PDA

View Full Version : biassen



JanO
20 mei 2013, 21:35
Hoi,
Ik heb een Fender Twin Reverb uit 1978 en wil daar nieuwe buizen in hebben.
Ik heb buizen uit de Fender fabriek meegenomen (daar voor de helft gekocht na een praatje met de amptech)

Ik heb nu al wat discussies gelezen maar weet nog niet helemaal hoe belangrijk het is om ze goed te laten biassen. Weet iemand ook meteen een adresje in omgeving Utrecht? Ik denk dat ACDC repair in Nieuwegein het dichtst in de buurt komt

mvg
Jan

kassie
20 mei 2013, 23:04
CMW amps te Vleuten?

guitarnijboer
20 mei 2013, 23:59
Ik denk niet eens dat je hoeft te biasen. Heb je de 135 watt uitvoering? Zit er een output tubes balance op de achterkant? In dat geval hoef je geen bias in te stellen en kun je de buizen er gewoon inprikken. Even aan het balance schroefje draaien voor zo min mogelijk brom en klaar.

tommus42
21 mei 2013, 11:32
Daarmee stel je de balans in, maar toch niet hoe warm of koud ie draait?

cluseau
21 mei 2013, 13:44
Daarmee stel je de balans in, maar toch niet hoe warm of koud ie draait?

Is helemaal waar maar Twins staan zoiezo erg koud. Checken is natuurlijk de beste optie.

flo123
22 mei 2013, 00:49
Daarmee stel je de balans in, maar toch niet hoe warm of koud ie draait?
Klopt, de bias (hoe warm of koud het draait) kun je in dat soort versterkers (Fenders met een "balans" regeling) dus niet instellen.

7ender
22 mei 2013, 06:33
Het is ZEKER aan te raden om in een ouwe Twin-Reverb een regelbaar-negatief aan te brengen .
De oorspronkelijke 6L6-buizen met de oranje Fender-zeefdruk waren van RCA én geselecteerd.

Met die malle buizen van vandaag is 't niet aan te raden om ze er zo ( "op hoop van zegen" ) in te prikken ( ongeacht welk merk ) en nergens naar te kijken .
Hoe dan ook , .....als je zuinig op die (prachtige) gitaar-versterker bent , zal die rust-stroom per buis nagemeten moeten worden.

( Ter vergelijking voor de leek : Je krijgt je auto na een service-beurt in de garage ook niet mee , met een motor die 4000 toeren/min. "stationair" loopt ) :D

Dutch66
22 mei 2013, 09:55
Ik heb buizen uit de Fender fabriek meegenomen (daar voor de helft gekocht na een praatje met de amptech)


Top, vertel is hoe kwam je daar nou terecht... En ik neem aan dat ook die amptech ook wel iets verteld heeft over de noodzaak van biassen toch?

BTW, welkom op GN!

JanO
22 mei 2013, 12:55
Top, vertel is hoe kwam je daar nou terecht... En ik neem aan dat ook die amptech ook wel iets verteld heeft over de noodzaak van biassen toch?

BTW, welkom op GN!

Dank je ;)
Ik ben op doorreis door californie geweest en heb een bezoekje gebracht aan de Fender visitor center in Corona, daar kon je ook een rondleiding door de fabriek doen. Erg leuk om te zien allemaal.
Maar door een beetje geluk kwam ik die man tegen en kreeg ik die buizen voor de helft mee.

Maar iig ik moet wel met mijn twin naar een techneut voor nieuwe buizen. Weten jullie hoeveel geld zoiets kost? Ben ik dan al met een paar tientjes klaar of kost dat ook een hoop geld..

alvast bedankt ;)

nico verduin
22 mei 2013, 13:31
Dank je ;)
Ik ben op doorreis door californie geweest en heb een bezoekje gebracht aan de Fender visitor center in Corona, daar kon je ook een rondleiding door de fabriek doen. Erg leuk om te zien allemaal.
Maar door een beetje geluk kwam ik die man tegen en kreeg ik die buizen voor de helft mee.

Maar iig ik moet wel met mijn twin naar een techneut voor nieuwe buizen. Weten jullie hoeveel geld zoiets kost? Ben ik dan al met een paar tientjes klaar of kost dat ook een hoop geld..

alvast bedankt ;)
a) bedoel je om die buizen zelf te plaatsen? (want dat kan je zelf ook wel). Overigens de Twin Reverb is zoooooo koud afgesteld dat ik me weinig zorgen zou maken over te heet worden van de buizen
b) Of heb je nog andere buizen nodig (de pre-amps) kun je gewoon op het web bestellen en er zo in prikken.
c) of wil je gewoon dat die amp doorgemeten wordt (dan is het handig om te weten waar je vandaan moet komen)

Ukeloeder
22 mei 2013, 14:18
[...] handig om te weten waar je vandaan moet komen)


[...] omgeving Utrecht[...]

tekentjes.

cluseau
22 mei 2013, 15:17
Maar iig ik moet wel met mijn twin naar een techneut voor nieuwe buizen. Weten jullie hoeveel geld zoiets kost? Ben ik dan al met een paar tientjes klaar of kost dat ook een hoop geld..


Als je geinteresseerd bent in getallen moet je dat even via PM afhandelen, commerciele zaken zijn niet toegestaan in het forum en dat wordt over het algemeen goed gerespecteerd. Wel kan ik je vertellen dat je niet met een paar tientjes wegkomt omdat vier 6L6 jes al 80 euro kosten.

Hendriks
22 mei 2013, 16:18
Ik heb buizen uit de Fender fabriek meegenomen (daar voor de helft gekocht na een praatje met de amptech)

Nu alweer nieuwe buizen?

JanO
22 mei 2013, 16:47
Nu alweer nieuwe buizen?

Wat bedoel je met nu alweer? pas de eerste keer nieuwe buizen.
en ik zal niet meer over getallen beginnen dan

7ender
22 mei 2013, 16:51
Dank je ;)
Ik ben op doorreis door californie geweest en heb een bezoekje gebracht aan de Fender visitor center in Corona, daar kon je ook een rondleiding door de fabriek doen. Erg leuk om te zien allemaal.
Maar door een beetje geluk kwam ik die man tegen en kreeg ik die buizen voor de helft mee.

Maar iig ik moet wel met mijn twin naar een techneut voor nieuwe buizen. Weten jullie hoeveel geld zoiets kost? Ben ik dan al met een paar tientjes klaar of kost dat ook een hoop geld..

alvast bedankt ;)

...Ach ,....'t zijn de kosten niet hoor ,....'t valt erg mee hoor :

...'t is ongeveer een hele week werk ,....dus 40 uur ,...tegen een uurloon van 80 euries = 3200 euro

....en die lampen kosten 200 euro per stuk ,.....maakt een totaal-bedrag van 4000 euro ,...( het kan écht niet voor minder :dontgeti:)

maar dan krijg je wel een gratis kopje koffie , met een lekker speculaassie d'r bij ;)

:D :D :D

7ender
22 mei 2013, 16:58
...dan is ie 'natuurlijk wél hééééééél erg goed "ge-biast" hè :crazyhappy:

cluseau
23 mei 2013, 09:23
.....
en ik zal niet meer over getallen beginnen dan

Dat mag wel maar wij mogen je geen aanbiedingen doen ;)