PDA

View Full Version : goedkoopste hollowbody met massief hout



Orpheo
21 mei 2013, 13:36
Ik vroeg me af: wie levert de goedkoopste hollowbody die gemaakt is van massief hout? Dus geen triplex. Gewoon... nieuwsgierig.

Hotpepper01
21 mei 2013, 13:43
Deze (http://www.thomann.de/nl/thomann_classica_s.htm) is niet duur...of moet het een E gitaar zijn?

Bassa
21 mei 2013, 13:50
Ik denk dat ie elektrisch bedoeld.

Tupelo
21 mei 2013, 14:02
Kweenie of het 'de' goedkoopste optie is, maar Eastman stapt redelijk vroeg in met 'echt' hout' .

Pepe
21 mei 2013, 14:15
Godin Montreal is carved.

Orpheo
21 mei 2013, 15:25
Godin Montreal is carved.

De montreal is teveel een thinline naar mijn smaak. Ik zoek meer iets in de trant van een 5th avenue, emperor etc. :)

terrasbeest
21 mei 2013, 15:36
-Peerless. Heeft zowel carved als laminate.
- The Loar. idem.

geertjan
21 mei 2013, 15:39
Mijn The Loar LH-600 is volledig massief en koste rond de €800 toen ik hem kocht (kweenie wat ze nu kosten). De pickup en slagplaat heb ik er zelf op gezet en kosten nog een extra €150.

Een super gitaar...

http://www.tdpri.com/telephoto/data/500/loar.jpg

Mitch
21 mei 2013, 21:03
Als het tweedehands mag: op MP staat momenteel een 5th Avenue voor 600. Ik heb zo'n ding pas getest en was zwaar, zwaar onder de indruk. Hele mooie projectie en diepte.

frekie
22 mei 2013, 11:41
Eastman? (nog wat overbodige tekens erbij....)

Swaag
22 mei 2013, 12:26
Die 5th Avenue op MP is wel heel erg mooi!

Maar die koffer: fantastisch qua bescherming, maar hadden ze bij Godin niet iets kunnen bedenken om de koffer net zo'n nostalgische uitstraling als de gitaar te geven?

Orpheo
22 mei 2013, 12:33
De godin 5th avenue is helaas niet solid. Het gaat me even om massief hout. Geen specifieke reden.

Eastman is te prijzig. Ik zoek iets rond de 750...

The loar. Juist, dat spreekt me aan. Nostalgische naam en uitstraling. Andere humbuckers of charlie Christians in proppen en je bent het heertje. Ik kende (de reboot van) het merk helemaal niet. Dank!

geertjan
22 mei 2013, 13:04
De volledig massieve gitaren van The Loar zijn in principe akoestische gitaren, hoewel sommige van hun modellen (LH-650) met een zwevend element komen. Ze komen nu ook uit met een model (LH-309) met een massief blad en een P-90 ingebouwd. Om ten volle de kwaliteit van een massief bovenblad te benutten is denk ik een zwevend element de beste optie. Ik heb er een Kent Armstrong single coil opgezet wat een beetje een soort zwevende p90 is. Hierdoor heb ik een fantastisch klinkende akoestische gitaar en een vet versterkt geluid waarbij nog alle karakteristieken van de akoestische kwaliteit behouden blijven.

Succes met de zoektocht.

blademan
22 mei 2013, 15:05
is Höfner misschien iets voor je?

Kakihara
22 mei 2013, 15:17
Misschien de Washburn Jazz serie?

frekie
22 mei 2013, 23:24
Waarom wil je eigenlijk een massieve top archtop Orph? Een gelamineerde doet het electrisch net zo goed en met minder feedback.

SantaX
22 mei 2013, 23:40
Naja, er zijn wel manieren om eventuele feedback, als je er optredens mee zou doen, te matigen.

