw dus dat zou me vreemd lijken, al kan er altijd wel eens eentje stuk gaan natuurlijk.

cluseau
21 mei 2013, 18:26
Kan het zo snel niet vinden, maar weet je zeker dat de reverb niet SS aangestuurd wordt?

Is idd solidstate maar blijf het evengoed zonde vinden. Als je de pluggen er uit trekt en de tips tegen elkaar houd moet je flink versterkt signaal horen. Als dat zo is zal de veerunit defect zijn.

Rafke Pafke
21 mei 2013, 19:21
Is idd solidstate maar blijf het evengoed zonde vinden.

Bedoel je dat je het zonde vind als ik de reverb niet laat herstellen? Ik wil dat wel laten doen, maar bijv. op het moment dat de amp aan een nieuwe retube toe is. Maar dat is pas vorig jaar gebeurd dus dat zal nog niet zo snel opnieuw moeten gebeuren.

Maar een pedaaltje zat toch al in de planning. Dus als de versterker er verder niet onder lijdt laat ik het even zo.

MarkS
22 mei 2013, 09:57
Plugje van de reverbtank losgeschoten? 1 minuut werk om dat uit te zoeken en te fixen.

HaroldA
22 mei 2013, 09:59
Plugje van de reverbtank losgeschoten? 1 minuut werk om dat uit te zoeken en te fixen.

Is ook door m'n hoofd geschoten, maar leek me veel te simpel.

Rafke Pafke
22 mei 2013, 14:11
Is ook door m'n hoofd geschoten, maar leek me veel te simpel.

Goh wie weet. Maar ik ken dus echt hoegenaamd niets van de techniek van versterkers. Ik zou niet eens weten waar ik die reverbtank moet zoeken. Ik veronderstel dat ik dan al het één en ander moet losvijzen. Dan ben ik er al als de dood voor dat ik alleen maar meer kapot maak.

JohnLord
22 mei 2013, 14:57
Het is een combo, dan zit die tank gewoon in dezelfde ruimte als de speakers. Als je bijvoorbeeld de gewoonte hebt kabels of pedalen achter in je combo te vervoeren zou je zomaar eens van de tulpstekkers losgerokken kunnen hebben.

Rafke Pafke
22 mei 2013, 15:05
Het is een combo, dan zit die tank gewoon in dezelfde ruimte als de speakers. Als je bijvoorbeeld de gewoonte hebt kabels of pedalen achter in je combo te vervoeren zou je zomaar eens van de tulpstekkers losgerokken kunnen hebben.

Ok, bedankt, vanavond eens nakijken of het dat zou kunnen zijn.

mcannegieter
23 mei 2013, 08:50
Ik heb zelf een classic 30 en hetzelfde probleem gehad, ook ineens kapot. Bij mij was de reverb zelf kapot, deze heb ik laten vervangen bij een reparateur. Het is dat 'kastje' dat onderin je combo is gemonteerd.

Groeten,

Maarten

Rafke Pafke
23 mei 2013, 09:43
Ik heb zelf een classic 30 en hetzelfde probleem gehad, ook ineens kapot. Bij mij was de reverb zelf kapot, deze heb ik laten vervangen bij een reparateur. Het is dat 'kastje' dat onderin je combo is gemonteerd.

Groeten,

Maarten

Thanks! Ik ben gisterenavond niet meer in onze repetitieruimte geraakt. Zal voor vandaag of morgen zijn. Anyway, reverb pedaaltje is al besteld.

Als de reverb inderdaad stuk is laat ik hem repareren als ik nog eens nieuwe buizen moet laten steken. Tot dan moet het maar even zonder.

jim__
23 mei 2013, 09:47
Wellicht nog een (simpele) suggestie: als je de reverb altijd aan en uit zet met de footswitch zou daar het probleem ook nog eens kunnen zitten. Simpel te testen door de footswitch uit de versterker te laten en dan kijken of hij het wel doet.

Laatst had een kennis van me een probleem met zijn classic 30. Bleek dat de meegeleverde footswitch bij de plug nogal brak gesoldeerd was en daardoor constant overal contact maakte. De bedrading van die footswitch was sowieso nogal dun en fragiel, zou me niets verbazen als je hetzelfde probleem hebt met jouw classic 50.

Rafke Pafke
23 mei 2013, 10:46
Wellicht nog een (simpele) suggestie: als je de reverb altijd aan en uit zet met de footswitch zou daar het probleem ook nog eens kunnen zitten. Simpel te testen door de footswitch uit de versterker te laten en dan kijken of hij het wel doet.

Laatst had een kennis van me een probleem met zijn classic 30. Bleek dat de meegeleverde footswitch bij de plug nogal brak gesoldeerd was en daardoor constant overal contact maakte. De bedrading van die footswitch was sowieso nogal dun en fragiel, zou me niets verbazen als je hetzelfde probleem hebt met jouw classic 50.

De footswitch gebruik ik niet. Ik werk alleen via mijn pedalenplank en de reverb paste ik handmatig aan op de versterker. Toch bedankt!