Zelf was ik in de markt voor een es-335 een paar jaar terug, maar uiteindelijk niet gedaan nadat een aantal exemplaren waar ik op speelde gewoon niet de magie in zich hadden waar ik van droomde. Dit in combinatie met het gigantische prijskaartje voor laminaat, ging ik ook op zoek naar een betere prijs-kwaliteit verhouding. Kan me zelf dus wel voorstellen dat Orpheo een 'echte houten' wil... Jammer dan weer dat ie de eastmans te duur vind :)

Orpheo
22 mei 2013, 23:50
Naja, er zijn wel manieren om eventuele feedback, als je er optredens mee zou doen, te matigen.

Zelf was ik in de markt voor een es-335 een paar jaar terug, maar uiteindelijk niet gedaan nadat een aantal exemplaren waar ik op speelde gewoon niet de magie in zich hadden waar ik van droomde. Dit in combinatie met het gigantische prijskaartje voor laminaat, ging ik ook op zoek naar een betere prijs-kwaliteit verhouding. Kan me zelf dus wel voorstellen dat Orpheo een 'echte houten' wil... Jammer dan weer dat ie de eastmans te duur vind :)

van wat ik zie zijn de eastmans die ik 'interessant' vind, het dubbele van het mogelijke budget.

@frekie: heel goeie vraag. het heeft met een idee te maken, een gevoel. Maar ook met mijn research. Ik wil onderzoeken of een massieve top beter is dan een gelamineerde, en of het nu werkelijk altijd duurder MOET zijn.


Heeft iemand een idee of die Epiphone Emperor massief is?

duckman
23 mei 2013, 00:22
Deze is laminated, ook II en swingster modellen
Geen ervaring, maar niet duur met solid maple top http://www.guitarfetish.com/XV-570-Rockabilly-Semi-Hollowbody-Trapeze-Minitrons_c_454.html



Heeft iemand een idee of die Epiphone Emperor massief is?

SantaX
23 mei 2013, 00:23
Ja de laatste keer dat ik keek begon het vanaf 1250 zoiets, maar die waren wel eigenlijk meteen vergelijkbaar met een es-335. Anders, want andere gitaar, maar zeker niet minder.

frekie
23 mei 2013, 12:29
Orph, ik ken een gitarist met en Godin 5th Avenue archtop, heb ik even vastgehouden, niet massief misschien maar jemig wat een fijne gitaar zeker voor dat geld. Maar daar had ie dus BRONZEN snaren op als op een flattop western en aangesloten op een versterker speciaal voor akoestische gitaren met piezo's, een AER nog wel, heel duur. Hij had ook nog eens geen affiniteit met jazz dus het klonk gewoon voor geen meter.

Als je dan een 2dehands Richwood RE-400 van MP koopt voor 175 ofzo. Topkam vervangen door Graphtec TUSQ. Frets vlakken. Toets schoonmaken en in de olie zetten. Thomastik Infeld 012 flatwounds erop. Gitaar goed afstellen. Inprikken op een 2dehands Roland Cube 60 van 175 ofzo. En je kan jazz spelen dan heb je een veel beter geluid.

Orpheo
23 mei 2013, 19:00
Orph, ik ken een gitarist met en Godin 5th Avenue archtop, heb ik even vastgehouden, niet massief misschien maar jemig wat een fijne gitaar zeker voor dat geld. Maar daar had ie dus BRONZEN snaren op als op een flattop western en aangesloten op een versterker speciaal voor akoestische gitaren met piezo's, een AER nog wel, heel duur. Hij had ook nog eens geen affiniteit met jazz dus het klonk gewoon voor geen meter.

Als je dan een 2dehands Richwood RE-400 van MP koopt voor 175 ofzo. Topkam vervangen door Graphtec TUSQ. Frets vlakken. Toets schoonmaken en in de olie zetten. Thomastik Infeld 012 flatwounds erop. Gitaar goed afstellen. Inprikken op een 2dehands Roland Cube 60 van 175 ofzo. En je kan jazz spelen dan heb je een veel beter geluid.

jep. maar. daar gaat mijn research niet over :)

stijnkenens
24 mei 2013, 09:35
Ik wil onderzoeken of een massieve top beter is dan een gelamineerde, en of het nu werkelijk altijd duurder MOET zijn.

Ik denk dat je voor dat idee niet in het goedkoopste segment moet gaan zoeken, want dat zijn eigenlijk gitaren met de vorm van een archtop, maar ik denk niet dat je er een 'echt' goed instrument kan vinden.

Eer volhouten archtop heeft een gecontroleerde recurve, die met de hand moet worden uitgestoken en geschraapt, op zoek naar de juiste flexibiliteit van de top en rug, dat kan je niet met een cnc nabootsen, want die computer voelt die top niet .
Het verloop van dik naar dun kan een cnc wel nabootsen, maar daarom heb je nog geen goed klankblad.

Het verschil in prijs zit hem ook in het materiaal verlies: Bij het maken van een laminaat heb je veel minder rest/afval, dan bij een volhouten klankblad, waar ongeveer 3/4 verdwijnt als schavelingen en schuurstof !

Laminaat was vroeger zeker goedkoper, omdat het sneller was, maar tegenwoordig met cnc machines is een top uit volhout net zo snel gemaakt, alleen vergeten veel bedrijven hun klankbladen even te voelen, en bij te schaven indien nodig .

Meneer Loar had daar heel wat onderzoek naar gedaan, maar dat heeft niets te maken met het merk dat zich nu 'the Loar' noemt !



s.

duckman
24 mei 2013, 13:11
Hey Orpheo, had je deze al gezien?


Deze is laminated, ook II en swingster modellen
Geen ervaring, maar niet duur met solid maple top http://www.guitarfetish.com/XV-570-Rockabilly-Semi-Hollowbody-Trapeze-Minitrons_c_454.html

Pepe
24 mei 2013, 13:49
Ik wil onderzoeken of een massieve top beter is dan een gelamineerde, en of het nu werkelijk altijd duurder MOET zijn.


Misschien wel een interessant artike (http://www.guitarplayer.com/article/All-About--Archtop-Acoustics/1311)l in dit kader

Zoals Hunter hier verklaard, een solid top alleen zegt weinig, het gaat om het proces van tunen dat daar bij komt. Dat verklaart gelijk dat Eastman een solid top kan aanbieden voor under a grand en je bij Gibson niks gaat vinden onder de 5000.

Orpheo
24 mei 2013, 17:53
Duckman: jep maar das teveel een thinline naar mijn idee.

@@ Stijn: as usual : top info. Edoch, ook gibson steekt niet meer met de de hand. Zelfs de super400 is cnc cut. Just sayin.


Ik zoek niet perse iets voor mezelf... ik zoek info en inspiratie :)

Erik te Kamp
26 december 2013, 09:52
The Loar gitaren: Begin er niet aan! Je gooit je geld weg en hebt er waarschijnlijk geen speelplezier aan.
http://www.youtube.com/watch?v=ulAUA3mclRo&feature=share&list=UU9uJv0pbMjAFXrV2RSozcVw

da Liks
26 december 2013, 10:10
Zo, ben je op een missie om ze de grond in te boren? niet meer heel relevant in dit topic uit mei denk ik.

Tabula Rasa
26 december 2013, 11:00
En speciaal hiervoor aangemeld. Beetje een jankert ben je wel he.

macwilliams
26 december 2013, 11:14
4,5cm bij de nut tot 6cm oplopend. Dikke nek (museum kwaliteit).
Ik ben om, daar houd ik wel van! :crazyhappy:

Een beetje museum houd wel van kwaliteit, noem mij dan maar conservator!!

Tabula Rasa
26 december 2013, 11:48
4,5cm bij de nut tot 6cm oplopend. Dikke nek (museum kwaliteit).
Ik ben om, daar houd ik wel van! :crazyhappy:


Strat is 43 / 57, dus 45 / 60 voor een jazzbak is niet heel spannend vind ik.

peter_heijnen
26 december 2013, 12:02
The Loar gitaren: Begin er niet aan! Je gooit je geld weg en hebt er waarschijnlijk geen speelplezier aan.
http://www.youtube.com/watch?v=ulAUA3mclRo&feature=share&list=UU9uJv0pbMjAFXrV2RSozcVw
Hey, een goede review door een reviewer die heel erg blijk geeft zijn pappenheimers te kennen! Nuttige info beter laat dan nooit.

Maar meteen wordt de nieuweling NATUURLIJK voor janksmoel uitgemaakt door het vaste meubilair.

Lijkt hier wel geenstijl.

Rizz
26 december 2013, 12:25
Dan nog is het een review over 1 exemplaar wat toevallig een slechte kan zijn. Er worden m.i. ook veel punten aangehaald die smaakgebonden zijn. Slechte afwerking, tja, ook Gibson, Eastmans enzo hebben daar weleens last van.. Met een zo bestelde gitaar vind ik het niet echt representatief voor het hele merk..

Tabula Rasa
26 december 2013, 12:49
Janksmoel? Ja, heb je zijn voorstelpost gelezen met rede van aanmelden?

peter_heijnen
26 december 2013, 13:17
Tjonge jonge gevoelige snaar geraakt?? Mijn punt is dat je ook gewoon kunt reageren ipv zoals het gebeurde.

En ja verschillende dingen die hij schrijft zijn smaak gebonden, slecht fretwerk en dode plekken zijn dat zeker niet. Ik vind zijn review juist erg verfrissend, temeer hij gewoon laat zien waar ie het over heeft. Dat zijn standaard hoog ligt kun je hem niet kwalijk nemen, daar heeft ie hard voor gewerkt. ;)

Pepe
26 december 2013, 13:49
Ik vind het wel verfrissend, ik lees zo vaak een jubel review van een pas aangeschaft instrument waarvan ik denk, hmmm... witte broods weken, roze bril.
Ik had een harmony reissue die een hoop dode noten had. Dat is meestal terug te voeren op geen goed neck hout en zoiets gaat verder dan een maandagochtend exemplaar. Dan kan je wel zeggen dat je niet moet zeuren maar wat is dan de point van een review?

barno
26 december 2013, 14:04
Speciaal voor aanmelden.

kan ik me wel iets bij voorstellen, als je een gitaar hebt gekocht en zwaar ontgoocheld bent, moet de frustratie ergens naartoe. In de vorm van een informatieve youtube clip bv.
Ok, het kan exemplarische zijn (al lijkt me sterkt dat enkel dit exemplaar dramatisch fretwerk heeft). Ik ben toch wat eens met Peter Heynen. Eerste posters moeten hier echt binnenkomen op de tippen der tenen om geen forumflame over zich heen te krijgen van de anciens. Neerbuigend for starters, is niet goed imo

Tupelo
26 december 2013, 14:18
Sinds mijn Chinese Sheraton geloof ik het graag.
Bovendien; sommige mensen kunnen prima tegen fretbuzz.
Andere weer tegen een visueel slecht afgewerkte gitaar.
Dingen als uitstekend fretboard, daar kan ik nog mee leven, maar fretbuzz, dode noten, dat soort ellende kost een kapitaal om in orde te laten maken, wanneer je daar zelf niet bedreven in bent.
Mijn Chinese Sheraton viel erg exemplarisch tweemaal met dezelfde gebreken door de mand.

Als het dan toch om de goedkoopste hollowbody met massief hout gaat.
Hij heeft ook een Hofner 456 op youtube gepost.
Ding klinkt vrijwel gelijk aan mijn 457 met Kent Armstrong mini-humbucker.
Zou je een archtop zoeken met solid top, ga dan eens tussen de Hofners & Hoyers snuffelen.
Met een beetje mazzel zit je voor een paar honderdjes op de 1e rij.

peter_heijnen
26 december 2013, 14:32
Een forum is net een wereld op zich, met gewoontes, normen, regels en ga zo maar door.
Als jij ergens binnenkomt en je gelijk op een bepaalde profileert dan kun je er donder op zeggen dat dat reacties teweeg brengt.
En als je die reacties niet kan verdragen dan moet je maar gewoon terug naar je beschermende cocon of roze prinsesjes kamer.
Je hoeft niet op je tenen te lopen maar als je van een bepaald niveau pretendeert te zijn dan moet je verdorie toch intelligent genoeg zijn dat er reacties zullen volgen die niet altijd even aardig zullen zijn?

En dan zijn de echte klootzakken al lang niet meer zo actief, of zelfs verbannen.

Niet te emotioneel nou he:grouphug:
Nou, dan zal ik eens reageren op jouw gedrag: kleuter!

Pepe
26 december 2013, 14:44
... ach forum normen & mores.. het zal wel. Ik denk dat ik die memo gemist heb.

Orpheo
26 december 2013, 17:40
De klacht van de hals en de vorm van de hals, topkambreedte: slap gezwam. dat 'hoort' er eigenlijk bij. de radius is ook zoals het hoort op zo'n gitaar als dit. Waarschijnlijk is dit gewoon een 10'' oder so etwass: niks bijzonders.

Het fretwerk is matig, maar goed, dat los je zo op met grit 600, grit 1500, grit 2500 en daarna commandant 4. 2 uurtjes werk. done.

Het lakwerk is typisch voor een gitaar van dit prijsniveau. ik zie ook daar geen hopeloze zaken in.

dat het fretboard dikker is dan de overhang van de hals, vind ik ook geen probleem, of iets raars. Dit zijn gewoon dingen die bij een afstelbeurt gedaan moeten worden. Dat is de trade-off voor de prijs. kan het beter? vast.

peter_heijnen
26 december 2013, 18:57
Dank u meneer heijnen.
Geen dank, is geheel je eigen verdienste.

Mitch
26 december 2013, 21:08
Jongens toch, het is hier toch geen online homo ontmoetingsplaats?! Doe eens onaardig tegen elkaar zeg! Straks gaan zich hier nog burgemeesters aanmelden :stop:

.slash.
26 december 2013, 21:17
GitaarNet het gezelligste forum van godsgruwelijk Nederland!

arjanb01
26 december 2013, 22:04
Merry x-mas everybody!
Peace! Maar bepaalde personen zijn in discussie met mekaar en het escaleert weer als een stelletje hysterische wijven!
On topic graag, mannen, want dit forum kan zo mooi zijn, nietwaar? 😉

arjanb01
26 december 2013, 22:24
Waar ging dit topic over ? Over hollow bodies toch? En ik lees de afgelopen anderhalve pagina alleen maar op de man gespeel en mekaars gelijk proberen te halen. Start dan een nieuw topic met de titel: wie heeft de grootste pik? Of niet dan ?

lcvanderhelm
26 december 2013, 22:46
Ik begrijp die opgebouwde spanning wel hoor!
Het valt ook niet mee om 3 dagen gezellig te moeten doen met vrienden,familie en schoonfamilie.

Henri H
26 december 2013, 22:49
Ik begrijp die opgebouwde spanning wel hoor!
Het valt ook niet mee om 3 dagen gezellig te moeten doen met vrienden,familie en schoonfamilie.:seriousf:

AlbertInho
11 februari 2014, 21:05
Super instrument. Ik zocht deze uitvoering ook. Kon hem niet (althans voor een beschaafde prijs) vinden. Heb nu een LH 700 sunburst.
Ik heb er ook een slagplaat en een Benedetto pickup op laten zetten. Speel er mee in een bigband en heb er flatwounds opzitten maar overweeg nu nickel roundwounds et op te zetten voor een wat "crispier "tone

geert1976
11 februari 2014, 22:51
Ik snap de heibel over de The Loar niet zo.

Ik heb er eentje uit nieuwsgierigheid gekocht, te weten een The Loar LH 350 VS.
Solid handcarved top en fabriek af uitgerust met een Kent Armstron zwevend element, Grover Butterbean tuners, ebben brug en benen topkam.

Ik heb er een setje 0.12 flatwounds opgegooid en de actie heel laag gezet.
Ding blijft goed op stemming en de hals is lekker stabiel.
Daarnaast is er bij mijn exemplaar niets, maar dan ook niets met het fretwerk mis, mooie gladde frets die goed in de toets liggen en ook geen scherpe uiteinden of iets dergelijks.
De afwerking van de hele gitaar is ook echt helemaal niets op aan te merken.
Ik repareer en stel behoorlijk veel gitaren af, dus ik denk dat ik wel voorzichtig mijn mening mag geven.

Mensen hier op het forum weten hoe kritisch ik ben, als het om Chinese gitaren gaat, dus dat dit uit mijn strot komt wil wel wat
zeggen.

Hier een paar fofo's voor de indruk van het lakwerk, ik vind hem voor een gitaar in deze klasse van nieuw rond de E 500,00 prima.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/001_zps6b0ca80f.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/002_zpsd3804eb7.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/003_zps1779cd87.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/004_zpsdc64d808.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/006_zps68093cc4.jpg

Johannes
11 februari 2014, 23:59
Ziet er uit al een prima gitaartje, zeker met je uitleg erbij! Het lakwerk vind ik wel slordig, scheef en asymmetrisch.

geert1976
12 februari 2014, 01:11
Ziet er uit al een prima gitaartje, zeker met je uitleg erbij! Het lakwerk vind ik wel slordig, scheef en asymmetrisch.

De foto's geven een beetje een vertekend beeld (zijn buiten zonder flits genomen en het was best wel bewolkt) in het echt is de burst beter en is de verloop van de drie kleuren in de burst veel beter.
Het kan mooier hoor, dat ben ik met je eens, maar voor een gitaar in deze prijsklasse vind ik het aanvaardbaar.

Orpheo
12 februari 2014, 03:11
roterende schuurmachine erop, zit je zo door de lak heen, paar laagjes danish oil of politoer. ben je van die lelijke kleur af ;) maar ben 't met Geert eens hoor. de Loar, t heeft een beetje werk nodig, maar in principe NIKS mis mee!

stijnkenens
12 februari 2014, 12:37
Mocht je de lak eraf halen, dan zou ik het niet met een "roterende" schuurmachine doen.
Zeker op naaldhout is dat af te raden.

Het is niet omdat je bijna een paar gitaren af hebt dat je er ineens alles van weet !

Hoe was het trouwens op NAMM? Goeie reacties of zozo?


s.

da Liks
12 februari 2014, 16:50
Mocht je de lak eraf halen, dan zou ik het niet met een "roterende" schuurmachine doen.
Zeker op naaldhout is dat af te raden.

Het is niet omdat je bijna een paar gitaren af hebt dat je er ineens alles van weet !

Hoe was het trouwens op NAMM? Goeie reacties of zozo?


s.

clickclickBOOM

vulvasonic
12 februari 2014, 23:48
Ergens best een geinige ontwikkeling. Tover hier op het forum een willekeurig, onbespeelbare, monsterlijk slecht klinkende en nooit op stemming te krijgen kutgitaar van 40 tot 60 jaar oud uit een door ongedierte, half weggevreten, tot alle kleuren van de 'viezige regenboog' beschimmelde koffer, dat van ellende volledig uit elkaar flikkert en de spermaklodders van talloze 'vintage gitaren freaks' vliegen je, dwars door het beeldscherm heen in het haar, waarbij je oren getergd worden door, uit puur enthousiasme tot ijzingwekkende hoogtes halende, castraten met retrobaardjes, door tientallen soortgenoten tegelijk doofgeblaft worden met een geluid, dat waarschijnlijk fungeert als lokroep voor deze, volledig losgeëvolueerde menssoort en dat klinkt als 'MOJO, MOJO, PUUUURE MOJO!!!!', terwijl dezelfde kutgitaar, maar dan gefabriceerd na het magische jaar 2000, door dezelfde menssoort volledig wordt afgebrand. :D

Ik vind het wel iets hebben.
Al zou ik het prettig vinden wanneer voortaan een waarschuwing vooaraf kon worden gegeven voor wat onherroepelijk te gebeuren staat, zodat ik iig even snel van de tijd gebruik kan maken om mijn haren te beschermen met een stukje plastic en mijn oren met een stukje was. :)

Michael AE
13 februari 2014, 07:56
:seriousf:

Ik hou van je, Mario! :lovelove:

Orpheo
13 februari 2014, 08:45
Mocht je de lak eraf halen, dan zou ik het niet met een "roterende" schuurmachine doen.
Zeker op naaldhout is dat af te raden.

Het is niet omdat je bijna een paar gitaren af hebt dat je er ineens alles van weet !

Hoe was het trouwens op NAMM? Goeie reacties of zozo?


s.

Dude... Alsof ik serieus was. Die 'knipoog' leek me voldoende 'tongue in cheek', maar zo niet, bij deze.

Het was op Namm een fuckin gekkenhuis. Drukker dan vorig jaar, veel meer 'omzetkansjes', veel meer toffe producten en veel, veel meer junk. En ja, heel goeie reacties. Enorm veel positieve feedback en de nodige kritiek. Punten van aandacht, maar die wist ik zelf ook al op te noemen. dus die zaken niet in ogenschouw nemend, en alleen afgaan op tone, bespeelbaarheid en design features (en (het ontwerp van) mijn humbuckers) hadden ze niks te klagen. Letterlijk. Meer details nodig? ;)

P.S. Als je ECHT de lak eraf wilt halen, gewoon verfstripper gebruiken, en daarna de restjes afschuren, grit 180 of 240 is voldoende (overigens, volgens Ken Warmoth, die ik vandaag sprak, is de 'rotating disc sander' hier heus wel geschikt voor, en die man heeft meer ervaring dan dat we samen leven... Just sayin').


@da Liks: als je niks zinnigs of nuttigs te zeggen hebt en alleen wilt inhaken op een vermeende 'bitch fight', helaas. Zie mijn vorige statements.

fred dons
13 februari 2014, 09:30
probleem met de roterende sander is dat hij kleine 8 vormige krasjes achterlaat en dat is in naaldhout een bitch om verder met de hand weg te schuren, daarnaast kun te snel gaan; esdoorn kan wel wat hebben maar naaldhout is te zacht en als je te lang op 1 plek blijft staan krijg je deuken in het hout
dit soort hout doe ik liever met de hand (en dan niet met 180 tenzij er een dikke laag poly op zit) tis een vervelende klus maar het geeft je wel de beste controle
Verfstripper is een goede optie mits er verder geen plastic binding in de buurt is en helaas is niet iedere verfstripper geschikt voor dit soort klussen (sommigen doen gewoon niks en andere zijn te aggresief en zorgen er voor dat de nieuwe lak niet goed hecht)

Orpheo
13 februari 2014, 18:21
Na de lak moet je ook nog door de sealer, die nog rotter is dan de urethaanlak... Met de hand is dat een crime. Maar goed. Iemand die al ruim 40 jaar hout bewerkt zal het wel fout hebben :seriousf:

geert1976
13 februari 2014, 19:11
Ik was niet van plan om te gaan schuren.
Maar de lak op de The Loar is niet dik opgezet.

Omdat de laklaag erg dun is zou ik kiezen voor iets afbijt en met de hand schuren.

soup
13 februari 2014, 20:58
(en (het ontwerp van) mijn humbuckers) hadden ze niks te klagen. Letterlijk. Meer details nodig? ;)
.

Dit filmpje wat op je facebook staat, is dat met de door jouw ontworpen humbuckers?


http://www.youtube.com/watch?v=-Hh3bdRxo64&feature=youtu.be

fred dons
14 februari 2014, 10:15
Na de lak moet je ook nog door de sealer, die nog rotter is dan de urethaanlak... Met de hand is dat een crime. Maar goed. Iemand die al ruim 40 jaar hout bewerkt zal het wel fout hebben :seriousf:

Ken is in de business van nieuw hout lakken, niet van lak verwijderen ;) daarnaast zit warmoth ook niet echt in het naaldhout :D